Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
Professionalitzador |
|
AP4 |
Diagnosticar problemes econòmiques, jurídics i de gestió i desenvolupar solucions adients. |
|
AP5 |
Aplicar els coneixements teòriques que es proporcionen a l'àmbit professional. |
|
Recerca |
|
AR2 |
Dur a terme informes i estudis tècnics. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC2 |
Treballar autònomament amb iniciativa |
|
BC3 |
Resoldre problemes de manera efectiva aplicant coneixements i habilitats multidisciplinars en entorns institucionals nous i canviants. |
|
BC4 |
Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes |
|
BC5 |
Treballar en equip i gestionar equips exercint capacitat de lideratge. |
|
BC6 |
Planificar i organitzar les seves tasques i les de l’equip amb el que treballa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals |
Objectius |
Competències |
Analitzar els factors econòmics més rellevants en la presa de decisions estratègiques en l'empresa. |
AP4 AP5 AR2
|
|
|
Entendre els fonaments dels comportaments estratègics i poder-los aplicar en la gestió empresarial |
|
BC2 BC3
|
|
Poder realitzar ua anàlisi sistemàtica de l'entorn competitiu i desenvolupar una actitud estraègica per a la gestió empresarial |
AP5 AR2
|
BC4 BC5 BC6
|
CC3
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció |
1.1. Per què estudiar "Economia i Gestió Estratègica"
1.2. Cooperació i conflicte
1.3. Conceptes econòmics bàsics per a la gestió estratègica |
2. Els límits horitzontals de l'empresa: economies d'escala i de gamma |
2.1. Economies d'escala i economies de gamma
2.2. Fonts d'econmies d'escala
2.3, La corba d'aprenentatge |
3. Els límits verticals de l'empresa |
3.1. Fer o comprar?
3.2. Raons per "comprar"
3.3. Raons per "fer" |
4. Organització dels límits verticals: integració vertical i altres alternatives |
4.1. Eficiència tècnica vs eficiència d'agència
4.2. Processos i resultats de les fusions verticals
4.3. Alternatives a la integració vertical |
5. Diversificació |
5.1. Per què les empreses diversifiquen?
5.2. Raons de gestió per a la diversificació
5.3. Resultats de les empreses diversificades |
6. Definició del mercat, estructura i competència |
6.1. Identificació dels competidors i definició del mercat
6.2. Estructura del mercat i competència
6.3. Estructura, conducta i resultats |
7. Barreres a l'entrada i estratègia competitiva |
7.1. Decisions d'entrada i de sortdia
7.2. Estratègies de dissuació a l'entrada
7.3. Estratègies per incentivar la sortida |
8. Fixació de preus i segmentació del mercat |
8.1. Discriminació de preus
8.2. Estratègies de preus per a consumidors coneguts
8.3. Estratègies de preus amb informació imperfecta |
9. Anàlisi de la indústira |
9.1. Anàlisi dels cinc vectors
9.2. Competència i Valor Net
9.3. Exemples de l'aplicació dels cinc vectors |
10. Teoria de jocs i comportament estratègic |
10.1. Interdependència entre empreses
10.2. Col·lusions i guerres de preus
10.3. Jocs secuencials i estratègia competitiva |
11. Compromisos estratègics i credibilitat |
11.1 Decisions estratègiques en forma de compromisos
11.2. Els riscos dels compromisos estratègics
11.3. Efectes directes i estratègics dels compromisos |
12. Diferenciació de productes |
12.1. Productes diferenciats
12.2. El model del consumidor representatiu
12.3. Models de localització |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
20 |
40 |
Debats |
|
2 |
0 |
2 |
Treballs |
|
8 |
8 |
16 |
Presentacions / exposicions |
|
6 |
6 |
12 |
Fòrums de discussió |
|
1.5 |
1.5 |
3 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació i descripció dels continguts dels diferents temes que conformen el programa de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Classes magistrals en les quals s'exposen, es desenvolupen i s'analizen els diferents temes de l'assignatura |
Debats |
Sessions de discusió sobre els problemes plantejats en els seminaris o sobre problemàtiques ambientals concretes plantejades a classe |
Treballs |
Treballs realitzats pels estudiants de manera individual i/o en grup que serveixen d'avaluació del seu procés d'aprenentatge |
Presentacions / exposicions |
Presentacions realitzades pels estudiants sobre els treballs que han realitzat prèviament |
Fòrums de discussió |
Utilització del Moodle per generar fòrums de discussió entre els estudiants, sobre aspectes d'actualitat |
|
Descripció |
Els estudiants comptaran setmanalment amb les hores d'atenció del professor per resoldre els dubtes generats a llarg de les classes, així com els que surgeixin a l'hora de plantejar i elaborar els diferents treballs que s'han de realitzar durant el curs. |
|
|
Descripció |
Pes |
Debats |
En l'avaluació d'aquesta activitat es tindrà en compte la participació dels estudiants en els debats generats a partir dels temes tractats en els seminaris i la rellevància de les seves aportacions |
8 % |
Treballs |
A l'hora d'avaluar cada treball es tindrà en compte diferents aspectes com la rellevància dels temes plantejats, la capacitat d'anàlisi dels problemes, la claretat en l'exposició i la seva capacitat de síntesi |
80 % |
Presentacions / exposicions |
En les presentacions dels treballs es valorarà la seva capacitat per prioritzar els aspectes més rellevants, l'ordre en l'exposició i la seva capacitat comunicativa |
10 % |
Altres |
Es valorarà l'interés de l'estudiant en les discussions plantejades i el seu domini de les TICs |
2%
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
, , ,
|
Besanko, D.; Dranove, D.; Shanley, M. i Schaefer, S. (2007): Economics of Strategy, 4th edition. John Wiley & Sons. Noboken, NJ.
Carlton, D.W., i Perloff, J.M. (2005): Modern Industrial Organization, 4th edition. Pearson - Addison Wesley. Boston.
Tarziján, J. i Paredes, R. (2007): Organización industrial para la estrategia empresarial, 2a edición. Pearson Prentice Hall. Buenos Aires. |
Complementària |
|
Baye, M. (2006): Managerial Economics and Business Strategy, 5th edition. McGraw-Hill. Boston. Church. J. i Ware, R. (2000): Industrial Organization. A Strategic Approach. Irwin - McGraw-Hill. Boston. Gardner, R. (1999): Juegos para Empresarios y Economistas. Antonio Bosch editor. Barcelona. Jones, T. (2004): Business Economics and Managerial Decision Making. John Wiley & Sons. Chichester, UK. Kay, J. (ed) (2003): The Economics of Business Strategy. Edward Elgar Publishing Limited. Cheltenham, UK. Martínez-Giralt, X. (2006): Organització industrial. Comportament estratègic i competència. Universitat Autònoma de Barcelona. Bellaterra. Milgrom, P. i Roberts, J. (1993): Economía, Organización y Gestión de la Empresa. Editorial Ariel. Barcelona. Tirole, J. (1990): La Teoría de la Organización Industrial. Editorial Ariel. Barcelona. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|