DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura L'ENSENYAMENT DEL LÈXIC A CLASSE D'E/LE Codi 125232213
Ensenyament
Ensenyament de Llengues Estrangeres (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
IGLESIA MARTÍN, SANDRA
Adreça electrònica sandra.iglesia@urv.cat
Professors/es
IGLESIA MARTÍN, SANDRA
Web
Descripció general i informació rellevant Acercamiento a la metodología y la práctica de la enseñanza del léxico en la clase de E/LE

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Teories de l'adquisició de segones llengües. Fonaments pedagògics i psicològics de l'adquisició de segones llengües, amb especial referència a l'adquisició de l'espanyol i l'anglès
  AC2 Metodologia de l'ensenyament de llengües. Principis teòrics i aplicacions pràctiques per a optimitzar el rendiment de l'aprenentatge d'una segona o tercera llengua
  AC3 Actituds. coneixements i destreses. Ordenació i estructuració del procés d'aprenentatge segons un model comunicatiu, basat en l'acció (comprensió, producció, interacció i mediació orals i escrites) d'acord amb les orientacions del Marc Comú Europeu de Referència per a les llengües, del Consell d'Europa.)
  AC4 Fonaments lingüístics. Principis bàsics de les diferents àrees de la lingüística teòrica i aplicada, amb especial incidència en la importància de la pragmàtica en l'ensenyament/aprenentatge de llengües
  AC5 Confiança en la classe de llengua estrangera. Capacitat per a portar a terme un tasca educativa eficaç tenint en compte l'especificitat de l'ensenyament de llengües
  AC7 Capacitat per dissenyar i desenvolupar tasques d'ensenyament/aprenentatge. Disseny de materials i activitats orientats a un alumnat específic
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC14 Planificació i organització
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Reflexionar acerca del proceso enseñanza-aprendizaje referido al nivel léxico. AC2
AC4
BC2
CC4
Revisar y analizar las distintas propuestas metodológicas en la enseñanza de idiomas y su particular incidencia en el estudio léxico, tanto en lo que concierne a la selección léxica como a su presentación y aplicación en el aula. AC1
AC2
AC3
AC4
BC2
BC6
CC4
Conseguir que el alumno maneje los criterios adecuados para la consecución de los objetivos léxicos, acordes con el plan curricular establecido y con los niveles del Marco Común Europeo, así como con los procedimientos didácticos y recursos estratégicos para su enseñanza y aprendizaje. AC3
AC5
AC7
BC1
BC2
BC4
BC14
CC4
CC5

Continguts
Tema Subtema
1. Aproximaciones metodológicas a la enseñanza del léxico


1.1. Métodos tradicionales

1.2. Métodos conductivistas

1.3. Métodos cognitivos y funcionales


2. Establecimiento de objetivos: la selección del léxico


2.1. Análisis de necesidades
2.2. ¿Qué léxico enseñar?
3. Procedimientos didácticos en la enseñanza del léxico


3.1. Técnicas de presentación y amplicación del léxico

3.2. Tipos de actividades


4. Análisis de casos prácticos 4.1. ¿Cómo es la práctica del léxico en la clase?

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
10 20 30
Presentacions / exposicions
3 15 18
Resolució de problemes, exercicis
10 10 20
 
Atenció personalitzada
3 3 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripción del contenido de la asignatura y de los objetivos que debe alcanzar el alumnado al término de las clases.
Sessió Magistral Introducción téorica al tema objeto de la asignatura.
Presentacions / exposicions Presentación por parte del alumnado de las actividades propuestas en clase.
Resolució de problemes, exercicis Resolución de distintos casos prácticos relacionados con el temario, propuestos en clase.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Descripció
Tutorización del alumnado a lo largo de la asignatura, encaminada a la presentación de los trabajos propuestos en clase.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Se tendrá en cuenta la asistencia regular a las sesiones 20%
Presentacions / exposicions Se evaluará la adecuación del trabajo presentado a los presupuestos teóricos de la asignatura 40%
Resolució de problemes, exercicis Se evaluará la participación activa del alumnado en las sesiones prácticas de la clase 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquellos que no hayan asistido, por razones justificadas, a las clases deberán someterse a un examen teórico, además de presentar las tareas propuestas en clase.


Fonts d'informació

Bàsica


- La enseñanza del léxico en el aula de E/LE, Carabela, 56, SGEL.

- Morante, R. (2005) Modelos de actividades didácticas para el desarrollo léxico, Revista redELE, 4. [www.mec.es/redele/revista4/morante.shtml]

- Fernández-Barrientos, J. (1993) "El español como L2. Introducción a los modelos de estudio del léxico", ACN-ASELE III: 201-214.

- García Jerez, A.M. (2006). Procesos de formación de palabras: la derivación en la enseñanza de español como lengua extranjera, Universidad de Salamanca.  [www.mec.es/redele/Biblioteca2006/AnaGJerez.shtml]

- Salazar García, V. (2004). "Acercamiento crítico a la selección objetiva de contenidos léxicos en la enseñanza de E/LE", Estudios de Lingüística, 18.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ANÀLISI DE MATERIALS PER L'ENSENYAMENT D'E/LE/125232212

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ADQUISICIÓ DE SEGONES LLENGÜES/125232111
METODOLOGIA DE L'ENSENYAMENT DE SEGONES LLENGÜES/125232112
EL MARC COMÚ EUROPEU DE REFERÈNCIA PER A LES LLENGÜES/125232114