Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Analitzar i avaluar informació econòmica i jurídica relativa al Sector Públic. |
|
AC2 |
Assessorar en la pressa de decisions en l’àmbit de la direcció d’entitats relacionades amb el Sector Públic. |
|
AC3 |
Aplicar tècniques d’anàlisi estadístic i computacional. |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Dominar el funcionament, l’estructura i el marc legal de les entitats que pertanyen o estan relacionades amb el Sector Públic. |
|
AP3 |
Desenvolupar activitats per a la promoció econòmica i les relacions exteriors. |
|
AP4 |
Diagnosticar problemes econòmiques, jurídics i de gestió i desenvolupar solucions adients. |
|
Recerca |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC2 |
Treballar autònomament amb iniciativa |
|
BC3 |
Resoldre problemes de manera efectiva aplicant coneixements i habilitats multidisciplinars en entorns institucionals nous i canviants. |
|
BC7 |
Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau |
|
CC2 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
|
CC3 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals |
|
CC4 |
Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional |
Objectius |
Competències |
Conèixer els factors que impulsen el creixement econòmic i, des d'aquesta perspectiva, analitzar l'evolució i les transformacions estructurals de l'economia espanyola (Temes 1, 2 i 3) |
AC1 AC3 AP4
|
|
CC1 CC4
|
Conèixer la realitat històrica i actual de l'economia espanyola. Saber els trets del passat que fan que l'economia espanyola avui sigui el que observem. (Tema 2, 3, 4, 5) |
AC1 AC2 AC3
|
|
CC1 CC3
|
Entendre les interrelacions i dependències de l'economia espanyola amb les economies de la resta del món (Tema 6, tema 7 i tema 9) |
AC1 AP1
|
|
CC1 CC2
|
Interpretar les transformacions i canvis dins de l'economia mundial i com afecten a les institucions econòmiques internacionals (tema 6, tema 7, tema 8 i tema 9) |
AC1 AP1
|
|
|
Analitzar les conseqüències de les transformacions econòmiques dins de la UE: la darrera ampliació i la UEM (Tema 9) |
AP1
|
|
|
Relacionar els coneixements d' altres assignatures dels estudis- especialment, macroeconomia i microeconomia, amb situacions- actuals i passades- de l'economia espanyola i de l'economia mundial (tot el temari) |
AC1 AC2
|
|
CC1
|
Fomentar l'esperit crític de l'alumne: crear-se una opinió fonamentada sobre qüestions referents a l'economia espanyola i mundial, i sercapaç d'argumentar-la lògicament basant-se amb els coneixements que ha adquirit en altres assignatures dels estudis (macro i micro). (tot el temari) |
AP3 AP4
|
|
|
Habituar-se a la lectura de textes de contingut econòmic (revistes especialitzades: Papeles de Economía Española, Información Comercial Española, etc.) |
AC1
|
BC2 BC3 BC7
|
|
1. Conèixer la terminologia i instruments econòmics a l'hora de valorar els mercats. |
|
|
|
2. Avaluar de forma crítica l'evolució experimentada pel sector turístic |
|
|
|
3. Entendre com els elements turístics s’han anat modificant en funció de circumstancies econòmiques que han determinat una estructura de mercat. |
|
|
|
4. Distingir els diferents tipus d'oferta turística |
|
|
|
5. Diferenciar entre element i producte turístic, a partir de configurar un entorn de mercat alredós de l’element turístic. |
|
|
|
6. Analitzar els determinants de la demanda turística |
|
|
|
7. Comprendre els diferents elements multiplicadors del turisme |
|
|
|
8. Conèixer altres sectors d'activitat relacionats amb el turisme |
|
|
|
9. Comprendre el sector turístic a l'economia estatal |
|
|
|
10. Comprendre el turisme a l'àmbit de l'economia catalana |
|
|
|
11. Comprendre el turisme a l'àmbit local |
|
|
|
Tema |
Subtema |
PART I: INTRODUCCIÓ |
TEMA 1.- EL CREIXEMENT ECONÒMIC. 1.1.- Què és el creixement econòmic? 1.2.- Els factors determinants del creixement econòmic 1.3.- Creixement econòmic vs. Desenvolupament 1.4.- Indicadors de creixement i de desenvolupament: PIB i IDH |
PART II: ECONOMIA ESPANYOLA |
TEMA 2.- CREIXEMENT, CRISI I REPTES ACTUALS DE L’ECONOMIA ESPANYOLA 2.1.- Cicles, crisi i creixement 2.2.- El període autàrquic: l’intervencionisme econòmic 2.3.- El procés d’industrialització: factors explicatius 2.4.- La crisi econòmica espanyola: causes i dinàmica d’ajust 2.5.- La recuperació de l’economia espanyola: adhesió a la CEE 2.6.- La dècada dels noranta: reptes i perspectives d’una economia oberta TEMA 3.- ELS CANVIS ESTRUCTURALS 3.1.- Distribució sectorial de la producció i l’ocupació 3.2.- Sector agrari: els reptes de la modernització 3.3.- Sector industrial: l’especialització productiva 3.4.- Sector terciari: els serveis a les economies modernes TEMA 4.- EL MERCAT DE TREBALL 4.1.- La medició del mercat del treball 4.2.- Tipologia d’atur 4.3.- Interpretacions teòriques de l’atur 4.4.- Evolució i característiques de l’atur Espanya 4.5.- Polítiques d’ocupació a Espanya TEMA 5.- EL SECTOR PÚBLIC 5.1.- La funció del sector públic a les economies modernes 5.2.- Dimensió i estructura del sector públic a Espanya 5.3.- L’organització de les intervencions públiques en l’economia espanyola 5.4.- Ingressos públics i sistema fiscal 5.5.- Dèficit pressupostari, impostos i creixement de la despesa pública |
PART III: ECONOMIA MUNDIAL |
TEMA 6.- LA INTERNACIONALITZACIÓ DE L’ECONOMIA ESPANYOLA EN EL MARC DE LA COMUNITAT ECONÒMICA INTERNACIONAL 6.1.- L’economia internacional com a disciplina: comerç i finances 6.2.- Trets bàsics: la internacionalització de l’economia, globalització i regionalització 6.3.- La internacionalització de l’economia espanyola: trets bàsics 6.4.- Evolució del sector exterior a Espanya TEMA 7.- EL COMERÇ INTERNACIONAL: TEORIES I POLÍTIQUES 7.1.- La teoria clàssica del comerç internacional 7.2.- Comerç i factors de producció: el teorema de Heckscher-Ohlin i el teorema de Stolper-Samuelson. 7.3.- Noves teories de comerç internacional 7.4.- Els instruments de les polítiques comercials 7.5.- Debat entre lliurecanvi i proteccionisme TEMA 8.- INSTITUCIONS D’ÀMBIT INTERNACIONAL 8.1.- Institucions i organismes de l’economia mundial 8.2.- El GATT i l’OMC 8.3.- El FMI TEMA 9.- LA UNIÓ EUROPEA 9.1.- El procés de formació de la Unió Europea: la formació d’un mercat únic i d’una UEM 9.2.- Unió Econòmica i Monetària a Europa: avantatges i inconvenients 9.3.- La integració de l’economia espanyola a la UE: procés i efectes econòmics 9.4.- L’ampliació de la UE als Països de l’Est |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
50 |
50 |
100 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
13.2 |
25.2 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves pràctiques |
|
6 |
6.6 |
12.6 |
Proves de Desenvolupament |
|
4 |
5 |
9 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i criteris d'avaluació |
Sessió Magistral |
Presentació dels conceptes més importants de la matèria realitzada de forma presencial |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució d'exercicis pràctics a l'aula d'informàtica |
|
Descripció |
Guia de l'alumne per al desenvolupament de les pràctiques i la millora de la comprensió de conceptes bàsics. |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves pràctiques |
Realització i presentació de pràctiques i lectures realitzades a l'aula així com altres activitats. |
20%-25% |
Proves de Desenvolupament |
Realització d'avaluació continuada a través de dos exàmens escrits sobre la matèria abordada durant el curs. |
75%-80% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La 2a. convocatòria es realitzarà mitjançant examen de tota la matèria del curs. |
Bàsica |
|
GARCIA DELGADO, J. L. (2001): Lecciones de Economía Española, Ed. Civitas, 5ª ed., Madrid.
TUGORES, J. (1999): Economía Internacional. Globalización e Integración regional, Madrid, McGraw Hill, 5a. edició.
NIETO SOLÍS, J.A. (2001): La Unión Europea, una nueva etapa en la integración europea, Madrid, Pirámide. |
Complementària |
|
|
|