DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) GESTIÓ DE LA QUALITAT EN LES ORGANITZACIONS PÚBLIQUES Codi 165091221
Ensenyament
Organització Industrial (2006)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
LECHUGA QUIJADA, ANDRÉS
Adreça electrònica andres.lechuga@urv.cat
Professors/es
LECHUGA QUIJADA, ANDRÉS
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura desenvolupa els coneixements i les habilitats necessàries per implantar i gestionar un sistema de gestió de la qualitat a les organitzacions públiques.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Analitzar i avaluar informació econòmica i jurídica relativa al Sector Públic.
  AC2 Assessorar en la pressa de decisions en l’àmbit de la direcció d’entitats relacionades amb el Sector Públic.
  Professionalitzador
  AP1 Dominar el funcionament, l’estructura i el marc legal de les entitats que pertanyen o estan relacionades amb el Sector Públic.
  AP2 Gestionar i valorar recursos materials i humans.
  AP4 Diagnosticar problemes econòmiques, jurídics i de gestió i desenvolupar solucions adients.
  Recerca
  AR3 Dissenyar, implementar i avaluar polítiques publiques.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC4 Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
  BC7 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
  BC8 Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’habilitats informacionals

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Capacitar als estudiants per ser capaços d'implantar, mantenir, millorar i gestionar un sistema de gestió de la qualitat i de modernització dels serveis en l'àmbit de les Administracions Públiques. AC1
AC2
AP1
AP2
AP4
BC2
BC4
BC7
Dotar dels coneixements i els instruments per aplicar sistemes de millora de la qualitat orientats cap a la satisfacció dels ciutadans. AP1
AR3
BC7
BC8
CC3

Continguts
Tema Subtema
Tema 1.- Introducció 1.1.- Què és l'Administració Pública?
1.2.- Resistència al canvi i gestió del conflicte
Tema 2.- Conceptes generals de la gestió de la qualitat 2.1.- El concepte de qualitat
2.2.- La qualitat i la millora continuada
2.3.- Rols en la gestió de la qualitat
2.4.- La gestió de la qualitat a l'Administració Pública
Tema 3.- Pràctiques sobre els principals elements de la qualitat 3.1.- Elaboració dels plans de gestió
3.2.- Elaboració d'un mapa de processos
3.3.- Elaboració d'un quadre de comandament
3.4.- Redacció de procediments
3.5.- Gestió del control dels documents
3.6.- La gestió de queixes i suggeriments
3.7.- Medició de la demanda i la satisfacció
3.8.- Elaboració de cartes de serveis
3.9.- Elaboració de memòries de gestió
Tema 4.- Visió comparada dels sistemes de la qualitat 4.1.- ISO
4.2.- EFQM
4.3.- CAF
4.4.- EVAM
Tema 5.- Pràctiques de tècniques bàsiques per a la qualitat i la millora 5.1.- Diagrama de Pareto
5.2.- Histograma
5.3.- Brainstorming
5.4.- Diagrames de flux
5.5.- Matrius de processos
5.6.- Diagrama de causa-efecte
5.7.- Anàlisi DAFO
5.8.- Diagrama de Gantt
5.9- Diagrama de Pert

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 4 8
 
Sessió Magistral
10 20 30
Debats
5 0 5
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
10 10 20
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves pràctiques
7 0 7
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts i desenvolupament general de l'assignatura i de cadascun dels temes que la integren.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura per part del professor.
Debats Discussió entre els alumnes, sota la direcció del professor, sobre els temes i casos plantejats a l'aula.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Tutorització per part del professor per resoldre els dubtes que surgeixin als estudiants a mesura que es desenvolupa l'assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats El grau de participació en els debats que es generin a classe, serà un element que es tindrà en compte de cara a l'avaluació de l'assignatura. 25 %
Proves pràctiques Els alumnes hauran de realitzar una sèrie de pràctiques sobre els temes desenvolupats. 75 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Costa, Josep M., Gestió de la Qualitat en un Món de Serveis, 1998, Edició 2000
Departament de Governació i Adm. Púb., Guia per l'elaboració de cartes de serveis, 2008, Generalitat de Catalunya
Grima, P. i Tort-Martorell, X., Qualitat i govern local: els models de l'EFQM i CAF i les normes ISO 9000, 2004, Diputació de Barcelona
Ministerio de Administraciones Públicas, Libro blanco para la mejora de los servicios públicos, 2002, MAP-Secretaría General Tècnica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent