DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) FONAMENTS D'ORGANITZACIÓ D'EMPRESES Codi 165092101
Ensenyament
Direcció Estratègica de l'Empresa (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
VALLDUVÍ BOTET, GERARD
Adreça electrònica gerard.vallduvi@urv.cat
Professors/es
VALLDUVÍ BOTET, GERARD
Web
Descripció general i informació rellevant Donar els fonaments teòrics i pràctics que integren el sistema conceptual de l'empresa i explicar el seu paper en l'economia. L'objectiu és donar una visió general i introductòria del món de l'empresa i dels negocis en general.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Dominar els fonaments teòrics de la gestió d’empreses i de les seves àrees funcionals.
  AC2 Definir i analitzar els problemes empresarials complexos.
  AC3 Aplicar mètodes d’anàlisi i de presa de decisions empresarials.
  AC4 Aplicar els conceptes, tècniques i mètodes als problemes estratègics de les empreses reals.
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els conceptes i les tècniques d’aplicació de l’establiment d’objectius, d’anàlisi, formulació i implantació de l’estratègia en empreses i organitzacions.
  AP2 Identificar i anticipar problemes empresarials rellevants, i proposar solucions.
  AP3 Aportar racionalitat en la presa de decisions estratègiques.
  AP4 Dissenyar l’estructura de l’organització i liderar les tasques dels col•laboradors. 9.Redactar informes estratègics i empresarials, i presentar-los i defensar-los en públic.
  AP5 Iniciar-se en la realització de projectes de consultoria i en la pràctica professional.
  Recerca
  AR1 Identificar les fonts d'informació econòmica i empresarial rellevant per a la recerca.
  AR2 Interpretar i analitzar les dades i derivant-ne conclusions científiques.
  AR3 Conèixer, analitzar i sistematitzar la bibliografia de recerca i els resultats d’investigació.
  AR4 Dominar els fonaments metodològics, científics i instrumentals d'investigació.
  AR5 Conèixer i saber utilitzar les tècniques quantitatives i qualitatives de recerca científica, tot iniciant-se en la realització de projectes de recerca.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat: desenvolupar idees i projectes originals.
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa.
  BC3 Flexibilitat: disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants.
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC5 Transferibilitat: aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips.
  BC12 Asertivitat: comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes.
  BC13 Aprendre a aprendre.
  BC14 Planificació i organització.
  BC16 Sensibilitat pel medi ambient.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau.
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals.
  CC6 Desenvolupament de processos d’incorporació al món del treball (per compte d’altres i/o emprenedoria).

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Entendre i conèixer l'empresa com a realitat socioeconòmica. AC1
AC3
AP1
BC5
BC6
BC14
BC16
CC2
Definir la figura d'empresari i entendre el seu rol com a agent econòmic. AC1
AC2
AC3
AP4
AR2
BC1
BC4
CC6
Entendre i interessar-se pel món dels negocis i l'empreneduria. AC2
AP1
AP2
AP5
BC1
BC2
BC6
BC11
BC13
BC14
CC2
CC6
Identificar i analitzar els factors de l'entorn. AC3
AC4
AR1
AR2
AR3
BC5
BC6
BC11
BC12
CC1
CC2
CC3
CC6
Explicar i analitzar la competitivitat de les empreses en el mercat actual. AC3
AP1
AP3
AP5
BC1
BC3
BC11
BC14
CC2
CC3
Introduir els subsistemes de producció, finançament i administració de l'empresa. AC3
AR2
AR4
AR5
BC4
Utilitzar els conceptes desenvolupats a classe per entendre i resoldre casos de la realitat empesarial. AC3
AR1
AR2
AR3
BC1
BC4
BC5
BC6
CC1
CC3
CC6
Analitzar críticament els arguments que apareixen en articles d'actualitat empresarial. AC4
AP1
AP2
AR1
AR2
BC4
BC6
BC13
CC1
CC3
CC4

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: EMPRESA I EMPRESARI 1.1 L'empresa i el sistema econòmic.
1.2 Funcions de l'empresa com a agent econòmic.
1.3 Introducció conceptual a l'empresa: organització i sistema.
1.4 La figura de l'empresari i de l'emprenedor.
1.5 Classes d'empreses.
1.6 Importància i gestió de les PIMES.
Tema 2: L'ENTORN EMPRESARIAL 2.1 Concepte i naturalesa de l'entorn.
2.2 Factors de l'entorn i efectes sobre l'empresa.
2.3 La resposta de l'empresa a l'entorn: La direcció estratègica.
2.4 L'ètica i la responsabilitat social de l'empesa.
Tema 3: LA COMPETITIVITAT EMPRESARIAL 3.1 Conceptes bàsics sobre la competitivitat.
3.2 Anàlisis de la competitivitat empresarial.
3.3 Recursos i capacitats de l'empresa.
3.4 Desenvolupament empresarial.
Tema 4: EL SUBSISTEMA D'OPERACIONS 4.1 Introducció.
4.2 Tipus de processos productius.
4.3 Anàlisis de costos.
4.4 La gestió d'estocs.
4.5 La productivitat.
Tema 5: EL SUBSISTEMA FINANCER 5.1 Introducció.
5.2 Estructura econòmic-financera.
5.3 Rendibilitat i anàlisis de ratis.
5.4 Les fonts de finançament.
5.5 Anàlisis d'inversions.
Tema 6: EL SUBSISTEMA D'ADMINISTRACIÓ 6.1 Introducció.
6.2 Nivells i funcions administratives.
6.3 Habilitats i nivelss d'administració.
6.4 Rosl dels directius.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
 
Sessió Magistral
30 45 75
Debats
3 3 6
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
20 30 50
Treballs
0 6 6
Presentacions / exposicions
4 6 10
 
Atenció personalitzada
0 0.5 0.5
 
Proves objectives de preguntes curtes
0.5 0 0.5
Proves pràctiques
1.5 0 1.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura. El primer dia de classe, el professor donarà informació sobre el desenvolupament de l'assignatura: objectius, programa, competències de la titulació que es treballen amb els objectius de l'assignatura, metodologia docent, bibliografia recomenada i sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Debats Activitats proposades i discussió de temes d'actualitat.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisis, reolució i debat de problemes o exercicis relacionats amb la temàtica de l'assignatura.
Treballs Treballs proposats als alumnes que inclouran la realització d'exercicis i la resolució de supòsits. Es fomentarà l'ús de bases de dades, internet i fonts d'informació relacionades amb el contingut de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició i debat a classe de temàtiques plantejades pel professor.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Presentacions / exposicions
Debats
Treballs
Descripció
Seguiment i orientació individual del alumne. Temps reservat per atendre i resoldre dubtes.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Es proposaran activitats i se n'hauran de presentar algunes obligatoriament. La nota final s'obtindrà determinant la mitjana de les qualificacions obtingudes en les diferents activitats obligatòries. 40%
Presentacions / exposicions L'alumne ha de presentar a classe la feina realitzada en les activitats proposades i contrastar, amb la resta de companys les conclusions obtingudes. 10%
Proves objectives de preguntes curtes Proves que inclouen preguntes directes sobre un aspecte concret. L'alumne ha de respondre de manera directa i breu mitjançant els coneixements que té sobre la matèria. 25%
Proves pràctiques Activitats, problemes o casos a resoldre. l'alumne ha de donar resposta a l'activitat plantejada, plasmant de manera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura. 25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica E. Bueno Campos, Curso básico de economía de la empresa: un enfoque de organización., Pirámide, 2002
A.M. Castillo Clavero, Introducción a la economía y administración de empresas., Pirámide, 2003
A. Aguirre Sádaba, Fundamentos de economía y administración de empresas., Pirámide, 1992
J. Díez de Castro; C. lópez Redondo; B. Barreiro Fernández y M.A. López Cabarcos, Administración de Empresas. Dirigir en la sociedad del conocimiento., Pirámide, 2002

Complementària E. Bueno; I. Cruz y J.J. Durán, Economía de la empresa: análisis de las desiciones empresariales., Pirámide, 15ª edición 1992
E. Pérez Gorostegui, Economía de la empresa aplicada., Pirámide, 1990
M.J. Hernandez Ortiz, Casos prácticos de administración y organización de empresas., Pirámide, 2000
S. García Moreno; J.J. Nájera sánchez y M. Rico García., Organización y administración de empresas. Una visión práctica., ESIC, 2001
J. García del Junco y C. Casanueva Rocha, Prácticas de la gestión empresarial., Mc Graw-Hill, 2000
E. Martín; J.L. Galán; V. Barroso y J. Cossío, Problemas de economía de la empresa., Pirámide, 1996
E. Díez de Castro; J.L. Galán y E. Martín, Introducción a la economía de la empresa., Pirámide, 2 volumenes 1996
E. Pérez Gorostegui, Economía de la empresa: introducción., Ceura, 1994
A.S. Suárez, Curso de introducción a la economía de la empresa., Pirámide, 1991

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent