DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura ORGANITZACIÓ I ADMINISTRACIÓ D'EMPRESES Codi 165091102
Ensenyament
Organització Industrial (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Gestio d'Empreses
Coordinador/a
VIDAL SU?E, ANTONI
Adreça electrònica antoni.vidal@urv.cat
Professors/es
VIDAL SU?E, ANTONI
Web http://http://www.urv.cat/campusvirtual
Descripció general i informació rellevant Los contenidos de este curso del Màster en Organización Industrial se encuadran en el estudio de la estrategia empresarial. Esta disciplina de conocimiento, dentro de la Administración de Empresas, representa uno de los campos de máximo interés para su aplicación en el análisis y solución de los problemas empresariales actuales. La dirección estratégica representa el contrapunto necesario para entender la realidad económica de los sectores industriales, de los agentes económicos y de las organizaciones en un entorno competitivo.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Contribuir a la bona gestió d’empreses i organitzacions, i a l'assignació de recursos, tant en l'àmbit privat com en el públic
  AP2 Identificar i anticipar problemes econòmics i empresarials rellevants en relació amb l'assignació de recursos en general, tant en l'àmbit privat com en el públic
  AP3 Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica i empresarial, i especialment les relacionades amb les decisions estratègiques en els mercats
  AP4 Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes de l'economia, els mercats i les empreses
  AP5 Redactar projectes de gestió econòmica a nivell internacional, nacional o regional
  AP6 Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa
  AP7 Identificar les fonts d'informació econòmica i empresarial rellevant i el seu contingut
  AP8 Gestionar i administrar una empresa o organització, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i identificant les seves fortaleses i debilitats
  AP9 Derivar de les dades, informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals
  AP10 Aplicar a l'anàlisi dels problemes criteris professionals basats en la utilització d'instruments tècnics
  Recerca
  AR1 Contribuir a la bona gestió de l'assignació de recursos, tant en l'àmbit privat com en el públic, en base a les aportacions científiques realitzades
  AR2 Identificar i anticipar problemes econòmics i empresarials rellevants, tant en l'àmbit privat com en el públic, tot sabent interpretar-los, modelitzar-los i aportar una possible solució basada en les aportacions científiques de la disciplina
  AR3 Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica i empresarial des d’una perspectiva científica critica
  AR4 Emetre informes científics i tècnics sobre situacions concretes de l'economia, els mercats i les empreses
  AR5 Redactar projectes de caràcter científic de gestió econòmica i empresarial a nivell internacional, nacional o regional
  AR6 Redactar projectes de caràcter científic de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa
  AR7 Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut
  AR8 Gestionar i administrar una empresa o organització, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i identificant les seves fortaleses i debilitats; així com realitzar una anàlisi científica
  AR9 Derivar de les dades, informació rellevant impossible de reconèixer per no científics
  AR10 Aplicar a l'anàlisi dels problemes criteris científics basats en la utilització d'instruments tècnics
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional
  BC8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
  BC9 Disponibilitat a la participació compromesa en la vida social
  BC10 Lideratge
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips
  BC12 Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
  BC13 Aprendre a aprendre
  BC14 Planificació i organització
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
  BC16 Sensibilitat pel medi ambient
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Introducir al estudiante en los conceptos e instrumentos de análisis básicos de la Dirección Estratégica de la empresa; dotándolos de una visión de la gestión empresarial desde una perspectiva estratégica de alta dirección. AP1
AP2
AP3
AP7
AP8
AP9
AP10
AR1
AR2
AR3
AR7
AR8
AR9
AR10
BC3
BC5
BC6
BC7
BC8
BC12
BC14
BC15
BC16
CC2
CC3
CC4
CC5
Despertar el interés de los estudiantes por los problemas estratégicos de gestión en las empresas actuales; proporcionando elementos de análisis de la realidad empresarial. AP1
AP4
AP5
AP6
AP7
AP8
AP9
AP10
AR4
AR5
AR6
AR7
AR8
AR9
AR10
BC1
BC2
BC4
BC6
BC7
BC9
BC10
BC11
BC12
BC13
BC14
BC15
BC16
CC2
CC3
CC4
CC5
Aproximar al estudiante a la aplicación pràctica de la dirección estratégica; facilitándole las capacidades y habilidades prácticas y de reflexión necessarias para desarrollar eficientemente la actividad profesional o de investigación relacionada con la la dirección estratégica de la empresa en un contexto complejo. AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AP6
AP7
AP8
AP9
AP10
AR1
AR2
AR3
AR4
AR5
AR6
AR7
AR8
AR9
AR10
BC1
BC2
BC3
BC4
BC10
BC11
BC12
BC13
CC2
CC3
CC4
CC5

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1 EL MARC DE LA DIRECCIÓ ESTRATÈGICA 1.1.Concepte d' estratègia.
1.2.Concepte de direcció estratègica. 1.3.Nivells de l’estratègia.
1.4.Concepte d’UEN i de negoci.
1.5.El procés de la direcció estratègica.
1.6.El sistema d’objectius estratègics: visió, missió, propòsit estratègic i creació de valor.
TEMA 2 ANÀLISI INTERNA DE L’EMPRESA 2.1.Tècniques pel diagnòstic intern.
2.2.La cadena de valor.
2.3.Anàlisi, identificació i avaluació de recursos i capacitats.
2.4.El model SPACE: les postures estratègiques.
2.5.Anàlisi d’empreses multinegoci: les matrius estratègiques.
TEMA 3 ANÀLISI DE L’ENTORN EMPRESARIAL 3.1.Conceptualització i tipus d’entorn.
3.2.Tècniques d’anàlisi de l’entorn general.
3.3.Delimitació de l’entorn específic: anàlisi de la estructura de la indústria i EPG.
3.4.La segmentació de mercats: els grups estratègics.
3.5.Estratègies de defensa i d’atac.
TEMA 4 ESTRATÈGIA I AVANTATGE COMPETITIU 4.1.Concepte, creació i manteniment de l’avantatge competitiu.
4.2.L’avantatge competitiu en costos: efecte experiència.
4.3.L’avantatge competitiu en diferenciació.
4.4.L’ampliació de l’avantatge competitiu: el rellotge de l’estratègia.
4.5.Estratègies basades en la indústria.
TEMA 5 ESTRATÈGIES DE DESENVOLUPAMENT 5.1.Estratègies de creixement empresarial.
5.2.Estratègies de cooperació.
5.3.Estratègies d’internacionalització.
5.4.Estratègies tecnològiques i d’innovació.
TEMA 6 IMPLANTACIÓ DE L’ESTRATÈGIA 6.1.El procés d’avaluació i selecció d’estratègies.
6.2.Ètica i responsabilitat social en els negocis.
6.3.El procés d’implantació de l’estratègia.
6.4.La relació entre estratègia i estructura organitzativa.
6.5.La relació entre estratègia i la cultura organitzativa.
6.6.Planificació i control estratègic.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
20 40 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
30 52.5 82.5
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves objectives de tipus test
0.5 0 0.5
Proves pràctiques
1.5 0 1.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentación de la asignatura y del profesor. Transmitir los objetivos que se persiguen con la asignatura. Explicar la metodología que se seguira. Comunicar y dejar claros los criterios de evaluación. Analizar los intereses y motivaciones de los estudiantes en relación a la asignatura.
Sessió Magistral Exposición de los contenidos de la asignatura por el profesor, pero con participación activa de los estudiantes.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulación, análisis, resolución y debate de un problema, ejercicio o caso práctico relacionado con la temática de la asignatura. Incluye la realización de debates sobre temas de actualidad, tanto en el ámbito académico como profesional, y otras actividades prácticas; así como la participación activa. Estas actividades se realizaran tanto en clase como en el Campus Virtual de la URV (Moodle).

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Proves objectives de tipus test
Proves pràctiques
Descripció
Tiempo que el profesor dedica a la atención y resolución de dudas, tanto teóricas como prácticas, de los estudiantes. Además, el profesor orienta y guía el proceso de aprendizaje de los alumnos, así como ofrece las indicaciones oportunas para la correcta elaboración de las actividades de evaluación continua. Esta atención puede ser individual o en pequeño grupo, y se realiza en el despacho del profesor.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Análisis y resolución de problemas, ejercicios o casos prácticos, tanto individualmente como en equipo, y su posterior debate. Pueden ser realizados tanto en el aula como a través del Campus Virtual (Moodle). 40%
Proves objectives de tipus test Prueba teórica consistente en preguntas tipo test. 30%
Proves pràctiques Prueba práctica consistente en la resolución de ejercicios o casos prácticos, así como el análisis de los trabajos y actividades desarrolladas a lo largo del curso. Puede incluir preguntas cortas. 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Para superar la asignatura debe obtenerse como mínimo 5 puntos sobre un máximo de 10 en la suma de la cualificación obtenida en las tres partes de la evaluación, sin que haya un apuntuación mínima a obtener en cada una de las partes. En cualquier caso, no se guardaran notas de ninguna de las partes para otras convocatrorias, ni para cursos posteriores.


Fonts d'informació

Bàsica

GRANT, R. M. (1996): Dirección estratégica: Conceptos, técnicas y aplicaciones. Madrid: Civitas.

JOHNSON, G. i SCHOLES, K. (1996): Dirección estratégica. Análisis de la estrategia de las organizaciones. 3ª edición, Madrid: Prentice Hall.

MINTZBERG, H. i QUINN, J. B. (1991): El proceso estratégico: Conceptos, contextos y casos. México: Prentice Hall. (Existeix també una edició breu, amb la participació de J. VOYER,  del 1997; així com una edició europea revisada amb la participació de S. GHOSAL,  del 1998).

NAVAS, J. E. i GUERRAS, L. A. (1998): La dirección estratégica de la empresa. Teoría y aplicaciones, 2ª edición. Madrid: Civitas.

THOMPSON, A. A. Jr. i STRICKLAND (III), A. J. (1994): Dirección y administración estratégicas: Conceptos, casos y lecturas. Wilmington (Delaware): Addison-Wesley.

Complementària

ANSOFF, H. I.; DECLERCK, R. P. i HAYES, R. L. (1990): El planteamiento estratégico. México: Trillas.

BUENO, E. (1987): Dirección estratégica de la empresa. Madrid: Pirámide.

HAMEL, G. i PRAHALAD, C. K. (1995):  Compitiendo por el futuro. Estrategia crucial para crear los mercados del mañana. Barcelona: Ariel Sociedad Económica.

HAX, A. i MAJLUF, N. (1997): Estrategias para el liderazgo competitivo: De la visión a los resultados. Buenos Aires: Granica.

KAY, J. (1994): Fundamentos del éxito empresarial. El valor añadido de la estrategia. Barcelona: Ariel Sociedad Económica.

MENGUZZATO, M. i RENAU PIQUERAS, J. J. (1991): La dirección estratégica de la empresa. Barcelona: Ariel Economía.

MINTZBERG, H.; AHLSTRAND, B. i LAMPEL, J. (1999): Safari a la estrategia. Buenos Aires: Granica.

PORTER, M. E. (1985): Estrategia competitiva. Técnicas para el análisis de los sectores industriales y de la competencia. México: CECSA.

PORTER, M. E. (1987): Ventaja competitiva. Creación y sostenimiento de un desempeño superior. México: CECSA.

PORTER, M. E. (1999): Ser competitivo: Nuevas aportaciones y conclusiones.  Bilbao: Deusto.

STERN, C. W. i STALK, G. (1998): Ideas sobre estrategia. Bilbao: Deusto.

STRATEGOR (1995): Estrategia, estructura, decisión, identidad: Política general de la empresa. Barcelona: Masson.

Recomanacions