DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura ANGLÈS PER A FINALITATS ESPECÍFIQUES Codi 125232219
Ensenyament
Ensenyament de Llengues Estrangeres (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Filologia Anglogermànica
Coordinador/a
ROMERO GALLEGO, JOAQUIN
Adreça electrònica joaquin.romero@urv.cat
Professors/es
ROMERO GALLEGO, JOAQUIN
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura serà impartida per les professores Carmen Rueda i Elisabet Arnó, de la Universitat Politècnica de Catalunya. Descripció de l'assignatura: This changing world requires us to adapt to new demands, especially as English has become an international language increasingly used in a variety of situations and for different purposes. In such a context, English language teachers are faced with the challenge to help learners become effective language users for different tasks and in different situations, whether academic or professional, that can be related to business, medicine, law, engineering, tourism, etc. In fact, it is very likely that English language teachers nowadays find a job within the domain of “English for Specific Purposes” (ESP). The objective of this module is to introduce students to this important field of English language teaching (ELT). ESP consists in designing courses based on learner needs and the characteristics of the disciplines and purposes for which language is used. In this module, we’ll present some key issues in ESP by drawing on aspects of linguistics and language teaching that are already familiar to students, such as needs analysis, course design and materials development, teacher and learner roles, the teaching of language skills, discourse and genre analysis, as well as information technology in the analysis and teaching of English for specific purposes.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Teories de l'adquisició de segones llengües. Fonaments pedagògics i psicològics de l'adquisició de segones llengües, amb especial referència a l'adquisició de l'espanyol i l'anglès
  AC2 Metodologia de l'ensenyament de llengües. Principis teòrics i aplicacions pràctiques per a optimitzar el rendiment de l'aprenentatge d'una segona o tercera llengua
  AC3 Actituds. coneixements i destreses. Ordenació i estructuració del procés d'aprenentatge segons un model comunicatiu, basat en l'acció (comprensió, producció, interacció i mediació orals i escrites) d'acord amb les orientacions del Marc Comú Europeu de Referència per a les llengües, del Consell d'Europa.)
  AC4 Fonaments lingüístics. Principis bàsics de les diferents àrees de la lingüística teòrica i aplicada, amb especial incidència en la importància de la pragmàtica en l'ensenyament/aprenentatge de llengües
  AC5 Confiança en la classe de llengua estrangera. Capacitat per a portar a terme un tasca educativa eficaç tenint en compte l'especificitat de l'ensenyament de llengües
  AC6 Sensibilitat lingüística i cultural. Capacitat per a fer servir la multiculturalitat i la diversitat lingüística com a eina enriquidora i complementària en l'ensenyament de la llengua
  AC7 Capacitat per dissenyar i desenvolupar tasques d'ensenyament/aprenentatge. Disseny de materials i activitats orientats a un alumnat específic
  AC8 Familiaritat i competència en l'ús de les noves tecnologies en la classe de llengua. Ús de les noves tecnologies com a eines per a enriquir l'aprenentatge de segones llengües i per a promoure l'autoaprenentatge i l'aprenentatge continuat
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips
  BC13 Aprendre a aprendre
  BC14 Planificació i organització
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional
  CC6 Desenvolupament de processos d’incorporació al món del treball (per compte d’altres i/o empreneduria)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
-Ser conscient del paper de l'anglès com a llengua internacional en un món canviant i davant de noves realitats socials. AC6
BC3
CC3
CC6
-Capacitat d'adaptació a contextos internacionals i multiculturals. AC6
BC3
BC5
BC6
CC3
-Capacitat d'ensenyar l'anglès per a situacions i propòsits diferents. AC1
AC2
AC3
AC5
AC7
BC1
BC2
BC3
BC5
BC8
BC11
BC13
BC15
CC6
-Preparar el futur professor d'anglès per a optimitzar el procés d'aprenentatge i fer-lo més efectiu. AC1
AC2
AC3
AC5
AC7
AC8
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC13
BC14
BC15
CC5
CC6
-Familiaritzar-se amb l'ús de l'anglès en una varietat de contextos acadèmics i professionals. AC3
AC4
AC6
BC3
BC5
BC6
CC3
-Capacitat de dissenyar cursos i materials per a l'aprenentatge d'anglès adaptats a les necessitats específiques dels estudiants. AC1
AC2
AC3
AC4
AC7
AC8
BC1
BC2
BC3
BC5
BC6
BC8
BC13
BC14
CC2
CC4
CC6
-Conéixer aspectes de lingüística i d'ensenyament de llengües directament rellevants a l'aprenentatge d'anglès per a finalitats específiques: desenvolupament de les destreses comunicatives, anàlisi del discurs i el gènere, ús de les TIC, etc. AC1
AC2
AC4
AC5
AC8
BC5
CC2
CC4

Continguts
Tema Subtema
1. L'anglès com a llengua internacional. 1.1. Ús de l'anglès en diferents situacions.
1.2. L'anglès en entorns multiculturals.
2. Anglès per a finalitats específiques (English for Specific Purposes, ESP) 2.1. Definició d'ESP.
2.2. Classificació d'ESP.
2.3. Anglès d'especialitat (ciència i tecnologia, medicina, negocis, etc.)
2.4. Rol del professor d'ESP.
2.5. Característiques de l'estudiant de ESP.
3. Anàlisi de necessitats. 3.1. Definició i utilitat de l'anàlisi de necessitat.
3.2. Elements i metodologies per dur a terme l'anàlisi de necessitats.
3.3. Models i exemples.
4.Creació de cursos i materials per a ESP. 4.1. L'ensenyament de les destreses comunicatives.
4.2. Tipus de cursos i materials.
4.3. Ús de les TIC per a l'ensenyament d'ESP.
5. Anàlisi del gènere i el discurs 5.1. Teories i tendències sobre l'aplicació de l'anàlisi del discurs en ESP.
5.2. Noció de gènere i de comunitat discursiva.
5.3. Aplicacions i models de l'anàlisi de gènere en ESP.
5.4. Tipus de gèneres: oral, escrits i "cibergèneres"

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
3 0 3
Fòrums de discussió
1 5 6
Presentacions / exposicions
2 20 22
Treballs
1 10 11
Pràctiques a través de TIC
2 20 22
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Cada tema anirà precedit per una activitat introductòria per despertar l'interés de l'estudiant i fer que s'adoni de la importància del tema dins ESP.
Sessió Magistral Les sessions magistrals serviran per donar una perspectiva general del tema i contextualitzar el treball de l'estudiant.
Fòrums de discussió Es proposaran activitats dins i fora de l'aula per a que l'estudiant reflexioni sobre els temes proposats i pugui transferir i aplicar els seus coneixements.
Presentacions / exposicions Els estudiants presentaran el resultat del seu treball en l'aplicació dels seus coneixements d'ESP.
Treballs Els estudiants desenvoluparan tasques en situacions concretes que impliquin la integració de les competències adquirides durant el curs.
Pràctiques a través de TIC S'utilitzaran les TIC per a aplicacions pràctiques de l'assignatura tant dins com fora de l'aula.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Treballs
Pràctiques a través de TIC
Descripció
Els estudiants podran fer consultes i rebre assessorament sobre el desenvolupament dels treballs pràctics de l'assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Activitats Introductòries Formaran part de la pràctica habitual a classe i es valoraran globalment, junt amb la resta d'activitats de classe, amb un pes de 25 % sobre la nota final. 5%
Sessió Magistral Formaran part de la pràctica habitual a classe i es valoraran globalment, junt amb la resta d'activitats de classe, amb un pes de 25 % sobre la nota final. 5%
Fòrums de discussió Formaran part de la pràctica habitual a classe i es valoraran globalment, junt amb la resta d'activitats de classe, amb un pes de 25 % sobre la nota final. 5%
Presentacions / exposicions A partir del resultat del seu treball, l'estudiant farà una presentació oral davant de la resta de participants. 20 %
Treballs Formaran part de la pràctica habitual a classe i es valoraran globalment, junt amb la resta d'activitats de classe, amb un pes de 25 % sobre la nota final. 5%
Pràctiques a través de TIC Formaran part de la pràctica habitual a classe i es valoraran globalment, junt amb la resta d'activitats de classe, amb un pes de 25 % sobre la nota final. 5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Tony Dudley-Evans & Maggie Jo St John, Developments in English for Specific Purposes: A Multidisciplinary Approach, Cambridge University Press, Cambridge: UK, 1998
Michael H. Long (ed.), Second Language Needs Analysis, Cambridge University Press, Cambridge: UK, 2005
T. Hutchinson & A. Waters, English for Specific Purposes: A Learning-Centred Approach, Cambirdge University Press, Cambridge: UK, 1987
J. Flowerdew & M. Peacock (eds.), Research Perspectives on English for Academic Purposes, Cambridge University Press, Cambridge: UK, 2001
P. Robinson, ESP Today: A Practitioner's Guide, Prentice Hall, Hemel Hempstead: UK, 1991
E. Alcaraz, El inglés profesional y académico, Alianza Editorial, Madrid, 2000
J. Swales, Genre Analysis, Cambridge University Press, Cambridge: UK, 1990
R.R. Jordan, English for Academic Purposes, Cambridge University Press, Cambridge: UK, 1997
E. Arnó Macià, A. Soler Cervera, C. Rueda Ramos (eds.), Information Technology in Languages for Specific Purposes: Issues and Prospects, Springer, New York: USA, 2006

Aquest bibliografia recull alguns llibres bàsics per a entendre els conceptes i temes clau en ESP.

Complementària , English for Specific Purposes, ,
, Journal of English for Academic Purposes, ,
, Ibérica: Journal of the European Association of Languages for Specific Purposes, ,

Conjunt de revistes sobre l'àrea d'ESP. Poden donar a l'estudiant una bona perspectiva del treball que s'està fent en aquest àmbit.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TRADUCCIÓ ANGLESA/125232204
REDACCIÓ PROFESSIONAL EN ANGLÈS/125232207
L'ENSENYAMENT DE L'ESPANYOL AMB FINALITATS ESPECÍFIQUES/125232214


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ADQUISICIÓ DE SEGONES LLENGÜES/125232111
MATERIALS I TÈCNIQUES D'ENSENYAMENT D'A/LE/125232120
METODOLOGIA DE L'ENSENYAMENT DE L'ANGLÈS/125232208
NOVES TECNOLOGIES A LA CLASSE DE LLENGÜES ESTRANGERES/125232216