DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) PROGRAMACIÓ D'UNITATS DIDÀCTIQUES Codi 125232117
Ensenyament
Ensenyament de Llengües Estrangeres (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
IGLESIA MARTÍN, SANDRA
Adreça electrònica sandra.iglesia@urv.cat
Professors/es
IGLESIA MARTÍN, SANDRA
Web
Descripció general i informació rellevant Estudio de las pautas y procesos para la programación de unidades didácticas destinadas a la enseñanza de español para extranjeros.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Metodologia de l'ensenyament de llengües. Principis teòrics i aplicacions pràctiques per a optimitzar el rendiment de l'aprenentatge d'una segona o tercera llengua
  AC3 Actituds. coneixements i destreses. Ordenació i estructuració del procés d'aprenentatge segons un model comunicatiu, basat en l'acció (comprensió, producció, interacció i mediació orals i escrites) d'acord amb les orientacions del Marc Comú Europeu de Referència per a les llengües, del Consell d'Europa.)
  AC4 Fonaments lingüístics. Principis bàsics de les diferents àrees de la lingüística teòrica i aplicada, amb especial incidència en la importància de la pragmàtica en l'ensenyament/aprenentatge de llengües
  AC7 Capacitat per dissenyar i desenvolupar tasques d'ensenyament/aprenentatge. Disseny de materials i activitats orientats a un alumnat específic
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC13 Aprendre a aprendre
  BC14 Planificació i organització
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Adquirir los conceptos básicos de la programación de un curso de lenguas extranjeras: currículo, diseño curricular, programa, etc. AC2
AC3
BC5
BC13
BC14
CC4
CC5
2. Conocer las características básicas de la enseñanza comunicativa y por tareas AC2
AC3
BC13
CC4
CC5
3. Conocer el marco para la programación de unidades didácticas mediante tareas AC2
AC3
BC13
CC4
4. Reconocer los distintos elementos de consulta para la especificación de algunos elementos de la programación, tales como objetivos y contenidos (MCER, Plan curricular del Instituto Cervantes, etc.) AC2
AC3
AC4
BC2
BC4
BC6
BC13
BC14
CC4
5. Analizar y programar una tarea AC2
AC3
AC4
AC7
BC1
BC2
BC3
BC4
BC6
BC13
BC14
BC15
CC4

Continguts
Tema Subtema
1. INTRODUCCIÓN A LA PROGRAMACIÓN DE UNIDADES DIDÁCTICAS 1.¿Qué significa programar un curso de E/LE?
2.La enseñanza comunicativa: características básicas
2.1. La enseñanza comunicativa mediante tareas: un paso adelante en la enseñanza comunicativa
2.1.1. ¿Qué es una tarea?
2. PROGRAMACIÓN DE UNIDADES DIDÁCTICAS A TRAVÉS DE TAREAS 2.1. ¿Qué es una unidad didáctica?
2.2. ¿Cómo programar unidades didácticas a través de tareas?

1. Elección del tema
2. Planificación de la tarea final
3. Especificación de objetivos
4. Especificación de componentes temáticos y lingüísticos
5. Organización y secuenciación
6. Procedimientos y evaluación

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
10 20 30
Presentacions / exposicions
3 15 18
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 10 20
 
Atenció personalitzada
3 3 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripción del contenido de la asignatura y de los objetivos que debe alcanzar el alumnado al término de las clases
Sessió Magistral Introducción teórica al tema objeto de la asignatura.
Presentacions / exposicions Presentación por parte del alumnado de las actividades propuestas en clase
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolución de distintos casos prácticos relacionados con el temario, propuestos en clase

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Descripció
Tutorización del alumnado a lo largo de la asignatura, encaminada a la presentación de los trabajos propuestos en clase

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Se tendrá en cuenta una asistencia mínima del 80% de las sesiones 20%
Presentacions / exposicions Se evaluará la adecuación del trabajo presentado a los presupuestos teóricos de la asignatura 40%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Se evaluará la participación activa del alumnado en las sesiones prácticas de clase 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Quienes no hayan asistido a un mínimo del 80% de las clases deberán someterse a un axamen teórico, además de la presentación de las tareas propuestas en clase.


Fonts d'informació

Bàsica

-         ALBA y ZANÓN (1999) “Unidades didácticas para la enseñanza del español/LE en los Institutos Cervantes”, en J. ZANÓN (coord.) (1999). La enseñanza del español mediante tareas. Madrid: Edinumen, 149-171.

-         BORDÓN, T. (1993), “Evaluación y niveles de competencia comunicativa”, Didáctica del español como lengua extranjera. Cuadernos del tiempo libre, 37-60.

-         BORDÓN, T. (1999), “La evaluación del español como lengua extranjera”, Boletín de ASELE, 20, 15-25.

-         ESTAIRE, S. (1990): “La programación de unidades didácticas en L2 mediante tareas”, Cable, nº 5, Edita Equipo Cable. En http://www.sgci.mec.es/redele/revista1/estaire.shtml.

-         ESTAIRE, S. Y ZANÓN, J. (1990): “El diseño de unidades didácticas en L2 mediante tareas: principios y desarrollo”, Comunicación, Lenguaje y Educación, 7-8.

-         FERNÁNDEZ LÓPEZ, S. (Coord.) (2001), Tareas y proyectos en clase. Madrid: Edinumen.

-         FERNÁNDEZ, S. (2003). Propuesta curricular y marco común europeo de referencia para el desarrollo por tareas. Madrid: Edinumen.

-         GARCÍA SANTA-CECILIA, A. (1995). El currículo de español como lengua extranjera. Madrid: Edelsa.

-         GARCÍA SANTA-CECILIA, A. (2000). Cómo se diseña un curso de lengua extranjera. Cuadernos de Didáctica del español/LE. Madrid: Arco-Libros.

-         GIOVANNI, A. (et al.) (1996). Profesor en acción. Madrid: Edelsa. 3 vol.

-         HUTCHINSON, T. y WATERS, A. (1987). English for Specific Purposes: A learning-Centered Approach. Cambridge: Cambridge University Press.

-         INSTITUTO CERVANTES (1994). La enseñanza del español como lengua extranjera. Plan curricular del Instituto Cervantes. Alcalá de Henares: Publicaciones del Instituto Cervantes.

-         MARTÍN PERIS, E. (2001). “¿Qué significa trabajar en clase con tareas comunicativas?”. Llengua i ús, núm. 21. Barcelona: DGPL.

-         MINISTERIO DE EDUCACIÓN, CULTURA Y DEPORTE (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: Secretaría General Técnica del MECD y Grupo Anaya, traducido y adaptado por el Instituto Cervantes.

-         NUNAN, D. (1989) Designing tasks for the Communicative Classroom. Cambridge: Cambridge University Press.

-         PÉREZ GÓMEZ, A. (1988). Currículum y enseñanza: análisis de componentes. Málaga: Publicaciones de la Universidad de Málaga.

-         STERN, H. H. (1983). Fundamental Concepts of Language Teaching. Oxford: Oxford University Press.

-         VILLALBA, F.; HERNÁNDEZ, M.T. (2001). Diseño curricular para la enseñanza del español como L2 en contextos escolares. Madrid: Consejería de Educación de Madrid.

-         WILKINS, D. A. (1976). Notional Syllabuses. Oxford: Oxford University Press.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PRÀCTICUM: ELABORACIÓ I TREBALL DE FI DE MÀSTER/125232119

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
L'ENSENYAMENT DE L'ESPANYOL AMB FINALITATS ESPECÍFIQUES/125232214
ACTIVITATS PER L'ENSENYAMENT DE LLENGÜES ESTRANGERES ALS INFANTS/125232217

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
METODOLOGIA DE L'ENSENYAMENT DE SEGONES LLENGÜES/125232112
ANÀLISI DE MATERIALS PER L'ENSENYAMENT D'E/LE/125232212
 
Altres comentaris
La asignatura ofrece las bases necesarias para el diseño y elaboración del trabajo final: presentación de una Unidad Didáctica de E/LE.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent