DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura QÜESTIONS FONAMENTALS DE SINTAXI ESPANYOLA Codi 125232236
Ensenyament
Ensenyament de Llengues Estrangeres (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
BARGALLÓ ESCRIVÀ, MARIA
Adreça electrònica
Professors/es
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC10 Capacitat de treball en equip. Interacció alumnat-professorat i entre l'equip docent.
  Recerca
  AR1 Coneixement i familiaritat amb les eines de cerca d'informació en bases de dades electròniques
  AR2 Capacitat de disseny i implementació d'estudis seguint el mètode experimental
  AR4 Capacitat organitzativa i comunicadora
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
  BC13 Aprendre a aprendre
  BC14 Planificació i organització
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional
  CC6 Desenvolupament de processos d’incorporació al món del treball (per compte d’altres i/o empreneduria)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir pautes metodològiques per poder elaborar una tesi doctoral AR4
BC1
BC2
BC3
BC6
BC13
BC14
BC15
CC5
Definir les fases de què consta l'elaboració d'una tesi doctoral AR4
BC1
BC2
BC3
BC4
BC6
BC13
BC14
BC15
CC5
Conèixer les fonts documentals de cara al desenvolupament del tema de recerca AR4
BC2
BC13
BC14
CC1
CC5
Saber gestionar la informació obtinguda de manera adequada AR1
AR2
AR4
BC1
BC2
BC3
BC4
BC6
BC13
BC14
BC15
CC4
CC5
Prendre consciència de les habilitats comunicatives que corresponen a aquest tipus de comunicació científica AC10
AR4
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC8
BC13
BC14
BC15
CC1
CC2
CC5
CC6

Continguts
Tema Subtema
El concepte d’oració
Diferents aproximacions a la noció d’oració: definiciones semàtico-nocionals, lògiques i distribucionals. Les definicions formals de l’oració. Oració i enunciat: els fragments. Oració simple i oració composta. Propietats generals de l’oració. La noció d’estructura. Les categories sintàctiques: categories lèxiques i categories gramaticals. L’ordre de paraules a l’oració. L’el·lipsi. Oració i predicació. La noció de predicació. Tipus de predicats: verbals i no verbals. Els diferents entorns estructurals de la predicació. Les frases nominals.
Juxtaposició, coordinació i subordinació: problemes de delimitació
Coordinació i oració composta. Parataxi i hipotaxi. La juxtaposició. Coordinació i subordinació: diferències bàsiques. Les construccions coordinades. Els elements coordinants. El concepte de coordinació. L’abast de la coordinació. Condicions de coordinabilitat. Tipus de coordinació.
Oracions subordinades: criteris de classificació
El criteri categorial: oracions substantives, adjectives i adverbials. Problemes respecte al criteri categorial. El criteri de la recció verbal: oracions argumentals i oracions adjuntes. Les oracions completives: tipus. Les clàusules quantificades. Oracions de relatiu restrictives i no restrictives
La subordinació adverbial
Dificultats de definició. La subordinació adverbial a la gramàtica tradicional: funció adverbial o funció circumstancial? Problemes de classificació de les subordinades adverbials. Un doble nivell d’anàlisi: la bipolaritat

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
45 45 90
Presentacions / exposicions
1 5 6
Resolució de problemes, exercicis
0 10 10
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 0 10
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves pràctiques
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, de la metodologia i de les activitats d'avaluació
Sessió Magistral Desenvolupament de cadascun dels temes que constitueixen el programa de l'assignatura
Presentacions / exposicions Presentació, per part de l'estudiant, dels exercicis que ha preparat de forma autònoma
Resolució de problemes, exercicis Resolució d'exercicis d'aplicació de la teoria desenvolupada a les sessions magistrals
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Discusió de les solucions que planteja l'estudiant que fa la presentació per part de la resta de la classe

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Sessió Magistral
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis
Descripció
Resolució de dubtes o bé de forma presencial o bé a través del correu electrònic

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Avaluació de l'argumentació realitzada per resoldre problemes 15%
Resolució de problemes, exercicis Avaluació de la correcta aplicació de la teoria a qüestions concretes on es posa de manifest 15%
Proves pràctiques Avaluació de la correcta consecució dels objectius que es plantegen a l'assignatura mitjançant preguntes de tipus pràctic 70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Hernanz, M. L. y J. Mª Brucart, La sintaxis, Crítica, 1987
Di Tullio, Á., Manual de gramática del español, La Isla de la Luna, 2005
Rodríguez Ramalle, T., Manual de sintaxis del español, Castalia, 2005
Gómez Torrego, L., Análisis sintáctico, SM., 2004
Bosque, I. y V. Demonte eds., Gramática descriptiva de la lengua española, RAE/ Espasa-Calpe, 1999
, , ,

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
GRAMÀTICA ESPANYOLA: MORFOLOGIA/125232234