DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura ANÀLISI ECONÒMICA DE LA DECISIÓ Codi 165091110
Ensenyament
Organització Industrial (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Economia
Coordinador/a
THEILEN -, BERND GEORG
Adreça electrònica bernd.theilen@urv.cat
Professors/es
THEILEN -, BERND GEORG
Web
Descripció general i informació rellevant El objectiu d’aquesta assignatura es ampliar els coneixements de Microeconomia analitzant situacions amb comportaments estratègics, amb incertesa y amb informació asimètrica. Els marcs d’anàlisis son la teoria de jocs, la teoria de la utilitat esperada y el modelo principal - agente.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP3 Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica i empresarial, i especialment les relacionades amb les decisions estratègiques en els mercats
  AP4 Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes de l'economia, els mercats i les empreses
  AP10 Aplicar a l'anàlisi dels problemes criteris professionals basats en la utilització d'instruments tècnics
  Recerca
  AR3 Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica i empresarial des d’una perspectiva científica critica
  AR4 Emetre informes científics i tècnics sobre situacions concretes de l'economia, els mercats i les empreses
  AR10 Aplicar a l'anàlisi dels problemes criteris científics basats en la utilització d'instruments tècnics
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC10 Lideratge
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips
  BC13 Aprendre a aprendre
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir els instruments necessaris per a analitzar situacions amb comportament estratègic, amb incertesa y amb informació asimètrica AP3
AP10
AR3
AR10
BC4
Explicar el perquè de les fallades dels mercats competitius AP3
AR3
BC4
Familiaritzar-se amb models econòmiques senzills que permeten una predicció realista de comportaments en situacions estratègiques, amb incertesa y amb informació asimètrica AP3
AP4
AR3
AR4
BC4
Resoldre problemes econòmics amb aspectes estratègics, de incertesa i asimetrias de informaciò BC2
BC13
Discutir problemes econòmics amb aspectes de comportament estratègics entre memebres de un grup de treball. Sintetitzar els resultats. AP3
AR3
BC4
BC10
BC11
Comprendre les fallades del mercat competitiu i saber-ho expressar públicament. AP3
AR3
BC6
CC3

Continguts
Tema Subtema
1. Jocs estàtics: teoria bàsica 1.1. Representació de los jocs en
forma normal
1.2. Estratègies dominants i dominades
1.3. Equilibri de Nash
1.4. Les estràtegies maximin
1.5. Aplicació: Modelo de duopoli de
Cournot
1.6. Conclusions
2. Jocs estàtics: teoria avançada 2.1. Estratègies mixtes
2.2. Existència de un equilibri de Nash
2.3. Conclusions
3. Jocs dinàmics: teoria bàsica 3.1. Jocs dinàmics amb informació perfecta
3.2. Aplicació: Modelo de duopoli de Stackelberg
3.3. Jocs en dues etapes amb informació imperfecta
3.4. Aplicació: Aranzels i competència internacional imperfecta
3.5. Conclusions
4. Jocs dinàmics: teoria avançada 4.1. Jocs repetits en dues etapes
4.2. Jocs repetits infinitament
4.3. Aplicació: Col.lusió entre duopolistes
4.4. Conclusions
5. La teoria de la utilitat esperada de von Neumann y Morgenstern 5.1. La utilitat esperada
5.2. Critiques al model de la utilitat esperada: Les paradoxes de Allais i Ellsberg
5.3. Conclusions
6. La aversió al risc 6.1. Concavitat i aversió al risc
6.2. Mesures de la aversió al risc: equivalent cert i prima de risc
6.3. Mesures de la aversió al risc: aversió al risc absolut i relatiu
6.4. Aplicació: La demanda de assegurança
6.5. Aplicació: La demanda de actius
6.6. Conclusions
7. Informació asimètrica 7.1. Risc moral
7.2. Aplicació: El mercat de assegurança i risc moral
7.3. Selecció adversa
7.4. Aplicació: El mercat de assegurança i selecció adversa
7.5. Conclusions
8. Contractes e incentius 8.1. Introducció
8.2. El model principal-agent
8.3. El model principal-agent amb risc moral
8.4. El model principal-agent amb selecció adversa
8.5. Conclusions

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
36 27 63
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
7 21 28
Presentacions / exposicions
8 24 32
Debats
6 3 9
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves pràctiques
2 8 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicar el programa de l'assignatura, els criteris d'avaluació, etc.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució d'exercicis orientats a aplicar els conceptes bàsics de la assignatura i a profunditzar i ampliar els conceptes bàsics
Presentacions / exposicions Exposió dels resultats dels ejercicis i problemes
Debats Debat de temes amb problemàtiques actuals que permetren l'aplicació dels instruments i resultats desemvolupats en l'assignatura

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Sessió Magistral
Atenció personalitzada
Descripció
Atenció individual de l'alumne per resoldre dubtes en relació als continguts de la assignatura i als exercicis.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Se han de resoldre exercicis en grup al final de cada tema. A més se han de exposar els exercicis en classe. També es valora la discussió dels exercicis. 20%
Presentacions / exposicions A més se han de exposar els exercicis en classe. 10%
Debats També es valora la discussió dels exercicis. 5%
Proves pràctiques Exàmenes parcials y un examen final de tots els continguts de la assignatura. Per a poder aprovar la assignatura la nota dels exàmenes ha de ser com a mínim un 4 sobre 10. 60%
Altres

Es valora la participació en classe.

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Varian, Análisis Microeconómico, Antoni Bosch, Barcelona, 1992
Mach-Stadler y Pérez Castrillo, Introducción a la economía de la información, Ariel Economía, Barcelona, 1994
Nicolson, Teoría microeconómica, McGraw-Hill, Madrid, 1997
Gibbons, Un primer curso de teoria de juegos, Antoni Bosch, Barcelona, 1era edició, 1992

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ORGANITZACIÓ INDUSTRIAL EMPÍRICA/165091208
TEORIA DE L'ORGANITZACIÓ INDUSTRIAL/165091112


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTADÍSTICA/165091104
MICROECONOMIA/165091105
 
Altres comentaris
Es recomana la participació en la avaluació continuada. El percentatge de aprovats entre estudiants que participen en la avaluació continuada es molt superior que entre els estudiants que no participen en ella.