DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura INTRODUCCIO AL MEDI AMBIENT Codi 155081105
Ensenyament
Dret Ambiental (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4.5 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental de Geografia
Coordinador/a
SALADIE BORRAZ, ÒSCAR
Adreça electrònica oscar.saladie@urv.cat
Professors/es
SALADIE BORRAZ, ÒSCAR
Web http://sre.urv.es/web/geografia
Descripció general i informació rellevant L’objectiu de l’assignatura és introduir als alumnes els diferents components del medi ambient, mostrant l’alt grau d’interrelació entre ells i l’equilibri fràgil en que es troben, incidint en la necessitat d’abordar la temàtica mediambiental des d’un punt de vista multidisciplinar i interdisciplinar.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC3 Adquisició de consciència del caràcter interdisciplinar dels problemes que es plantegen en dret ambiental
  AC10 Coneixements bàsics de les disciplines no jurídiques vinculades a la protecció del medi ambient
  AC11 Capacitat d'utilitzar els coneixements específics en contexts pluridisciplinars i cooperatius
  AC12 Capacitat d'aplicació dels coneixements en la gestió ambiental
  Professionalitzador
  AP1 Capacitat d'intervenció i gestió de conflictes d'interessos en l'àmbit del dret ambiental
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC4 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BC5 Assumir l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional
  BC6 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
  BC7 Compromís amb l'entorn social
  BC9 Treballar en equip i gestionar equips
  BC13 Sensibilitat pel medi ambient
  Professionalitzador
  Recerca
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Definir conceptes bàsics de caire ambiental. AC3
AC10
2. Identificar les diferents etapes en la relació home-medi ambient diacrònica i sincrònicament. BC5
BC13
CC3
3. Comprendre la diferent percepció que al llarg de la història l’home ha tingut del medi ambient. AC3
AC10
BC13
CC3
4. Explicar la necessitat d’aplicar un enfoc multidisciplinar i interdisciplinar en la temàtica mediambiental. AC3
AC10
AC11
BC9
5. Distingir els diferents components que formen part del medi ambient. AC10
AC12
AP1
BC6
6. Analitzar el funcionament de cada un dels sistemes del medi natural tenint en compte l’alt grau d’interrelació entre tots ells. AC3
AC10
AC11
AC12
AP1
BC6
BC9
BC13
7. Utilitzar bases de dades ambientals. AC10
AC12
BC4
BC6
8. Distingir entre risc natural i impacte ambiental. AC10
AC11
AC12
AP1
BC4
BC6
BC7
BC9
BC13
9. Argumentar des d’un punt de vista ambiental un determinat tipus de desenvolupament i d’ordenació del territori. AC3
AC12
AP1
BC4
BC6
BC7
BC9
BC13
CC3
10. Prendre consciència de la fragilitat del medi ambient. BC7
BC13
CC3
11. Contribuir a la millora del medi ambient. AC12
AP1
BC7
BC13

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1: Introducció 1.1. Aspectes conceptuals i metodològics
1.2. Desenvolupament humà i canvi ambiental
1.3. Escoles i corrents en l'estudi de la relació espècie humana/medi ambient

Bloc 2: Components del medi 2.1. El medi natural: recurs i font d'energia
2.2. Els espais antropitzats: població i poblament
2.3. Els paisatges

Bloc 3: Desequilibris en els sistemes 3.1. Els riscos naturals
3.2. L’impacte ambiental de les activitats humanes
3.3. Generació i gestió dels residus
3.4. El canvi climàtic


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1.5 0 1.5
 
Sessió Magistral
21 42 63
Presentacions / exposicions
0.5 1.5 2
Debats
2 6 8
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
6 6 12
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
3 3 6
Treballs
2 6 8
Pràctiques externes (de camp/sortides)
3 3 6
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves objectives de tipus test
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura: continguts, bibliografia bàsica, treballs i pràctiques a realitzar i sistema d’avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics.
Presentacions / exposicions Exposició a classe de manera individual d’un article o treball on s'abordi un tema de caràcter ambiental.
Debats Debat en grups sobre un tema de caràcter ambiental.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Sessions pràctiques amb exercicis sobre els diferents elements del medi ambient i relacionades amb el treball de curs
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Sessions pràctiques amb exercicis sobre els diferents elements del medi ambient i relacionades amb el treball de curs
Treballs Treball de curs sobre els impactes ambientals generats per una carretera
Pràctiques externes (de camp/sortides) Treball de camp: sortida guiada a una instala·lació de gestió de residus sòlids urbans

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Debats
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Treballs
Pràctiques externes (de camp/sortides)
Descripció
Atenció específica, ja sigui individualment o per grups, tenint en compte el tipus d’activitat on es requereix atenció personalitzada i que s’indica en el quadre de la planificació.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Lectura i anàlisi de textos amb una exposició individual a classe d'un dels articles facilitats pel professor 15%
Debats Preparació i participació en el debat 15%
Treballs Presentació individual per escrit del treball de curs: s'inclouen les pràctiques fetes a l'aula ordinària i l'aula informàtica 25%
Pràctiques externes (de camp/sortides) Treball de camp: sortida guiada i ressenya sobre els aspectes tractats 15%
Proves objectives de tipus test Prova que inclou preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta i l’alumne ha d’escollir-ne una. 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Ayala Carcedo, F.J. i Olcina Cantos, J. (coords.) (2002):

Riesgos naturales

, Ariel Ciencia, Barcelona.

Barlow, M. i Clarke, T. (2004): Oro azul. Las multinacionales y el robo organizado de agua en el mundo, Paidós, Barcelona.

Boada, M. i Saurí, D. (2002): El canvi global, Rubes, Barcelona.

Carson, R. (1962): Silent Spring, Houghton Mifflin, Boston.

Diamond, J. (2006): Colapso. Por qué unas sociedades perduran y otras desaparecen, Debate, Barcelona.

Elsom, D. (1990): La contaminación atmosférica, Cátedra, Madrid.

Feliu, A. i Gueorguieva, I. (2003): Degradación de suelos y desertificación, Fundación Gas Natural, Madrid.

García, E. (2005): Medio ambiente y sociedad, Alianza Editorial, Madrid.

Llebot, J.E. (Ed.) (2005): Informe sobre el canvi climàtic a Catalunya, Generalitat de Catalunya, Barcelona.

Lopez Bonillo,D (1997): El medio ambiente, Catedra, Madrid.

Nebel, B. i Wright, R. (1999): Ecología y desarrollo sostenible, Pearson, México.

Nieto-Galan, A. (2004): Cultura industrial. Historia y medio ambiente, Rubes, Barcelona.

Terradas, J. (2001): Ecologia urbana, Rubes, Barcelona.

Tyler Miller, G. Jr. (2002): Introducción a la Ciencia Ambiental. Desarrollo sostenible de la tierra. Un enfoque integrado. Ed. Thomson. Paraninfo. Madrid.

Vegara, J.M., Barracó, H., Colldeforns, M. Relea, F. i Rodríguezs, P. (2004): Introducción al medio ambiente y a la sostenibilidad, Vicens Vives, Barcelona.

Complementària

Recomanacions