Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Comprensió de la incidència dels mecanismes d'articulació de les polítiques ambientals i de la incidència del dret en el seu desenvolupament |
|
AC2 |
Ordenació i sistematització de les fonts del dret ambiental |
|
AC3 |
Adquisició de consciència del caràcter interdisciplinar dels problemes que es plantegen en dret ambiental |
|
AC4 |
Capacitat de tractament de les fonts i presa de consciència de la seva vinculació amb aspectes extrajurídics |
|
AC5 |
Desenvolupament del llenguatge d'especialitat i aplicació d'aquest a les diverses modalitats del discurs |
|
AC6 |
Capacitat de creació normativa i creació de textos jurídics |
|
AC7 |
Capacitat d'interpretació i utilització dels texts jurídics |
|
AC8 |
Argumentació jurídica a un nivell superior. Capacitat d'obtenir informació jurídica rellevant en tots els suports |
|
AC9 |
Capacitat d'obtenir informació jurídica rellevant en tots els suports |
|
AC11 |
Capacitat d'utilitzar els coneixements específics en contexts pluridisciplinars i cooperatius |
|
AC12 |
Capacitat d'aplicació dels coneixements en la gestió ambiental |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Capacitat d'intervenció i gestió de conflictes d'interessos en l'àmbit del dret ambiental |
|
Recerca |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BC2 |
Treballar autònomament amb iniciativa |
|
BC3 |
Resoldre problemes de manera efectiva |
|
BC4 |
Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica |
|
BC5 |
Assumir l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional |
|
BC6 |
Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat |
|
BC7 |
Compromís amb l'entorn social |
|
BC8 |
Lideratge |
|
BC9 |
Treballar en equip i gestionar equips |
|
BC10 |
Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes |
|
BC11 |
Planificació i organització |
|
BC12 |
Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat |
|
BC13 |
Sensibilitat pel medi ambient |
|
Professionalitzador |
|
BP1 |
Capacitat per dissenyar, desenvolupar i exposar una recerca original |
|
Recerca |
|
BR1 |
Capacitat demostrada per, de forma independent, dissenyar, dirigir i realitzar informes sobre projectes de recerca |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC2 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer i comprendre les competències de les diferents Administracions Públiques en matèria de protecció del medi ambient. |
AC2 AC3 AC4 AC5 AC7 AC8 AC9 AC12
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC6 BC8 BC9 BC11 BC12 BR1
|
CC4
|
2. Conèixer, analitzar i avaluar els mecanismes d’informació i participació ciutadana en matèria ambiental. |
AC2 AC5 AC7 AC8 AC9 AC11 AC12 AP1
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC6 BC8 BC9 BC11 BC12 BR1
|
CC4
|
3. Definir, classificar, analitzar i valorar els principals mecanismes d’intervenció administrativa en matèria de protecció del medi ambient. |
AC1 AC2 AC3 AC4 AC5 AC7 AC8 AC9 AC11 AC12
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC6 BC8 BC9 BC11 BC12 BP1 BR1
|
CC4
|
4. Analitzar i valorar els mecanismes de regulació, limitació i control i avaluar els seus avantatges i inconvenients (avaluació d’impacte ambiental, autoritzacions, sancions). |
AC2 AC3 AC4 AC5 AC7 AC8 AC9 AC11 AC12
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC5 BC6 BC8 BC9 BC10 BC11 BC12 BC13 BP1 BR1
|
CC4
|
5. Analitzar i valorar els mecanismes de foment (etiquetatge ecològic, auditories ambientals…) i avaluar els seus avantatges i inconvenients. |
AC2 AC3 AC4 AC5 AC7 AC8 AC9 AC11 AC12
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC5 BC6 BC8 BC9 BC10 BC11 BC12 BC13 BP1 BR1
|
CC4
|
6. Analitzar i valorar les possibilitats de nous mecanismes d’intervenció administrativa (acords ambientals, permisos negociats…). |
AC2 AC3 AC4 AC5 AC7 AC8 AC9 AC11 AC12 AP1
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC5 BC7 BC8 BC9 BC10 BC11 BC12 BC13
|
CC4
|
7. Contrastar l’anàlisi teòrica amb les fonts bibliogràfiques i jurisprudencials. |
AC2 AC3 AC5 AC6 AC7 AC8 AC9 AC11 AC12
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC5 BC6 BC8 BC9 BC10 BC11 BC12 BP1 BR1
|
CC2 CC4
|
8. Prendre consciència dels aspectes i de les problemàtiques més rellevants de la intervenció administrativa sobre el medi ambient. |
AC3 AC4 AC7 AC8 AC9 AC11 AC12
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC6 BC7 BC8 BC9 BC10 BC11 BC12 BP1 BR1
|
CC4
|
Tema |
Subtema |
Bloc temàtic I: Competències, organització administrativa i participació ciutadanes en l’àmbit de la protecció ambiental. |
-Introducció al Dret del medi ambient. L’ambient com a objecte del dret. El Dret ambiental. Els orígens del Dret ambiental. Les característiques del Dret ambiental. Els principis del Dret ambiental.
-La distribució de competències entre l’Estat, les Comunitats Autònomes i els Ens Locals i l’organització administrativa del medi ambient.
-La informació, la participació i l’accés a la justícia dels ciutadans en la protecció del medi ambient. El dret d’accés a la informació en matèria ambiental. La participació ciutadana en la defensa del medi ambient. La participació en les decisions polítiques relatives al medi ambient i en l’elaboració i execució del Dret ambiental. La participació en l’actuació administrativa: participació orgànica, funcional i cooperativa. La participació en la tutela pels tribunals del medi ambient.
|
Bloc temàtic II: Mecanismes d’intervenció administrativa sobre el medi ambient. |
-La intervenció administrativa sobre el medi ambient: el paper de l’Administració Pública en la protecció i defensa del medi ambient. Els principis que han de regir la intervenció administrativa sobre el medi ambient. Les tècniques d’intervenció administrativa. Noves tendències en la intervenció administrativa sobre el medi ambient.
-Les tècniques de regulació, limitació i control (I). L’avaluació d’impacte ambiental de projectes i activitats. L’avaluació de plans i programes amb incidència sobre el medi ambient.
-Les tècniques de regulació, limitació i control (II). El control integrat de la contaminació. L’autorització ambiental, la llicència ambiental i la comunicació o llicència d’obertura.
-Les tècniques de regulació, limitació i control (III). El règim sancionador. Els principis de legalitat, tipicitat i non bis in idem. Les infraccions i les sancions administratives en matèria ambiental. Els tipus de sancions i mesures accessòries aplicables en l’àmbit de la protecció del medi ambient. El procediment sancionador.
-Les tècniques d’incentiu i foment econòmic. L’etiquetatge ecològic. Les auditories ambientals. Les subvencions dels poders públics. Altres instruments de foment.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
3 |
3 |
6 |
Sessió Magistral |
|
10 |
0 |
10 |
Seminaris |
|
6 |
6 |
12 |
Treballs |
|
5 |
20 |
25 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
30 |
40 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
6 |
12 |
18 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura (objectius, competències, continguts, metodologia, bibliografia...). |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Realització de visites en empreses o institucions del sector. |
Sessió Magistral |
El professor explica el contingut de l'assignatura |
Seminaris |
Sessions en format reduït sobre qüestions particulars del programa amb un rol actiu de l'alumne |
Treballs |
L'alumne realitza treballs d'anàlisi sobre aspectes del programa |
Presentacions / exposicions |
Presentacions i exposicions orals per part dels alumnes. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es proposen exercicis o problemes que l'alumne resol a l'aula ordinària juntament amb la resta de la classe i amb el suport del professor |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Presentacions / exposicions |
Seminaris |
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Realització de tutories amb els alumnes fora d’hores de classe. |
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
Participació en seminaris. |
10% |
Treballs |
Preparació de diferents treballs relacionats amb l’assignatura. |
20% |
Presentacions / exposicions |
Realització de presentacions i exposicions orals d’un tema concret o d’un treball (prèvia presentació escrita). |
40% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Anàlisi i resolució de casos, exercicis, relacionats amb la temàtica de l’assignatura. |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Es prescindirà de la realització de proves i s'avaluaran els coneixements dels alumnes a partir de la realització d'una sèrie de treballs i la seva participació. |
Bàsica |
|
- LOZANO CUTANDA, B., Derecho ambiental administrativo, 5ª edición, Dykinson, Madrid, 2004.
|
Complementària |
|
-
Amenós, A., i altres; Els Drets del Medi Ambient, CEPA-DEPANA, El Mèdol, Barcelona, l996.
-
Audivert Arau, R.; Régimen jurídico de la Etiqueta Ecológica, Cedecs, Barcelona, 1996.
-
BAUCELLS i LLADÓS, J. i VERNET i LLOBET, J. (coords.), La prevención y el control integrados de la contaminación, Madrid-Barcelona, Marcial Pons, 2004.
-
BETANCOR RODRÍGUEZ, A., Instituciones de Derecho Ambiental, La Ley, Madrid, 2002.
-
CALVO CHARRO, M.; Sanciones medioambientales, Marcial Pons, Madrid-Barcelona, 1999.
-
Carbonell Roura, A; L´avaluació de l´impacte ambiental. El paper de les Comunitats Europees i dels Estats Membres, Institut d'Estudis Autonòmics de la Generalitat de Catalunya, Barcelona, l993.
-
DE MIGUEL PERALES, C.;Derecho Español del Medio Ambiente, Madrid, Civitas, 2000.
-
DOMPER FERRANDO, J.; El medio ambiente y la intervención administrativa en las actividades clasificadas, 2 vols., Civitas, Madrid, 1992.
-
ESTEVE PARDO, J. (coord.); Derecho del medio ambiente y Administración Local, Civitas, Madrid, 1996.
-
GALERA RODRIGO, S., La responsabilidad de las Administraciones Públicas en la prevención de daños ambientales, Madrid, Montecorvo, 2001.
-
GARCÍA URETA, A.; Marco jurídico del procedimiento de evaluación de impacto ambiental: el contexto comunitario y estatal, Oñati, Instituto Vasco de Administración Pública, 1994.
-
Lopez Bustos, F. L.; Organización Administrativa y Medio Ambiente, Civitas, Madrid, l992.
-
MartÍn Mateo, R.; Nuevos Instrumentos para la tutela ambiental, Trivium, Madrid, l994.
-
MARTÍN MATEO, R.; Tratado de Derecho Ambiental, Trivium, 1991 (vol. I), 1992 (vol. II) i 1997 (vol. III).
-
MARTÍN MATEO, R.; Manual de Derecho Ambiental, 2ª edición, Madrid, Trivium, 1998 [1995].
-
Moreno Trujillo; La protección jurídico-privada del medio ambiente, Barcelona, l991.
-
ORTEGA ÁLVAREZ, L. (dir.); Lecciones de Derecho del Medio Ambiente, 3ª edición, Valladolid, Lex Nova, 2002 [1998].
-
Piñar Díaz, M; El derecho a disfrutar del medio ambiente en la jurisprudencia, Comares, Granada, l996.
-
Rosa Moreno, J.; Régimen Jurídico de las Evaluaciones de Impacto Ambiental, Civitas, Madrid, l993.
Altres recursos:
Sobre els conceptes de les diverses parts de la disciplina:
-
ARAGÓ I GASSIOT, J.R.; Diccionari de Ciències Ambientals, Edicions 62, 2000.
-
FOLCH, R.; Diccionario de Socioecología, Planeta, 1999.
Revistes:
-
Ciudad y Territorio
-
Ecoiuris. La Ley
-
Medio ambiente y Derecho. Environment&Law. Revista Electrónica de Derecho Ambiental (http://www.cica.es/aliens/gimados/juri1.html). Universitat de Sevilla
-
Revista Aranzadi de Derecho Ambiental
-
Revista de Derecho Urbanístico y Medio Ambiente
-
Revista de Derecho Ambiental
-
Revista de la Asociación de Derecho Ambiental Español
-
European Environmental Law Review
-
Harvard Law Review. Environmental Law.
-
Rivista Giuridica dell´Ambiente
-
Revue Juridique de l´Environnement |
|