DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ECONOMIA I GESTIÓ ESTRATÈGICA Codi 165091233
Ensenyament
Organització Industrial (2006)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
BOVÉ SANS, MIQUEL ANGEL
Adreça electrònica miquelangel.bove@urv.cat
Professors/es
BOVÉ SANS, MIQUEL ANGEL
Web http://moodle.urv.net/moodle/course/view.php?id=15552
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura presenta els instruments d'anàlisi econòmica per estudiar el comportament estratègic de les empreses, tenint en compte l'estructura dels mercats en els que actuen i els incentius que afectesn les seves decisions.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  Professionalitzador
  AP4 Diagnosticar problemes econòmiques, jurídics i de gestió i desenvolupar solucions adients.
  AP5 Aplicar els coneixements teòriques que es proporcionen a l'àmbit professional.
  Recerca
  AR2 Dur a terme informes i estudis tècnics.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Resoldre problemes de manera efectiva aplicant coneixements i habilitats multidisciplinars en entorns institucionals nous i canviants.
  BC4 Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
  BC5 Treballar en equip i gestionar equips exercint capacitat de lideratge.
  BC6 Planificar i organitzar les seves tasques i les de l’equip amb el que treballa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’habilitats informacionals

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Analitzar els factors econòmics més rellevants en la presa de decisions estratègiques en l'empresa. AP4
AP5
AR2
Entendre els fonaments dels comportaments estratègics i poder-los aplicar en la gestió empresarial BC2
BC3
Poder realitzar ua anàlisi sistemàtica de l'entorn competitiu i desenvolupar una actitud estraègica per a la gestió empresarial AP5
AR2
BC4
BC5
BC6
CC3

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció 1.1. Per què estudiar "Economia i Gestió Estratègica"
1.2. Cooperació i conflicte
1.3. Conceptes econòmics bàsics per a la gestió estratègica
2. Els límits horitzontals de l'empresa: economies d'escala i de gamma 2.1. Economies d'escala i economies de gamma
2.2. Fonts d'econmies d'escala
2.3, La corba d'aprenentatge
3. Els límits verticals de l'empresa 3.1. Fer o comprar?
3.2. Raons per "comprar"
3.3. Raons per "fer"
4. Organització dels límits verticals: integració vertical i altres alternatives 4.1. Eficiència tècnica vs eficiència d'agència
4.2. Processos i resultats de les fusions verticals
4.3. Alternatives a la integració vertical
5. Diversificació 5.1. Per què les empreses diversifiquen?
5.2. Raons de gestió per a la diversificació
5.3. Resultats de les empreses diversificades
6. Definició del mercat, estructura i competència 6.1. Identificació dels competidors i definició del mercat
6.2. Estructura del mercat i competència
6.3. Estructura, conducta i resultats
7. Barreres a l'entrada i estratègia competitiva 7.1. Decisions d'entrada i de sortdia
7.2. Estratègies de dissuació a l'entrada
7.3. Estratègies per incentivar la sortida
8. Fixació de preus i segmentació del mercat 8.1. Discriminació de preus
8.2. Estratègies de preus per a consumidors coneguts
8.3. Estratègies de preus amb informació imperfecta
9. Anàlisi de la indústira 9.1. Anàlisi dels cinc vectors
9.2. Competència i Valor Net
9.3. Exemples de l'aplicació dels cinc vectors
10. Teoria de jocs i comportament estratègic 10.1. Interdependència entre empreses
10.2. Col·lusions i guerres de preus
10.3. Jocs secuencials i estratègia competitiva
11. Compromisos estratègics i credibilitat 11.1 Decisions estratègiques en forma de compromisos
11.2. Els riscos dels compromisos estratègics
11.3. Efectes directes i estratègics dels compromisos
12. Diferenciació de productes 12.1. Productes diferenciats
12.2. El model del consumidor representatiu
12.3. Models de localització

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
20 20 40
Debats
2 0 2
Treballs
8 8 16
Presentacions / exposicions
6 6 12
Fòrums de discussió
1.5 1.5 3
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació i descripció dels continguts dels diferents temes que conformen el programa de l'assignatura
Sessió Magistral Classes magistrals en les quals s'exposen, es desenvolupen i s'analizen els diferents temes de l'assignatura
Debats Sessions de discusió sobre els problemes plantejats en els seminaris o sobre problemàtiques ambientals concretes plantejades a classe
Treballs Treballs realitzats pels estudiants de manera individual i/o en grup que serveixen d'avaluació del seu procés d'aprenentatge
Presentacions / exposicions Presentacions realitzades pels estudiants sobre els treballs que han realitzat prèviament
Fòrums de discussió Utilització del Moodle per generar fòrums de discussió entre els estudiants, sobre aspectes d'actualitat

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Els estudiants comptaran setmanalment amb les hores d'atenció del professor per resoldre els dubtes generats a llarg de les classes, així com els que surgeixin a l'hora de plantejar i elaborar els diferents treballs que s'han de realitzar durant el curs.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats En l'avaluació d'aquesta activitat es tindrà en compte la participació dels estudiants en els debats generats a partir dels temes tractats en els seminaris i la rellevància de les seves aportacions 8 %
Treballs A l'hora d'avaluar cada treball es tindrà en compte diferents aspectes com la rellevància dels temes plantejats, la capacitat d'anàlisi dels problemes, la claretat en l'exposició i la seva capacitat de síntesi 80 %
Presentacions / exposicions En les presentacions dels treballs es valorarà la seva capacitat per prioritzar els aspectes més rellevants, l'ordre en l'exposició i la seva capacitat comunicativa 10 %
Altres

Es valorarà l'interés de l'estudiant en les discussions plantejades i el seu domini de les TICs

2%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , , ,

Besanko, D.; Dranove, D.; Shanley, M. i Schaefer, S. (2007): Economics of Strategy, 4th edition. John Wiley & Sons. Noboken, NJ.

Carlton, D.W., i Perloff, J.M. (2005): Modern Industrial Organization, 4th edition. Pearson - Addison Wesley. Boston.

Tarziján, J. i Paredes, R. (2007): Organización industrial para la estrategia empresarial, 2a edición. Pearson Prentice Hall. Buenos Aires.

Complementària

Baye, M. (2006): Managerial Economics and Business Strategy, 5th edition. McGraw-Hill. Boston.

Church. J. i Ware, R. (2000): Industrial Organization. A Strategic Approach. Irwin - McGraw-Hill. Boston.

Gardner, R. (1999): Juegos para Empresarios y Economistas. Antonio Bosch editor. Barcelona.

Jones, T. (2004): Business Economics and Managerial Decision Making. John Wiley & Sons. Chichester, UK.

Kay, J. (ed) (2003): The Economics of Business Strategy. Edward Elgar Publishing Limited. Cheltenham, UK.

Martínez-Giralt, X. (2006): Organització industrial. Comportament estratègic i competència. Universitat Autònoma de Barcelona. Bellaterra.

Milgrom, P. i Roberts, J. (1993): Economía, Organización y Gestión de la Empresa. Editorial Ariel. Barcelona.

Tirole, J. (1990): La Teoría de la Organización Industrial. Editorial Ariel. Barcelona.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent