Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Contribuir a la bona gestió d’empreses i organitzacions, i a l'assignació de recursos, tant en l'àmbit privat com en el públic |
|
AP2 |
Identificar i anticipar problemes econòmics i empresarials rellevants en relació amb l'assignació de recursos en general, tant en l'àmbit privat com en el públic |
|
AP3 |
Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica i empresarial, i especialment les relacionades amb les decisions estratègiques en els mercats |
|
AP4 |
Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes de l'economia, els mercats i les empreses |
|
AP5 |
Redactar projectes de gestió econòmica a nivell internacional, nacional o regional |
|
AP6 |
Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa |
|
AP7 |
Identificar les fonts d'informació econòmica i empresarial rellevant i el seu contingut |
|
AP8 |
Gestionar i administrar una empresa o organització, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i identificant les seves fortaleses i debilitats |
|
AP9 |
Derivar de les dades, informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals |
|
AP10 |
Aplicar a l'anàlisi dels problemes criteris professionals basats en la utilització d'instruments tècnics |
|
Recerca |
|
AR1 |
Contribuir a la bona gestió de l'assignació de recursos, tant en l'àmbit privat com en el públic, en base a les aportacions científiques realitzades |
|
AR2 |
Identificar i anticipar problemes econòmics i empresarials rellevants, tant en l'àmbit privat com en el públic, tot sabent interpretar-los, modelitzar-los i aportar una possible solució basada en les aportacions científiques de la disciplina |
|
AR3 |
Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica i empresarial des d’una perspectiva científica critica |
|
AR4 |
Emetre informes científics i tècnics sobre situacions concretes de l'economia, els mercats i les empreses |
|
AR5 |
Redactar projectes de caràcter científic de gestió econòmica i empresarial a nivell internacional, nacional o regional |
|
AR6 |
Redactar projectes de caràcter científic de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa |
|
AR7 |
Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut |
|
AR8 |
Gestionar i administrar una empresa o organització, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i identificant les seves fortaleses i debilitats; així com realitzar una anàlisi científica |
|
AR9 |
Derivar de les dades, informació rellevant impossible de reconèixer per no científics |
|
AR10 |
Aplicar a l'anàlisi dels problemes criteris científics basats en la utilització d'instruments tècnics |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BC2 |
Treballar autònomament amb iniciativa |
|
BC3 |
Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva |
|
BC5 |
Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable |
|
BC7 |
Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional |
|
BC8 |
Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat |
|
BC9 |
Disponibilitat a la participació compromesa en la vida social |
|
BC10 |
Lideratge |
|
BC11 |
Treballar en equip i gestionar equips |
|
BC12 |
Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes |
|
BC13 |
Aprendre a aprendre |
|
BC14 |
Planificació i organització |
|
BC15 |
Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat |
|
BC16 |
Sensibilitat pel medi ambient |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC2 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals |
|
CC5 |
Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional |
Objectius |
Competències |
Introducir al estudiante en los conceptos e instrumentos de análisis básicos de la Dirección Estratégica de la empresa; dotándolos de una visión de la gestión empresarial desde una perspectiva estratégica de alta dirección. |
AP1 AP2 AP3 AP7 AP8 AP9 AP10 AR1 AR2 AR3 AR7 AR8 AR9 AR10
|
BC3 BC5 BC6 BC7 BC8 BC12 BC14 BC15 BC16
|
CC2 CC3 CC4 CC5
|
Despertar el interés de los estudiantes por los problemas estratégicos de gestión en las empresas actuales; proporcionando elementos de análisis de la realidad empresarial. |
AP1 AP4 AP5 AP6 AP7 AP8 AP9 AP10 AR4 AR5 AR6 AR7 AR8 AR9 AR10
|
BC1 BC2 BC4 BC6 BC7 BC9 BC10 BC11 BC12 BC13 BC14 BC15 BC16
|
CC2 CC3 CC4 CC5
|
Aproximar al estudiante a la aplicación pràctica de la dirección estratégica; facilitándole las capacidades y habilidades prácticas y de reflexión necessarias para desarrollar eficientemente la actividad profesional o de investigación relacionada con la la dirección estratégica de la empresa en un contexto complejo. |
AP1 AP2 AP3 AP4 AP5 AP6 AP7 AP8 AP9 AP10 AR1 AR2 AR3 AR4 AR5 AR6 AR7 AR8 AR9 AR10
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC10 BC11 BC12 BC13
|
CC2 CC3 CC4 CC5
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1 EL MARC DE LA DIRECCIÓ ESTRATÈGICA |
1.1.Concepte d' estratègia.
1.2.Concepte de direcció estratègica. 1.3.Nivells de l’estratègia.
1.4.Concepte d’UEN i de negoci.
1.5.El procés de la direcció estratègica.
1.6.El sistema d’objectius estratègics: visió, missió, propòsit estratègic i creació de valor. |
TEMA 2 ANÀLISI INTERNA DE L’EMPRESA |
2.1.Tècniques pel diagnòstic intern.
2.2.La cadena de valor.
2.3.Anàlisi, identificació i avaluació de recursos i capacitats.
2.4.El model SPACE: les postures estratègiques.
2.5.Anàlisi d’empreses multinegoci: les matrius estratègiques. |
TEMA 3 ANÀLISI DE L’ENTORN EMPRESARIAL |
3.1.Conceptualització i tipus d’entorn.
3.2.Tècniques d’anàlisi de l’entorn general.
3.3.Delimitació de l’entorn específic: anàlisi de la estructura de la indústria i EPG.
3.4.La segmentació de mercats: els grups estratègics.
3.5.Estratègies de defensa i d’atac. |
TEMA 4 ESTRATÈGIA I AVANTATGE COMPETITIU |
4.1.Concepte, creació i manteniment de l’avantatge competitiu.
4.2.L’avantatge competitiu en costos: efecte experiència.
4.3.L’avantatge competitiu en diferenciació.
4.4.L’ampliació de l’avantatge competitiu: el rellotge de l’estratègia.
4.5.Estratègies basades en la indústria. |
TEMA 5 ESTRATÈGIES DE DESENVOLUPAMENT |
5.1.Estratègies de creixement empresarial.
5.2.Estratègies de cooperació.
5.3.Estratègies d’internacionalització.
5.4.Estratègies tecnològiques i d’innovació. |
TEMA 6 IMPLANTACIÓ DE L’ESTRATÈGIA |
6.1.El procés d’avaluació i selecció d’estratègies.
6.2.Ètica i responsabilitat social en els negocis.
6.3.El procés d’implantació de l’estratègia.
6.4.La relació entre estratègia i estructura organitzativa.
6.5.La relació entre estratègia i la cultura organitzativa.
6.6.Planificació i control estratègic. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
40 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
30 |
52.5 |
82.5 |
|
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Proves pràctiques |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentación de la asignatura y del profesor. Transmitir los objetivos que se persiguen con la asignatura. Explicar la metodología que se seguira. Comunicar y dejar claros los criterios de evaluación. Analizar los intereses y motivaciones de los estudiantes en relación a la asignatura. |
Sessió Magistral |
Exposición de los contenidos de la asignatura por el profesor, pero con participación activa de los estudiantes. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulación, análisis, resolución y debate de un problema, ejercicio o caso práctico relacionado con la temática de la asignatura. Incluye la realización de debates sobre temas de actualidad, tanto en el ámbito académico como profesional, y otras actividades prácticas; así como la participación activa. Estas actividades se realizaran tanto en clase como en el Campus Virtual de la URV (Moodle). |
|
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Atenció personalitzada |
Proves objectives de tipus test |
Proves pràctiques |
|
Descripció |
Tiempo que el profesor dedica a la atención y resolución de dudas, tanto teóricas como prácticas, de los estudiantes. Además, el profesor orienta y guía el proceso de aprendizaje de los alumnos, así como ofrece las indicaciones oportunas para la correcta elaboración de las actividades de evaluación continua. Esta atención puede ser individual o en pequeño grupo, y se realiza en el despacho del profesor. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Análisis y resolución de problemas, ejercicios o casos prácticos, tanto individualmente como en equipo, y su posterior debate. Pueden ser realizados tanto en el aula como a través del Campus Virtual (Moodle). |
40% |
Proves objectives de tipus test |
Prueba teórica consistente en preguntas tipo test. |
30% |
Proves pràctiques |
Prueba práctica consistente en la resolución de ejercicios o casos prácticos, así como el análisis de los trabajos y actividades desarrolladas a lo largo del curso. Puede incluir preguntas cortas. |
30% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Para superar la asignatura debe obtenerse como mínimo 5 puntos sobre un máximo de 10 en la suma de la cualificación obtenida en las tres partes de la evaluación, sin que haya un apuntuación mínima a obtener en cada una de las partes. En cualquier caso, no se guardaran notas de ninguna de las partes para otras convocatrorias, ni para cursos posteriores. |
Bàsica |
|
GRANT, R. M. (1996): Dirección estratégica: Conceptos, técnicas y aplicaciones. Madrid: Civitas.
JOHNSON, G. i SCHOLES, K. (1996): Dirección estratégica. Análisis de la estrategia de las organizaciones. 3ª edición, Madrid: Prentice Hall.
MINTZBERG, H. i QUINN, J. B. (1991): El proceso estratégico: Conceptos, contextos y casos. México: Prentice Hall. (Existeix també una edició breu, amb la participació de J. VOYER, del 1997; així com una edició europea revisada amb la participació de S. GHOSAL, del 1998).
NAVAS, J. E. i GUERRAS, L. A. (1998): La dirección estratégica de la empresa. Teoría y aplicaciones, 2ª edición. Madrid: Civitas.
THOMPSON, A. A. Jr. i STRICKLAND (III), A. J. (1994): Dirección y administración estratégicas: Conceptos, casos y lecturas. Wilmington (Delaware): Addison-Wesley. |
Complementària |
|
ANSOFF, H. I.; DECLERCK, R. P. i HAYES, R. L. (1990): El planteamiento estratégico. México: Trillas.
BUENO, E. (1987): Dirección estratégica de la empresa. Madrid: Pirámide.
HAMEL, G. i PRAHALAD, C. K. (1995): Compitiendo por el futuro. Estrategia crucial para crear los mercados del mañana. Barcelona: Ariel Sociedad Económica.
HAX, A. i MAJLUF, N. (1997): Estrategias para el liderazgo competitivo: De la visión a los resultados. Buenos Aires: Granica.
KAY, J. (1994): Fundamentos del éxito empresarial. El valor añadido de la estrategia. Barcelona: Ariel Sociedad Económica.
MENGUZZATO, M. i RENAU PIQUERAS, J. J. (1991): La dirección estratégica de la empresa. Barcelona: Ariel Economía.
MINTZBERG, H.; AHLSTRAND, B. i LAMPEL, J. (1999): Safari a la estrategia. Buenos Aires: Granica.
PORTER, M. E. (1985): Estrategia competitiva. Técnicas para el análisis de los sectores industriales y de la competencia. México: CECSA.
PORTER, M. E. (1987): Ventaja competitiva. Creación y sostenimiento de un desempeño superior. México: CECSA.
PORTER, M. E. (1999): Ser competitivo: Nuevas aportaciones y conclusiones. Bilbao: Deusto.
STERN, C. W. i STALK, G. (1998): Ideas sobre estrategia. Bilbao: Deusto.
STRATEGOR (1995): Estrategia, estructura, decisión, identidad: Política general de la empresa. Barcelona: Masson. |
|