DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura GESTIÓ DE LA QUALITAT AMBIENTAL I RESPONSABILITAT CORPORATIVA DE L`EMPRESA Codi 155081113
Ensenyament
Dret Ambiental (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4.5 Obligatòria Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Gestio d'Empreses
Coordinador/a
SOUTO ROMERO, MARIA MAR
Adreça electrònica mar.souto@urv.cat
Professors/es
SOUTO ROMERO, MARIA MAR
Web
Descripció general i informació rellevant La asignatura nos introduce en los conceptos básicos relacionados con el medioambiente y la calidad como son los conocimientos que debemos tener y/o adquirir, cuáles son las directrices principales a seguir, cuáles son los actuales problemas relacionados con la calidad y el entorno ambiental y cómo resolverlos, qué actitud se debe tomar frente al problema medioambiental.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC3 Adquisició de consciència del caràcter interdisciplinar dels problemes que es plantegen en dret ambiental
  AC4 Capacitat de tractament de les fonts i presa de consciència de la seva vinculació amb aspectes extrajurídics
  AC5 Desenvolupament del llenguatge d'especialitat i aplicació d'aquest a les diverses modalitats del discurs
  AC10 Coneixements bàsics de les disciplines no jurídiques vinculades a la protecció del medi ambient
  AC12 Capacitat d'aplicació dels coneixements en la gestió ambiental
  Professionalitzador
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC5 Assumir l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional
  BC7 Compromís amb l'entorn social
  BC13 Sensibilitat pel medi ambient
  Professionalitzador
  Recerca
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conocer la importancia de los aspectos medioambientales desde la perspectiva de gestión empresarial. AC4
AC10
AC12
2. Conocer la importancia de los aspectos de calidad desde la perspectiva de gestión empresarial. AC4
AC10
3. Comprender la relación entre la gestión de la calidad y la gestión medioambiental de la empresa. AC4
4. Distinguir entre las herramientas actuales que permiten gestionar las estrategias de calidad medioambiental en la empresa. AC4
AC10
5. Analizar las principales normas existentes, en materia de calidad y gestión medioambiental. AC3
AC4
AC5
AC10
6. Distinguir entre normas internacionales, nacionales y locales. AC4
AC5
AC12
7. Aplicar cada una de las normas existentes, a los casos concretos a evaluar. AC4
AC5
AC12
8. Tomar conciencia de la importancia de los principales aspectos medioambientales y de calidad. BC7
BC13
CC3
9. Sensibilizarnos de la necesidad de que nuestras empresas sean "verdes". BC5
BC7
BC13
10. Comprometernos y responsabilizarnos de la adecuada gestión de nuestro medio ambiente y aspectos de calidad. BC7
BC13

Continguts
Tema Subtema
Introducción a la calidad medioambiental. Este primer bloque nos introduce en los conceptos básicos relacionados con el medioambiente y la calidad como son los conocimientos básicos que debemos tener y adquirir, cuáles son las directrices principales a seguir, cuáles son los actuales problemas relacionados con la calidad y el entorno ambiental y cómo resolverlos, qué actitud se debe tomar frente al problema medioambiental, etc.

Gestión de la calidad medioambiental empresarial. En este segundo bloque se analiza todo aquello que hace referencia a la manera en que debe desarrollarse la gestión de la calidad medioambiental en las empresas para preservar el entorno. Aquí veremos los temas relacionados con la economía, la sociedad, la política empresarial, el desarrollo de planes estratégicos que favorezcan la expansión económica, preservando el medio ambiente, etc.

Legislación medioambiental. En este apartado veremos la Ley como instrumento clave para la preservación del medioambiente. La asimilación de estos conocimientos legales nos permitirá saber qué debemos hacer ante una agresión al entorno, cuándo éste es agredido, cómo debe penalizarse esta agresión, etc.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
15 15 30
Debats
5 5 10
Presentacions / exposicions
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
5 5 10
Estudis previs
0 10 10
Treballs
0 20 20
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de Desenvolupament
3 3 6
Proves pràctiques
2 0 2
Proves orals
2.5 2 4.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació general de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Debats Discussions entre els alumnes sobre aspectes de l'assignatura
Presentacions / exposicions L'alumne presenta alguna qüestió relacionada amb el programa
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària L'alumne resol a l'aula problemes proposats pel professor sota el seu guiatge
Estudis previs L'alumne realitza estudis previs
Treballs L'alumne realitza treballs sobre qüestions específiques del programa

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Debats
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Estudis previs
Treballs
Proves de Desenvolupament
Proves pràctiques
Proves orals
Descripció
Consulta i seguiment en relació amb els treballs i exercicis que l’alumne ha de preparar.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral El profesor, introducirá el soporte teórico de la asignatura. Se valorararán las reflexiones sobre lo explicado y las posibles reflexiones que puedan surgir a partir de lo aportado. 10%
Debats Sobre temas de actualidad. 10%
Presentacions / exposicions El alumno elegirá un tema de actualidad, a presentar ante los compañeros. 15%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària A casos prácticos planteados. 15%
Treballs Trabajos A partir de casos reales, el alumno, aplicará lo aprendido en la accion formativa. 15%
Proves de Desenvolupament Se desarrollará un ejercicio en donde se contrastará si se ha producido la transferencia de conocimiento de la explicado en el aula al alumnno. 10%
Proves pràctiques A partir de los ejercicios planteados en clase, el alumno, aplicará de forma práctica, la normativa existente, dando una valoración personal y técnica a las mismas. 10%
Proves orals El alumno, elegirá de los puntos de la asignatura, un tema a desarrollar que expondrá ante los compañeros y profesor. 15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica
  • JAMES, P. (1997) Gestión de la calidad total. Un texto introductorio. Prentice Hall, Madrid.
  • Bibliografía complementaria.
  • AENOR: Norma UNE-EN-ISO 9001:2000.
  • FEIGENBAUM, A.V. Control total de la calidad. Ed. Continental, México, 1009.
  • IVANCEVICH,J.M., LORENZI P., SKINNER S.J. (1996). Gestión. Calidad y Competitividad. Irwin. Madrid.
  • JURAN, J.M. (1974). Quality control handbook. McGraw-Hill Book Company Inc.
  • MORENO-LUZÓN, M.D., PERIS F.J. y GONZÁLEZ T. (2001). Gestión de la calidad y Diseño de organizaciones. Prentice Hall. Madrid.
  • VV.AA. (1997). Tendencias actuales en la administracion de la calidad. BENAVIDES VELASCO, C.A.
Complementària


Revistas especializadas, articulos relacionados, conferencias de los principales expertos..otras.

Altres recursos:

Documentos reales, utilizados en empresas que han aplicado las normas mediaombientales y de calidad.

Recomanacions


 
Altres comentaris
Se recomienda el uso de MOODLE.