DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) EL MARC COMÚ EUROPEU DE REFERÈNCIA PER A LES LLENGÜES Codi 125232225
Ensenyament
Ensenyament de Llengües Estrangeres (2007)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
HERRERA RODRIGO, MARÍA
Adreça electrònica maria.herrera@urv.cat
Professors/es
HERRERA RODRIGO, MARÍA
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Familiarización con los documentos oficiales del Consejo de Europa para la enseñanza de lenguas: el Marco común europeo de referencia para las lenguas: enseñanza, aprendizaje y evaluación, y el Portfolio europeo de las lenguas

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Teories de l'adquisició de segones llengües. Fonaments pedagògics i psicològics de l'adquisició de segones llengües, amb especial referència a l'adquisició de l'espanyol i l'anglès
  AC2 Metodologia de l'ensenyament de llengües. Principis teòrics i aplicacions pràctiques per a optimitzar el rendiment de l'aprenentatge d'una segona o tercera llengua
  AC3 Actituds. coneixements i destreses. Ordenació i estructuració del procés d'aprenentatge segons un model comunicatiu, basat en l'acció (comprensió, producció, interacció i mediació orals i escrites) d'acord amb les orientacions del Marc Comú Europeu de Referència per a les llengües, del Consell d'Europa.)
  AC5 Confiança en la classe de llengua estrangera. Capacitat per a portar a terme un tasca educativa eficaç tenint en compte l'especificitat de l'ensenyament de llengües
  AC6 Sensibilitat lingüística i cultural. Capacitat per a fer servir la multiculturalitat i la diversitat lingüística com a eina enriquidora i complementària en l'ensenyament de la llengua
  AC7 Capacitat per dissenyar i desenvolupar tasques d'ensenyament/aprenentatge. Disseny de materials i activitats orientats a un alumnat específic
  AC8 Familiaritat i competència en l'ús de les noves tecnologies en la classe de llengua. Ús de les noves tecnologies com a eines per a enriquir l'aprenentatge de segones llengües i per a promoure l'autoaprenentatge i l'aprenentatge continuat
  AC10 Capacitat de treball en equip. Interacció alumnat-professorat i entre l'equip docent.
  Recerca
  AR1 Coneixement i familiaritat amb les eines de cerca d'informació en bases de dades electròniques
  AR4 Capacitat organitzativa i comunicadora
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional
  BC8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
  BC9 Disponibilitat a la participació compromesa en la vida social
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips
  BC14 Planificació i organització
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional
  CC6 Desenvolupament de processos d’incorporació al món del treball (per compte d’altres i/o empreneduria)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Familiaritzar-se amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües i el Portafoli europeu de les llengües, del Consell d'Europa, com a documents de treball imprescindibles per a l'exercici de l'ensenyament de llengües. AC1
AC2
AC3
AC5
AC6
AC7
AC8
AC10
AR1
AR4
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
BC9
BC11
BC14
BC15
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6
Reflexionar sobre les implicacions socials i els fonaments metodològics del Marc comú europeu de referència per a les llengües i el Portafoli europeu de les llengües, del Consell d'Europa. AC1
AC2
AC3
AC5
AC6
AC7
AC8
AC10
AR1
AR4
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
BC9
BC11
BC14
BC15
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6
Analitzar les aplicacions del Marc comú europeu de referència per a les llengües i el Portafoli europeu de les llengües, del Consell d'Europa, en l'aprenentatge, l'ensenyament i l'avaluació de llengües. AC1
AC2
AC3
AC5
AC6
AC7
AC8
AC10
AR1
AR4
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
BC9
BC11
BC14
BC15
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6

Continguts
Tema Subtema
1. El context polític 1.1. La unitat europea
1.2. La política lingüística del Consell d'Europa
1.3. El Simposi de Rüschlikon
1.4. El plurilingüisme i el pluriculturalisme
1.5. Un precedent: l'ALTE
1.6. L'Any Europeu de les Llengües
1.7. El compromís espanyol
2. El Marc comú europeu de referència per a les llengües (MCER) 2.1. Què és
2.2. Com és
2.3. L'enfocament per tasques
2.4. Les competències
2.5. Els àmbits
2.6. Les estratègies
2.7. Els nivells
2.8. Els descriptors il·lustratius
2.9. Les escales
2. El Portafoli europeu de les llengües (PEL) 2.1. Què és
2.2. Per a què serveix
2.3. Funcions
2.4. Instrument d'avaluació
2.5. Formats validats
2.6. Agents implicats
2.7. El Passaport de llengües
2.8. La Biografia lingüística
2.9. El Dossier
2.10. Presentació a l'alumnat

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Estudis previs
0 5 5
Sessió Magistral
5 20 25
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
5 0 5
Presentacions / exposicions
2 0 2
Debats
1 3 4
Resolució de problemes, exercicis
0 15 15
Treballs
0 5 5
Pràctiques a través de TIC
0 8 8
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de preguntes curtes
1 0 1
Proves objectives de tipus test
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i del sistema d'avaluació
Estudis previs Documentació prèvia a les sessions magistrals
Sessió Magistral Explicació dels continguts de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Activitats pràctiques d'aplicació de la matèria explicada a les sessions magistrals
Presentacions / exposicions Posada en comú de les activitats pràctiques realitzades
Debats Intercanvi d'opinions previ a les proves d'avaluació
Resolució de problemes, exercicis Activitats pràctiques fora de l'aula
Treballs Redacció d'un treball de síntesi
Pràctiques a través de TIC Realització d'activitats pràctiques autònomes lliurades a través de la plataforma virtual Moodle

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Pràctiques a través de TIC
Descripció
- Tutoria virtual - Entrevistes: inicial i d'avaluació - Resolució de dubtes a l'aula i al despatx

Avaluació
  Descripció Pes
Estudis previs Ressenyes de les lectures: precisió en la síntesi, valoració convenientment argumentada 10 %
Presentacions / exposicions Correcció del contingut; adequació, coherència i cohesió de l'expressió 10%
Debats Pertinença, adequació, coherència i cohesió de les intervencions 10%
Resolució de problemes, exercicis Correcta aplicació dels conceptes explicats a les classes magistrals; adequació, coherència i cohesió de l'expressió 10%
Treballs Precisió en la síntesi de l'assignatura; adequació, coherència i cohesió de l'expressió 10%
Pràctiques a través de TIC Correcta aplicació dels conceptes explicats a les classes magistrals; adequació, coherència i cohesió de l'expressió 10%
Proves objectives de tipus test Test d'opció múltiple sobre els continguts de les classes magistrals 20%
Proves objectives de preguntes curtes Prova de lectura dels textos facilitats per la professora en la sessió introductòria 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , , ,

CONSEJO DE EUROPA

http://www.coe.int


MARCO COMÚN EUROPEO DE REFERENCIA PARA LAS LENGUAS
http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/Source/Framework_EN.pdf


PORTFOLIO EUROPEO DE LAS LENGUAS

http://www.coe.int/T/DG4/Portfolio/?L=E&M=/main_pages/levels.html
http://www.oapee.es/iniciativas/portfolio

Complementària

V. web de l'assignatura a la plataforma virtual (Moodle).

Recomanacions


 
Altres comentaris
El que s'espera de l'alumnat: l'assistència a classe, la participació activa i una actitud oberta i col·laboradora, no exempta d'esperit crític, però sempre respectuosa; la realització de les activitats i el seu lliurament puntual. El que NO s'espera de l'alumnat: la memorització sense reflexió. Métode d'estudi recomanat: el seguiment puntual dels continguts explicats a les classes magistrals, i la realització puntual de les pràctiques proposades. ATENCIÓ: Cal posar-se en contacte amb la professora al més aviat possible per tal de concertar l'entrevista inicial.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent