DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura TÈCNIQUES DE RECERCA Codi 165091211
Ensenyament
Organització Industrial (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4.5 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestio d'Empreses
Coordinador/a
RYAN -, GERARD ANTHONY
Adreça electrònica gerard.ryan@urv.cat
Professors/es
RYAN -, GERARD ANTHONY
Web http://www.gerardryan.com
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  Recerca
  AR2 Identificar i anticipar problemes econòmics i empresarials rellevants, tant en l'àmbit privat com en el públic, tot sabent interpretar-los, modelitzar-los i aportar una possible solució basada en les aportacions científiques de la disciplina
  AR3 Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica i empresarial des d’una perspectiva científica critica
  AR4 Emetre informes científics i tècnics sobre situacions concretes de l'economia, els mercats i les empreses
  AR5 Redactar projectes de caràcter científic de gestió econòmica i empresarial a nivell internacional, nacional o regional
  AR9 Derivar de les dades, informació rellevant impossible de reconèixer per no científics
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC12 Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
  BC13 Aprendre a aprendre
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Entendre el procès de formulació de la tesi doctoral, e les tècniques de recerca adequades. AR5
AR9
Entendre el concepte de investigació científica (Què és i què no és una pregunta de recerca 'adequada') AR3
AR4
Aprendre a formular objectius de recerca AR2
AR4
CC4
Desenvolupar capacitats de comunicar els resultats de la seva recerca en públic BC12
CC1
CC4
Saber gestionar i dominar les tècniques de investigació qualitatives BC1
BC2
BC3
BC4
BC6
BC13

Continguts
Tema Subtema
Introducció al procés d’investigació científica Què s’investiga?
Temes ‘adequats’ per la investigació científica
Com és una tesi doctoral?
Estructura i continguts de la tesi
Els passos en el procés d’investigació
El rol del director de tesi
Els objectius de la investigació La "Contribució" a la ciència?
Identificació del ‘Gap’ en el coneixement
Com definir objectius ‘adequats’
La Revisió de la Literatura Com identificar la literatura rellevant
Classificació i ús de les fonts i publicacions
Les bases de dades bibliogràfiques (ISI, Business Source Elite, Emerald)
La llista de referències bibliogràfiques
Les eines bibliogràfiques (‘ProCite’, ‘Reference Manager’)
Formulació de la pregunta de recerca Com és una pregunta de recerca?
El viatge cap a la pregunta de recerca
Elecció del(s) mètode(s) d’investigació De la epistemologia a la metodologia
La decisió 'qualitativa o quantitativa'?
Tècniques qualitatives L’entrevista en profunditat (‘In-depth Interviews’)
La reunió de grup (‘Focus groups’)
El mètode del diari (‘The Diary Method’)
Tècniques quantitatives El qüestionari
L’anàlisi de dades Dades Qualitatives
Dades Quantitatives
Investigació i divulgació Conferències i Col•loquis
Els primers passos en el joc de les publicacions acadèmiques

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 0 5
 
Sessió Magistral
16 32 48
Presentacions / exposicions
8 16 24
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
8 0 8
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves orals
8 16 24
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Presentació individual de l'estat de recerca de cada estudiant
Sessió Magistral Classes magistral de presentació de continguts teorics.
Presentació i ús de softwares rellevants.
Presentacions / exposicions Presentacions dels propis estudiants sobre l'estat de la seva recerca.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Pràctiques en l'ús de les principals bases de dades científiques i dels softwares de gestionar les referències bibliogràfiques.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Atenció personalitzada per tal d'examinar els objectius de recerca de cada estudiant, per tal de decidir si és adequat l'ús de les tècnqiues qualitatives o quantitatives.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Presentació del treball de recerca assignat pel professor a principis de l'assignatura. 70
Altres

Participació activa de l'estudiant en les classe magistrals.

30
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Aoki, K. (1999). Virtual focus groups: opportunities and limitations. International Field Directors and Technologies Conference  Clearwater Beach, Florida, USA. Available at: http://people.bu.edu/kaoki/IFDTC.htm

Berger, P. L., & Luckmann, T. (1966). The social construction of reality: a treatise in the sociology of knowledge. New York, USA: Doubleday & Company.

Blaikie, N. (1993). Approaches to social enquiry. Cambridge, UK: Polity Press.

Bolger, N., & DeLongis, A. (1989). Effects of daily stress on negative mood. Journal of Personality and Social Psychology, 57(5), 808-818.

Boyd, H. W., Westfall, R., & Stasch, F. (1989). Marketing research: text and cases. Homewood, ILL, USA: Irwin.

Brannen, J. (1992). Mixing methods. Qualitative and quantitative research. UK: Gower.

Brewer, J., & Hunter, A. (1989). Multimethod research: a synthesis of styles. Newbury Park, CA, USA: Sage.

Bryman, A. (1988). Quantity and quality in social research. London, UK: Unwin Hyman.

Cantor, N., Norem, J., Langston, C., Zirkel, S., & Fleeson, S. (1991). Life tasks and daily life experience. Journal of Personality, 59, 425-451.

Carlson, S. (1951). Executive behaviour: a study of the work load and the working methods of managing directors. Stockholm: Strömbergs.

Carson, D., Gilmore, A., Perry, C., & Gronhaug, K. (2001). Qualitative Marketing Research. London, UK: Sage.

Catterall, M., & Maclaran, P. (1997). Focus group data and qualitative analysis programs: coding the moving picture as well as the snapshots. Sociological Research Online, 2(1), 1-11. Available at: http://www.socresonline.org.uk/2/1/6.html

Charmaz, K. (1983). The grounded theory method: an explication and interpretation. R. M. Emerson (ed), Contemporary field research: a collection of readings . Boston, Mass., USA: Little.

Charmaz, K. (1995). Grounded theory. J. A. Smith , R. Harré, & L. Van Langenhove (eds), Rethinking methods in psychology. London, UK: Sage.

 

Charmaz, K. (2000). Grounded theory: objectivist and constructivist methods. N. K. Denzin, & Y. S. Lincoln (eds), Handbook of qualitative research (2nd ed.). Thousand Oaks, CA, USA: Sage.

Cohen, P. R. (1995) Ecological validity: making experiments relevant [Web Page]. URL http://www.cs.colostate.edu/~howe/EMAI/ch3/node18.html [2003, October].

Conway, N., & Briner, R. B. (2002). A daily diary study of affective responses to psychological contract breach and exceeded promises. Journal of Organizational Behavior, 23, 287-302.

de Ruyter, K., & Scholl, N. (1998). Positioning qualitative market research: reflections from theory and practice. Qualitative Market Research: An International Journal, 1(1), 7-14.

DeLongis, A., Hemphill, K. J., & Lehman, D. R. (1992). A structured diary methodology for the study of daily events. F. B. Bryant, J. Edwards, R. S. Tindale, E. Posavac, L. Heath, E. Henderson, & Y. Suarez-Balcazar (eds), Methodological Issues in Applied Social Psychology. New York, USA: Plenum Press.

Easterby-Smith, M., Thorpe, R., & Lowe, A. (1991). Management research: an introduction. London, UK: Sage.

Edmunds, H. (1999). The focus group research handbook. Lincolnwood, ILL, USA: NTC Business Books & Contemporary Publishing.

Eisenhardt, K. M. (1989). Building theories from case study research. Academy of Management Review, 14(4), 532-550.

Emory, C. W., & Cooper, D. R. (1991). Business research methods (4th ed.). Boston, MA, USA: Irwin.

Field, P. A., & Morse, J. M. (1991). Nursing research: the application of qualitative approaches. UK: Chapman & Hall.

Folguera, C. (2003). Investigación cualitativa: experiencias y proyectos. Reus, Tarragona, Spain: PhD course, Universitat Rovira i Virgili.

Gaiser, T. J. (1997). Conducting on-line focus groups: A methodological discussion. Social Science Computer Review, 15(2 ).

Gibbs, G. R. (2002). Qualitative data analysis: explorations with NVivo. Buckingham, UK: Open University Press.

 

Giddens, A. (1982). Profiles and critiques in social theory. UK: Macmillan.

Gill, J., & Johnson, P. (1991). Research methods for managers. UK:  Paul Chapman Publishing.

Glaser, B. G. (1965). Social problems. Social Problems, 12( 2).

Glaser, B. G. (1978). Theoretical sensitivity. Mill Valley, CA, USA: Sociology Press.

Glaser, B. G. (2001). The grounded theory perspective: conceptualization contrasted with description. Mill Valley, CA, USA: Sociology Press.

Glaser, B. G. (2002). Constructivist grounded theory? Forum: Qualitative Social Research, 3(3). Available at: http://www.qualitative-research.net/fqs/fqs-eng.htm

Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (1967). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. New York: Aldine de Gruyter.

Goulding, C. (1998). Grounded theory: the missing methodology on the interpretivist agenda. Qualitative Market Research: An International Journal, 1(1), 50-57.

Grant, I. C., & Waite, K. (2003). "Following the yellow brick road" Young adults' experiences of the information super-highway. Qualitative Market Research: An International Journal, 6(1), 48-57.

Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. N. K. Denzin, & Y. S. Lincoln (Editors), Handbook of qualitative research . CA, USA: Sage.

Hess, J. M. (1968). Group interviewing. R. L. Ring (Editor), New science of planning . Chicago, IL, USA: American Marketing Association.

Hines, T. (2000). An evaluation of two qualitative methods (focus group interviews and cognitive maps) for conducting research into entrepreneurial decision making. Qualitative Market Research: An International Journal, 3(1), 7-16.

Janesick, V. J. (1994).  The dance of qualitative research design.  N. K. Denzin, & Y. S. Lincoln (eds), Handbook of qualitative research (pp. 209-219).  Thousand Oaks, CA: Sage.

Keener, A., Coyne, J., Schaefer, C., & Lazarus, R. (1981). Comparison of two models of stress measurement: daily hassles and uplifts versus major life events. Journal of Behavioral Medecine, 4, 1-39.

King, N. (1998) Template analysis. G.Symon & C.Cassell (eds), Qualitative methods analysis in organizational research. London: Sage

 

Laing, R. D. (1967). The politics of experience and the birds of paradise. Harmondsworth, UK: Penguin.

Layder, D. (1993). New strategies in social research. UK: Polity Press.

Liebermann, Y., & Stashevsky, S. (2002). Perceived risks as barriers to Internet and e-commerce usage. Qualitative Market Research: An International Journal, 5(4), 291-300.

Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (2000). Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluences.  N. K. Denzin, & Y. S. Lincoln (eds), Handbook of qualitative research (2nd ed.). Thousand Oaks, CA, USA: Sage.

Mellon, C. (1990). Naturalistic inquiry for library science. New York, USA: Greenwood Press.

Miles, M. B., & Huberman, M. A. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA, USA: Sage.

Morgan, D. L. (1993). Successful focus groups: advancing the state of the art. Newbury Park, CA, USA: Sage.

Parkinson, N., Totterdell, P., Briner, R., & Reynolds, S. (1996). Changing moods: The psychology of mood and mood regulation. Harlow, UK: Longman.

Parry, K. W. (1998). Grounded theory and social process: a new direction for leadership research. Leadership Quarterly, 9(1), 85-105.

Rezabek, R. J. (2000). Online focus groups: electronic discussions for research. Qualitative Social Research, 1(1).

Richards, T. J., & Richards, L. (1994). Using computers in qualitative research. N. K. Denzin, & Y. S. Lincoln (Editors), Handbook of qualitative research. Thousand Oaks, CA, USA: Sage.

Ryan, G. (1999). Qualitative research methods. P. Baines, B. Chansarkar, & G. Ryan (Eds), Introduction to marketing research (pp. 53-68). London, UK: MiddlesexUniversity Press.

Ryan, G., & Rodríguez, I. (2001). Let's go shopping. International Advances in Economic Research , 7(2), 259-266.

Scholl, N., Mulders, S., & Drent, R. (2002). On-line qualitative market research. Qualitative Market Research: An International Journal, 5(3), 210-223.

Sedlack, R. G., & Stanley, J. (1992). Social research: theory and methods. MA, USA: Allyn & Bacon.

 

Shankar, A., & Goulding, C. (2001). Interpretive consumer research: two more contributions to theory and practice. Qualitative Market Research: An International Journal, 4(1), 7-16.

Stern, P. N. (1994). Eroding grounded theory. J. M. Morse (ed), Critical issues in qualitative research methods. Thousand Oaks, CA, USA: Sage.

Stewart, D. W., & Shamdasani, P. N. (1990). Focus groups: theory and practice. London, UK: Sage.

Steyaert, C., & Bouwen, R. (1994). Group methods of organizational analysis. C. Cassell, & G. Symon (Editors), Qualitative methods in organizational research: a practical guide. London, UK: Sage.

Stokes, D. (2000). Entreprenurial marketing: a conceptualisation from qualitative research. Qualitative Market Research: An International Journal, 3(1), 47-54.

Stone, A. A. (1987). Event content in a daily survey is differentially associated with concurrent mood. Journal of Personality and Social Psychology, 52(1), 56-58.

Strauss, A. L., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research. Grounded theory procedures and techniques. Newbury Park, CA, USA: Sage.

Strauss, A. L., & Corbin, J. (1994). Grounded theory methodology: an overview. N. K. Denzin, & Y. S. Lincoln (eds), Handbook of qualitative research. Thousand Oaks, CA, USA: Sage.

Strauss, A. L., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research. Techniques and proceedures for developing grounded theory (2nd ed.). Thousand Oaks. CA, USA: Sage.

Sweet, C. (2001). Designing and conducting virtual focus groups. Qualitative Market Research: An International Journal, 4(3), 130-135.

Symon, G. (1998). Qualitative research diaries. G. Symon, & C. Cassell (eds), Qualitative methods & analysis in organizational research: a practical guide (pp. 94-117). London, UK: Sage.

Toms, E. G., & Duff, W. (2002). "I spent 1.5 hours sifting through one large box...":diaries as information behavior of the archives user: lessons learned. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 53(14), 1232-1238.

Van Nuys, D. (1999). Online focus groups: market research in web time. San Jose Business Journal, (November), http://www.e-focusgroups.com/press/online_article.html.

Van Nuys, D., Pearlmutter, B., & Conner, R. (2003). Online focus groups provide hearing aid for listening to the deaf. QRCA, Fall, http://www.e-focusgroups.com/press/Online%20FG%20Deaf%20Article.pdf.

Verbuge, L. M. (1980). Health diaries. Medical Care, 18(1), 73-95.

Webb, J. R. (1995). Understanding and designing market research. London, UK: The Dryden Press.

 

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
MÈTODES QUANTITATIUS/165091101
METODOLOGIA DE LA RECERCA/165091117
METODOLOGIA DE LA RECERCA/165091201