DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ AL MEDI AMBIENT Codi 155081105
Ensenyament
Dret Ambiental (2006)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4.5 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Geografia
Coordinador/a
SALADIÉ BORRAZ, ÒSCAR
Adreça electrònica oscar.saladie@urv.cat
Professors/es
SALADIÉ BORRAZ, ÒSCAR
Web http://www.urv.cat/upgeo
Descripció general i informació rellevant Introducció als diferents components del medi ambient, mostrant l’alt grau d’interrelació entre ells i l’equilibri fràgil en que es troben, incidint en la necessitat d’abordar la temàtica mediambiental des d’un punt de vista multidisciplinar i interdisciplinar.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC3 Adquisició de consciència del caràcter interdisciplinar dels problemes que es plantegen en dret ambiental
  AC10 Coneixements bàsics de les disciplines no jurídiques vinculades a la protecció del medi ambient
  AC11 Capacitat d'utilitzar els coneixements específics en contexts pluridisciplinars i cooperatius
  AC12 Capacitat d'aplicació dels coneixements en la gestió ambiental
  Professionalitzador
  AP1 Capacitat d'intervenció i gestió de conflictes d'interessos en l'àmbit del dret ambiental
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC4 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BC5 Assumir l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional
  BC6 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
  BC7 Compromís amb l'entorn social
  BC9 Treballar en equip i gestionar equips
  BC13 Sensibilitat pel medi ambient
  Professionalitzador
  Recerca
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Definir conceptes bàsics de caire ambiental. AC3
AC10
2. Identificar les diferents etapes en la relació home-medi ambient diacrònica i sincrònicament. BC5
BC13
CC3
3. Comprendre la diferent percepció que al llarg de la història l’home ha tingut del medi ambient. AC3
AC10
BC13
CC3
4. Explicar la necessitat d’aplicar un enfoc multidisciplinar i interdisciplinar en la temàtica mediambiental. AC3
AC10
AC11
BC9
5. Distingir els diferents components que formen part del medi ambient. AC10
AC12
AP1
BC6
6. Analitzar el funcionament de cada un dels sistemes del medi natural tenint en compte l’alt grau d’interrelació entre tots ells. AC3
AC10
AC11
AC12
AP1
BC9
BC13
7. Utilitzar bases de dades ambientals. AC10
AC12
BC4
BC6
8. Distingir entre risc natural i impacte ambiental. AC10
AC11
AC12
AP1
BC4
BC6
BC7
BC9
BC13
9. Argumentar des d’un punt de vista ambiental un determinat tipus de desenvolupament i d’ordenació del territori. AC3
AC12
AP1
BC4
BC6
BC7
BC9
BC13
CC3
10. Prendre consciència de la fragilitat del medi ambient. BC7
BC13
CC3
11. Contribuir a la millora del medi ambient. AC12
AP1
BC7
BC13

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1: Introducció 1.1. Aspectes conceptuals i metodològics
1.2. Desenvolupament humà i canvi ambiental
1.3. Escoles i corrents en l'estudi de la relació espècie humana/medi ambient

Bloc 2: Components del medi 2.1. El medi natural: recurs i font d'energia
2.2. Els espais antropitzats: població i poblament
2.3. Els paisatges

Bloc 3: Desequilibris en els sistemes 3.1. Els riscos naturals
3.2. L’impacte ambiental de les activitats humanes
3.3. Generació i gestió dels residus
3.4. El canvi climàtic


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
20 40 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
2 2 4
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
6 12 18
Pràctiques de camp/sortides
5 5 10
Seminaris
2 6 8
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
2 4 6
 
Atenció personalitzada
2.5 0 2.5
 
Proves objectives de tipus test
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura: continguts, bibliografia bàsica, treballs i pràctiques a realitzar i sistema d’avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària 1 exercici sobre el mapa topogràfic i els seus continguts.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques 3 sessions pràctiques a través de TIC en aules informàtiques: clima, població i residus.
Pràctiques de camp/sortides Treball de camp: sortida guiada a una territori per analitzar l'encaix dels grups humans en el mateix.
Seminaris Seminari sobre paisatge i els Catàlegs de Paisatge.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària 1 exercici on s'analitzaran els possibles traçats d'una carretera per tal d'escollir la que es consideri com a millor opció.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques de camp/sortides
Atenció personalitzada
Seminaris
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Descripció
Atenció específica, ja sigui individualment o per grups, tenint en compte el tipus d’activitat on es requereix atenció personalitzada i que s’indica en el quadre de la planificació.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària 1 exercici obligatori sobre el mapa topogràfic i els seus continguts. El treball fruit d'aquest exercici s'ha d'entregar com a molt tard 10 dies després de la sessió. 10%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques 3 sessions pràctiques obligatòries a través de TIC en aules informàtiques: clima, població i residus. Els treballs fruit d'aquestes pràctiques s'han d'entregar com a molt tard 10 dies després de la respectiva sessió. 30%
Pràctiques de camp/sortides Treball de camp obligatori: sortida guiada a una territori per analitzar l'encaix dels grups humans en el mateix. S'ha de fer una ressenya sobre els aspectes tractats. La ressenya s'ha d'entregar com a molt tard 10 dies després d'haver-se realitzat la sortida. 10%
Seminaris Seminari sobre paisatge i els Catàlegs de Paisatge. 15%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària 1 exercici obligatori on s'analitzaran els possibles traçats d'una carretera per tal d'escollir la que es consideri com a millor opció. El treball fruit d'aquest estudi s'ha d'entregar com a molt tard 10 dies després de la sessió. 10%
Proves objectives de tipus test Prova obligatòria que inclou preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta i l’alumne ha d’escollir-ne una. S'ha d'assolir com a mínim una qualificació de 4 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. 25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es farà una mitjana de les qualificacions obtingudes a l'estudi de cas a l'aula ordinària, a l'exerici a l'aula ordinàira, a les pràctiques TIC en aules informàtiques i a la sortida de camp. Aquesta qualificació mitjana ha de ser com mínim de 5 sobre 10, per tal de poder fer llavors mitjana amb la prova objectiva de tipus test.


Fonts d'informació

Bàsica

Ayala Carcedo, F.J. i Olcina Cantos, J. (coords.) (2002): Riesgos Naturales, Ariel Ciencia, Barcelona

Boada, M. i Saurí, D. (2002): El canvi global, Rubes, Barcelona.

Diamond, J. (2006): Colapso. Por qué unas sociedades perduran y otras desaparecen, Debate, Barcelona.

Feliu, A. i Gueorguieva, I. (2003): Degradación de suelos y desertificación, Fundación Gas Natural, Madrid.

García, E. (2005): Medio ambiente y sociedad, Alianza Editorial, Madrid.

Lopez Bonillo,D (1997): El medio ambiente, Catedra, Madrid.

Nebel, B. i Wright, R. (1999): Ecología y desarrollo sostenible, Pearson, México.

Nieto-Galan, A. (2004): Cultura industrial. Historia y medio ambiente, Rubes, Barcelona.

Saladié, O., i Oliveras, J. (2010): Desenvolupament sostenible, Publicacions URV, Tarragona.

Terradas, J. (2001): Ecologia urbana, Rubes, Barcelona.

Tyler Miller, G. Jr. (2002): Introducción a la Ciencia Ambiental. Desarrollo sostenible de la tierra. Un enfoque integrado. Ed. Thomson. Paraninfo. Madrid.

Vegara, J.M., Barracó, H., Colldeforns, M. Relea, F. i Rodríguezs, P. (2004): Introducción al medio ambiente y a la sostenibilidad, Vicens Vives, Barcelona.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent