Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Professionalitzador |
|
AP3 |
Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica i empresarial, i especialment les relacionades amb les decisions estratègiques en els mercats |
|
AP4 |
Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes de l'economia, els mercats i les empreses |
|
AP10 |
Aplicar a l'anàlisi dels problemes criteris professionals basats en la utilització d'instruments tècnics |
|
Recerca |
|
AR3 |
Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica i empresarial des d’una perspectiva científica critica |
|
AR4 |
Emetre informes científics i tècnics sobre situacions concretes de l'economia, els mercats i les empreses |
|
AR10 |
Aplicar a l'anàlisi dels problemes criteris científics basats en la utilització d'instruments tècnics |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC2 |
Treballar autònomament amb iniciativa |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable |
|
BC10 |
Lideratge |
|
BC11 |
Treballar en equip i gestionar equips |
|
BC13 |
Aprendre a aprendre |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
Objectius |
Competències |
Adquirir els instruments necessaris per a analitzar situacions amb comportament estratègic, amb incertesa y amb informació asimètrica |
AP3 AP10 AR3 AR10
|
BC4
|
|
Explicar el perquè de les fallades dels mercats competitius |
AP3 AR3
|
BC4
|
|
Familiaritzar-se amb models econòmiques senzills que permeten una predicció realista de comportaments en situacions estratègiques, amb incertesa y amb informació asimètrica |
AP3 AP4 AR3 AR4
|
BC4
|
|
Resoldre problemes econòmics amb aspectes estratègics, de incertesa i asimetrias de informaciò |
|
BC2 BC13
|
|
Discutir problemes econòmics amb aspectes de comportament estratègics entre memebres de un grup de treball. Sintetitzar els resultats. |
AP3 AR3
|
BC4 BC10 BC11
|
|
Comprendre les fallades del mercat competitiu i saber-ho expressar públicament.
|
AP3 AR3
|
BC6
|
CC3
|
Tema |
Subtema |
1. Jocs estàtics: teoria bàsica |
1.1. Representació de los jocs en
forma normal
1.2. Estratègies dominants i dominades
1.3. Equilibri de Nash
1.4. Les estràtegies maximin
1.5. Aplicació: Modelo de duopoli de
Cournot
1.6. Conclusions |
2. Jocs estàtics: teoria avançada |
2.1. Estratègies mixtes
2.2. Existència de un equilibri de Nash
2.3. Conclusions |
3. Jocs dinàmics: teoria bàsica |
3.1. Jocs dinàmics amb informació perfecta
3.2. Aplicació: Modelo de duopoli de Stackelberg
3.3. Jocs en dues etapes amb informació imperfecta
3.4. Aplicació: Aranzels i competència internacional imperfecta
3.5. Conclusions |
4. Jocs dinàmics: teoria avançada |
4.1. Jocs repetits en dues etapes
4.2. Jocs repetits infinitament
4.3. Aplicació: Col.lusió entre duopolistes
4.4. Conclusions |
5. La teoria de la utilitat esperada de von Neumann y Morgenstern |
5.1. La utilitat esperada
5.2. Critiques al model de la utilitat esperada: Les paradoxes de Allais i Ellsberg
5.3. Conclusions |
6. La aversió al risc |
6.1. Concavitat i aversió al risc
6.2. Mesures de la aversió al risc: equivalent cert i prima de risc
6.3. Mesures de la aversió al risc: aversió al risc absolut i relatiu
6.4. Aplicació: La demanda de assegurança
6.5. Aplicació: La demanda de actius
6.6. Conclusions |
7. Informació asimètrica |
7.1. Risc moral
7.2. Aplicació: El mercat de assegurança i risc moral
7.3. Selecció adversa
7.4. Aplicació: El mercat de assegurança i selecció adversa
7.5. Conclusions |
8. Contractes e incentius |
8.1. Introducció
8.2. El model principal-agent
8.3. El model principal-agent amb risc moral
8.4. El model principal-agent amb selecció adversa
8.5. Conclusions |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
36 |
27 |
63 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
7 |
21 |
28 |
Presentacions / exposicions |
|
8 |
24 |
32 |
Debats |
|
6 |
3 |
9 |
|
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
8 |
10 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicar el programa de l'assignatura, els criteris d'avaluació, etc. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució d'exercicis orientats a aplicar els conceptes bàsics de la assignatura i a profunditzar i ampliar els conceptes bàsics |
Presentacions / exposicions |
Exposió dels resultats dels ejercicis i problemes |
Debats |
Debat de temes amb problemàtiques actuals que permetren l'aplicació dels instruments i resultats desemvolupats en l'assignatura |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Sessió Magistral |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Atenció individual de l'alumne per resoldre dubtes en relació als continguts de la assignatura i als exercicis. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Se han de resoldre exercicis en grup al final de cada tema. A més se han de exposar els exercicis en classe. També es valora la discussió dels exercicis. |
20% |
Presentacions / exposicions |
A més se han de exposar els exercicis en classe. |
10% |
Debats |
També es valora la discussió dels exercicis. |
5% |
Proves pràctiques |
Exàmenes parcials y un examen final de tots els continguts de la assignatura. Per a poder aprovar la assignatura la nota dels exàmenes ha de ser com a mínim un 4 sobre 10. |
60% |
Altres |
Es valora la participació en classe. |
5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Varian, Análisis Microeconómico, Antoni Bosch, Barcelona, 1992
Mach-Stadler y Pérez Castrillo, Introducción a la economía de la información, Ariel Economía, Barcelona, 1994
Nicolson, Teoría microeconómica, McGraw-Hill, Madrid, 1997
Gibbons, Un primer curso de teoria de juegos, Antoni Bosch, Barcelona, 1era edició, 1992
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
ORGANITZACIÓ INDUSTRIAL EMPÍRICA/165091208 | TEORIA DE L'ORGANITZACIÓ INDUSTRIAL/165091112 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ESTADÍSTICA/165091104 | MICROECONOMIA/165091105 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomana la participació en la avaluació continuada. El percentatge de aprovats entre estudiants que participen en la avaluació continuada es molt superior que entre els estudiants que no participen en ella. |
|