DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) INNOVACIÓ TECNOLÒGICA Codi 165091230
Ensenyament
Organització Industrial (2006)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
SEGARRA BLASCO, AGUSTÍ
Adreça electrònica agusti.segarra@urv.cat
Professors/es
SEGARRA BLASCO, AGUSTÍ
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant El curs aborda el paper de la innovació tecnològica sobre el creixement econòmic i al benestar social. Es presenten els models neoclàssics, els models endògens i, es fa especial ressò, en la contribució de Joseph Schumpeter i els models dinàmics. Després s’aprofundeix en els elements del sistema d’innovació, el paper de la recerca bàsica i els incentius de les empreses per dur a terme innovacions. Finalitza el curs amb dues sessions que aborden les diferents polítiques tecnològiques i de foment de la innovació dutes a terme a Catalunya, Espanya, la Unió Europea i els Estats Units.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  Professionalitzador
  AP3 Desenvolupar activitats per a la promoció econòmica i les relacions exteriors.
  Recerca
  AR2 Dur a terme informes i estudis tècnics.
  AR3 Dissenyar, implementar i avaluar polítiques publiques.
  AR5 Desenvolupar un treball d'investigació científica.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC4 Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
  BC8 Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau
  CC4 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Entendre el paper de la innovació tecnològica en l'economia actual AP3
AR2
AR5
Comprendre el grau d'actualitat dels temes tractats AR3
BC1
BC2
Desenvolupar l'hàbit de sintetitzar la informació i prioritzar-la fomentant la discussió i el debat BC1
BC2
BC4
Utilitzar els instruments estadístics i gràfics típics dels informes econòmics AR2
Fomentar l'hàbit de discussió i debat BC8
CC1
CC4

Continguts
Tema Subtema
1. Creixement econòmic, Canvi Tecnològic i Benestar Social 1.1 L'interès dels economistes pel creixement econòmic
1.2 Els models de creixement econòmic: una perspectiva
1.3 El canvi tècnic i el creixement de la renda a llarg termini
2. Estructura de mercat i canvi tecnològic 2.1 L'estructura de mercat i la concentració empresarial
2.2 Relació entre estructura de mercat i canvi tecnològic
2.3 El canvi tecnològic: cosa de les grans empreses o de les petites? Una reconsideració
3. Els models schumpeterians del canvi tècnic
3.1 L'aportació de Joseph Schumpeter
3.2 Els nous models neoschumpeterians sobre creixement econòmic
4. Els sistemes nacionals, regionals i sectorials d’innovació 4.1 El sistema de recerca i innovació
4.2 Els agents del sistema
4.3 Dimensió sectorial i territorial dels sistemes d'innovació
4.4 Per què les universitats i les empreses viuen en mons diferents?
5. R&D, cooperació i transferència de tecnologia 5.1 Les activitats d'R&D
5.2 La cooperació en matèria d'R&D
5.3 Les estructures que faciliten la transferència de tecnologia
5.4 Fluxos internacionals de tecnologia
6. El sistema de patents i la difusió de tecnologia 6.1 La patent: exclusió d'ús o barreres a la imitació?
6.2 El sistema de patents
6.3 Les patents a Espanya i a Catalunya
7. La política d’innovació i la política tecnològica a Catalunya i a Espanya
7.1 Cal una política pública per al foment de la recerca i la innovació? Fonaments
7.2 Les mesures de la política d'innovació
7.3 La política d'innovació a Espanya i a Catalunya
8. Les polítiques tecnològiques a USA, Unió Europea i Japó
8.1 Una visió comparada de les polítiques tecnològiques
8.2 Cal ser originals o copiar les bones pràctiques?

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Sessió Magistral
16 24 40
Presentacions / exposicions
6 12 18
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves de desenvolupament
2 6 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presenta a l’alumne els principals continguts de l’assignatura
Sessió Magistral El professor sintetitza els principals continguts dels diferents temes. El material de les classes es complementa amb la distribució de lectures de recolzament
Presentacions / exposicions Els alumnes presenten a classe els treballs pràctics el.laborats en relació a un tema de la matèria

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Descripció
Com a eina pel bon seguiment del curs es preveu una dedicació per part del docent en termes de tutoria presencial en horaris prèviament establerts i coneguts per l’alumne

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Es valorarà la capacitat de l'alumne/a per sintetitzar els temes i destacar els aspectes més rellevants 40%
Proves de desenvolupament Consisteix en una prova escrita on l'alumne/a aborda quatre qüestions rellevants de la matèria 60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La nota final del curs estarà determinada per la participació activa de l'alumne a classe (assistència, participació en els debats, lectura de referències bibliogràfiques, etc.), la realització d'un treball individual sobre desenvolupament local, en base a la bibliografia del curs -es valorarà especialment el rigor i la originalitat del treball realitzat- i una prova escrita.


Fonts d'informació

Bàsica

1. Creixement econòmic, Canvi Tecnològic i Benestar Social

  • Sala-i-Martin, X. (1994): Apuntes de crecimiento económico, Antoni Bosch Editor, Barcelona.
  • Barro, R.J. y Sala-i-Martín, X. (1995): Economic Growth, McGraw Hill.
  • F.M. Scherer (1999): New Perspectives on Economic Growth and Technological Innovation, Brookings Institution Press, Washington D.C., capítols 1-3, pp. 1-51.
  • Maddison, A. (2001): The World Economy: A Millennial Perspective, OECD, París, pp. 17-25 y pp. 44-48.
  • Solow, R. (1957), “Technical change and the aggregate production function”, Review of Economics and Statistics, pp. 312-320

 2.-Estructura de mercat i canvi tecnològic

  • Schumpeter, J. (1945):  Capitalismo, Socialismo y Democracia, (edició en castellà a Edicions Aguilar, Madrid, 1968).
  • Van Cayseele, P.J.G. (1998): “Market Structure and Innovation: a Survey of the last twenty years”, De Economics, vol 146, pp. 391-417.
  • Scherer, F.M.  (1992): “Schumpeter and Plausible Capitalism”, Journal of Economic Literature, vol. XXX, pp. 1416-1433.
  • Audretsch, D. and Acs, Z.J. (1991): “Innovation and Size at the Firm Level”, Southern Economic Journal, vol. 57 (3), pp. 739-744.

 3.-Els models schumpeterians del canvi tècnic

  • Aghion, Ph., Howitt, P. (1998): Endogenous Growth Theory, MIT Press, Cambridge, Mass, pp. 53-82.
  • Blankenau, W.F., Cassou, S.P. (2006): “Industrial dynamics, Schumpeter and the neoclassical growth model”, mimeo.
  • Segarra, A. (2001):“Barreras a la entrada e Innovación Tecnológica” en Callejón, M. et al, Economía Industrial, Editorial Cívitas, Madrid, pp. 199-244. 

 4.-Els sistemes nacionals, regionals i sectorials d’innovació

  • Mohnen, P., Mairesse, J. and Dagenais, M. (2006): “Innovativity: A comparison across seven European countries”, Economics of Innovation and New Technology, Vol 15 (4-5): 391-413.
  • Dasgupta, P. (2007): “Sciencie and Technology as institutions”, in Economics. A very short introduction, Oxford University Press, pp. 90-99.

 5.-R&D, cooperació i transferència de tecnologia.

  • Veugelers, R., Cassiman B. 2005: “R&D cooperation between firms and universities. Some empirical evidence from Belgian manufacturing”, Internation Journal of Industrial Organization, 23, 355-379
  • Bayona, C.; García-Marco, T., Huerta, E., 2003. ¿Cooperar en I+D? Con quién y para qué.  Revista de Economía Aplicada 31, 103-134.

 6.-El sistema de patents i la difusió de tecnologia

  • Hall B., Jaffe A., Trajtenberg M., (2000): “Market Value and Patent Citations: A First Look”, NBER working paper, No. 7741.
  • Griliches, Z. (1990), “Patent statistics as economic indicators: a survey”, Journal of Economic Literature, 28(4), 1661-1707.
  • Guellec, D., i Van Pottelsbergue, B. (2007): The Economics of European
    Patent System
    , OxfordUniversity Press.

 7.-La política d’innovació i la política tecnològica a Catalunya i a España

  • Vence, X.r (1995), Economía de la innovación y del cambio tecnológico, Madrid, Siglo XXI.
  • Segarra, A. (2007):  “Los actores de la política de innovación a escala regional”   en Vence, X. (Coord.), Las políticas de innovación en Europa, Editorial Piràmide, Madrid.

 8.-Les polítiques tecnològiques a USA, Unió Europea i Japó.

  • Kok, W. (2004): Facing the Challenge. The Lisbon strategy for growth and employment, Report from the High Level Group, Comission of the European Communities, Brussels.
Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent