DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) FONAMENTS DE MÀRQUETING Codi 165092104
Ensenyament
Direcció Estratègica de l'Empresa (2007)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
GENÉ ALBESA, JAUME
Adreça electrònica jaume.gene@urv.cat
Professors/es
GENÉ ALBESA, JAUME
Web http://www.jaumegene.com
Descripció general i informació rellevant Proporcionar les eines de gestió per poder desenvolupar les quatre variables claus del Marketing Mix. El procés d'innovació, desenvolupament i llançament de nous productes, la fixació de preus de venda, la selecció de canals de distribució o el disseny de polítiques de comunicació són els conceptes principals que seran analitzats.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Dominar els fonaments teòrics de la gestió d’empreses i de les seves àrees funcionals.
  AC3 Aplicar mètodes d’anàlisi i de presa de decisions empresarials.
  AC4 Aplicar els conceptes, tècniques i mètodes als problemes estratègics de les empreses reals.
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els conceptes i les tècniques d’aplicació de l’establiment d’objectius, d’anàlisi, formulació i implantació de l’estratègia en empreses i organitzacions.
  AP3 Aportar racionalitat en la presa de decisions estratègiques.
  Recerca
  AR1 Identificar les fonts d'informació econòmica i empresarial rellevant per a la recerca.
  AR3 Conèixer, analitzar i sistematitzar la bibliografia de recerca i els resultats d’investigació.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC5 Transferibilitat: aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica.
  BC14 Planificació i organització.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aplicar els coneixements adquirits en l'assignatura a la realitat empresarial AC1
AP1
AR1
BC5
CC4
Prendre consciència de la importància d'una bona gestió comercial de l'empresa AC1
AC4
AP3
BC5
BC14
CC4
Treballar en equip en el desenvolupament d'un nou producte en el mercat AC3
AR3
BC5
CC4

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 . El concepte i el contingut del màrqueting 1.1. El concepte de màrqueting
1.2. El contingut del màrqueting
1.3. La gestió del màrqueting a l'empresa
1.4. Les diferents òptiques en la gestió del màrqueting
1.5. Camps d'actuació del màrqueting
1.6. Crítiques al màrqueting

Tema 2 . L'entorn de màrqueting 2.1. L'entorn de màrqueting
2.2. El microentorn de màrqueting
2.3. El macroentorn de màrqueting
2.4. La vigilància o monitorització de l'entorn
2.5. Identificació de les forces competidores

2.6. Comportament del consumidor

2.7. Comportament de compra de les organitzacions.
Tema 3. Planificacio estratègica i procés de marketing. 3.1 La planificació estratègica corporativa.
3.2 Estratègies competitives
3.3 Estratègies de creixement
3.4 El procés de marketing estratègic
Tema 4. La informació del mercat 4.1 El sistema d’informació de màrqueting.
4.2 Concepte i objectiu de la investigació del mercat.
4.3 Tipus d’investigació de mercats.
4.4 Les fonts d’informació.
4.5 El procés d’investigació de mercats
Tema 5 . La segmentació del mercat i el posicionament 5.1. El significat de la segmentació
5.2. Els criteris de segmentació
5.3. Estratègies de segmentació
5.4. El procés de segmentació i la identificació del mercat-objectiu
5.5. El posicionament en el mercat

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
43 43 86
Treballs
0 20 20
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 22.5 37.5
 
Atenció personalitzada
0 2.5 2.5
 
Proves objectives de tipus test
1 2 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels conceptes clau de l'assignatura. Relació dels continguts amb la realitat professional.
Treballs Treball en grup on s'aplica a nivell pràctic la teoria explicada a classe.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Treballs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Sessió Magistral
Descripció
Es recomana contactar prèviament per tal de resoldre els dubtes que sorgeixin en l'aprenentatge de l'assignatura i/o en el desenvolupament del treball en grup.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Es realitzarà un treball en grup i es farà la seva exposició pública.
Serà obligatori lliurar el treball en els terminis estipulats (no s’admetran en cap concepte treballs entregats fora de la data de lliurament).50%
Es fixarà el desenvolupament d'un topic a exposar individualment segons fixi el professor. 10%
Per fer la mitjana amb la nota de l'exàmen tipus test es demanarà haver superat la part pràctica (una nota mínima de 3 sobre 6).
30%
Proves objectives de tipus test La prova tipus test es realitzarà el dia assenyalat de la 1a convocatòria.
70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La 2a convocatòria

La prova d'avaluació consistirà en un examen final amb un pes del 100% de la nota, en la data oficial del calendari d'exàmens del Màster.


Fonts d'informació

Bàsica

Últimes edicions de:

Martín Armario, E. Marketing. Barcelona: Ariel.

Kotler, P. Dirección de Marketing. Madrid: Pearson Prentice Hall.

Esteban, A. Principios de Marketing. Madrid: ESIC.

Santesmases, M. Marketing, conceptos y estrategias. Madrid: Pirámide.

Publicacions del curs.

Complementària

Artal Castells, M. Dirección de ventas. Barcelona: Ariel, 1999.

Cohen, W. El plan de Marketing. Bilbao: Deusto, 1990.

Vázquez, R; Trespalacios, J.A. Estrategias de distribución comercial. Madrid: Thomson, 2006.

Díez de Castro. Merchandising. Madrid: Pirámide, 1996.

Luecke, R. Desarrollar la gestión de la creatividad y de la innovación. Barcelona. Ed. Deusto, 2004.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
DIRECCIÓ DE MÀRQUETING/165092109


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent