Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC2 |
Ordenació i sistematització de les fonts del dret ambiental |
|
AC4 |
Capacitat de tractament de les fonts i presa de consciència de la seva vinculació amb aspectes extrajurídics |
|
AC5 |
Desenvolupament del llenguatge d'especialitat i aplicació d'aquest a les diverses modalitats del discurs |
|
AC7 |
Capacitat d'interpretació i utilització dels texts jurídics |
|
AC8 |
Argumentació jurídica a un nivell superior. Capacitat d'obtenir informació jurídica rellevant en tots els suports |
|
AC9 |
Capacitat d'obtenir informació jurídica rellevant en tots els suports |
|
Professionalitzador |
|
Recerca |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BC2 |
Treballar autònomament amb iniciativa |
|
BC3 |
Resoldre problemes de manera efectiva |
|
BC4 |
Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica |
|
BC10 |
Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes |
|
BC11 |
Planificació i organització |
|
BC12 |
Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat |
|
Professionalitzador |
|
BP1 |
Capacitat per dissenyar, desenvolupar i exposar una recerca original |
|
Recerca |
|
BR1 |
Capacitat demostrada per, de forma independent, dissenyar, dirigir i realitzar informes sobre projectes de recerca |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals |
Objectius |
Competències |
1. Proporcionar els fonaments per a la realització de recerca en el camp del Dret. |
AC7
|
BC1 BC10 BP1
|
CC4
|
2. Aprendre a raonar en Dret. |
AC4 AC5 AC7 AC8
|
BC1 BC3 BC4 BC12 BP1
|
CC4
|
3. Aprendre a argumentar en Dret. |
AC5 AC7 AC8
|
BC3 BC10 BC12
|
CC4
|
4. Utilitzar fonts de documentació jurídica. |
AC2 AC4 AC7
|
BC1 BP1
|
CC4
|
5. Estudiar les indicacions formals de presentació de resultats de recerca. |
AC5 AC8 AC9
|
BC1 BC2 BC10 BC11 BR1
|
|
6. Aplicar les indicacions formals de presentació de resultats a la recerca particular. |
AC5 AC8
|
BC1 BC2 BC10 BC11 BR1
|
CC4
|
7. Distingir les formes d’argumentació jurídica. |
AC8
|
|
CC4
|
8. Donar resposta als dubtes metodològics en la realització d’un treball d’investigació. |
|
BC1 BC2 BC3 BP1
|
CC4
|
9. Valorar les diferents aportacions doctrinals a la recerca. |
AC9
|
BP1
|
CC4
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció a l’argumentació jurídica. |
Explicar la relació entre racionalitat i Dret, així com la necessitat de l’argumentació en l’àmbit del Dret, la justificació de les decisions.
|
2. Tipologia de l’argumentació jurídica. |
Explicació dels diferents tipus d’arguments emprats en l’àmbit jurídic per justificar decisions: argument a contrario, a pari, a simili, analògic, reductio ad absurdum…
|
3. Problemes en la pressa de decisions: casos difícils. |
Determinar quan estem davant un cas difícil, i la diferència amb els casos fàcils. Explicar les possibles solucions a aquests casos i la dificultat de justificació de la decisió.
|
4. Metodologia de la investigació científico-social. |
Explicació de les fases a seguir en qualsevol investigació científico-social, la recerca de la informació necessària, les formalitats en la redacció i cites, i com exposar les conclusions o aportacions a la investigació.
|
5. Criteris per a l´elaboració de treballs de recerca. |
Introducció conceptual. Etapes o fases de la recerca. Aporética. Heurística. Construcció. Redacció. Evaluació dels treballs de recerca i de tesis doctorals. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
10 |
20 |
30 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
10 |
20 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
10 |
20 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves pràctiques |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Explicació per part del professor responsable o algun especialista convidat dels temes indicats a l’índex de l’assignatura. |
Presentacions / exposicions |
Ponències individuals o grupals per part dels estudiants sobre alguns dels temes proposats pel professor responsable, amb una feina de recerca, debat i discussió amb el tutor prèvia i posterior amb la resta d’estudiants. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exercicis que són proposats sobre la forma de preguntes curtes per part del professor i que es resolen setmanalment a l’aula desprès d’un període de reflexió fora de l’aula per part de l’estudiant. |
|
Sessió Magistral |
Presentacions / exposicions |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Descripció |
Tutories d’una hora setmanal per resoldre dubtes sobre el contingut teòric i per preparar les exposicions i treballs de les classes pràctiques. Assitència tutorial als alumnes a través de plataformes virtuals interactives (correo electrónic, moodle, etc.) |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves objectives de preguntes curtes |
Consisteix en deu preguntes de l’índex o temari. |
75% |
Proves pràctiques |
Consisteix en un cas pràctic amb diferents preguntes curtes a resoldre. Aquesta part es podrà alliberar de l’examen final mitjançant una avaluació global de les pràctiques al llarg del curs. |
25% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Courtis, C., (ed.), Observar la ley. Ensayos sobre metodológía de la investigación jurídica, Trotta, Madrid, 2006
Gascón, M.; García Figueroa, A.J., La argumentación en el Derecho, Palestra, Lima (Perú), 2005
Gordillo, A., El método en derecho, Civitas, Madrid, 2001
Atienza, M., Tras la justicia. Una introducción al Derecho y al razonamiento jurídico, Ariel, Barcelona, 1993
Santos, M.A.; Mantecón, B.; González, C., Libro de estilo para universitarios, Miguel Gómez eds., 1997
|
|
Complementària |
|
Jurisprudència i debats sessions parlamentàries.
Altres recursos:
Notícies en premsa, etc. |
|
Altres comentaris |
Adressat principalment als alumnes que haguin triat l´itinerari investigador o de recerca del Postgrau en Dret Ambiental, amb la finalitat de realitzar la seva tesis doctoral. |
|