DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura FONAMENTS DE MÀRQUETING Codi 165092104
Ensenyament
Direcció Estratègica de l'Empresa (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
GENÉ ALBESA, JAUME
Adreça electrònica jaume.gene@urv.cat
Professors/es
GENÉ ALBESA, JAUME
Web http://www.jaumegene.com
Descripció general i informació rellevant Introducció a les estratègies i tàctiques del màrqueting

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Dominar els fonaments teòrics de la gestió d’empreses i de les seves àrees funcionals.
  AC2 Definir i analitzar els problemes empresarials complexos.
  AC3 Aplicar mètodes d’anàlisi i de presa de decisions empresarials.
  AC4 Aplicar els conceptes, tècniques i mètodes als problemes estratègics de les empreses reals.
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els conceptes i les tècniques d’aplicació de l’establiment d’objectius, d’anàlisi, formulació i implantació de l’estratègia en empreses i organitzacions.
  AP2 Identificar i anticipar problemes empresarials rellevants, i proposar solucions.
  AP3 Aportar racionalitat en la presa de decisions estratègiques.
  Recerca
  AR1 Identificar les fonts d'informació econòmica i empresarial rellevant per a la recerca.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat: desenvolupar idees i projectes originals.
  BC3 Flexibilitat: disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants.
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips.
  BC14 Planificació i organització.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau.
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
L'objectiu principal es introduir als alumnes en el raonament que presideix la disciplina del Marketing, el seus fonaments, els seus métodes i les seves aplicacions. AC1
AC2
AC3
AC4
AP1
AP2
AP3
BC1
BC3
BC4
BC6
BC11
CC2
CC4
Proporcionar un coneixement del subsistema comercial de la empresa i dels seus diversos elements, en relació amb els seus fonaments, la direcció de Marketing i les activitats d'anàlisi comercial. AC1
AC2
AC4
AP1
AP2
AP3
AR1
BC1
BC3
BC4
BC11
BC14
CC2
CC3

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 . El concepte i el contingut del màrqueting 1.1. El concepte de màrqueting
1.2. El contingut del màrqueting
1.3. La gestió del màrqueting a l'empresa
1.4. Les diferents òptiques en la gestió del màrqueting
1.5. Camps d'actuació del màrqueting
1.6. Crítiques al màrqueting
Tema 2 . L'entorn de màrqueting

2.1. L'entorn de màrqueting
2.2. El microentorn de màrqueting
2.3. El macroentorn de màrqueting
2.4. La vigilància o monitorització de l'entorn
2.5. Identificació de les forces competidores

Tema 3 . La segmentació del mercat i el posicionament 3.1. El significat de la segmentació
3.2. Els criteris de segmentació
3.3. Estratègies de segmentació
3.4. El procés de segmentació i la identificació del mercat-objectiu
3.5. El posicionament en el mercat
Tema 4 . El producte 4.1. El concepte de producte
4.2. La classificació dels productes
4.3. Les característiques del producte
4.4. La cartera de productes
4.5. El cicle de vida del producte
4.6. El desenvolupament de nous productes
Tema 5 . Decisions sobre el preu de venda 5.1. Concepte i importància del preu de venda
5.2. Els objectius dels preus
5.3. Factors determinants del preu
5.4. Mètodes de fixació de preus de venda
5.5. Les estratègies de preus
Tema 6 . La distribució 6.1. El canal de distribució
6.2. La política de distribució de l'empresa productora
6.3. La distribució i el sistema comercial
6.4. Les relacions en el canal: cooperació i conflicte
Tema 7 . La comunicació comercial 7.1. Naturalesa i funció de la comunicació en el màrqueting
7.2. El procés de comunicació
7.3. La publicitat
7.4. La promoció de vendes
7.5. Relacions públiques i patrocini
7.6 La força de vendes com a variable comercial
7.7 L'organització de les vendes en l'estructura comercial de l'empresa
7.8 Perfil del venedor
7.9 Direcció i motivació de venedors

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
 
Sessió Magistral
44 44 88
Presentacions / exposicions
12 24 36
 
Atenció personalitzada
15 0 15
 
Proves objectives de tipus test
1 0 1
Proves orals
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignautra mitjançant un cas.
Sessió Magistral Impartida a l'aula
Presentacions / exposicions Respecte de l'aplicació del marketing en un cas concret.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
A l'aula i al despatx.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves objectives de tipus test sobre el temari 70
Proves orals exposició del treball 30
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La participació a classe pot afegir 1,5 punts a la nota.


Fonts d'informació

Bàsica Martin Armario, E, Marketing, , Ariel

Complementària

Ryan. G (Coordinador) 2007. El Procés de Màrqueting. Publicacions URV.

Recomanacions