Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Dominar els fonaments teòrics de la gestió d’empreses i de les seves àrees funcionals. |
|
AC2 |
Definir i analitzar els problemes empresarials complexos. |
|
AC3 |
Aplicar mètodes d’anàlisi i de presa de decisions empresarials. |
|
AC4 |
Aplicar els conceptes, tècniques i mètodes als problemes estratègics de les empreses reals. |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Conèixer els conceptes i les tècniques d’aplicació de l’establiment d’objectius, d’anàlisi, formulació i implantació de l’estratègia en empreses i organitzacions. |
|
AP2 |
Identificar i anticipar problemes empresarials rellevants, i proposar solucions. |
|
AP3 |
Aportar racionalitat en la presa de decisions estratègiques. |
|
AP5 |
Iniciar-se en la realització de projectes de consultoria i en la pràctica professional. |
|
Recerca |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat: desenvolupar idees i projectes originals. |
|
BC2 |
Treballar autònomament amb iniciativa. |
|
BC3 |
Flexibilitat: disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants. |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva. |
|
BC5 |
Transferibilitat: aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica. |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable. |
|
BC7 |
Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional. |
|
BC11 |
Treballar en equip i gestionar equips. |
|
BC12 |
Asertivitat: comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes. |
|
BC13 |
Aprendre a aprendre. |
|
BC14 |
Planificació i organització. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC2 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau. |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals. |
|
CC5 |
Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional. |
Objectius |
Competències |
Comprendre la importància que té el factor humà en l'èxit de les empreses actuals, com a factor estratègic i font d'avantatge competitiva. |
AC1 AC2 AC3 AC4 AP1 AP2 AP5
|
BC1 BC4 BC6 BC13 BC14
|
CC4
|
Comprendre les implicacions estratègiques que es deriven d'una gestió integrada dels recursos humans i saber com integrar les accions necessàries als diferents nivells. |
AC1 AC2 AC3 AC4 AP1 AP2 AP3
|
BC1 BC2 BC11 BC13 BC14
|
CC2 CC4
|
Comprendre quins són els objectius de la gestió dels recursos humans. |
AC1 AC2 AP2
|
BC2 BC4 BC13
|
CC4
|
Comprendre quina ha sigut l'evolució històrica de la funció de recursos humans i quins son els seus actors principals. |
AC1
|
BC3 BC13
|
|
Comprendre les activitats i principals polítiques de la funció de recursos humans i saber dur-les a terme per tal d'assolir els objectius empresarials. |
AC1 AC2 AC3 AC4 AP2 AP5
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC5 BC6 BC7 BC11 BC12 BC13
|
CC2 CC4 CC5
|
Indicar els reptes als que s'enfronta la gestió de recursos humans davant els canvis a l'entorn, a l'organització i als individus. |
AC2 AC3 AP2
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC6
|
CC4
|
Tema |
Subtema |
BLOC INTRODUCTORI: LA IMPORTÀNCIA ESTRATÈGICA DE LA GESTIÓ DEL FACTOR HUMÀ PER L'ÈXIT EMPRESARIAL |
1.1.¿Per què és tan important el factor humà en l'èxit empresarial?
1.2. Relació de la funció de recursos humans amb les altres funcions de gestió empresarial.
1.2. Diversitat de la funció de recursos humans en funció dels condicionants interns i externs (tipus d'empresa, tipus de mercat, etc.) |
BLOC 2: HISTÒRIA I NATURALESA DE LA FUNCIÓ DE PERSONAL |
2. ¿Què és la gestió de persones? Naturalesa i funcions
2.1. Definicions
2.2. Funcions i nivells
3.¿D'on ve la funció de gestionar persones? Breu història
3.1. Orígens
3.2. Fase del Benestar
3.3. Management Científic
3.4. Ciències del Comportament
3.5. Integració Polítiques de Personal
3.6. Gestió de Recursos Humans
3.7. Gestió de persones
4.¿Qui és el responsable d'aquesta funció? Agents
4.1. Alta Direcció
4.2. Línia de Comandament
4.3. Departament de RH
4.4. Agències Externes
4.5. Model de Rols de Tyson
|
BLOC 3: ACTIVITATS i POLÍTIQUES DE LA FUNCIÓ DE PERSONAL |
Per cada un dels temes del Bloc 3 l’estructura serà la següent:
. Definició de la política: concepte i objectius
. Relació amb altres polítiques
. Descripció del procediment: etapes
. Métodes i avantatges e inconvenients
. Contextualització o factors a considerar en l'aplicació
. Anàlisi de casos
Els temes són:
5. Planificació de recursos humans
6. Anàlisi i descripció de llocs de treball
7. Reclutament, Selecció i Orientació
8. Formació i desenvolupament
9. Avaluació de l’acompliment
10. Retribució i compensació
11. Gestió de la desvinculació
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
30 |
45 |
Sessió Magistral |
|
25 |
0 |
25 |
Debats |
|
5 |
10 |
15 |
Presentacions / exposicions |
|
15 |
30 |
45 |
Estudis previs |
|
0 |
20 |
20 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
1 |
0 |
1 |
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura (continguts, metodologies i avaluació) i vínculació de la mateixa amb altres matèries vistes previament durant l'ensenyament. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Cada tema inclou la realització d'exercicis o estudis de casos amb l'objectiu d'il·lustrar i aprendre a aplicar els continguts explicats. |
Sessió Magistral |
El professor explica els continguts del temari i els exemplifica amb articles de prensa d'actualitat, casos d'empreses reals, encoratjant als alumnes a participar de forma activa i a relacionar els continguts amb les seves pròpies experiències laborals. |
Debats |
Aquest es plantejarà entorn a la formulació d'una pregunta polèmica per part del professor que fomenti l'esperit crític dels alumnes i que estimuli l'adopció d'una postura argumentada. Se'ls facilitarà material prèviament (articles d'actualitat) i se'ls exigirà la búsqueda de material addicional per tal de defensar i argumentar la seva opinió. |
Presentacions / exposicions |
La presentació que hauran de dur a terme de forma grupal ( 3 o 4 alumnes) consisteix en ilustrar un dels temes a través d'un estudi de cas realitzat en una organització real. Aquest estudi de cas ha d'incloure un nivell descriptiu i un nivell analític per tal d'emetre unes recomanacions finals adients a les necessitats de l'organització. |
Estudis previs |
Comporta un conjunt d'activitats destinades a la documentació prèvia dels temes estudiats: inclou lectures, búsquedes bibliogràfiques, búsquedes a Internet, lectura de la prensa diària, etc.
S'exigirà la realització d'unes lectures prèvies facilitades pel professor abans d'abordar cadasqun dels temes a classe. Igualment, s'exirà la lectura i el treball previ sobre alguns estudis de cas que es discutiran a classe. |
|
Activitats Introductòries |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Sessió Magistral |
Debats |
Presentacions / exposicions |
Estudis previs |
Proves pràctiques |
|
Descripció |
els alumnes podran demanar atenció personalitzada per solucionar tots els dubtes vinculats amb la introducció i adaptació als conceptes que es veuran posteriorment durant el curs, així com per la preparació dels diferents exercicis i proves finals |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Durant el curs es proposaran una sèrie de pràctiques que l'alumne haurà d'entregar de forma grupal. La realització d'aquestes pràctiques comportarà treball a l'aula i fora de l'aula. Només es farà mitja en el cas que cadasquna superi el 3. Si la mitja de les pràctiques és d'aprovat, l'alumne quedarà exempt de la prova pràctica final (pero no de la prova teòrica). |
20% |
Debats |
S'avaluarà de forma individual la participació activa de l'alumne en els temes proposats a l'aula. S'avaluarà la qualitat d'aquesta participació i no la quantitat. |
10% |
Presentacions / exposicions |
L'avaluació serà grupal. S'avaluarà la capacitat de recollida de dades i la capacitat per analitzar aquestes dades i emetre recomanacions envers una organització real. |
30% |
Proves pràctiques |
Si l'alumne no ha realitzat les pràctiques proposades a l'aula, haurà de realitzar una prova pràctica durant l'examen final, que consistirà en la resolució d'un cas. |
20% |
Proves objectives de tipus test |
Es realitzarà una prova tipus test que l'alumne haurà de puntuar com a mínim amb un 3,5 sobre 10, per tal que li faci mitja amb la part pràctica |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria consistirà en un examen final comprès de 2 proves: una prova tipus test que avaluarà l'assimilació dels continguts del temari (60%), i una prova pràctica que consistirà en la ressolució d'un cas (40%) amb la que s'avaluarà l'aplicació dels continguts. En la prova tipus test s'haurà de treure com a mínim un 3,5 sobre 10 per sumar la puntuació de la part pràctica. Cap element de l'avaluació continua és optatiu. Tots son obligatoris i per sumar amb la resta han de tenir una puntuació mínima de 3.5 sobre 10. Si alguna part no arriba a aquest mínim, l'assignatura quedarà suspesa a la 1ª convocatòria. |
Bàsica |
Dolan, S.L.; Valle Cabera, R.; Jackson, S.E. y Schuler, R.S., La gestión de los recursos humanos, 3ª, Madrid: McGraw Hill
Gómez-Mejía, Luís R.; Balkin D.B.; Cardy, R.L., Dirección y Gestión de Recursos Humanos, , Madrid: Pearson Alhambra
Valverde, M., Introducció a la Gestió de Recursos Humans, , Ediuoc
García-Tenorio Ronda, J.; Sabater Sánchez, R. (coord.), Fundamentos de Dirección de Recursos Humanos, , Madrid: Thomson
, Capital Humano, ,
, Harvard Business Review, ,
|
|
Complementària |
|
·
Byars, L.; Rue, L. Gestión
de Recursos Humanos. 1ª ed. Madrid: McGraw-Hill (1997). ·
Chiavenato, I. Administración
de Recursos Humanos. México. 5ª ed. McGraw-Hill (2000, reimp. 2003). ·
Claver Cortés, Enrique; Gascó Gascó, José Luís; Llopis
Taverner, Juan. Los recursos humanos en la empresa: un enfoque directivo. 2ª
ed. Madrid: Civitas (1996, reimpr. 2003). ·
Equipo Colaborador Proyecto Cranfield en España. Proyecto Cranfield: Cuatro Años de
Investigación Internacional en Gestión Estratégica de Recursos Humanos.
Barcelona: ESADE-Fundació Bosch i Gimpera (1996 i 2000). ·
Leal, A.; De Prado, A.A.; Rodríguez, L.; Román, M. El Factor Humano en las Relaciones Laborales.
Madrid: Pirámide (1999). ·
Porret, M. Dirección
y Gestión de los Recursos Humanos en las Organizaciones (6ª ed). Barcelona:
Ediciones Gráficas Rey (2005). ·
Recio, E. La
planificación de los recursos humanos en la empresa. 3ª ed. Barcelona:
Colección ESADE (1992). ·
Ulrich, D.; Losey, M.; Lake, G. El futuro de la dirección de recursos humanos. Barcelona: Gestión 2000-Aedipe (1998). . Werther, W.B. y Davis, K. Administración de personal y Recursos Humanos. McGraw Hill (1999). |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS D´ORGANITZACIÓ D´EMPRESES/165092101 |
|
|
Altres comentaris |
Per un bon seguiment de l'assignatura cal realitzar de forma obligatòria les lectures recomanades per a cada tema. |
|