DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura L'ESPANYOL COM A SEGONA LLENGUA Codi 125232110
Ensenyament
Ensenyament de Llengues Estrangeres (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
MORENO VILLANUEVA, JOSE ANTONIO
Adreça electrònica
Professors/es
Web
Descripció general i informació rellevant Introducción a la enseñanza del español como lengua extranjera (E/LE), a sus diversas perspectivas metodológicas de estudio y al trabajo en el aula de E/LE.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Metodologia de l'ensenyament de llengües. Principis teòrics i aplicacions pràctiques per a optimitzar el rendiment de l'aprenentatge d'una segona o tercera llengua
  AC3 Actituds. coneixements i destreses. Ordenació i estructuració del procés d'aprenentatge segons un model comunicatiu, basat en l'acció (comprensió, producció, interacció i mediació orals i escrites) d'acord amb les orientacions del Marc Comú Europeu de Referència per a les llengües, del Consell d'Europa.)
  AC4 Fonaments lingüístics. Principis bàsics de les diferents àrees de la lingüística teòrica i aplicada, amb especial incidència en la importància de la pragmàtica en l'ensenyament/aprenentatge de llengües
  AC5 Confiança en la classe de llengua estrangera. Capacitat per a portar a terme un tasca educativa eficaç tenint en compte l'especificitat de l'ensenyament de llengües
  AC6 Sensibilitat lingüística i cultural. Capacitat per a fer servir la multiculturalitat i la diversitat lingüística com a eina enriquidora i complementària en l'ensenyament de la llengua
  AC7 Capacitat per dissenyar i desenvolupar tasques d'ensenyament/aprenentatge. Disseny de materials i activitats orientats a un alumnat específic
  AC10 Capacitat de treball en equip. Interacció alumnat-professorat i entre l'equip docent.
  Recerca
  AR4 Capacitat organitzativa i comunicadora
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional
  BC8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
  BC9 Disponibilitat a la participació compromesa en la vida social
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips
  BC12 Asertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com a no expertes
  BC13 Aprendre a aprendre
  BC14 Planificació i organització
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC6 Desenvolupament de processos d’incorporació al món del treball (per compte d’altres i/o empreneduria)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir les bases metodològiques per orientar la formació cap a l'ensenyament d'espanyol com a L2 AC2
AC3
BC3
BC4
BC5
BC12
BC13
BC14
CC4
Adquirir els coneixements teòrics i pràctics bàsics per orientar la propia formació cap a l'ensenyament d'espanyol com a L2 AC2
AC3
AC4
AC5
AC6
AC7
AC10
AR4
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC8
BC11
BC12
BC13
BC14
CC4
CC6
Conèixer i analitzar els recursos, les estratègies i els materials per la classe d'espanyol com segona llengua AC2
AC3
AC5
AC6
AC7
AC10
AR4
BC1
BC2
BC3
BC4
BC6
BC11
BC13
BC14
CC4
CC6
Ser conscient dels problemes a què s'enfronta un alumne de L2. AC5
AC6
AC7
AC10
BC6
BC7
BC8
BC9
BC12
BC13
Veure l'ensenyament d'un idioma com a quelcom més que l'ensenyament d'una gramàtica. AC2
AC3
AC5
AC6
AC7
AC10
AR4
BC1
BC3
BC4
BC11
BC13
BC14
CC4
CC6

Continguts
Tema Subtema
1. El español en el mundo: la enseñanza del español; el Instituto Cervantes.
2. Orientaciones metodológicas para la enseñanza de E/LE.
3. Análisis de materiales y nuevas tecnologías en la enseñanza y el aprendizaje de E/LE.
4. La enseñanza de la gramática en la clase de E/LE.
5. La enseñanza del léxico y el uso del diccionario en la clase de E/LE.
6. La enseñanza de las destrezas comunicativas en la clase e E/LE.
7. La evaluación dentro y fuera del aula del E/LE. Los DELE.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 3 6
 
Sessió Magistral
30 30 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 10 20
Presentacions / exposicions
10 10 20
 
Atenció personalitzada
14 0 14
 
Proves pràctiques
15 15 30
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitat de contacte i reflexió sobre els continguts del programa.
Sessió Magistral Classes teòriques d'exposició i explicació dels continguts del temari.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de les pràctiques relacionades amb els continguts teòrics tractats a les sessions magistrals.
Presentacions / exposicions Exposició oral, per part dels alumnes, dels treballs pràctics proposats.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Proves pràctiques
Descripció
L'alumne serà atès pel professor per resoldre els dubtes i/o problemes que li plantegin els diferents continguts de l'assignatura i també altres qüestions que tinguin a veure amb la matèria. També se l'assessorarà sobre l'elaboració de les pràctiques que hagi de realitzar.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Les pràctiques relacionades amb la teoria exposada a les sessions magistrals s'hauran de lliurar en el termini estipulat. Se calificará cada práctica. Representa un máximo del 20% de la nota final.
Presentacions / exposicions Exposición en clase del trabajo escogido. Representará en torno al 20% de la nota final.
Proves pràctiques Es tracta de la realització d'un treball relacionat amb algún dels punts del programa. Representa un 60% de la nota final.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els percentatges anteriors són vàlids per a l'evaluació contínua (assistència a classe i lliurament de les pràctiques). En cas que l'alumne no segueixi l'avaluació contínua, haurà de realitzar un treball pràctic i superar l'examen final.


Fonts d'informació

Bàsica , http://cvc.cervantes.es, ,
, Marco de referencia europeo para el aprendizaje, la enseñanza y la evaluación de las lenguas, Anaya, 2003
García Santa Cecilia, A., El currículo de ELE, Edelsa, 1995
Sánchez Lobato, J.; Santos Gargallo, I. (Dir.), Vademecum para la formación de profesores., SGEL, 2004

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
METODOLOGIA DE L'ENSENYAMENT DE SEGONES LLENGÜES/125232112
QÜESTIONS DE GRAMÀTICA ESPANYOLA EN L'ENSENYAMENT A CLASSE D'E/LE/125232201
ANÀLISI DE MATERIALS PER L'ENSENYAMENT D'E/LE/125232212
L'ENSENYAMENT DEL LÈXIC A CLASSE D'E/LE/125232213
EL MARC COMÚ EUROPEU DE REFERÈNCIA PER A LES LLENGÜES/125232225