DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) LOCALITZACIÓ INDUSTRIAL Codi 165091231
Ensenyament
Organització Industrial (2006)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
ARAUZO CAROD, JOSEP MARIA
Adreça electrònica josepmaria.arauzo@urv.cat
Professors/es
ARAUZO CAROD, JOSEP MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura de localització industrial pretén, per un costat, introduir l’alumne en els aspectes espacials de l’activitat econòmica i, per un altre costat, mostrar quines són les pautes que guien les decisions de les empreses relatives a on dur a terme les seves activitats. Així, s’exposarà amb detall els aspectes territorials que influencien aquestes decisions tot prestant especial atenció al cas de Catalunya i, a més a més, amb la pretensió d’oferir una visió pragmàtica vinculada a la realitat econòmica actual.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Analitzar i avaluar informació econòmica i jurídica relativa al Sector Públic.
  AC2 Assessorar en la pressa de decisions en l’àmbit de la direcció d’entitats relacionades amb el Sector Públic.
  AC3 Aplicar tècniques d’anàlisi estadístic i computacional.
  Professionalitzador
  AP1 Dominar el funcionament, l’estructura i el marc legal de les entitats que pertanyen o estan relacionades amb el Sector Públic.
  AP3 Desenvolupar activitats per a la promoció econòmica i les relacions exteriors.
  AP4 Diagnosticar problemes econòmiques, jurídics i de gestió i desenvolupar solucions adients.
  AP5 Aplicar els coneixements teòriques que es proporcionen a l'àmbit professional.
  Recerca
  AR1 Dominar tècniques avançades d’anàlisi estadístic i computacional.
  AR2 Dur a terme informes i estudis tècnics.
  AR3 Dissenyar, implementar i avaluar polítiques publiques.
  AR4 Dissenyar, implementar i avaluar l'adquisició i licitació de bens i serveis.
  AR5 Desenvolupar un treball d'investigació científica.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Resoldre problemes de manera efectiva aplicant coneixements i habilitats multidisciplinars en entorns institucionals nous i canviants.
  BC4 Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
  BC5 Treballar en equip i gestionar equips exercint capacitat de lideratge.
  BC6 Planificar i organitzar les seves tasques i les de l’equip amb el que treballa.
  BC7 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
  BC8 Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau
  CC2 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC3 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC4 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional
  CC5 Desenvolupament de processos d'incorporació al món del treball (compte d'altres i/o emprenedoria) (Orientació professional)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Identificar les característiques d'un territori AC1
AP5
Introduir la dimensió espacial en l'anàlisi econòmica. AC1
AC2
AC3
AP3
AR1
AR2
AR3
AR4
AR5
BC1
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
Utilitzar les tècniques d'economia aplicada AC3
AP4
AR2
AR4
Treballar en equip per redactar informes BC2
BC4
BC5
BC6
BC7
Inserir l'alumne en l'entorn econòmic territorial (a escala local / regional / nacional / europea) AC2
BC3
BC8
Utilitzar les dades estadístiques per a prendre decisions en el marc de l'empresa i l'administració pública AC1
AC2
AC3
AP1

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció: els aspectes espacials de l’economia • Espai i economia
• La distribució espacial de les activitats econòmiques
• La localització de noves activitats econòmiques
Tema 2. Aglomeració i localització • Economies de localització i costos de transport: Weber
• Dimensió del mercat i costos de transport: Greenhut
• Economies d’escala i costos de transport: àrees de mercat
• Demanda espacial i equilibri de mercat
• Interdependència en les decisions locacionals: Hotelling
• Una anàlisi per al sector primari: Von Thünen
• Alonso i el model monocèntric
Tema 3. Aspectes empírics • Introducció
• Aproximacions als determinants locacionals
• Anàlisi de les variables utilitzades a les anàlisis locacionals
Tema 4. Els processos de deslocalització industrial • Introducció
• El context econòmic internacional
• El cas de Catalunya: determinants i perspectives
• L’ampliació cap a l’Est de la UE
• Receptes de futur
Tema 5. Localització industrial a Catalunya: perspectiva empírica • Concentració geogràfica de l’activitat industrial
• El Registre d’Establiments Industrials de Catalunya (REIC)
• La distribució espacial dels nous establiments industrials: comarques, municipis i mercats de treball locals
• Les pautes d’entrada en funció dels sectors d’activitat


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1.5 2.5
 
Sessió Magistral
20 24 44
Presentacions / exposicions
3 0 3
Treballs
0 21.1 21.1
 
Atenció personalitzada
1 4 5
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Context de l'assignatura
Sessió Magistral Sessió magistral
Presentacions / exposicions Presentacions dels treballs elaborats pels alumnes
Treballs Elaboració de treballs

Atenció personalitzada
 
Activitats Introductòries
Descripció
Tutorització de l'alumne

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs - Els districtes industrials: el cas del moble de fusta a la Sénia
- Els districtes industrials: el cas del taulell a Castelló
- Els districtes industrials: el cas de la sabata a Elx
- El cas de la petroquímica al Camp de Tarragona
- El cas del turisme estival a la Costa Daurada
- La distribució espacial de les activitats de R&D a Catalunya
- Les polítiques de promoció econòmica local
- La distribució espacial de l’activitat econòmica al Camp de Tarragona
- La distribució espacial de l’activitat econòmica a les Terres de l’Ebre
- El creixement del parc empresarial a les comarques catalanes
- Els parcs tecnològics: el cas del Tecnoparc a Reus
40%
Proves de desenvolupament L’examen final consisteix en una prova escrita en relació a les matèries impartides a classe i a les lectures obligatòries de l’assignatura. 40%
Altres

Treball en grup sobre un cas pràctic de localització industrial

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cal destacar que és imprescindible la utilització del material de l'assignatura penjat al moodle (transparències de classe + lectures + material divers). A més a més, al moodle l'alumne hi trobarà les característiques del treball i les notes de l'avaluació i dels treballs. Val la pena remarcar que la majoria del material de l'assignatura es presenta en llengua anglesa, tot i que la docència és en llengua catalana.


Fonts d'informació

Bàsica

Alonso, O. i de Lucio, J.J. (1999): “La Economía urbana: un panorama”, Revista de Economía Aplicada 21: 121-159.

Arauzo, J.M. (coord.), Manjón, M. i Fibla, M. (2006): Determinants de la localització d’establiments industrials a Catalunya, CIDEM (Generalitat de Catalunya), Barcelona.

Fecha de Publicación:        2006Armstrong, H. i Taylor, J. (2000): Regional Economics and Policy, Blackwell Publishers, 3ª ed., Oxford.

Becattini, G., Costa, M. T. i Trullén, J (2002): Desarrollo Local, Cívitas, Madrid.

Camagni, R. (2005): Economía ubana, Barcelona, Antoni Bosch.

Capello, R. (2007): Regional Economics, Routledge, Abingdon.

Fujita, M., Krugman, P. i Venables, A. (1999): The Spatial Economy. Cities, regions and International Trade, MIT press, Cambridge, Massachusetts (versió castellana: Economía espacial. Las ciudades, las regiones y el comercio internacional, Ariel, Barcelona, 2000).

Jacobs, J. (1984): Cities and the wealth of nations, Random House, (versió castellana: Las ciudades y la riqueza de las naciones, Editorial Ariel, 1986).

Krugman, P. (1991): Geography and Trade, MIT press, (versió castellana: Geografía y comercio, Antoni Bosch Editor, 1992).

Krugman, P. (1995): Development, Geography and Economic Theory, MIT press, (versió castellana: Desarrollo, geografía y teoría económica, Antoni Bosch Editor, 1997).

Paulet, J.P. (2000): Géographie Urbaine, París: Armand Colin.

Polèse, M. (1994): Économie Urbaine et Régionale, París: Economica.

O'Sullivan, A. (2007): Urban economics, McGraw-Hill, 6a ed., Chicago.

Viladecans, E. i Jofre. J. (2006): La localització geogràfica de la indústria a Catalunya: El paper de les economies d’aglomeració, Departament de Treball i Indústria (Generalitat de Catalunya), Papers d’Economia Industrial, Barcelona.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent