DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura EL DRET A LA PROPIETAT INDUSTRIAL Codi 155082124
Ensenyament
Dret de l´Empresa i la Contractació (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Privat,Processal i Financer
Coordinador/a
FRANQUET SUGRAÑES, MARIA TERESA
Adreça electrònica mariateresa.franquet@urv.cat
Professors/es
FRANQUET SUGRAÑES, MARIA TERESA
Web http://www.mbl-urv.com
Descripció general i informació rellevant Anàlisi omnicomprensiu del Dret de la Propietat Industrial, seguint el sistema d'aprenentatge basat en problemes (PBL)

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Ús adequat del Dret empresarial i de la contractació com un sistema regulador de les relacions socials, econòmiques i empresarials
  AC2 Coneixement i anàlisi del dret empresarial i dels contractes des d’una visió interdisciplinar dels problemes jurídics
  AC3 Interpretar i aplicar les normes pròpies de l'empresa i dels negocis
  AC4 Resoldre problemes jurídics a l’àmbit empresarial i de la contractació
  AC5 Domini de les tècniques adequades per a desenvolupar l’assessorament jurídic integral d'empreses i en els contractes
  AC6 Negociació i consideració dels recursos humans dins de l’àmbit empresarial i de la contractació
  AC8 Domini de les noves tecnologies dins de l’àmbit empresarial i de la contractació
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC3 Resoldre problemes jurídics de manera efectiva
  BC4 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BC6 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional
  BC7 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement, la seva utilitat i el seu impacte a la societat/comunitat
  BC9 Lideratge i gestió d'equips de treball
  BC10 Treballar en equip
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer el concepte de propietat industrial. AC3
AC4
AC5
AC8
BC1
BC3
BC4
CC2
CC3
CC4
2. Comprendre el concepte de dret d’exclusiva. AC3
AC4
AC5
AC8
BC1
BC3
BC4
CC2
CC3
CC4
3. Analitzar el règim jurídic de les patents. AC3
AC4
AC5
AC8
BC1
BC3
BC4
CC2
CC3
CC4
4. Contrastar el concepte de patents i el de model d’utilitat. AC3
AC4
AC5
AC8
BC1
BC3
BC4
CC2
CC3
CC4
5. Analitzar el règim jurídic de les marques. AC3
AC4
AC5
AC8
BC1
BC3
BC4
CC2
CC3
CC4
6. Conèixer la regulació del disseny industrial. AC3
AC4
AC5
AC8
BC1
BC3
BC4
CC2
CC3
CC4
7. Utilitzar els coneixements per donar respostes als problemes dels empresaris. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC8
BC1
BC3
BC4
BC6
BC7
BC9
BC10
CC2
CC3
CC4
8. Defensar la posició jurídica davant d’una altra part. AC1
AC3
AC4
AC5
AC6
AC8
BC1
BC3
BC4
BC6
BC7
BC9
BC10
CC2
CC3
CC4
9. Responsabilitzar-se davant dels companys de les tasques assignades. AC3
AC4
AC5
AC8
BC1
BC3
BC4
BC9
BC10
CC2
CC3
CC4
10. Prendre part dels debats generats a classe. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC8
BC1
BC3
BC4
BC7
BC9
BC10
CC2
CC3
CC4

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a la propietat industrial. 1. Fonts.
2. Objecte.
3. Relació amb els drets d’autor.
4. Consideracions generals sobre el dret d’exclusiva.

2. Dret de patents. 1. Concepte de patent. Requisits que ha de reunir una invenció per a que pugui ser patentable.
2. Les invencions laborals.
3. El procediment de concessió de una patent.
4. Duració del dret de patent.
5. Els drets del titular d’una patent.
6. La patent com a objecte del Dret de propietat. Especial referència a la llicència.
7. Nul•litat i caducitat de la patent.
8. Les patents secretes.
9. Els remeis jurídics per protegir el dret de patent.
10. Règim jurídic del model d’utilitat.

3. Els signes distintius. 1. La marca:
1.1. Concepte de marca.
1.2. Els signes que no poden registrar-se com a marques.
1.3. Concepte de marca notòria i de renom.
2. Sol•licitud de registre de la marca.
3. Duració del dret de marca.
4. Els drets del titular d’una marca.
5. La marca com a objecte del Dret de propietat. Especial referència a la llicència.
6. Marques col•lectives i marques de garantia.
7. La marca internacional i la marca comunitària.
8. Nul•litat i caducitat de la marca.
9. Els remeis jurídics per protegir el dret de marca.
10. Règim jurídic del nom comercial.

4. El disseny industrial. 1. Règim jurídic del disseny industrial.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
 
Sessió Magistral
2 1 3
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
30 29 59
Debats
2 2 4
Treballs
2 2 4
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves objectives de tipus test
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Classe inicial per explicar el mètode PBL.
Sessió Magistral Explicació general dels continguts i la finalitat de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Mètode PBL
Debats Mètode PBL
Treballs Mètode PBL

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Debats
Treballs
Atenció personalitzada
Proves objectives de tipus test
Descripció
L’atenció personalitzada servirà per fer el seguiment amb els alumnes de la redacció dels problemes que es resoldran a classe. Tanmateix, podran assessorar-se per resoldre els dubtes que els hi plantegi la resolució de problemes. Finalment, l’alumne presentarà la seva carpeta docent al professor que la revisarà i la comentarà amb el seu autor.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària L’avaluació és continuada: Els alumnes en grups de dos persones preparen i presenten un problema que resoldrà la resta de la classe. Els alumnes resolen el problema que presenten els seus companys. Es valora la preparació del cas i la participació a classe. 60%
Treballs Individualment, els alumnes presenten la seva carpeta d’aprenentatge i les autoavaluacions. 30%
Atenció personalitzada Es concerten visites amb el professor per revisar i comentar la carpeta d’aprenentatge realitzada per l’alumne. 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica
  • URÍA, Rodrigo; MENÉNDEZ, Aurelio: Curso de derecho mercantil I, Civitas, Madrid 1999
  • FERNÁNDEZ-NÓVOA, Carlos: Tratado sobre derecho de marcas, Marcial Pons, Madrid 2001

 

Complementària
  • BERCOVITZ RODRÍGUEZ-CANO, Alberto: Apuntes de derecho mercantil, Aranzadi, 3ª ed., Pamplona 2002
  • BERCOVITZ RODRÍGUEZ-CANO, Rodrigo: Comentarios a la Ley de propiedad intelectual, coord. Bercovitz Rodríguez-Cano, Rodrigo, Tecnos, 2ª ed., Madrid 1997
  • CASADO CERVIÑO, Alberto; LLOBREGAT HURTADO, María Luisa, Comentarios a los Reglamentos sobre la marca comunitaria, La Ley-Actualidad, 2ª ed., Madrid 2000
  • FERNÁNDEZ-NÓVOA, Carlos: El sistema comunitario de marcas, Montecorvo, Madrid 1995
  • GÓMEZ SEGADE, José Antonio, La Ley de patentes y modelos de utilidad, Civitas, Madrid 1998
  • LOBATO GARCÍA, Manuel: Comentario a la Ley 17/2001, de marcas, Civitas, Madrid 2002
  • MARTÍN ARESTI, Pilar: La licencia contractual de patente, Aranzadi Editorial, Pamplona 1997
  • ORTUÑO BAEZA, María Teresa: La licencia de marca, Marcial Pons, Madrid 2000
  • VAREA SANZ, M.: El modelo de utilidad: régimen jurídico, Aranzadi Editorial, Pamplona 1996

Altres Recursos:

Internet, institucions jurídiques (OEPM, Registre mercantil, Jutjats, etc.)

Recomanacions