DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura REGULACIÓ I MERCATS Codi 165091207
Ensenyament
Organització Industrial (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4.5 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Departament Economia
Coordinador/a
DURAN WEITKAMP, CHRISTIAN
Adreça electrònica christian.duran@urv.cat
Professors/es
DURAN WEITKAMP, CHRISTIAN
Web
Descripció general i informació rellevant Se estudia la forma en que se organizan los mercados y los motivos por los que los poderes públicos los regulan

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP2 Identificar i anticipar problemes econòmics i empresarials rellevants en relació amb l'assignació de recursos en general, tant en l'àmbit privat com en el públic
  AP3 Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica i empresarial, i especialment les relacionades amb les decisions estratègiques en els mercats
  AP4 Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes de l'economia, els mercats i les empreses
  AP7 Identificar les fonts d'informació econòmica i empresarial rellevant i el seu contingut
  AP10 Aplicar a l'anàlisi dels problemes criteris professionals basats en la utilització d'instruments tècnics
  Recerca
  AR2 Identificar i anticipar problemes econòmics i empresarials rellevants, tant en l'àmbit privat com en el públic, tot sabent interpretar-los, modelitzar-los i aportar una possible solució basada en les aportacions científiques de la disciplina
  AR3 Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica i empresarial des d’una perspectiva científica critica
  AR4 Emetre informes científics i tècnics sobre situacions concretes de l'economia, els mercats i les empreses
  AR7 Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut
  AR8 Gestionar i administrar una empresa o organització, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i identificant les seves fortaleses i debilitats; així com realitzar una anàlisi científica
  AR9 Derivar de les dades, informació rellevant impossible de reconèixer per no científics
  AR10 Aplicar a l'anàlisi dels problemes criteris científics basats en la utilització d'instruments tècnics
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprender la problemática asociada a las economías de red y la necesidad de regularlas. AP2
AP3
AP7
AR2
AR3
Aplicar los métodos empíricos para comprender la organización de los mercados, especialmente en los ámbitos regulados AP4
AP10
AR3
AR4
AR7
AR8
AR9
AR10
CC2
CC3
Diseñar los mecanismos óptimos de regulación en los mercados organizados en red BC1
BC3
BC4
BC6
CC1

Continguts
Tema Subtema
Introducción Economías de red
Efecto sobre el bienestar social
Literatura científica
Fundamentos de la economía de red Compatibilidad
Externalidades de red
Enfoque de componentes
Determinación de variedades de productos
Progreso tecnológico y estandarización
Algunos mercados de red Telecomunicaciones
Radio y Televisión
Sector financiero
Líneas aéreas
Análisis empírico de los mercados de red Modelos clásicos de equilibrio estático
Funciones de producción y costes
Funciones de demanda
Dinámica del mercado
Algunas aplicaciones

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
20 30 50
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 15 25
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
10 15 25
Presentacions / exposicions
4 6 10
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Se presenta la asignatura y se explica la metodología aplicada en las clases magistrales y las prácticas de ordenador
Sessió Magistral En las clases magistrales se desarrolla la teoría de las economías de red que son objeto de regulación
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Se resuelven problemas teóricos, aplicando los conocimientos desarrollados en las clases magistrales
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques A partir de datos reales se estiman los parámetros que describen adecuadamente la situación en los mercados de red
Presentacions / exposicions Los alumnos deben exponer un aspecto concreto empírico de los temas teóricos tratados en las clases magistrales

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Atenció personalitzada
Descripció
En la elaboración de los trabajos empíricos se realiza un seguimiento personalizado de los progresos de los alumnos

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Exposición de un tema empírico 50
Proves objectives de preguntes curtes Examen final 50
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Shy, Oz, The Economics of Network Industries, , 2001

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ORGANITZACIÓ INDUSTRIAL EMPÍRICA/165091208

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
MÈTODES QUANTITATIUS/165091101
TEORIA DE L'ORGANITZACIÓ INDUSTRIAL/165091112
ECONOMETRIA/165091108