Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Comprensió de la incidència dels mecanismes d'articulació de les polítiques ambientals i de la incidència del dret en el seu desenvolupament |
|
AC2 |
Ordenació i sistematització de les fonts del dret ambiental |
|
AC3 |
Adquisició de consciència del caràcter interdisciplinar dels problemes que es plantegen en dret ambiental |
|
AC4 |
Capacitat de tractament de les fonts i presa de consciència de la seva vinculació amb aspectes extrajurídics |
|
AC5 |
Desenvolupament del llenguatge d'especialitat i aplicació d'aquest a les diverses modalitats del discurs |
|
AC7 |
Capacitat d'interpretació i utilització dels texts jurídics |
|
AC8 |
Argumentació jurídica a un nivell superior. Capacitat d'obtenir informació jurídica rellevant en tots els suports |
|
AC9 |
Capacitat d'obtenir informació jurídica rellevant en tots els suports |
|
AC11 |
Capacitat d'utilitzar els coneixements específics en contexts pluridisciplinars i cooperatius |
|
AC12 |
Capacitat d'aplicació dels coneixements en la gestió ambiental |
|
Professionalitzador |
|
Recerca |
|
AR1 |
Capacitat de construcció teòrica i recerca científica en la disciplina |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BC2 |
Treballar autònomament amb iniciativa |
|
BC3 |
Resoldre problemes de manera efectiva |
|
BC9 |
Treballar en equip i gestionar equips |
|
BC10 |
Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes |
|
BC12 |
Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat |
|
BC13 |
Sensibilitat pel medi ambient |
|
Professionalitzador |
|
BP1 |
Capacitat per dissenyar, desenvolupar i exposar una recerca original |
|
Recerca |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals |
Objectius |
Competències |
1. Adquirir una visió general del règim jurídic aplicable als principals subsectors ambientals (distribució competencial, desenvolupament normatiu, mecanismes d'intervenció administrativa...). |
AC1 AC2 AC3 AC4 AC5 AC7 AC8 AC9 AC12
|
BC1 BC2 BC3 BC9 BC10 BC12
|
|
2. Conèixer, analitzar i avaluar el tractament normatiu de la protecció ambiental de les aigües continentals i litorals. |
AC2 AC3 AC4 AC5 AC7 AC8 AC9 AC12 AR1
|
BC1 BC2 BC3 BC9 BC10 BC12 BC13 BP1
|
CC4
|
3. Conèixer, analitzar i avaluar el tractament normatiu de la tutela dels recursos naturals. |
AC2 AC3 AC4 AC5 AC7 AC8 AC9 AC12 AR1
|
BC1 BC2 BC3 BC9 BC10 BC12 BC13 BP1
|
CC4
|
4. Conèixer, analitzar i avaluar el tractament normatiu de la contaminació atmosfèrica, acústica, lumínica i del sòl. |
AC2 AC3 AC4 AC5 AC7 AC8 AC9 AC12 AR1
|
BC1 BC2 BC3 BC9 BC10 BC12 BC13 BP1
|
CC4
|
5. Conèixer, analitzar i avaluar el tractament normatiu dels residus. |
AC2 AC3 AC4 AC5 AC7 AC8 AC9 AC12 AR1
|
BC1 BC2 BC3 BC9 BC10 BC12 BC13 BP1
|
CC4
|
6. Contrastar la normativa vigent amb la seva interpretació doctrinal i jurisprudencial. |
AC2 AC4 AC5 AC7 AC8 AC9 AC11 AC12 AR1
|
BC1 BC2 BC3 BC9 BC10 BC12 BC13 BP1
|
CC4
|
7. Valorar el grau d'aplicació de la normativa vigent. |
AC3 AC4 AC5 AC7 AC8 AC9 AC12 AR1
|
BC1 BC2 BC3 BC9 BC10 BC12 BC13 BP1
|
CC4
|
8. Donar resposta a les principals problemàtiques plantejades per l'actual normativa sectorial ambiental i contribuir a aportar possibles solucions. |
AC1 AC7 AC8 AC12 AR1
|
BC2 BC3 BC9 BC10 BC12 BC13 BP1
|
CC4
|
Tema |
Subtema |
Protecció ambiental de les aigües continentals. |
L’aigua com a recurs natural.
Normativa aplicable i règim de distribució de competències entre Estat, Comunitats Autònomes i Ens Locals.
Tècniques de protecció de les aigües continentals: tècniques preventives, actives i repressives. Règim jurídic dels abocaments
|
Protecció ambiental del litoral. |
Previsions constitucionals i estatutàries.
Normativa aplicable i règim de distribució de competències entre Estat, Comunitats Autònomes i Ens Locals.
Protecció del litoral a la legislació de costes (tècniques per a garantir la integritat i adequada conservació del domini públic marítimoterrestre).
Protecció del litoral a la normativa sectorial connexa.
|
Tutela dels recursos naturals. |
Normativa aplicable i règim de distribució de competències entre Estat, Comunitats Autònomes i Ens Locals.
Tipologia d’espais naturals protegits: figures de protecció a nivell estatal i autonòmic.
Procediment declaratiu i efectes.
Vinculacions sobre la propietat privada i indemnització de les lesions patrimonials. El Pla d'Espais d'Interès Natural.
Protecció de la flora i de la fauna.
|
Règim jurídic de la contaminació atmosfèrica, acústica, lumínica i del sòl. |
La contaminació atmosfèrica i el seu tractament jurídic.
Normativa aplicable i distribució competencial.
Règim jurídic de protecció de l’ambient atmosfèric.
La contaminació acústica.
Normativa aplicable i distribució competencial.
Instruments d’intervenció administrativa enfront de la contaminació acústica.
Règim jurídic de la contaminació lumínica.
La contaminació del sòl.
Declaració de sòls contaminats.
Règim jurídic dels sòls contaminats.
Recuperació dels sòls contaminats.
|
Règim jurídic dels residus. |
Concepte de residus i tipologia.
Normativa aplicable i règim de distribució de competències entre Estat, Comunitats Autònomes i Ens Locals.
Gestió dels residus municipals.
Gestió dels residus industrials.
|
Anàlisi d’altres sectors ambientals. |
Activitats mineres, energies alternatives, organismes modificats genèticament, agricultura ecològica... |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Seminaris |
|
3 |
3 |
6 |
Sessió Magistral |
|
8 |
0 |
8 |
Debats |
|
3 |
6 |
9 |
Presentacions / exposicions |
|
12 |
48 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
5 |
15 |
20 |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
2 |
2 |
4 |
|
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura (objectius, competències, continguts, metodologia, bibliografia...) |
Seminaris |
Sessions en format reduït sobre qüestions particulars del programa amb un rol actiu de l'alumne |
Sessió Magistral |
El professor explica el contingut de l'assignatura |
Debats |
Discussió a classe sobre qüestions del programa |
Presentacions / exposicions |
Presentacions i exposicions orals per part dels alumnes. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
L'alumne resol exercicis a l'aula sota el guiatge del professor |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Realització de visites en empreses o institucions del sector. |
|
Seminaris |
Debats |
Presentacions / exposicions |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Descripció |
Algunes hores presencials de l'assignatura, com consta a la planificació, es destinaran a sessions de tutoria amb els alumnes per facilitar un entorn acadèmic guiat. Concretament, es realitzaran sessions de tutoria periòdiques amb els alumnes per guiar la realització i posterior exposició per part de l'alumne/a de presentacions i exposicions orals, a partir de l'elaboració d'un estudi rigorós sobre una temàtica ambiental relacionada amb l'assignatura. Així mateix, es podran aprofitar aquestes sessions de treball guiat, per plantejar qüestions referents als exercicis pràctics que hauran de realitzar els alumnes, preparació de seminaris i debats.
També es realitzaran tutories amb els alumnes fora d’hores de classe, en l'horari d'atenció fixat per la professora de l'assignatura. |
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
Participació en seminaris. |
10% |
Debats |
Preparació i participació en debats. |
10% |
Presentacions / exposicions |
Realització de presentacions i exposicions orals per part de l'alumne/a sobre un tema ambiental relacionat amb l'assignatura que l'estudiant hagi escollit (prèvia presentació escrita). Aquest treball es podrà fer en grup (màxim de tres alumnes) |
50% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Anàlisi i resolució de casos, exercicis, relacionats amb la temàtica de l’assignatura. |
30% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Amb caràcter general, se seguirà un sistema d'avaluació continuada. Es prescindirà de la realització d'examen de l'assignatura i s'avaluaran els coneixements dels alumnes a partir de la realització d'una sèrie de treballs i la seva participació (participació en seminaris, preparació i participació en debats, realització de presentacions i exposicions orals d'un tema ambiental concret i resolució de casos pràctics). Per tal de seguir aquesta sistema d'avaluació continuada, és imprescindible l'assistència, com a mínim, a un 80% de les classes a l'aula ordinària. Els alumnes que no segueixin o no superin el sistema d'avaluació continuada hauran de realitzar, en primera convocatòria, un examen final de l'assignatura, que constarà de tres preguntes de desenvolupament sobre el programa de l'assignatura. En segona convocatòria, l'avaluació també es farà mitjançant un examen d'aquestes característiques. |
Bàsica |
ALENZA GARCÍA, J. F., Manual de Derecho Ambiental, , Universidad Pública de Navarra, Pamplona, 2001
BETANCOR RODRÍGUEZ, A., Instituciones de Derecho Ambiental, , La Ley, Madrid, 2001
LOZANO CUTANDA, B., Derecho ambiental administrativo, 6ª edició, Dykinson, Madrid, 2005
ORTEGA ÁLVAREZ, L. (dir.), Lecciones de Derecho del Medio Ambiente, 4ª edició, Lex Nova, Valladolid, 2005
|
Per a la preparació de l'assignatura, és fonamental la consulta i l'estudi de la documentació i dels materials que es deixaran, per cada tema del programa, al Campus Virtual de la URV (Moodle). |
Complementària |
ALENZA GARCÍA, J. F., El sistema de la gestión de residuos sólidos urbanos en el Derecho español, , INAP_BOE, Madrid, 1997
ALONSO GARCÍA, M. C., El régimen jurídico de la contaminación atmosférica y acústica, , Marcial Pons, Madrid, 1995
CAMPINS ERITJA, M., La gestión de los residuos peligrosos en la Comunidad Europea, , Bosch, Barcelona, 1994
CANO MURCIA, A., Régimen Jurídico de la Contaminación Acústica, , Aranzadi, Pamplona, 2004
CASADO CASADO, L., Los vertidos en aguas continentales. Las técnicas de intervención administrativa, , Comares, Granada, 2004
CASADO CASADO, L., La regulación de los vertidos en aguas continentales en el Derecho comunitario. Hacia un enfoque ambiental y global en la protección de los recursos hídricos, , Cedecs, Barcelona, 2005
DELGADO PIQUERAS, F., Derecho de aguas y medio ambiente. El paradigma de la protección de los humedales, , Tecnos, Madrid, 1992
DÍAZ-REGAÑON GARCÍA-ALCALÁ, C., El régimen jurídico-privado de los residuos, , Madrid, 1998
ESTEVE PARDO, J. (coord.), Derecho del medio ambiente y Administración Local, 2ª edició (1ª en la Fundació), Fundació Democràcia i Govern Local, Barcelona, 200
GARCÍA URETA, A., Espacios naturales protegidos. Cuestiones jurídicas en la Ley 4/1989, de 27 de marzo, , Oñati, Instituto Vasco de Administración Pública,
GONZÁLEZ-VARAS IBÁÑEZ, S. (coord.), Nuevo Derecho de Aguas, , Thomson-Civitas, Madrid, 2007
LOZANO CUTANDA, B. (dir.), Comentario a la Ley del Ruido. Ley 37/2003, de 17 de noviembre, , Thomson/Civitas, Madrid, 2004
MARTÍN MATEO, R., Tratado de Derecho Ambiental, , Trivium, Madrid, 1991 (vol. I), 1992 (vol. II) i 1
MARTÍN MATEO, R. i ROSA MORENO, J., Nuevo ordenamiento de la basura, , Madrid, 1998
MARTÍN-RETORTILLO BAQUER, S., Derecho de Aguas, , Civitas, Madrid, 1997
ORTIZ DE TENA, M. C., Planificación hidrológica, , Marcial Pons, Madrid, 1994
PEÑALVER CABRÉ, A., La regulación municipal de los residuos, , Cedecs, Barcelona, 1997
SANZ PÉREZ, D. C., La Administración Local y la protección de la atmósfera. La intervención a través de instrumentos de control preventivo, , Cedecs, Barcelona, 1999
SANZ RUBIALES, I., Los vertidos en aguas subterráneas. Su régimen jurídico, , Marcial Pons, Madrid, 1997
|
Revistes:
-
Ciudad y Territorio
-
Ecoiuris. La Ley
-
Medio ambiente y Derecho. Environment&Law. Revista Electrónica de Derecho Ambiental (http://www.cica.es/aliens/gimados/juri1.html). Universitat de Sevilla
-
Revista Aranzadi de Derecho Ambiental
-
Revista de Derecho Urbanístico y Medio Ambiente
-
Revista de Derecho Ambiental
-
Revista de la Asociación de Derecho Ambiental Español
-
European Environmental Law Review
-
Harvard Law Review. Environmental Law.
-
Rivista Giuridica dell´Ambiente
-
Revue Juridique de l´Environnement |
Assignatures que en continuen el temari |
DRET DELS RESIDUS/155081117 | PROTECCIÓ DEL MEDI NATURAL/155081119 | DRET DE LA CONTAMINACIÓ/155081115 | DRET D`AIGÜES/155081114 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
INTERVENCIÓ ADMINISTRATIVA AMBIENTAL/155081104 |
|
|