DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) GESTIÓ DE RECURSOS HUMANS EN LES ORGANITZACIONS PÚBLIQUES Codi 165091222
Ensenyament
Organització Industrial (2006)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
GRAU ORTS, ALEJANDRO
VILLARROYA MARTÍNEZ, MATILDE
Adreça electrònica alejandro.grau@urv.cat
Professors/es
GRAU ORTS, ALEJANDRO
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Conèixer les principals característiques de la gestió de persones en les organitzacions públiques.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  Professionalitzador
  AP2 Gestionar i valorar recursos materials i humans.
  AP3 Desenvolupar activitats per a la promoció econòmica i les relacions exteriors.
  AP4 Diagnosticar problemes econòmiques, jurídics i de gestió i desenvolupar solucions adients.
  AP5 Aplicar els coneixements teòriques que es proporcionen a l'àmbit professional.
  Recerca
  AR3 Dissenyar, implementar i avaluar polítiques publiques.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Resoldre problemes de manera efectiva aplicant coneixements i habilitats multidisciplinars en entorns institucionals nous i canviants.
  BC4 Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
  BC5 Treballar en equip i gestionar equips exercint capacitat de lideratge.
  BC8 Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau
  CC3 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC5 Desenvolupament de processos d'incorporació al món del treball (compte d'altres i/o emprenedoria) (Orientació professional)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer les activitats i principals polítiques que s'adscriuen a la funció de recursos humans en les organitzacions públiques. AP2
AP4
AP5
BC8
CC1
Conèixer les implicacions estratègiques que té la integració i coherència de les polítiques de recursos humans. AP2
AP3
AP4
AP5
BC5
BC8
CC1
Entendre i saber aplicar les polítiques que afecten, en l'actualitat, a la gestió de persones en el treball. AP2
AP4
AP5
AR3
BC3
BC4
BC5
CC3
Prendre consciència de la importància que tenen les persones i la seva gestió pel correcte funcionament de les empreses i institucions AP4
BC2
BC8
CC5

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1: Introducció a la gestió de recursos humans en les organitzacions públiques 1.1. Antecedents i evolució històrica
1.2. Els agents de la funció de recursos humans.
1.3. Principals diferències entre la gestió privada i la pública.
1.4. Problemàtica actual de la gestió dr recursos humans en les organitzacions públiques.
1.5. Marc normatiu: especial referència a l'EBEP.
1.6. Les diferents estructures organitzatives i de gestió en el sector públic.

BLOC 2: Activitats i polítiques de la funció de recursos humans en el sector públic Per cada un dels temes del Bloc 2 l’estructura serà la següent:
.- Definició de la política: concepte i objectius
.- Relació amb altres polítiques
.- Descripció del procediment: etapes
.- Mètodes, avantatges i inconvenients
.- Contextualització o factors a considerar en l'aplicació
.- Anàlisi de casos

Les polítiques analitzades són:
2.1. Planificació de recursos humans. Instruments gestors i legals.
2.2. Anàlisi, descripció i valoració de llocs de treball
2.3. Reclutament, selecció i provisió de llocs de treball
2.4. Formació, desenvolupament i carrera professional
2.5. Retribució
2.6. Avaluació de l’acompliment
2.7. La comunicació interna

BLOC 3: La importància estratègica de la gestió del factor humà en les organitzacions 3.1. La planificació estratègica
3.2. Els sistemes de gestió estratègica
3.3. La gestió per processos. El procés de recursos humans en les organitzacions públiques
3.4. El disseny organitzatiu. L'estructura i la superestructura
3.5. La gestió per competències
3.6. La funció directiva. El rol de lideratge


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
18 27 45
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
10 10 20
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves pràctiques
2 0 2
Proves de desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i vínculació de la mateixa amb altres matèries vistes previament durant l'ensenyament
Sessió Magistral El professor explicarà els conceptes teòrics de l'assignatura amb una gran càrrega de exemples i situacions reals, i s'encoratjarà als alumnes a participar de manera activa durant la classe.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Proves pràctiques
Descripció
Els alumnes podran demanar atenció personalitzada per solucionar tots els dubtes vinculats amb la introducció i adaptació als conceptes que es veuran posteriorment durant el curs, així com per la preparació dels diferents exercicis i proves finals

Avaluació
  Descripció Pes
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Resolució de casos pràctics. 80%
Proves de desenvolupament Examen final de preguntes breus a desenvolupar per l'estudiant 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Si l'alumne no ha realitzat les pràctiques proposades i resoltes a classe haurà de realitzar una prova pràctica durant l'examen final, que consistirà en la resolució d'un o uns exercicis/cas que consistirà en el 80%


Fonts d'informació

Bàsica

·         Calle Durán, M.C.; Ortiz de Urbina Criado, M. Fundamentos de Recursos Humanos. Madrid: Pearson Educación (2004)

·         García-Tenorio Ronda, J.; Sabater Sánchez, R. (coord.) Fundamentos de Dirección de Recursos Humanos. Madrid: Thomson (2004)

·         Gómez-Mejía, Luís R.; Balkin D.B.; Cardy, R.L. Dirección y gestión de recursos humanos. Madrid: Pearson Alhambra (2004).

·         Valverde, M. Introducció a la Gestió de Recursos Humans. Barcelona: Ediuoc (2001).

·         Dolan, S.; Schuler, R.; Valle, R. Gestión y Dirección de recursos humanos. Madrid: McGraw-Hill (2003).

·         Puchol, L. Dirección y Gestión de Recursos Humanos. 4ª ed. Madrid: Díaz de Santos (2005).

Complementària

·         Byars, L.; Rue, L. Gestión de Recursos Humanos. 1ª ed. Madrid: McGraw-Hill (1997).

·         Chiavenato, I. Administración de Recursos Humanos. México. 5ª ed. McGraw-Hill (2000, reimp. 2003).

·         Claver Cortés, Enrique; Gascó Gascó, José Luís; Llopis Taverner, Juan. Los recursos humanos en la empresa: un enfoque directivo. 2ª ed. Madrid: Civitas (1996, reimpr. 2003).

·         Equipo Colaborador Proyecto Cranfield en España. Proyecto Cranfield: Cuatro Años de Investigación Internacional en Gestión Estratégica de Recursos Humanos. Barcelona: ESADE-Fundació Bosch i Gimpera (1996 i 2000).

·         Leal, A.; De Prado, A.A.; Rodríguez, L.; Román, M. El Factor Humano en las Relaciones Laborales. Madrid: Pirámide (1999).

·         Porret, M. Dirección y Gestión de los Recursos Humanos en las Organizaciones (6ª ed). Barcelona: Ediciones Gráficas Rey (2005).

·         Recio, E. La planificación de los recursos humanos en la empresa. 3ª ed. Barcelona: Colección ESADE (1992).

·         Ulrich, D.; Losey, M.; Lake, G. El futuro de la dirección de recursos humanos. Barcelona: Gestión 2000-Aedipe (1998).

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent