DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura USOS I REGISTRES DE L'ESPANYOL Codi 125232109
Ensenyament
Ensenyament de Llengues Estrangeres (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
HERRERA RODRIGO, MARÍA
Adreça electrònica
Professors/es
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Caracterización de los usos y los registros del español de España.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC3 Actituds. coneixements i destreses. Ordenació i estructuració del procés d'aprenentatge segons un model comunicatiu, basat en l'acció (comprensió, producció, interacció i mediació orals i escrites) d'acord amb les orientacions del Marc Comú Europeu de Referència per a les llengües, del Consell d'Europa.)
  AC4 Fonaments lingüístics. Principis bàsics de les diferents àrees de la lingüística teòrica i aplicada, amb especial incidència en la importància de la pragmàtica en l'ensenyament/aprenentatge de llengües
  AC5 Confiança en la classe de llengua estrangera. Capacitat per a portar a terme un tasca educativa eficaç tenint en compte l'especificitat de l'ensenyament de llengües
  AC6 Sensibilitat lingüística i cultural. Capacitat per a fer servir la multiculturalitat i la diversitat lingüística com a eina enriquidora i complementària en l'ensenyament de la llengua
  AC7 Capacitat per dissenyar i desenvolupar tasques d'ensenyament/aprenentatge. Disseny de materials i activitats orientats a un alumnat específic
  AC8 Familiaritat i competència en l'ús de les noves tecnologies en la classe de llengua. Ús de les noves tecnologies com a eines per a enriquir l'aprenentatge de segones llengües i per a promoure l'autoaprenentatge i l'aprenentatge continuat
  AC9 Ús instrumental de la llengua. Fluidesa i precisió en l'ús instrumental de la llengua segons l'itinerari
  AC10 Capacitat de treball en equip. Interacció alumnat-professorat i entre l'equip docent.
  Recerca
  AR1 Coneixement i familiaritat amb les eines de cerca d'informació en bases de dades electròniques
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional
  BC8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
  BC9 Disponibilitat a la participació compromesa en la vida social
  BC10 Lideratge
  BC12 Asertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com a no expertes
  BC13 Aprendre a aprendre
  BC14 Planificació i organització
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional
  CC6 Desenvolupament de processos d’incorporació al món del treball (per compte d’altres i/o empreneduria)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer les varietats lingüístiques de l'espanyol d'Espanya des del punt de vista dels usos específics, els estils i els nivells de llengua. AC3
AC4
AC5
AC6
AC9
AC10
BC1
BC2
BC3
BC5
BC6
BC7
BC8
BC9
BC12
CC1
CC2
CC3
CC4
CC6
Reconèixer els trets distintius de l'àmbit específic, el registre i el nivell de llengua de qualsevol text oral o escrit en espanyol. AC3
AC4
AC5
AC6
AC9
AC10
BC1
BC2
BC3
BC5
BC6
BC7
BC8
BC9
BC12
CC1
CC2
CC3
CC4
CC6
Analitzar tota mena de textos orals i escrits en castellà, tenint en compte la situació, els propòsits, el tema i el contingut dels missatges, així com les relacions entre els participants en la interacció comunicativa. AC3
AC4
AC5
AC6
AC9
AC10
BC1
BC2
BC3
BC5
BC6
BC7
BC8
BC9
BC12
CC1
CC2
CC3
CC4
CC6
Produir textos orals i escrits en espanyol adequats als diferents usos específics, estils i nivells de llengua. AC3
AC4
AC5
AC6
AC9
AC10
BC1
BC2
BC3
BC5
BC6
BC7
BC8
BC9
BC12
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6
Saber trobar la informació necessària a les principals fonts d'informació i recursos bibliogràfics i telemàtics sobre la llengua espanyola, sobretot pel que fa als usos i registres. AC7
AC8
AC10
AR1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
BC9
BC13
BC14
BC15
CC2
CC3
CC4
CC6
Prendre consciència de la importància de l'elecció de les peces lingüístiques adequades als diferents usos específics, estils i nivells de llengua per tal d'aconseguir una comunicació eficaç en els àmbits que els són propis, així com en la definició de la imatge personal i de la corporativa en l'àmbit del treball. AC5
AC6
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
BC9
BC10
BC12
BC15
CC1
CC4
CC6
Acceptar que la llengua és viva i que tant els models de prestigi com les variants informals evolucionen, la qual cosa implica un compromís d'actualització constant del coneixement de la realitat de l'ús de l'idioma. AC3
AC4
AC5
AC6
AC9
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
BC9
BC12
BC13
BC15
CC1
CC3
CC4
CC6

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció 1.1. Llengua i societat
1.2. El sexisme en el llenguatge
2. Varietats diastràtiques 2.1. Nivell culte
2.2. Nivel mitjà
2.3. Nivell popular
3. Varietats diafàsiques 3.1. Clima de confiança i modalitats idiomàtiques
3.2. Conversa espontània i dicció acurada
4. Llengües especials 4.1. Argots
4.2. Llenguatges sectorials
4.2.1. Llenguatge administratiu
4.2.2. Llenguatge jurídic
4.2.3. Llenguatge periodístic
4.2.4. Llenguatge publicitari
4.2.5. Llenguatge polític
4.3. Llenguatges científico-tècnics

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
15 30 45
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
30 0 30
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
10 0 10
Pràctiques a laboratoris
10 0 10
Estudis previs
0 15 15
Debats
3 0 3
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
1 20 21
Proves pràctiques
1 10 11
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i del sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Explicació dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització de les pràctiques a l'aula (exercicis d'anàlisi i comentari de textos).
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització d'exercicis a través de la plataforma virtual (exercicis d'anàlisi i comentari de textos).
Pràctiques a laboratoris Exercici de documentació.
Estudis previs Documentació prèvia a les sessions magistrals.
Debats Intercanvi d'opinions previ i posterior a les proves d'avaluació.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Descripció
Entrevista inicial. Resolució de dubtes durant tot el curs. Revisió i comentari personalitzat de les proves d'avaluació. Entrevista d'avaluació final.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Participació a les classes i portafoli de l'alumne/a. 10%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització de les pràctiques virtuals. 10%
Pràctiques a laboratoris Exercici de documentació. 10%
Proves objectives de tipus test Una prova d'avaluació de caràcter teoricopràctic. 40%
Proves pràctiques Una prova de comentari de textos breus. 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

No hi ha segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

- ÁLVAREZ, Miriam (1993, 1994, 1995, 1997) Tipos de escrito I, II, III y IV. Madrid: Arco/Libros.

- CASTELLÓN ALCALÁ, Heraclia (2000) Los textos administrativos. Madrid: Arco/Libros.

- FERNÁNDEZ LAGUNILLA, Marina (1999) La lengua en la comunicación política I y II. Madrid: Arco/Libros.

- FERRAZ MARTÍNEZ, Antonio (1993) El lenguaje de la publicidad. Madrid: Arco/Libros.

- GARCÍA MESSEGUER, Álvaro (1994) ¿Es sexista la lengua española? Barcelona: Paidós.

- ROMERO GUALDA, Mª Victoria ( 1996) El español de los medios de comunicación. Madrid: Arco/Libros.

- ROMAINE, Suzanne (1996) El lenguaje en la sociedad. Barcelona: Ariel.

- TUBAU, Ivan (1993) Periodismo oral. hablar y escribir para radio y televisión. Barcelona: Paidós.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
El que s'espera de l'alumnat: L'assistència i participació activa a les classes; una actitud oberta i col·laboradora, no exempta d'esperit crític, però respectuosa. El que NO s'espera de l'alumnat: La memorització sense reflexió. Mètode d'estudi recomanat: El seguiment puntual dels continguts explicats a les classes magistrals. La realització puntual i acurada de les pràctiques proposades. ATENCIÓ: Cal posar-se en contacte amb la professora al més aviat possible per tal de concertar l'entrevista inicial.