DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura ANÀLISI ECONÒMICA DE LA DECISIÓ Codi 165091110
Ensenyament
Organització Industrial (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Departament Economia
Coordinador/a
OLIVA FURES, MARTIN
Adreça electrònica
Professors/es
Web
Descripció general i informació rellevant L'objectiu d’aquesta assignatura és ampliar els models microeconòmics de decisió individual, analitzant situacions basades en la incertesa, en els comportaments estratègics, i en la informació asimètrica.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Analitzar i avaluar informació econòmica i jurídica relativa al Sector Públic.
  Professionalitzador
  AP4 Diagnosticar problemes econòmiques, jurídics i de gestió i desenvolupar solucions adients.
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Resoldre problemes de manera efectiva aplicant coneixements i habilitats multidisciplinars en entorns institucionals nous i canviants.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Analitzar les decisions estratègiques dels agents mitjançant la teoria de jocs. Comprendre com decideix cada agent quan ha d'interactuar amb un altre. AC1
AP4
BC2
BC3
CC2
Determinar les preferències dels individus quan prenen decisions en un entorn incert. AC1
AP4
BC3
Reformular els conceptes d'utilitat i avaluar la validesa dels conceptes i les proposicions deduïdes en un entorn cert AC1
AP4
BC3
Revisar els models bàsics d'informació asimètrica. Enmarcar aquests models dins de la teoria de l'empresa. AP4
BC3
CC2

Continguts
Tema Subtema
1. Jocs estàtics Representació dels jocs en forma normal. Estratègies dominants i dominades. Equilibri de Nash. Les estràtegies maximin. Estratègies mixtes i existència d'un equilibri.
2. Jocs dinàmics Jocs dinàmics amb informació perfecta. Jocs en dues etapes amb informació imperfecta. Jocs repetits en dues etapes. Jocs repetits infinitament.
3. Teoria de la utilitat esperada La utilitat esperada. Critiques al model de la utilitat esperada: les paradoxes de Allais i Ellsberg.
4. Aversió al risc Concavitat i aversió al risc. Mesures de l'aversió al risc: aversió al risc absolut i relatiu
5. Informació asimètrica Risc moral. Selecció adversa. Senyalització
6. Contractes e incentius Model principal-agent. El model principal-agent amb risc moral. El model principal-agent amb selecció adversa.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
28 36 64
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
16 22 38
Treballs
0 30 30
Presentacions / exposicions
8 0 8
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves pràctiques
6 0 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicar el programa de l'assignatura, i els criteris d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució d'exercicis orientats a aplicar i concretar els conceptes bàsics de la assignatura.
Treballs Treball individual que analitzarà en profunditat un apartat concret del programa.
Presentacions / exposicions Defensa oral del treball en la que s'obrirà un torn de debat amb tots els estudiants.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Sessió Magistral
Atenció personalitzada
Treballs
Descripció
Es recomana que els estudiants utilitzin les hores d'atenció personalitzada. A les sessions magistrals i durant la resolució de problemes a l'aula ordinària, hi haurà un espai destinat a la resolució de dubtes. L'elaboració del treball estarà tutoritzat.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs A començament de curs es proposaran un nombre limitat de temes d'entre els que cada estudiant n'haurà d'escollir un per analitzar en profunditat. 20%
Presentacions / exposicions El treball s'ha de defensar oralment 10%
Proves pràctiques Proves parcial dels continguts de l'assignatura 70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es recomana la participació en l'avaluació continuada. En cas de que l'alumne no hi participi, haurà de realitzar un únic examen de tots els continguts del programa.


Fonts d'informació

Bàsica Nicolson, W, Teoría microeconómica, McGraw-Hill, Madrid, 8a ed. 2004
Gravelle, H y Rees, R, Microeconomía, Pearson Educación, Madrid, 3a ed. 2006
Pindyck, RS y Rubinfeld, DL, Microeconomía, Prentice Hall, Madrid, 5a ed. 2001

Complementària Gibbons, R., Un primer curso de teoría de juegos, Antoni Bosch, Barcelona, 1993
Dixit, AK y Nalebuff, BJ, Pensar estratégicamente, Antoni Bosch, Barcelona, 1992
Macho-Stadler, I y Pérez Castrillo, D, Introducción a la economía de la información, Ariel Economía, Barcelona, 2a. ed. 2005

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ORGANITZACIÓ INDUSTRIAL EMPÍRICA/165091208
TEORIA DE L´ORGANITZACIÓ INDUSTRIAL/165091112


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTADÍSTICA/165091104
MICROECONOMIA/165091105