Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Dominar els fonaments teòrics de la gestió d’empreses i de les seves àrees funcionals. |
|
AC2 |
Definir i analitzar els problemes empresarials complexos. |
|
AC4 |
Aplicar els conceptes, tècniques i mètodes als problemes estratègics de les empreses reals. |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Conèixer els conceptes i les tècniques d’aplicació de l’establiment d’objectius, d’anàlisi, formulació i implantació de l’estratègia en empreses i organitzacions. |
|
AP2 |
Identificar i anticipar problemes empresarials rellevants, i proposar solucions. |
|
AP4 |
Dissenyar l’estructura de l’organització i liderar les tasques dels col•laboradors. 9.Redactar informes estratègics i empresarials, i presentar-los i defensar-los en públic. |
|
Recerca |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat: desenvolupar idees i projectes originals. |
|
BC2 |
Treballar autònomament amb iniciativa. |
|
BC3 |
Flexibilitat: disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants. |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva. |
|
BC5 |
Transferibilitat: aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica. |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable. |
|
BC7 |
Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional. |
|
BC8 |
Autoestima professional: comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat. |
|
BC9 |
Disponibilitat a la participació compromesa en la vida social. |
|
BC10 |
Lideratge. |
|
BC11 |
Treballar en equip i gestionar equips. |
|
BC12 |
Asertivitat: comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes. |
|
BC13 |
Aprendre a aprendre. |
|
BC14 |
Planificació i organització. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC2 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau. |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals. |
Objectius |
Competències |
Conèixer quines son les activitats i principals polítiques de la funció de recursos humans. |
AC1
|
BC2 BC5 BC13 BC14
|
CC2 CC4
|
Saber aplicar les polítiques de gestió de recursos humans que afecten, en l'actualitat, a la gestió de persones en el treball, per tal d'assolir els objectius empresarials. |
AC2 AC4 AP4
|
BC2 BC3 BC4 BC6 BC7 BC11 BC12
|
CC2 CC4
|
Prendre consciència de la importància que tenen les persones i la seva gestió pel correcte funcionament de les empreses, i com a factor estratègic d'aquestes. |
AP1
|
BC6 BC8 BC11
|
|
Analitzar els problemes relacionats amb la gestió dels recursos humans i proposar solucions alternatives. |
AC2 AC4 AP2
|
BC1 BC2 BC4 BC11 BC12 BC13 BC14
|
CC4
|
Aprendre a treballar en equip en l'entorn de l'assignatura. |
|
BC1 BC2 BC7 BC9 BC10 BC11 BC12 BC13 BC14
|
CC4
|
Conèixer quina ha sigut l'evolució històrica de la funció de recursos humans i quins son els seus actors principals. |
AC1
|
BC2 BC13
|
CC2 CC4
|
Comprendre quins són els objectius de la gestió dels recursos humans i com s'ubica aquesta funció dins l'empresa. |
AC1 AP1
|
BC2 BC13 BC14
|
CC4
|
Comprendre les implicacions estratègiques que es deriven d'una gestió integrada dels recursos humans i saber com integrar les accions necessàries als diferents nivells. |
AC1 AC2 AC4 AP1
|
BC1 BC2 BC4 BC13 BC14
|
CC4
|
Tema |
Subtema |
BLOC INTRODUCTORI: HISTÒRIA I NATURALESA DE LA FUNCIÓ DE PERSONAL |
1. ¿Què és la gestió de persones? Naturalesa i funcions
1.1. Definicions
1.2. Funcions i nivells
2.¿D'on ve la funció de gestionar persones? Breu història
2.1. Orígens
2.2. Fase del Benestar
2.3. Management Científic
2.4. Ciències del Comportament
2.5. Integració Polítiques de Personal
2.6. Gestió de Recursos Humans
2.7. Gestió de persones
3.¿Qui és el responsable d'aquesta funció? Agents
3.1. Alta Direcció
3.2. Línia de Comandament
3.3. Departament de RH
3.4. Agències Externes
3.5. Model de Rols de Tyson
|
BLOC 2: LA IMPORTÀNCIA ESTRATÈGICA DE LA GESTIÓ DEL FACTOR HUMÀ PER L'ÈXIT EMPRESARIAL |
4.1.¿Per què és tan important el factor humà en l'èxit empresarial?
4.2. Relació de la funció de recursos humans amb les altres funcions de gestió empresarial.
4.3. Diversitat de la funció de recursos humans en funció dels condicionants interns i externs (tipus d'empresa, tipus de mercat, etc.) |
BLOC 3: ACTIVITATS i POLÍTIQUES DE LA FUNCIÓ DE PERSONAL |
Per cada un dels temes del Bloc 3 l’estructura serà la següent:
. Definició de la política: concepte i objectius
. Relació amb altres polítiques
. Descripció del procediment: etapes
. Métodes i avantatges e inconvenients
. Contextualització o factors a considerar en l'aplicació
. Anàlisi de casos
Els temes són:
5. Planificació de recursos humans
6. Anàlisi i descripció de llocs de treball
7. Reclutament, Selecció i Orientació
8. Formació i desenvolupament
9. Avaluació de l’acompliment
10. Retribució i compensació
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
8 |
24 |
32 |
Sessió Magistral |
|
20 |
0 |
20 |
Debats |
|
2 |
4 |
6 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
20 |
30 |
Estudis previs |
|
0 |
20 |
20 |
Treballs |
|
10 |
30 |
40 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura (continguts, metodologies i avaluació) i vinculació de la mateixa amb altres matèries vistes previament durant l'ensenyament. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Cada tema inclou la realització d'exercicis o estudis de casos amb l'objectiu d'il·lustrar i aprendre a aplicar els continguts explicats. Els casos es realitzen de forma grupal i la seva puntuació també és grupal. |
Sessió Magistral |
El professor explica els continguts del temari i els exemplifica amb articles de prensa d'actualitat, casos d'empreses reals, encoratjant als alumnes a participar de forma activa i a relacionar els continguts amb les seves pròpies experiències laborals. |
Debats |
Aquest es plantejarà entorn a la formulació d'una pregunta polèmica per part del professor que fomenti l'esperit crític dels alumnes i que estimuli l'adopció d'una postura argumentada. Se'ls facilitarà material prèviament (articles d'actualitat) i se'ls exigirà la búsqueda de material addicional per tal de defensar i argumentar la seva opinió. Es realitzen durant la classe magistral per tal de fomentar la participació dels estudiants i el seu esperit crític. |
Presentacions / exposicions |
La presentació que hauran de dur a terme de forma grupal ( 3 o 4 alumnes) consisteix en explicar una de les etapes de la història de la gestió de persones. També hauran de realitzar un role playing simulant una entrevista de treball, que és la culminació de la práctica de dotació de personal que fan en grup. |
Estudis previs |
Comporta un conjunt d'activitats destinades a la documentació prèvia dels temes estudiats: inclou lectures, búsquedes bibliogràfiques, búsquedes a Internet, lectura de la prensa diària, etc.
S'exigirà la realització d'unes lectures prèvies facilitades pel professor abans d'abordar cadasqun dels temes a classe. Igualment, s'exigirà la lectura i el treball previ sobre alguns dels estudis de cas que es discutiran a classe. |
Treballs |
Consisteix en la descripció i anàlisi d'una política de gestió de recursos humans en el context d'una empresa real. Alternativament es pot centrar el treball en la descripció d'un problema real d'una empresa relacionat amb la gestió de les seves eprsones, el seu anàlisi i proposta de solucions. El treball es realitza en grups de 3 a 5 persones i es tutoritza al llarg del semestre. |
|
Estudis previs |
Presentacions / exposicions |
Activitats Introductòries |
Sessió Magistral |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Debats |
Treballs |
|
Descripció |
els alumnes podran demanar atenció personalitzada per solucionar tots els dubtes vinculats amb la introducció i adaptació als conceptes que es veuran posteriorment durant el curs, així com per la preparació dels diferents exercicis i proves finals. |
|
|
Descripció |
Pes |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Durant el curs es proposaran una sèrie de pràctiques que l'alumne haurà d'entregar de forma grupal. La realització d'aquestes pràctiques comportarà treball a l'aula i fora de l'aula. Les pràctiques son 3, cadasquna val un 10%. Només es farà mitja en el cas que cadasquna superi el 3,5. Un dels criteris d'avaluació correspon a la qualitat de l'expressió escrita, ordre d'idees i claredat en el redactat. |
30% |
Presentacions / exposicions |
L'avaluació serà grupal. Per una part s'avaluarà la capacitat per gestionar i transmetre informació a partir de l'exposició sobre una etapa de la història de la gestió de persones (5%). Per una altra part, es valora la presentació del treball (15%). |
20% |
Treballs |
Consisteix en la descripció i anàlisi d'una política de gestió de recursos humans en el context d'una empresa real. Alternativament es pot centrar el treball en la descripció d'un problema real d'una empresa relacionat amb la gestió de les seves eprsones, el seu anàlisi i proposta de solucions. El treball es realitza en grups de 3 a 5 persones i es tutoritza al llarg del semestre.
|
25% |
Proves objectives de tipus test |
Es realitzarà una prova tipus test que l'alumne haurà de puntuar com a mínim amb un 3,5 sobre 10, per tal que li faci mitja amb la resta d'elements de l'avaluació continuada. |
20% |
Altres |
Treball en equip. Aquest s'avaluarà mitjançant l'observació del tutor durant la realització de les pràctiques a l'aula i a les tutories de grup. També s'avaluarà a partir de l'autoavaluació que fa el grup del propi treball en equip (assignació de puntuació als membres i informe d'autoreflexió). |
5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La 1ª convocatòria és avaluació continuada. Cap element de l'avaluació continuada és optatiu. Tots son obligatoris i per sumar amb la resta han de tenir una puntuació mínima de 3.5 sobre 10. Si alguna part no arriba a aquest mínim, l'assignatura quedarà suspesa a la 1ª convocatòria. La 2ª convocatòria consistirà en un examen final comprès de 2 proves: una prova tipus test que avaluarà l'assimilació dels continguts del temari (60%), i una prova pràctica que consistirà en la ressolució d'un cas (40%) amb la que s'avaluarà l'aplicació dels continguts. En la prova tipus test s'haurà de treure com a mínim un 3,5 sobre 10 per sumar la puntuació de la part pràctica.Igualment, a l'examen final l'estudiant haurà d'entregar realitzades les pràctiques proposades a l'aula, per tal que se l'avaluï. |
Bàsica |
Dolan, S.L.; Valle Cabera, R.; Jackson, S.E. y Schuler, R.S., La gestión de los recursos humanos, 3ª, Madrid: McGraw Hill
Gómez-Mejía, Luís R.; Balkin D.B.; Cardy, R.L., Dirección y Gestión de Recursos Humanos, , Madrid: Pearson Alhambra
Valverde, M., Introducció a la Gestió de Recursos Humans, , Ediuoc
García-Tenorio Ronda, J.; Sabater Sánchez, R. (coord.), Fundamentos de Dirección de Recursos Humanos, , Madrid: Thomson
, Capital Humano, ,
, Harvard Business Review, ,
|
|
Complementària |
|
·
Byars, L.; Rue, L. Gestión
de Recursos Humanos. 1ª ed. Madrid: McGraw-Hill (1997). ·
Chiavenato, I. Administración
de Recursos Humanos. México. 5ª ed. McGraw-Hill (2000, reimp. 2003). ·
Claver Cortés, Enrique; Gascó Gascó, José Luís; Llopis
Taverner, Juan. Los recursos humanos en la empresa: un enfoque directivo. 2ª
ed. Madrid: Civitas (1996, reimpr. 2003). ·
Equipo Colaborador Proyecto Cranfield en España. Proyecto Cranfield: Cuatro Años de
Investigación Internacional en Gestión Estratégica de Recursos Humanos.
Barcelona: ESADE-Fundació Bosch i Gimpera (1996 i 2000). ·
Leal, A.; De Prado, A.A.; Rodríguez, L.; Román, M. El Factor Humano en las Relaciones Laborales.
Madrid: Pirámide (1999). ·
Porret, M. Dirección
y Gestión de los Recursos Humanos en las Organizaciones (6ª ed). Barcelona:
Ediciones Gráficas Rey (2005). ·
Recio, E. La
planificación de los recursos humanos en la empresa. 3ª ed. Barcelona:
Colección ESADE (1992). ·
Ulrich, D.; Losey, M.; Lake, G. El futuro de la dirección de recursos humanos. Barcelona: Gestión 2000-Aedipe (1998). . Werther, W.B. y Davis, K. Administración de personal y Recursos Humanos. McGraw Hill (1999). |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS D'ORGANITZACIÓ D'EMPRESES/165092101 |
|
|
Altres comentaris |
Per un bon seguiment de l'assignatura cal realitzar de forma obligatòria les lectures recomanades per a cada tema. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|