DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura PROGRAMACIÓ D'UNITATS DIDÀCTIQUES Codi 125232227
Ensenyament
Ensenyament de Llengues Estrangeres (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
IGLESIA MARTÍN, SANDRA
Adreça electrònica sandra.iglesia@urv.cat
Professors/es
IGLESIA MARTÍN, SANDRA
Web
Descripció general i informació rellevant Estudio de las pautas y procesos para la programación de unidades didácticas destinadas a la enseñanza de español para extranjeros.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Metodologia de l'ensenyament de llengües. Principis teòrics i aplicacions pràctiques per a optimitzar el rendiment de l'aprenentatge d'una segona o tercera llengua
  AC7 Capacitat per dissenyar i desenvolupar tasques d'ensenyament/aprenentatge. Disseny de materials i activitats orientats a un alumnat específic
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC14 Planificació i organització
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Reflexionar sobre los elementos que se deben tener en cuenta a la hora de programar una unidad didáctica y sobre los procesos que se relacionan con el aprendizaje de segundas lenguas. AC2
BC14
CC4
Aclarar conceptos básicos en la programación de unidades didácticas para E/LE y dotar al alumno de un marco de programación de unidades didácticas AC2
AC7
BC1
BC2
CC5

Continguts
Tema Subtema
1. INTRODUCCIÓN A LA PROGRAMACIÓN DE UNIDADES DIDÁCTICAS 1.¿Qué significa programar un curso de E/LE?
2.La enseñanza comunicativa: características básicas
2.1. La enseñanza comunicativa mediante tareas: un paso adelante en la enseñanza comunicativa
2.1.1. ¿Qué es una tarea?
2. PROGRAMACIÓN DE UNIDADES DIDÁCTICAS A TRAVÉS DE TAREAS 2.1. ¿Qué es una unidad didáctica?
2.2. ¿Cómo programar unidades didácticas a través de tareas?

1. Elección del tema
2. Planificación de la tarea final
3. Especificación de objetivos
4. Especificación de componentes temáticos y lingüísticos
5. Organización y secuenciación
6. Procedimientos y evaluación

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
10 20 30
Presentacions / exposicions
3 15 18
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 10 20
 
Atenció personalitzada
3 3 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripción del contenido de la asignatura y de los objetivos que debe alcanzar el alumnado al término de las clases
Sessió Magistral Introducción teórica al tema objeto de la asignatura.
Presentacions / exposicions Presentación por parte del alumnado de las actividades propuestas en clase
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolución de distintos casos prácticos relacionados con el temario, propuestos en clase

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Descripció
Tutorización del alumnado a lo largo de la asignatura, encaminada a la presentación de los trabajos propuestos en clase

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Se tendrá en cuenta una asistencia mínima del 80% de las sesiones 30%
Presentacions / exposicions Se evaluará la adecuación del trabajo presentado a los presupuestos teóricos de la asignatura 20%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Se evaluará la participación activa del alumnado en las sesiones prácticas de clase 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Quienes no hayan asistido a un mínimo del 80% de las clases deberán someterse a un axamen teórico. además de la presentación de las tareas propuestas en clase.


Fonts d'informació

Bàsica

-         ALBA y ZANÓN (1999) “Unidades didácticas para la enseñanza del español/LE en los Institutos Cervantes”, en J. ZANÓN (coord.) (1999). La enseñanza del español mediante tareas. Madrid: Edinumen, 149-171.

-         BORDÓN, T. (1993), “Evaluación y niveles de competencia comunicativa”, Didáctica del español como lengua extranjera. Cuadernos del tiempo libre, 37-60.

-         BORDÓN, T. (1999), “La evaluación del español como lengua extranjera”, Boletín de ASELE, 20, 15-25.

-         ESTAIRE, S. (1990): “La programación de unidades didácticas en L2 mediante tareas”, Cable, nº 5, Edita Equipo Cable. En http://www.sgci.mec.es/redele/revista1/estaire.shtml.

-         ESTAIRE, S. Y ZANÓN, J. (1990): “El diseño de unidades didácticas en L2 mediante tareas: principios y desarrollo”, Comunicación, Lenguaje y Educación, 7-8.

-         FERNÁNDEZ LÓPEZ, S. (Coord.) (2001), Tareas y proyectos en clase. Madrid: Edinumen.

-         FERNÁNDEZ, S. (2003). Propuesta curricular y marco común europeo de referencia para el desarrollo por tareas. Madrid: Edinumen.

-         GARCÍA SANTA-CECILIA, A. (1995). El currículo de español como lengua extranjera. Madrid: Edelsa.

-         GARCÍA SANTA-CECILIA, A. (2000). Cómo se diseña un curso de lengua extranjera. Cuadernos de Didáctica del español/LE. Madrid: Arco-Libros.

-         GIOVANNI, A. (et al.) (1996). Profesor en acción. Madrid: Edelsa. 3 vol.

-         HUTCHINSON, T. y WATERS, A. (1987). English for Specific Purposes: A learning-Centered Approach. Cambridge: Cambridge University Press.

-         INSTITUTO CERVANTES (1994). La enseñanza del español como lengua extranjera. Plan curricular del Instituto Cervantes. Alcalá de Henares: Publicaciones del Instituto Cervantes.

-         MARTÍN PERIS, E. (2001). “¿Qué significa trabajar en clase con tareas comunicativas?”. Llengua i ús, núm. 21. Barcelona: DGPL.

-         MINISTERIO DE EDUCACIÓN, CULTURA Y DEPORTE (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: Secretaría General Técnica del MECD y Grupo Anaya, traducido y adaptado por el Instituto Cervantes.

-         NUNAN, D. (1989) Designing tasks for the Communicative Classroom. Cambridge: Cambridge University Press.

-         PÉREZ GÓMEZ, A. (1988). Currículum y enseñanza: análisis de componentes. Málaga: Publicaciones de la Universidad de Málaga.

-         STERN, H. H. (1983). Fundamental Concepts of Language Teaching. Oxford: Oxford University Press.

-         VILLALBA, F.; HERNÁNDEZ, M.T. (2001). Diseño curricular para la enseñanza del español como L2 en contextos escolares. Madrid: Consejería de Educación de Madrid.

-         WILKINS, D. A. (1976). Notional Syllabuses. Oxford: Oxford University Press.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PRÀCTICUM: ELABORACIÓ I TREBALL DE FI DE MÀSTER/125232119

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
L'ENSENYAMENT DE L'ESPANYOL AMB FINALITATS ESPECÍFIQUES/125232214
ACTIVITATS PER L'ENSENYAMENT DE LLENGÜES ESTRANGERES ALS INFANTS/125232217

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
METODOLOGIA DE L'ENSENYAMENT DE SEGONES LLENGÜES/125232112
ANÀLISI DE MATERIALS PER L'ENSENYAMENT D'E/LE/125232212
 
Altres comentaris
La asignatura ofrece las bases necesarias para el diseño y elaboración del trabajo final: presentación de una Unidad Didáctica de E/LE.