DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ AL MEDI AMBIENT Codi 155081105
Ensenyament
Dret Ambiental (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4.5 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental de Geografia
Coordinador/a
SALADIE BORRAZ, ÒSCAR
Adreça electrònica oscar.saladie@urv.cat
Professors/es
SALADIE BORRAZ, ÒSCAR
Web http://www.urv.cat/upgeo
Descripció general i informació rellevant Introducció als diferents components del medi ambient, mostrant l’alt grau d’interrelació entre ells i l’equilibri fràgil en que es troben, incidint en la necessitat d’abordar la temàtica mediambiental des d’un punt de vista multidisciplinar i interdisciplinar.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC3 Adquisició de consciència del caràcter interdisciplinar dels problemes que es plantegen en dret ambiental
  AC10 Coneixements bàsics de les disciplines no jurídiques vinculades a la protecció del medi ambient
  AC11 Capacitat d'utilitzar els coneixements específics en contexts pluridisciplinars i cooperatius
  AC12 Capacitat d'aplicació dels coneixements en la gestió ambiental
  Professionalitzador
  AP1 Capacitat d'intervenció i gestió de conflictes d'interessos en l'àmbit del dret ambiental
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC4 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BC5 Assumir l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional
  BC6 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
  BC7 Compromís amb l'entorn social
  BC9 Treballar en equip i gestionar equips
  BC13 Sensibilitat pel medi ambient
  Professionalitzador
  Recerca
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Definir conceptes bàsics de caire ambiental. AC3
AC10
2. Identificar les diferents etapes en la relació home-medi ambient diacrònica i sincrònicament. BC5
BC13
CC3
3. Comprendre la diferent percepció que al llarg de la història l’home ha tingut del medi ambient. AC3
AC10
BC13
CC3
4. Explicar la necessitat d’aplicar un enfoc multidisciplinar i interdisciplinar en la temàtica mediambiental. AC3
AC10
AC11
BC9
5. Distingir els diferents components que formen part del medi ambient. AC10
AC12
AP1
BC6
6. Analitzar el funcionament de cada un dels sistemes del medi natural tenint en compte l’alt grau d’interrelació entre tots ells. AC3
AC10
AC11
AC12
AP1
BC6
BC9
BC13
7. Utilitzar bases de dades ambientals. AC10
AC12
BC4
BC6
8. Distingir entre risc natural i impacte ambiental. AC10
AC11
AC12
AP1
BC4
BC6
BC7
BC9
BC13
9. Argumentar des d’un punt de vista ambiental un determinat tipus de desenvolupament i d’ordenació del territori. AC3
AC12
AP1
BC4
BC6
BC7
BC9
BC13
CC3
10. Prendre consciència de la fragilitat del medi ambient. BC7
BC13
CC3
11. Contribuir a la millora del medi ambient. AC12
AP1
BC7
BC13

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1: Introducció 1.1. Aspectes conceptuals i metodològics
1.2. Desenvolupament humà i canvi ambiental
1.3. Escoles i corrents en l'estudi de la relació espècie humana/medi ambient

Bloc 2: Components del medi 2.1. El medi natural: recurs i font d'energia
2.2. Els espais antropitzats: població i poblament
2.3. Els paisatges

Bloc 3: Desequilibris en els sistemes 3.1. Els riscos naturals
3.2. L’impacte ambiental de les activitats humanes
3.3. Generació i gestió dels residus
3.4. El canvi climàtic


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1.5 0 1.5
 
Sessió Magistral
20 40 60
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
3 3 6
Treballs
3 18 21
Pràctiques de camp/sortides
5 5 10
Seminaris
3 6 9
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura: continguts, bibliografia bàsica, treballs i pràctiques a realitzar i sistema d’avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Sessions pràctiques amb exercicis sobre els diferents elements del medi ambient i relacionades amb el treball de curs
Treballs Treball de curs sobre generació i recollida selectiva de residus municipals
Pràctiques de camp/sortides Treball de camp: sortida guiada a una instala·lació de gestió de residus sòlids urbans
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.

Atenció personalitzada
 
Seminaris
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Treballs
Atenció personalitzada
Pràctiques de camp/sortides
Descripció
Atenció específica, ja sigui individualment o per grups, tenint en compte el tipus d’activitat on es requereix atenció personalitzada i que s’indica en el quadre de la planificació.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització i entrega obligatòria d'un dossier de pràctica TIC explicada pel professor a classe. S'ha d'entregar com a molt tard 2 setmanes després d'haver-se realitzat. S'ha d'assolir com a mínim una qualificació de 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. 5%
Treballs Presentació individual per escrit del treball de curs obligatori. El treball serà exposat pel professor durant una sessió a l'inici del curs. L'alumne entregarà el treball com a molt tard en la data assignada per la prova objectiva de tipus test. S'ha d'assolir com a mínim una qualificació de 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitat avaluables. 25%
Pràctiques de camp/sortides Treball de camp obligatori: sortida guiada i ressenya sobre els aspectes tractats. La ressenya s'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després d'haver-se realitzat la sortida. S'ha d'assolir com a mínim una qualificació de 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. 15%
Seminaris Treball en profunditat obligatori d'un tema (monogràfic). Els resultats del seminari s'han d'entregar com a molt tard 2 setmanes després d'haver-se realitzat. S'ha d'assolir com a mínim una qualificació de 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. 15%
Proves objectives de tipus test Prova obligatòria que inclou preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta i l’alumne ha d’escollir-ne una. S'ha d'assolir com a mínim una qualificació de 4 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Les activitats avaluables que no s'hagin realitzat i aquelles que no hagin assolit la qualifiació mínima exigida podran ser presentades de nou (millorades en aquest segon cas) en la data assignada com a 2a convocatòria. Si a la prova objectiva tipus test no s'ha assolit la qualifiació mínima de 4 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables, aquesta prova s'haurà de tornar a repetir en la data assignada com a 2a convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

Ayala Carcedo, F.J. i Olcina Cantos, J. (coords.) (2002): Riesgos Naturales, Ariel Ciencia, Barcelona

Barlow, M. i Clarke, T. (2004): Oro azul. Las multinacionales y el robo organizado de agua en el mundo, Paidós, Barcelona.

Boada, M. i Saurí, D. (2002): El canvi global, Rubes, Barcelona.

Carson, R. (1962): Silent Spring, Houghton Mifflin, Boston.

Diamond, J. (2006): Colapso. Por qué unas sociedades perduran y otras desaparecen, Debate, Barcelona.

Elsom, D. (1990): La contaminación atmosférica, Cátedra, Madrid.

Feliu, A. i Gueorguieva, I. (2003): Degradación de suelos y desertificación, Fundación Gas Natural, Madrid.

García, E. (2005): Medio ambiente y sociedad, Alianza Editorial, Madrid.

Llebot, J.E. (Ed.) (2005): Informe sobre el canvi climàtic a Catalunya, Generalitat de Catalunya, Barcelona.

Lopez Bonillo,D (1997): El medio ambiente, Catedra, Madrid.

Nebel, B. i Wright, R. (1999): Ecología y desarrollo sostenible, Pearson, México.

Nieto-Galan, A. (2004): Cultura industrial. Historia y medio ambiente, Rubes, Barcelona.

Terradas, J. (2001): Ecologia urbana, Rubes, Barcelona.

Tyler Miller, G. Jr. (2002): Introducción a la Ciencia Ambiental. Desarrollo sostenible de la tierra. Un enfoque integrado. Ed. Thomson. Paraninfo. Madrid.

Vegara, J.M., Barracó, H., Colldeforns, M. Relea, F. i Rodríguezs, P. (2004): Introducción al medio ambiente y a la sostenibilidad, Vicens Vives, Barcelona.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent