DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura TEORIA DEL SECTOR PÚBLIC Codi 165091140
Ensenyament
Organització Industrial (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Departament Economia
Coordinador/a
THEILEN -, BERND GEORG
Adreça electrònica
Professors/es
Web
Descripció general i informació rellevant El objectiu d’aquesta assignatura es fer una descripció dels objectius del sector públic. En primer lloc s'analitza com els objectius del sector públic es deriven dels objectius dels individus de la economia. En segon lloc s'analitza com es poden finançar els objectius públics mitjans impostos. Es comparen diferents tipus d'impostos i s'analitzen els seus propietats.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  Professionalitzador
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Resoldre problemes de manera efectiva aplicant coneixements i habilitats multidisciplinars en entorns institucionals nous i canviants.
  BC4 Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
  BC5 Treballar en equip i gestionar equips exercint capacitat de lideratge.
  BC6 Planificar i organitzar les seves tasques i les de l’equip amb el que treballa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau
  CC4 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Resoldre problemes de forma autònoma BC2
BC3
CC1
CC4
Treballar en equip BC3
BC5
Presentar en públic BC4
BC6
CC4
Adquirir els instruments necessaris per a analitzar els problemes de la distribució justa de la renda
Explicar i analitzar el sistema impositiu BC4
Aplicar medides de benestar

Continguts
Tema Subtema
I TEORÍA DEL BIENESTAR 1. La economía del `laissez faire´
2. La agregación de las preferencias individuales
3. La medición del bienestar
II TEORÍA DE LA IMPOSICIÓN 4. Los ingresos públicos y el impuesto
5. La incidencia impositiva
6. Efectos microeconómicos de la imposición
7. Imposición óptima

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
38 28.5 66.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 30 40
Presentacions / exposicions
6 18 24
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
4 12 16
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicar el programa de l'assignatura, els criteris d'avaluació, etc.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de la assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució d'exercicis orientats a aplicar els conceptes bàsics de l'assignatura i a profunditzar i ampliar els conceptes bàsics
Presentacions / exposicions Presentació d'un tema específic a elegir per part dels estudiants. L'objectiu es obtenir coneixements detallades d'un tema y transmetre-les mitjan una presentació en públic

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Presentacions / exposicions
Descripció
Atenció individual de l'alumne per resoldre dubtes en relació als continguts de la assignatura i als exercicis i les presentacions

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Se han de resoldre exercicis en grup al final de cada tema. A més se han de exposar els exercicis en classe. També es valora la discussió dels exercicis. 20%
Presentacions / exposicions Se ha de presentar un tema en grup de no més de tres estudiants. 20%
Proves objectives de preguntes curtes Un examen final de tots els continguts de l'assignatura y dos exámenes parcials. Per poder aprovar l'assignatura, la nota de cada examen ha de ser un mínim de 4.

50%
Altres

Es valora la participació en classe

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- L'alumne que no opti per l'avaluació continuada, realitzarà un examen final el dia de la 1a convocatòria de tots els continguts del temari sobre el 100% de la qualificació. En segona convocatòria: - El dia de la 2a convocatòria es realitzarà un examen final de tots els continguts del temari sobre el 100% de la qualificació.


Fonts d'informació

Bàsica Albi, E. et al., Economia Pública Vol. 1 y 2, 2000, Barcelona: Ariel
Rosen, H.S., Manual de Hacienda Pública, 1998, Barcelona: Ariel

Complementària Stiglitz, J.E., Lecciones sobre Economía Pública, 1988, Madrid: Instituto de estudios fiscales
Auerbach, A. y Feldstein, M. (eds.), Handbook of Public Economics, 1985, Amsterdam: North-Holland
Jha, R., Modern Public Economics, 1998, London: Routledge
Laffont, J.-J., Fundamentals of Public Economics, 1996, Cambridge Massachusetts: MIT Press

 

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
HISENDA PÚBLICA/16062021

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
MICROECONOMIA SUPERIOR/16062026

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
MICROECONOMIA I/16061015
MICROECONOMIA II/16061016
ECONOMETRIA I/16062017
ECONOMETRIA II/16062018
 
Altres comentaris
Es recomana la participació en l'avaluació continuada. El percentatge de aprovats entre els estudiants que participen en l'avaluació continuada es molt superior que entre els estudiants que no participen en ella.