DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura ECONOMIA ESPANYOLA I EL MARC ECONÒMIC INTERNACIONAL Codi 165091122
Ensenyament
Organització Industrial (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Departament Economia
Coordinador/a
Adreça electrònica
Professors/es
Web
Descripció general i informació rellevant L’objectiu final de l’assignatura és dotar als estudiants dels coneixements necessaris per a l’anàlisi de les pautes de funcionament de l’economia. Per a aconseguir-ho, en primer lloc es presentaran conceptes bàsics relacionats amb el creixement econòmic. En segon lloc, es pretén oferir una visió general sobre l’evolució de l’economia espanyola des de la segona meitat del s.XX. I finalment, s’analitzarà el marc econòmic internacional així com el procés d’internacionalització de l’economia espanyola.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Analitzar i avaluar informació econòmica i jurídica relativa al Sector Públic.
  AC2 Assessorar en la pressa de decisions en l’àmbit de la direcció d’entitats relacionades amb el Sector Públic.
  AC3 Aplicar tècniques d’anàlisi estadístic i computacional.
  Professionalitzador
  AP1 Dominar el funcionament, l’estructura i el marc legal de les entitats que pertanyen o estan relacionades amb el Sector Públic.
  AP3 Desenvolupar activitats per a la promoció econòmica i les relacions exteriors.
  AP4 Diagnosticar problemes econòmiques, jurídics i de gestió i desenvolupar solucions adients.
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Resoldre problemes de manera efectiva aplicant coneixements i habilitats multidisciplinars en entorns institucionals nous i canviants.
  BC7 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau
  CC2 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC3 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC4 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els factors que impulsen el creixement econòmic i, des d'aquesta perspectiva, analitzar l'evolució i les transformacions estructurals de l'economia espanyola (Temes 1, 2 i 3) AC1
AC3
AP4
CC1
CC4
Conèixer la realitat històrica i actual de l'economia espanyola. Saber els trets del passat que fan que l'economia espanyola avui sigui el que observem. (Tema 2, 3, 4, 5) AC1
AC2
AC3
CC1
CC3
Entendre les interrelacions i dependències de l'economia espanyola amb les economies de la resta del món (Tema 6, tema 7 i tema 9) AC1
AP1
CC1
CC2
Interpretar les transformacions i canvis dins de l'economia mundial i com afecten a les institucions econòmiques internacionals (tema 6, tema 7, tema 8 i tema 9) AC1
AP1
Analitzar les conseqüències de les transformacions econòmiques dins de la UE: la darrera ampliació i la UEM (Tema 9) AP1
Relacionar els coneixements d' altres assignatures dels estudis- especialment, macroeconomia i microeconomia, amb situacions- actuals i passades- de l'economia espanyola i de l'economia mundial (tot el temari) AC1
AC2
CC1
Fomentar l'esperit crític de l'alumne: crear-se una opinió fonamentada sobre qüestions referents a l'economia espanyola i mundial, i sercapaç d'argumentar-la lògicament basant-se amb els coneixements que ha adquirit en altres assignatures dels estudis (macro i micro). (tot el temari) AP3
AP4
Habituar-se a la lectura de textes de contingut econòmic (revistes especialitzades: Papeles de Economía Española, Información Comercial Española, etc.) AC1
BC2
BC3
BC7
1. Conèixer la terminologia i instruments econòmics a l'hora de valorar els mercats.
2. Avaluar de forma crítica l'evolució experimentada pel sector turístic
3. Entendre com els elements turístics s’han anat modificant en funció de circumstancies econòmiques que han determinat una estructura de mercat.
4. Distingir els diferents tipus d'oferta turística
5. Diferenciar entre element i producte turístic, a partir de configurar un entorn de mercat alredós de l’element turístic.
6. Analitzar els determinants de la demanda turística
7. Comprendre els diferents elements multiplicadors del turisme
8. Conèixer altres sectors d'activitat relacionats amb el turisme
9. Comprendre el sector turístic a l'economia estatal
10. Comprendre el turisme a l'àmbit de l'economia catalana
11. Comprendre el turisme a l'àmbit local

Continguts
Tema Subtema
PART I: INTRODUCCIÓ TEMA 1.- EL CREIXEMENT ECONÒMIC. 1.1.- Què és el creixement econòmic? 1.2.- Els factors determinants del creixement econòmic 1.3.- Creixement econòmic vs. Desenvolupament 1.4.- Indicadors de creixement i de desenvolupament: PIB i IDH
PART II: ECONOMIA ESPANYOLA TEMA 2.- CREIXEMENT, CRISI I REPTES ACTUALS DE L’ECONOMIA ESPANYOLA 2.1.- Cicles, crisi i creixement 2.2.- El període autàrquic: l’intervencionisme econòmic 2.3.- El procés d’industrialització: factors explicatius 2.4.- La crisi econòmica espanyola: causes i dinàmica d’ajust 2.5.- La recuperació de l’economia espanyola: adhesió a la CEE 2.6.- La dècada dels noranta: reptes i perspectives d’una economia oberta TEMA 3.- ELS CANVIS ESTRUCTURALS 3.1.- Distribució sectorial de la producció i l’ocupació 3.2.- Sector agrari: els reptes de la modernització 3.3.- Sector industrial: l’especialització productiva 3.4.- Sector terciari: els serveis a les economies modernes TEMA 4.- EL MERCAT DE TREBALL 4.1.- La medició del mercat del treball 4.2.- Tipologia d’atur 4.3.- Interpretacions teòriques de l’atur 4.4.- Evolució i característiques de l’atur Espanya 4.5.- Polítiques d’ocupació a Espanya TEMA 5.- EL SECTOR PÚBLIC 5.1.- La funció del sector públic a les economies modernes 5.2.- Dimensió i estructura del sector públic a Espanya 5.3.- L’organització de les intervencions públiques en l’economia espanyola 5.4.- Ingressos públics i sistema fiscal 5.5.- Dèficit pressupostari, impostos i creixement de la despesa pública
PART III: ECONOMIA MUNDIAL TEMA 6.- LA INTERNACIONALITZACIÓ DE L’ECONOMIA ESPANYOLA EN EL MARC DE LA COMUNITAT ECONÒMICA INTERNACIONAL 6.1.- L’economia internacional com a disciplina: comerç i finances 6.2.- Trets bàsics: la internacionalització de l’economia, globalització i regionalització 6.3.- La internacionalització de l’economia espanyola: trets bàsics 6.4.- Evolució del sector exterior a Espanya TEMA 7.- EL COMERÇ INTERNACIONAL: TEORIES I POLÍTIQUES 7.1.- La teoria clàssica del comerç internacional 7.2.- Comerç i factors de producció: el teorema de Heckscher-Ohlin i el teorema de Stolper-Samuelson. 7.3.- Noves teories de comerç internacional 7.4.- Els instruments de les polítiques comercials 7.5.- Debat entre lliurecanvi i proteccionisme TEMA 8.- INSTITUCIONS D’ÀMBIT INTERNACIONAL 8.1.- Institucions i organismes de l’economia mundial 8.2.- El GATT i l’OMC 8.3.- El FMI TEMA 9.- LA UNIÓ EUROPEA 9.1.- El procés de formació de la Unió Europea: la formació d’un mercat únic i d’una UEM 9.2.- Unió Econòmica i Monetària a Europa: avantatges i inconvenients 9.3.- La integració de l’economia espanyola a la UE: procés i efectes econòmics 9.4.- L’ampliació de la UE als Països de l’Est

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
50 50 100
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
12 13.2 25.2
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves pràctiques
6 6.6 12.6
Proves de Desenvolupament
4 5 9
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i criteris d'avaluació
Sessió Magistral Presentació dels conceptes més importants de la matèria realitzada de forma presencial
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució d'exercicis pràctics a l'aula d'informàtica

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Guia de l'alumne per al desenvolupament de les pràctiques i la millora de la comprensió de conceptes bàsics.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves pràctiques Realització i presentació de pràctiques i lectures realitzades a l'aula així com altres activitats. 20%-25%
Proves de Desenvolupament Realització d'avaluació continuada a través de dos exàmens escrits sobre la matèria abordada durant el curs. 75%-80%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La 2a. convocatòria es realitzarà mitjançant examen de tota la matèria del curs.


Fonts d'informació

Bàsica

GARCIA DELGADO, J. L. (2001): Lecciones de Economía Española, Ed. Civitas, 5ª ed., Madrid.

TUGORES, J. (1999):  Economía Internacional. Globalización e Integración regional, Madrid, McGraw Hill, 5a. edició.

NIETO SOLÍS, J.A. (2001): La Unión Europea, una nueva etapa en la integración europea, Madrid, Pirámide.

Complementària

Recomanacions