DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura LOCALITZACIÓ INDUSTRIAL Codi 165091231
Ensenyament
Organització Industrial (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
ARAUZO CAROD, JOSEP MARIA
Adreça electrònica josepmaria.arauzo@urv.cat
Professors/es
ARAUZO CAROD, JOSEP MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura de localització industrial pretén, per un costat, introduir l’alumne en els aspectes espacials de l’activitat econòmica i, per un altre costat, mostrar quines són les pautes que guien les decisions de les empreses relatives a on dur a terme les seves activitats. Així, s’exposarà amb detall els aspectes territorials que influencien aquestes decisions tot prestant especial atenció al cas de Catalunya i, a més a més, amb la pretensió d’oferir una visió pragmàtica vinculada a la realitat econòmica actual.

Competències
Codi  
A1 Analitzar i avaluar informació econòmica i jurídica relativa al Sector Públic.
A2 Assessorar en la pressa de decisions en l’àmbit de la direcció d’entitats relacionades amb el Sector Públic.
A3 Aplicar tècniques d’anàlisi estadístic i computacional.
A4 Dominar el funcionament, l’estructura i el marc legal de les entitats que pertanyen o estan relacionades amb el Sector Públic.
A6 Desenvolupar activitats per a la promoció econòmica i les relacions exteriors.
A7 Diagnosticar problemes econòmiques, jurídics i de gestió i desenvolupar solucions adients.
A8 Aplicar els coneixements teòriques que es proporcionen a l'àmbit professional.
A9 Dominar tècniques avançades d’anàlisi estadístic i computacional.
A10 Dur a terme informes i estudis tècnics.
A11 Dissenyar, implementar i avaluar polítiques publiques.
A12 Dissenyar, implementar i avaluar l'adquisició i licitació de bens i serveis.
A13 Desenvolupar un treball d'investigació científica.
B1 Desenvolupar idees i projectes originals
B2 Treballar autònomament amb iniciativa
B3 Resoldre problemes de manera efectiva aplicant coneixements i habilitats multidisciplinars en entorns institucionals nous i canviants.
B4 Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
B5 Treballar en equip i gestionar equips exercint capacitat de lideratge.
B6 Planificar i organitzar les seves tasques i les de l’equip amb el que treballa.
B7 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
B8 Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
C1 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau
C2 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
C3 Desenvolupament d’habilitats informacionals
C4 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional
C5 Desenvolupament de processos d’incorporació al món del treball (compte d’altres i/o empreneduria)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Identificar les característiques d'un territori AC1
AP5
Introduir la dimensió espacial en l'anàlisi econòmica. AC1
AC2
AC3
AP3
AR1
AR2
AR3
AR4
AR5
BC1
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
Utilitzar les tècniques d'economia aplicada AC3
AP4
AR2
AR4
Treballar en equip per redactar informes BC2
BC4
BC5
BC6
BC7
Inserir l'alumne en l'entorn econòmic territorial (a escala local / regional / nacional / europea) AC2
BC3
BC8
Utilitzar les dades estadístiques per a prendre decisions en el marc de l'empresa i l'administració pública AC1
AC2
AC3
AP1

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció: els aspectes espacials de l’economia • Espai i economia
• La distribució espacial de les activitats econòmiques
• La localització de noves activitats econòmiques
Tema 2. Aglomeració i localització • Economies de localització i costos de transport: Weber
• Dimensió del mercat i costos de transport: Greenhut
• Economies d’escala i costos de transport: àrees de mercat
• Demanda espacial i equilibri de mercat
• Interdependència en les decisions locacionals: Hotelling
• Una anàlisi per al sector primari: Von Thünen
• Alonso i el model monocèntric
Tema 3. Aspectes empírics • Introducció
• Aproximacions als determinants locacionals
• Anàlisi de les variables utilitzades a les anàlisis locacionals
Tema 4. Els processos de deslocalització industrial • Introducció
• El context econòmic internacional
• El cas de Catalunya: determinants i perspectives
• L’ampliació cap a l’Est de la UE
• Receptes de futur
Tema 5. Localització industrial a Catalunya: perspectiva estàtica • Concentració geogràfica de l’activitat industrial
• Especialització industrial a les comarques i els municipis
• Els sistemes productius locals: identificació i composició
Tema 6. Localització industrial a Catalunya: perspectiva dinàmica • El Registre d’Establiments Industrials de Catalunya (REIC)
• La distribució espacial dels nous establiments industrials: comarques, municipis i mercats de treball locals
• Les pautes d’entrada en funció dels sectors d’activitat

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1.5 2.5
 
Sessió Magistral
20 24 44
Presentacions / exposicions
3 0 3
Treballs
0 21.1 21.1
 
Atenció personalitzada
1 4 5
 
Proves de Desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Context de l'assignatura
Sessió Magistral Sessió magistral
Presentacions / exposicions Presentacions dels treballs elaborats pels alumnes
Treballs Elaboració de treballs

Atenció personalitzada
 
Activitats Introductòries
Descripció
Tutorització de l'alumne

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs El treball invidual consisteix en un assaig (dirigit pel professor) sobre un dels temes següents:
- Els districtes industrials: el cas del moble de fusta
- Els districtes industrials: el cas del taulell a Castelló
- Els districtes industrials: el cas de la sabata a Elx
- El cas de la petroquímica al Camp de Tarragona
- La distribució espacial de les activitats de R&D a Catalunya
- Les polítiques de promoció econòmica local
- Les agències de selecció d’emplaçaments industrials
- La distribució espacial de l’activitat econòmica al Camp de Tarragona
- La distribució espacial de l’activitat econòmica a les Terres de l’Ebre
- El creixement del parc empresarial a les comarques catalanes
30%
Proves de Desenvolupament L’examen final consisteix en una prova escrita en relació a les matèries impartides a classe i a les lectures obligatòries de l’assignatura. 70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cal destacar que és imprescindible la utilització del material de l'assignatura penjat al moodle (transparències de classe + lectures + material divers). A més a més, al moodle l'alumne hi trobarà les característiques del treball i les notes de l'avaluació i del treball.


Fonts d'informació

Bàsica

Alonso, O. i de Lucio, J.J. (1999): “La Economía urbana: un panorama”, Revista de Economía Aplicada 21: 121-159.

Arauzo, J.M. (coord.), Manjón, M. i Fibla, M. (2006): Determinants de la localització d’establiments industrials a Catalunya, CIDEM (Generalitat de Catalunya), Barcelona.

Fecha de Publicación:        2006Armstrong, H. i Taylor, J. (2000): Regional Economics and Policy, Blackwell Publishers, 3ª ed., Oxford.

Becattini, G., Costa, M. T. i Trullén, J (2002): Desarrollo Local, Cívitas, Madrid.

Camagni, R. (2005): Economía ubana, Barcelona, Antoni Bosch.

Capello, R. (2007): Regional Economics, Routledge, Abingdon.

Fujita, M., Krugman, P. i Venables, A. (1999): The Spatial Economy. Cities, regions and International Trade, MIT press, Cambridge, Massachusetts (versió castellana: Economía espacial. Las ciudades, las regiones y el comercio internacional, Ariel, Barcelona, 2000).

Jacobs, J. (1984): Cities and the wealth of nations, Random House, (versió castellana: Las ciudades y la riqueza de las naciones, Editorial Ariel, 1986).

Krugman, P. (1991): Geography and Trade, MIT press, (versió castellana: Geografía y comercio, Antoni Bosch Editor, 1992).

Krugman, P. (1995): Development, Geography and Economic Theory, MIT press, (versió castellana: Desarrollo, geografía y teoría económica, Antoni Bosch Editor, 1997).

Paulet, J.P. (2000): Géographie Urbaine, París: Armand Colin.

Polèse, M. (1994): Économie Urbaine et Régionale, París: Economica.

O'Sullivan, A. (2007): Urban economics, McGraw-Hill, 6a ed., Chicago.

Viladecans, E. i Jofre. J. (2006): La localització geogràfica de la indústria a Catalunya: El paper de les economies d’aglomeració, Departament de Treball i Indústria (Generalitat de Catalunya), Papers d’Economia Industrial, Barcelona.

Complementària

Recomanacions