DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura QÜESTIONS DE GRAMÀTICA ESPANYOLA EN L'ENSENYAMENT A LA CLASSE D'E/LE Codi 125232115
Ensenyament
Ensenyament de Llengues Estrangeres (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
IGLESIA MARTÍN, SANDRA
Adreça electrònica sandra.iglesia@urv.cat
Professors/es
IGLESIA MARTÍN, SANDRA
Web
Descripció general i informació rellevant Aproximación a la metodología de la enseñanza y la práctica de la gramática en clase de E/LE

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Metodologia de l'ensenyament de llengües. Principis teòrics i aplicacions pràctiques per a optimitzar el rendiment de l'aprenentatge d'una segona o tercera llengua
  AC3 Actituds. coneixements i destreses. Ordenació i estructuració del procés d'aprenentatge segons un model comunicatiu, basat en l'acció (comprensió, producció, interacció i mediació orals i escrites) d'acord amb les orientacions del Marc Comú Europeu de Referència per a les llengües, del Consell d'Europa.)
  AC4 Fonaments lingüístics. Principis bàsics de les diferents àrees de la lingüística teòrica i aplicada, amb especial incidència en la importància de la pragmàtica en l'ensenyament/aprenentatge de llengües
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC14 Planificació i organització
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Reflexionar sobre el concepto de gramática y sobre lo que significa enseñar gramática. AC2
BC2
CC4
Analizar las implicaciones metodológicas de la práctica de la gramática en el aula de E/LE AC2
AC3
AC4
BC2
BC6
CC4
Dotar al alumno de herramientas que le permitan tener en cuenta las distintas posibilidades del trabajo gramatical en el aula. AC2
AC3
BC1
BC2
BC4
BC6
BC14
CC4
CC5

Continguts
Tema Subtema
1. El concepto de gramática 1.1. Qué entendemos por gramática
1.2. Qué gramática enseñar en clase de E/LE
1.3. Gramática y comunicación
2. La enseñanza de la gramática (I) 2.1. Qué entendemos por enseñar gramática
2.2. La enseñanza de la gramática: principios metodológicos
2.3. La enseñanza de la gramática mediante tareas
3. La enseñanza de la gramática (II) 3.1. La práctica de la gramática en clase
3.1.1. Tipos de actividades
3.1.2. Actividades lúdicas para la práctica de la gramática
4. Análisis de casos concretos de práctica gramatical en distintos manuales de E/LE 4.1. Análisis de materiales

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
 
Sessió Magistral
29.5 30 59.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
30 30 60
Treballs
24 0 24
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripción del contenido de la asignatura y de los objetivos que debe alcanzar el alumnado al término de las clases.
Sessió Magistral Exposición de los contenidos especificados en el programa de la asignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Planteamiento y resolución de distintas actividades relacionadas con los temas expuestos en clase.
Treballs Realización por parte del alumno de un trabajo tutorizado relacionado con alguno de los puntos del programa.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Descripció
Tutorización del alumnado a lo largo de la asignatura, encaminada a la presentación del trabajo final.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Se tendrá en cuenta la asistencia del alumno como mínimo al 80% de las clases. 30%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Se evaluará la participación activa del alumnado en las sesiones prácticas de clase. 30%
Treballs Se evaluará la adecuación, originalidad y validez de los trabajos presentados. 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Los alumnos que no hayan podido asistir a las clases por causa justificada y que no presenten los trabajos, tendrán la oportunidad de aprobar la asignatura mediante la superación de un examen final y la presentación de un trabajo monográfico.


Fonts d'informació

Bàsica

ALONSO, R. et alii (2005): Gramática básica del estudiante de español. Difusión, Barcelona.

BARRERA VIDA. A. (2002). "¿Gramática y/o comunicación?"  [http://www.quadernsdigitals.net/articles/quadernsdigitals/quaderns25/barrera.htm]

BORG, S. (1999b). “The use of grammatical terminology in the second language classroom¨, Applied 

 Linguistics, 20, 95-126.

CADIERNO, T. (1995). “Formal instruction from a processing perspective: An investigation into the Spanish

 past tense”. Modern Language Journal, 79, 179-193. 

DeKEYSER, R. (1998). “Beyond focus on form: Cognitive perspectives on learning and practicing second

language grammar” in:  DOUGHTY, C. y J.WILLIANS (1998c). Focus on form in classroom second language

acquisition, 42-63. Cambridge University Press, Cambridge.

DOUGHTY, C. y J.WILLIANS (1998c). Focus on form in classroom second language acquisition. Cambridge

University Press, Cambridge.

GÓMEZ ASENCIO, J. y SÁNCHEZ LOBATO, J. (dir.), (2001). Forma 1. Gramática y comunicación, Madrid, SGEL.

GARCÍA GARCÍA, S. (2001), "El papel y el lugar de la gramática en la enseñanza de E/LE" en GÓMEZ ASENCIO, J. y SÁNCHEZ LOBATO, J. (dir.), Forma 1. Gramática y comunicación, madrid, SGEL, pp. 9-21.

MATTE BON, F. (1992). Gramática comunicativa del español, Difusión, Madrid. 

MORENO, C. et alii. (2001), Actividades lúdicas para la clase de español, Madrid, SGEL.

ORTEGA OLIVARES, J. (1999), "La instrucción gramatical en el enfoque comunicativo" en Actas del  IX Congreso Internacional de ASELE, Santiago de Compostela: Universidad, pp. 133-140.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ADQUISICIÓ DE SEGONES LLENGÜES/125232111
METODOLOGIA DE L'ENSENYAMENT DE SEGONES LLENGÜES/125232112