DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura TEORIA DE L'ORGANITZACIÓ INDUSTRIAL Codi 165091139
Ensenyament
Organització Industrial (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Economia
Coordinador/a
OLIVA FURES, MARTIN
Adreça electrònica
Professors/es
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant A la primera part, Monopoli, s’analitza la relació entre estructura de mercat i eficiència, tant des d’un punt de vista estàtic com dinàmic; també s’inclouen els diferents casos de discriminació de preus que pot du a terme un monopolista i finalment s’analitza la dimensió vertical de l’empresa, amb les avantatges i desavantatges que presenta la integració al llarg del procés productiu. A la segona part, Oligopoli, es recorden en primer lloc alguns conceptes de teoria de jocs, que facilita enormement la comprensió de situacions en les quals hi ha un nombre limitat d’agents econòmics que prenen decisions; seguidament s’estudia el model clàssic de competència en quantitats de Cournot, així com la solució de col•lusió i la seva estabilitat. El segon tema d’aquest apartat és destinat a les decisions seqüencials, als avantatges que pot reportar decidir abans que la resta d’agents econòmics i les estratègies que se’n deriven d’aquesta situació. Finalment, el tercer tema recull els models de competència en preus, primer el model de Bertrand com a model bàsic sense diferenciació de producte i després els models de diferenciació horitzontal i vertical.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Analitzar i avaluar informació econòmica i jurídica relativa al Sector Públic.
  Professionalitzador
  Recerca
  AR1 Dominar tècniques avançades d’anàlisi estadístic i computacional.
  AR2 Dur a terme informes i estudis tècnics.
  AR3 Dissenyar, implementar i avaluar polítiques publiques.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC8 Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre els diferents models teòrics que representen el funcionament de les actuals estructures de mercat. AC1
AR1
AR2
Analitzar de manera crítica els resultats dels models. AC1
AR2
BC1
BC2
Prendre consciència de la relació entre accions estrategiques i resultats en un entorn cada cop més globalitzat. AC1
BC1
BC2
BC8
CC2
Comprendre el funcionament dels mercats i de les practiques empresarials utilitzant la teoria de jocs no cooperatius, principalment amb informació complerta. AR3
BC1
BC2

Continguts
Tema Subtema
Introducció La nova economia industrial
Estructura-conducta-resultats
Teoria de jocs d'estrategia
Part I: MONOPOLI CAPÍTOL 1. EFICIÈNCIA I PODER DE MERCAT
1.1 Estructura de mercat, poder de mercat i Eficiència
1.2 Eficiència dinàmica: innovació

CAPÍTOL 2. DISCRIMINACIÓ DE PREUS
2.1 Discriminació perfecta
2.2 Discriminació de segon grau
2.3 Discriminació de tercer grau
2.4 Extensions: discriminació temporal i interdependència de demandes

CAPÍTOL 3. RELACIONS VERTICALS
3.1 Control vertical
3.2 Integració vertical
3.3 Límits a la integració vertical
Part II: OLIGOPOLI CAPÍTOL 4. MODELS BÀSICS D’OLIGOPOLI
4.1 Conceptes de teoria de jocs d'estratègia i estructures d'informació.
4.2 La capacitat com a variable estratègica: model de Cournot
4.3 Solució de col•lusió
4.4 Estabilitat dels càrtels. Col·lusió tàcita
Annex 1. Oligopoli i poder de mercat. Indexs de concentració

CAPÍTOL 5. ENTRADA A LA INDÚSTRIA
5.1 Avantatge de primer moviment. Model de Satckelberg
5.3 Barreres a l’entrada i costos enfonsats
Annex 1. Model de Stackelberg-Dixit
Annex 2 Mercats atacables

CAPÍTOL 6. COMPETÈCIA EN PREUS
6.1 La paradoxa de Bertrand. Explicacions.
6.2 Diferenciació horitzontal de producte
6.3 Diferenciació horitzontal i entrada a la indústria
6.4 Diferenciació vertical de productes
6.5 Diferenciació de productes i comerç internacional.

CAPÍTOL 7. OLIGOPOLI, INFORMACIÓ PERFECTA I COMPORTAMENTS ESTRATÈGICS.
7.1 Taxonomia d'estratègies empresarials.
7.2 Aplicacions de la taxonomia.
7.3 Preus front a quantitats.
7.4 Barreres a la mobilitat.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
32 64 96
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
21 21 42
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de Desenvolupament
2 0 2
Proves objectives de preguntes curtes
3 3 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició de continguts
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització d'activitats i casos pràctics

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Aclariment de dubtes generals

Avaluació
  Descripció Pes
Proves objectives de preguntes curtes Resolució d'exercicis i qüestions teòriques breus 20
Proves de Desenvolupament Resolució d'exercicis i qüestions teòriques 80
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació en segona convocatòria és mitjançant examen.


Fonts d'informació

Bàsica

Church, Jeffrey; Ware, Roger. Industrial Organization. Madrid: McGraw-Hill, 1999.

Oliva, M., Carles, M., Durán, C. y Pérez, M.J., Teoria de l'Organització Industrial. EINA. 2007

Tirole, Jean. La Teoría de la Organización Industrial. Barcelona: Ariel, 1990.

Complementària

Cabral, Luis. Economía Industrial. Madrid: McGraw Hill, 1996.

Milgron, Paul; Roberts, John. Economía, Organización y Gestión de la Empresa. Barcelona: Ariel, 1992.

Fernández de Castro, Juan; Duch, N. Economía Industrial: un enfoque estratégico. Madrid: McGraw-Hill, 2003.

Recomanacions