DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura DIRECCIÓ DE RECURSOS HUMANS Codi 165092105
Ensenyament
Direcció Estratègica de l´Empresa (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
CASCÓN PEREIRA, ROSALIA
Adreça electrònica rosalia.cascon@urv.cat
Professors/es
CASCÓN PEREIRA, ROSALIA
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Introducció als conceptes bàsics de la funció de gestió de personal i les seves les polítiques

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Dominar els fonaments teòrics de la gestió d’empreses i de les seves àrees funcionals.
  AC2 Definir i analitzar els problemes empresarials complexos.
  AC3 Aplicar mètodes d’anàlisi i de presa de decisions empresarials.
  AC4 Aplicar els conceptes, tècniques i mètodes als problemes estratègics de les empreses reals.
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els conceptes i les tècniques d’aplicació de l’establiment d’objectius, d’anàlisi, formulació i implantació de l’estratègia en empreses i organitzacions.
  AP2 Identificar i anticipar problemes empresarials rellevants, i proposar solucions.
  AP3 Aportar racionalitat en la presa de decisions estratègiques.
  AP5 Iniciar-se en la realització de projectes de consultoria i en la pràctica professional.
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat: desenvolupar idees i projectes originals.
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa.
  BC3 Flexibilitat: disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants.
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC5 Transferibilitat: aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional.
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips.
  BC12 Asertivitat: comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes.
  BC13 Aprendre a aprendre.
  BC14 Planificació i organització.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals.
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre la importància que té el factor humà en l'èxit de les empreses actuals, com a factor estratègic i font d'avantatge competitiva. AC1
AC2
AC3
AC4
AP1
AP2
AP5
BC1
BC4
BC6
BC13
BC14
CC4
Comprendre les implicacions estratègiques que es deriven d'una gestió integrada dels recursos humans i saber com integrar les accions necessàries als diferents nivells. AC1
AC2
AC3
AC4
AP1
AP2
AP3
BC1
BC2
BC11
BC13
BC14
CC2
CC4
Comprendre quins són els objectius de la gestió dels recursos humans. AC1
AC2
AP2
BC2
BC4
BC13
CC4
Comprendre quina ha sigut l'evolució històrica de la funció de recursos humans i quins son els seus actors principals. AC1
BC3
BC13
Comprendre les activitats i principals polítiques de la funció de recursos humans i saber dur-les a terme per tal d'assolir els objectius empresarials. AC1
AC2
AC3
AC4
AP2
AP5
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC11
BC12
BC13
CC2
CC4
CC5
Indicar els reptes als que s'enfronta la gestió de recursos humans davant els canvis a l'entorn, a l'organització i als individus. AC2
AC3
AP2
BC1
BC2
BC3
BC4
BC6
CC4

Continguts
Tema Subtema
BLOC INTRODUCTORI: LA IMPORTÀNCIA ESTRATÈGICA DE LA GESTIÓ DEL FACTOR HUMÀ PER L'ÈXIT EMPRESARIAL 1.1.¿Per què és tan important el factor humà en l'èxit empresarial?
1.2. Relació de la funció de recursos humans amb les altres funcions de gestió empresarial.
1.2. Diversitat de la funció de recursos humans en funció dels condicionants interns i externs (tipus d'empresa, tipus de mercat, etc.)
BLOC 2: HISTÒRIA I NATURALESA DE LA FUNCIÓ DE PERSONAL 2. ¿Què és la gestió de persones? Naturalesa i funcions
2.1. Definicions
2.2. Funcions i nivells
3.¿D'on ve la funció de gestionar persones? Breu història
3.1. Orígens
3.2. Fase del Benestar
3.3. Management Científic
3.4. Ciències del Comportament
3.5. Integració Polítiques de Personal
3.6. Gestió de Recursos Humans
3.7. Gestió de persones
4.¿Qui és el responsable d'aquesta funció? Agents
4.1. Alta Direcció
4.2. Línia de Comandament
4.3. Departament de RH
4.4. Agències Externes
4.5. Model de Rols de Tyson
BLOC 3: ACTIVITATS i POLÍTIQUES DE LA FUNCIÓ DE PERSONAL Per cada un dels temes del Bloc 3 l’estructura serà la següent:
. Definició de la política: concepte i objectius
. Relació amb altres polítiques
. Descripció del procediment: etapes
. Métodes i avantatges e inconvenients
. Contextualització o factors a considerar en l'aplicació
. Anàlisi de casos

Els temes són:
5. Planificació de recursos humans
6. Anàlisi i descripció de llocs de treball
7. Reclutament, Selecció i Orientació
8. Formació i desenvolupament
9. Avaluació de l’acompliment
10. Retribució i compensació
11. Gestió de la desvinculació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 30 45
Sessió Magistral
25 0 25
Debats
5 10 15
Presentacions / exposicions
15 30 45
Estudis previs
0 20 20
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
1 0 1
Proves objectives de tipus test
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura (continguts, metodologies i avaluació) i vínculació de la mateixa amb altres matèries vistes previament durant l'ensenyament.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Cada tema inclou la realització d'exercicis o estudis de casos amb l'objectiu d'il·lustrar i aprendre a aplicar els continguts explicats.
Sessió Magistral El professor explica els continguts del temari i els exemplifica amb articles de prensa d'actualitat, casos d'empreses reals, encoratjant als alumnes a participar de forma activa i a relacionar els continguts amb les seves pròpies experiències laborals.
Debats Aquest es plantejarà entorn a la formulació d'una pregunta polèmica per part del professor que fomenti l'esperit crític dels alumnes i que estimuli l'adopció d'una postura argumentada. Se'ls facilitarà material prèviament (articles d'actualitat) i se'ls exigirà la búsqueda de material addicional per tal de defensar i argumentar la seva opinió.
Presentacions / exposicions La presentació que hauran de dur a terme de forma grupal ( 3 o 4 alumnes) consisteix en ilustrar un dels temes a través d'un estudi de cas realitzat en una organització real. Aquest estudi de cas ha d'incloure un nivell descriptiu i un nivell analític per tal d'emetre unes recomanacions finals adients a les necessitats de l'organització.
Estudis previs Comporta un conjunt d'activitats destinades a la documentació prèvia dels temes estudiats: inclou lectures, búsquedes bibliogràfiques, búsquedes a Internet, lectura de la prensa diària, etc.

S'exigirà la realització d'unes lectures prèvies facilitades pel professor abans d'abordar cadasqun dels temes a classe. Igualment, s'exirà la lectura i el treball previ sobre alguns estudis de cas que es discutiran a classe.

Atenció personalitzada
 
Activitats Introductòries
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Sessió Magistral
Debats
Presentacions / exposicions
Estudis previs
Proves pràctiques
Descripció
els alumnes podran demanar atenció personalitzada per solucionar tots els dubtes vinculats amb la introducció i adaptació als conceptes que es veuran posteriorment durant el curs, així com per la preparació dels diferents exercicis i proves finals

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Durant el curs es proposaran una sèrie de pràctiques que l'alumne haurà d'entregar de forma grupal. La realització d'aquestes pràctiques comportarà treball a l'aula i fora de l'aula. Només es farà mitja en el cas que cadasquna superi el 3. Si la mitja de les pràctiques és d'aprovat, l'alumne quedarà exempt de la prova pràctica final (pero no de la prova teòrica). 20%
Debats S'avaluarà de forma individual la participació activa de l'alumne en els temes proposats a l'aula. S'avaluarà la qualitat d'aquesta participació i no la quantitat. 10%
Presentacions / exposicions L'avaluació serà grupal. S'avaluarà la capacitat de recollida de dades i la capacitat per analitzar aquestes dades i emetre recomanacions envers una organització real. 30%
Proves pràctiques Si l'alumne no ha realitzat les pràctiques proposades a l'aula, haurà de realitzar una prova pràctica durant l'examen final, que consistirà en la resolució d'un cas. 20%
Proves objectives de tipus test Es realitzarà una prova tipus test que l'alumne haurà de puntuar com a mínim amb un 3,5 sobre 10, per tal que li faci mitja amb la part pràctica 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consistirà en un examen final comprès de 2 proves: una prova tipus test que avaluarà l'assimilació dels continguts del temari (60%), i una prova pràctica que consistirà en la ressolució d'un cas (40%) amb la que s'avaluarà l'aplicació dels continguts. En la prova tipus test s'haurà de treure com a mínim un 3,5 sobre 10 per sumar la puntuació de la part pràctica. Cap element de l'avaluació continua és optatiu. Tots son obligatoris i per sumar amb la resta han de tenir una puntuació mínima de 3.5 sobre 10. Si alguna part no arriba a aquest mínim, l'assignatura quedarà suspesa a la 1ª convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Dolan, S.L.; Valle Cabera, R.; Jackson, S.E. y Schuler, R.S., La gestión de los recursos humanos, 3ª, Madrid: McGraw Hill
Gómez-Mejía, Luís R.; Balkin D.B.; Cardy, R.L., Dirección y Gestión de Recursos Humanos, , Madrid: Pearson Alhambra
Valverde, M., Introducció a la Gestió de Recursos Humans, , Ediuoc
García-Tenorio Ronda, J.; Sabater Sánchez, R. (coord.), Fundamentos de Dirección de Recursos Humanos, , Madrid: Thomson
, Capital Humano, ,
, Harvard Business Review, ,

Complementària

· Byars, L.; Rue, L. Gestión de Recursos Humanos. 1ª ed. Madrid: McGraw-Hill (1997).

· Chiavenato, I. Administración de Recursos Humanos. México. 5ª ed. McGraw-Hill (2000, reimp. 2003).

· Claver Cortés, Enrique; Gascó Gascó, José Luís; Llopis Taverner, Juan. Los recursos humanos en la empresa: un enfoque directivo. 2ª ed. Madrid: Civitas (1996, reimpr. 2003).

· Equipo Colaborador Proyecto Cranfield en España. Proyecto Cranfield: Cuatro Años de Investigación Internacional en Gestión Estratégica de Recursos Humanos. Barcelona: ESADE-Fundació Bosch i Gimpera (1996 i 2000).

· Leal, A.; De Prado, A.A.; Rodríguez, L.; Román, M. El Factor Humano en las Relaciones Laborales. Madrid: Pirámide (1999).

· Porret, M. Dirección y Gestión de los Recursos Humanos en las Organizaciones (6ª ed). Barcelona: Ediciones Gráficas Rey (2005).

· Recio, E. La planificación de los recursos humanos en la empresa. 3ª ed. Barcelona: Colección ESADE (1992).

· Ulrich, D.; Losey, M.; Lake, G. El futuro de la dirección de recursos humanos. Barcelona: Gestión 2000-Aedipe (1998).

. Werther, W.B. y Davis, K. Administración de personal y Recursos Humanos. McGraw Hill (1999).

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS D´ORGANITZACIÓ D´EMPRESES/165092101
 
Altres comentaris
Per un bon seguiment de l'assignatura cal realitzar de forma obligatòria les lectures recomanades per a cada tema.