DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura HISTÒRIA DE LA LLENGUA ANGLESA Codi 125232238
Ensenyament
Ensenyament de Llengues Estrangeres (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Filologia Anglogermànica
Coordinador/a
STYLE ., JOHN GLENMORE
Adreça electrònica john.style@urv.cat
Professors/es
STYLE ., JOHN GLENMORE
Web
Descripció general i informació rellevant This course provides a general overview of the linguistic evolution of the English language, from its origins to the present day. An introduction to historical linguistics will familiarize students with key issues in the study of sound change and diachronic grammar.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC4 Fonaments lingüístics. Principis bàsics de les diferents àrees de la lingüística teòrica i aplicada, amb especial incidència en la importància de la pragmàtica en l'ensenyament/aprenentatge de llengües
  AC5 Confiança en la classe de llengua estrangera. Capacitat per a portar a terme un tasca educativa eficaç tenint en compte l'especificitat de l'ensenyament de llengües
  AC6 Sensibilitat lingüística i cultural. Capacitat per a fer servir la multiculturalitat i la diversitat lingüística com a eina enriquidora i complementària en l'ensenyament de la llengua
  AC9 Ús instrumental de la llengua. Fluidesa i precisió en l'ús instrumental de la llengua segons l'itinerari
  AC10 Capacitat de treball en equip. Interacció alumnat-professorat i entre l'equip docent.
  Recerca
  AR4 Capacitat organitzativa i comunicadora
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips
  BC12 Asertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com a no expertes
  BC13 Aprendre a aprendre
  BC14 Planificació i organització
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Students will become aware of essential concepts of language change and Historical Linguistics in general, as well as being apply to recognise their application to the case of the English language. The course will require students to read sometimes complex texts, so will need a thorough and intelligent use of all linguistic and critical skills acquired until this point of the degree course. Intelligent use of primary and secondary sources, correct formulation of written and spoken commentaries are an essential component, as are individual and group work. AC4
AC5
AC6
AC9
AC10
AR4
BC2
BC3
BC4
BC5
BC11
BC12
BC13
BC14
CC1
CC3

Continguts
Tema Subtema
1. Historical Linguistcs 1.1 Language change, evolution and decay
1.2 Historical Linguistics: aims andmethodology
1.3 Internal and external factors in language change
1.4 Sound change
1.5 Language classification
1.6 Indo-European and Germanic
2. Old English 2.1 Historical background
2.2 Old English dialectal differentiation
2.3 Old English phonology
2.3.1 From Germanic to Old English
2.3.2 Sound-spelling correspondences
2.3.3 Consonants
2.3.4 Vowels
2.4 Old English grammar
2.4.1 Nominal inflection
2.4.2 Verbal inflection
2.4.3 Morphological and syntactic processes
2.5 Scandinavian influence

3. Middle English 3.1 Historical background
3.1.1 The Norman conquest
3.1.2 Sociocultural conditionings
3.2 Middle English phonology
3.2.1 Spelling
3.2.2. Main changes in the pronunciation
3.3 Middle English grammar
3.4 Middle English lexicon
3.4.1 Loss of Anglo-Saxon vocabulary and word-formation processes
3.4.2 Borrowings from Norman-French
3.4.2 Borrowings from French and Latin

4. Early Modern English 4.1 Historical introduction
4.2 Eary Modern English phonology
4.2.1 The Great Vowel Shift
4.2.2 Other changes in the vocalic system
4.2.3 Changes in the consonantal system
4.3 Early Modern English grammar
4.3.1 Syntactic and morphological aspects
4.4 The lexicon of Early Modern English
4.4.1 The influence of Latin and Greek
4.4.2 The language of Shakespeare

5. Modern English 5.1 Historical context
5.1.1 The Reformation
5.1.2 The age of discoveries
5.2 Neoclassicist attitudes towards language
5.2.1 The scientific study of language
5.2.2 Language academies
5.2.3 Prescrptive grammars and dictionaries
5.2. The spread of English around the world
5.2.1 American English
5.2.2 English in Australia and the Pacific
5.2.3 English in Africa, India and the Caribbean
5.3 English as the world's lingua franca
5.3.1 English in communication, entertainment and science
5.4 Recent phonological and grammatical changes in English
5.4.1 British English from the 18th to the 20th centuries
5.4.2 The American pronunciation standard

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
36 0 36
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
36 0 36
Sessió Magistral
30 0 30
Seminaris
30 0 30
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de Desenvolupament
15 0 15
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducing general concepts of Historical Linguistics, including language change, and systems of classification

Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Corrections of exercises designed to develop understanding and application of the theory presented in lectures, with discussion follow-up

Sessió Magistral Presentation of theoretical considerations and information of principle changes during the four main phases of the history of the English language

Seminaris Discussion of preset questions related to information presented in the lectures and related reading materials

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Three brief tutorial sessions in small groups, to check following of the course content, and individualized attention and feedback.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercises corrected in class, and handed in for checking. 20%
Proves de Desenvolupament Five in-class tests on principle concepts; Multichoice and T/F questions to test content; some more developed answers to test ability to apply concepts to short texts 60% (12% each)
Altres

Attendance and Participation in class, especially in seminar discussion of pre-set questions.

10% and 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

It is possible to pass the course on the basis of in-course tests and seminar-work and exercises. For students unable to attend regularly and do all the in-class tests, a second option will be: Final Exam 60% Class Exercises 20% Attendance 10% Participation 10% NB: PASSING GRADE FOR THE COURSE IS 60% OF TOTAL. BELOW 60% WILL BE CONSIDERED A COURSE FAIL.


Fonts d'informació

Bàsica Baugh, A.C. & Cable, T., A History of the English Language, , Longman, 1993
Lass, R., Old English, , CUP, 1995
Hock, H.H., Principles of Historical Linguistics, , Mouton de Gruyter, 1991
Crystal, D., The Cambridge Encyclopedia of the English Language (PART I), , CUP, 1995

It is recommended that students buy C. Barber's book as the coursebook.

Complementària

Recomanacions