Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC5 |
Desenvolupament del llenguatge d'especialitat i aplicació d'aquest a les diverses modalitats del discurs |
|
AC10 |
Coneixements bàsics de les disciplines no jurídiques vinculades a la protecció del medi ambient |
|
AC11 |
Capacitat d'utilitzar els coneixements específics en contexts pluridisciplinars i cooperatius |
|
AC12 |
Capacitat d'aplicació dels coneixements en la gestió ambiental |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Capacitat d'intervenció i gestió de conflictes d'interessos en l'àmbit del dret ambiental |
|
Recerca |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BC2 |
Treballar autònomament amb iniciativa |
|
BC3 |
Resoldre problemes de manera efectiva |
|
BC4 |
Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica |
|
BC9 |
Treballar en equip i gestionar equips |
|
BC10 |
Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes |
|
BC12 |
Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat |
|
BC13 |
Sensibilitat pel medi ambient |
|
Professionalitzador |
|
BP1 |
Capacitat per dissenyar, desenvolupar i exposar una recerca original |
|
Recerca |
|
BR1 |
Capacitat demostrada per, de forma independent, dissenyar, dirigir i realitzar informes sobre projectes de recerca |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau |
|
CC2 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals |
Objectius |
Competències |
1. Identificar les principals relacions entre l'economia i el medi ambient. |
|
BC13
|
CC1 CC2
|
2. Adquirir el coneixements bàsics de la teoria econòmica del benestar. |
AC5 AC10
|
|
CC1 CC2 CC4
|
3. Diferenciar i comparar els principals instruments econòmics per corregir impactes ambientals. |
AC5 AC10
|
|
CC1 CC2 CC3 CC4
|
4. Reconèixer el nivell eficient d'emissions d'un determinat problema ambiental en base al cost-benefici. |
AC5 AC10
|
BC13
|
CC1 CC2 CC4
|
5. Defensar l'ús d'un instrument de correcció d'externalitats. |
AC11 AC12 AP1
|
BC3 BC10 BC12
|
CC1 CC2 CC4
|
6. Traduir en unitats econòmiques danys i beneficis d'un canvi en la qualitat o quantitat d'un bé de no mercat. |
AC5 AC10
|
|
CC1 CC2 CC3
|
7. Traduir en unitats econòmiques danys i beneficis d'un canvi en la qualitat o quantitat d'un bé de no mercat. |
AC10
|
|
CC1 CC2 CC3 CC4
|
8. Estar motivat a estimar en termes econòmics els impactes sobre la població d'un impacte ambiental. |
AC11 AC12 AP1
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC9 BC13 BP1 BR1
|
|
Tema |
Subtema |
1. BASES DE L'ECONOMIA AMBIENTAL |
1.1. Economia Ambiental
1.2. Economia dels recursos naturals
1.3. Principals problemes ambientals
1.4. Medi ambient i cost d’oportunitat
1.5. Anàlisi econòmic ambiental i política econòmica ambiental
1.6. Eficàcia, eficiència i equitat
1.7. Els pessimistes i els optimistes
1.8. El problema de la sostenibilitat
|
2. MEDI AMBIENT I FALLADES DE MERCAT |
2.1. La provisió de béns en el mercat
2.2. Externalitats i béns públics
2.3. Model d’interpretació amb externalitats
2.4. Significat de la correcció de les externalitats
|
3. ANÀLISI ECONÒMIC DE LA QUALITAT AMBIENTAL |
3.1. Un model general pel control de la contaminació
3.2. Els danys de la contaminació
3.3. Els costos de reducció
3.4. El nivell d’emissió eficient des del punt de vista social
3.5. Els costos de fiscalització
3.6. El principi d’equimarginalitat
|
4. POLÍTICA ECONOMICA AMBIENTAL |
4.1. Política ambiental
4.1.1. Correcció via preus
4.1.2. Correcció via quantitats
4.2. Reglamentació: controls directes i estàndards ambientals
4.2.1. Normes
4.2.2. Anàlisi econòmic de les normes
4.2.3. Les normes i els incentius
4.3. Impostos i subvencions
4.3.1. Els impostos com a correctors d'externalitats ambientals
4.3.2. Els impostos pigovians
4.3.3. Les subvencions
4.3.4. Avantatges i inconvenients
4.4. Drets de propietat: El teorema de Coase
4.5. Permisos d’emissió negociables
4.6. Altres polítiques alternatives de control ambiental
4.6.1. Dissuasió moral: compliment voluntari
4.6.2. Provisió pública de serveis ambientals
4.6.3. Correcció d'externalitats mitjançant la fusió d’empreses
4.6.4. Programes híbrids o mixtes
|
5. VALORACIÓ ECONÒMICA DEL MEDI AMBIENT |
5.1. Bases de la valoració d'externalitats i béns públics
5.2. Mètodes indirectes de valoració
5.3. Mètodes directes de valoració
|
6. EL MEDI AMBIENT EN L’ÀMBIT INTERNACIONAL |
6.1 El medi ambient global
6.2 Hipòtesis dels paradisos de contaminació
6.3 Acords internacionals sobre medi ambient
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
29 |
43.5 |
72.5 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
20 |
30 |
Presentacions / exposicions |
|
5 |
10 |
15 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves pràctiques |
|
1 |
0 |
1 |
Proves de Desenvolupament |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Consisteix en l'exposició dels principals objectius i continguts de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Consisteix en l'exposició dels principals continguts de cada tema. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució a classe d'exercicis i problemes a l'acabament de cada un dels temes. Els exercicis seran plantejats prèviament pel professor. |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes hauran d'exposar oralment un tema acordat prèviament amb el professor i que després serà lliurat de forma escrita. |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Presentacions / exposicions |
Sessió Magistral |
|
Descripció |
Proves de desenvolupament:
L'alumne podrà venir a resoldre tots aquells dubtes que tingui de cada un dels temes i que no es poden resoldre personalment durant el desenvolupament de la classe.
Resolució de problemes, presentacions, debats, proves pràctiques:
L'alumne podrà venir a resoldre tots aquells dubtes que tingui de cada una de les pràctiques plantejades i a la vegada haurà de venir a discutir amb el professor l'enfocament que donarà a les pràctiques que impliquin exposició a classe.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes per grups faran treballs sobre un tema relacionat amb l'assignatura. El professor farà un seguiment del treball que els alumnes hauran de presentar a classe durant uns 10-15 minuts |
10% |
Proves pràctiques |
Prova que inclou problemes on l'alumne haurà de plasmar de manera teòrica i pràctica els coneixements adquirits en cada tema. |
40% |
Proves de Desenvolupament |
Prova que inclourà una pregunta oberta sobre un aspecte concret de cada tema que l'alumne haurà de desenvolupar, relacionar, organitzar i presentar els coneixements que té sobre el tema. |
50% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Field, B. C. i Field, M.K., Economía ambiental, McGraw-Hill, 2003
Azqueta, Introducción a la economía ambiental, McGraw-Hill, 2002
Riera, García,Kriström,Brännlund, Manaul de Economía Ambiental y de los Recursos Naturales, Thomson, 2005
|
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Per fer l'assignatura es recomana que l'alumne hagi fet abans una assignatura d'introducció a l'economia. |
|