DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) DIRECCIÓ DE RECURSOS HUMANS Codi 165092105
Ensenyament
Direcció Estratègica de l'Empresa (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
VALVERDE APARICIO, MIREIA
Adreça electrònica mireia.valverde@urv.cat
mariatatiana.gorjup@urv.cat
Professors/es
VALVERDE APARICIO, MIREIA
GORJUP -, MARIA TATIANA
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Introducció als conceptes bàsics de la funció de gestió de personal i les seves les polítiques

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Dominar els fonaments teòrics de la gestió d’empreses i de les seves àrees funcionals.
  AC2 Definir i analitzar els problemes empresarials complexos.
  AC4 Aplicar els conceptes, tècniques i mètodes als problemes estratègics de les empreses reals.
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els conceptes i les tècniques d’aplicació de l’establiment d’objectius, d’anàlisi, formulació i implantació de l’estratègia en empreses i organitzacions.
  AP2 Identificar i anticipar problemes empresarials rellevants, i proposar solucions.
  AP4 Dissenyar l’estructura de l’organització i liderar les tasques dels col•laboradors. 9.Redactar informes estratègics i empresarials, i presentar-los i defensar-los en públic.
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat: desenvolupar idees i projectes originals.
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa.
  BC3 Flexibilitat: disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants.
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC5 Transferibilitat: aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional.
  BC8 Autoestima professional: comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat.
  BC9 Disponibilitat a la participació compromesa en la vida social.
  BC10 Lideratge.
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips.
  BC12 Asertivitat: comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes.
  BC13 Aprendre a aprendre.
  BC14 Planificació i organització.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer quines son les activitats i principals polítiques de la funció de recursos humans. AC1
BC2
BC5
BC13
BC14
CC2
CC4
Saber aplicar les polítiques de gestió de recursos humans que afecten, en l'actualitat, a la gestió de persones en el treball, per tal d'assolir els objectius empresarials. AC2
AC4
AP4
BC2
BC3
BC4
BC6
BC7
BC11
BC12
CC2
CC4
Prendre consciència de la importància que tenen les persones i la seva gestió pel correcte funcionament de les empreses, i com a factor estratègic d'aquestes. AP1
BC6
BC8
BC11
Analitzar els problemes relacionats amb la gestió dels recursos humans i proposar solucions alternatives. AC2
AC4
AP2
BC1
BC2
BC4
BC11
BC12
BC13
BC14
CC4
Aprendre a treballar en equip en l'entorn de l'assignatura. BC1
BC2
BC7
BC9
BC10
BC11
BC12
BC13
BC14
CC4
Conèixer quina ha sigut l'evolució històrica de la funció de recursos humans i quins son els seus actors principals. AC1
BC2
BC13
CC2
CC4
Comprendre quins són els objectius de la gestió dels recursos humans i com s'ubica aquesta funció dins l'empresa. AC1
AP1
BC2
BC13
BC14
CC4
Comprendre les implicacions estratègiques que es deriven d'una gestió integrada dels recursos humans i saber com integrar les accions necessàries als diferents nivells. AC1
AC2
AC4
AP1
BC1
BC2
BC4
BC13
BC14
CC4

Continguts
Tema Subtema
BLOC INTRODUCTORI: HISTÒRIA I NATURALESA DE LA FUNCIÓ DE PERSONAL 1. ¿Què és la gestió de persones? Naturalesa i funcions
1.1. Definicions
1.2. Funcions i nivells
2.¿D'on ve la funció de gestionar persones? Breu història
2.1. Orígens
2.2. Fase del Benestar
2.3. Management Científic
2.4. Ciències del Comportament
2.5. Integració Polítiques de Personal
2.6. Gestió de Recursos Humans
2.7. Gestió de persones
3.¿Qui és el responsable d'aquesta funció? Agents
3.1. Alta Direcció
3.2. Línia de Comandament
3.3. Departament de RH
3.4. Agències Externes
3.5. Model de Rols de Tyson
BLOC 2: LA IMPORTÀNCIA ESTRATÈGICA DE LA GESTIÓ DEL FACTOR HUMÀ PER L'ÈXIT EMPRESARIAL 4.1.¿Per què és tan important el factor humà en l'èxit empresarial?
4.2. Relació de la funció de recursos humans amb les altres funcions de gestió empresarial.
4.3. Diversitat de la funció de recursos humans en funció dels condicionants interns i externs (tipus d'empresa, tipus de mercat, etc.)
BLOC 3: ACTIVITATS i POLÍTIQUES DE LA FUNCIÓ DE PERSONAL Per cada un dels temes del Bloc 3 l’estructura serà la següent:
. Definició de la política: concepte i objectius
. Relació amb altres polítiques
. Descripció del procediment: etapes
. Métodes i avantatges e inconvenients
. Contextualització o factors a considerar en l'aplicació
. Anàlisi de casos

Els temes són:
5. Planificació de recursos humans
6. Anàlisi i descripció de llocs de treball
7. Reclutament, Selecció i Orientació
8. Formació i desenvolupament
9. Avaluació de l’acompliment
10. Retribució i compensació


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Supòsits pràctics/ estudi de casos
8 24 32
Sessió Magistral
20 0 20
Debats
2 4 6
Presentacions / exposicions
10 20 30
Estudis previs
0 20 20
Treballs
10 30 40
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura (continguts, metodologies i avaluació) i vinculació de la mateixa amb altres matèries vistes previament durant l'ensenyament.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Cada tema inclou la realització d'exercicis o estudis de casos amb l'objectiu d'il·lustrar i aprendre a aplicar els continguts explicats. Els casos es realitzen de forma grupal i la seva puntuació també és grupal.
Sessió Magistral El professor explica els continguts del temari i els exemplifica amb articles de prensa d'actualitat, casos d'empreses reals, encoratjant als alumnes a participar de forma activa i a relacionar els continguts amb les seves pròpies experiències laborals.
Debats Aquest es plantejarà entorn a la formulació d'una pregunta polèmica per part del professor que fomenti l'esperit crític dels alumnes i que estimuli l'adopció d'una postura argumentada. Se'ls facilitarà material prèviament (articles d'actualitat) i se'ls exigirà la búsqueda de material addicional per tal de defensar i argumentar la seva opinió. Es realitzen durant la classe magistral per tal de fomentar la participació dels estudiants i el seu esperit crític.
Presentacions / exposicions La presentació que hauran de dur a terme de forma grupal ( 3 o 4 alumnes) consisteix en explicar una de les etapes de la història de la gestió de persones. També hauran de realitzar un role playing simulant una entrevista de treball, que és la culminació de la práctica de dotació de personal que fan en grup.
Estudis previs Comporta un conjunt d'activitats destinades a la documentació prèvia dels temes estudiats: inclou lectures, búsquedes bibliogràfiques, búsquedes a Internet, lectura de la prensa diària, etc.

S'exigirà la realització d'unes lectures prèvies facilitades pel professor abans d'abordar cadasqun dels temes a classe. Igualment, s'exigirà la lectura i el treball previ sobre alguns dels estudis de cas que es discutiran a classe.
Treballs Consisteix en la descripció i anàlisi d'una política de gestió de recursos humans en el context d'una empresa real. Alternativament es pot centrar el treball en la descripció d'un problema real d'una empresa relacionat amb la gestió de les seves eprsones, el seu anàlisi i proposta de solucions. El treball es realitza en grups de 3 a 5 persones i es tutoritza al llarg del semestre.

Atenció personalitzada
 
Estudis previs
Presentacions / exposicions
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Supòsits pràctics/ estudi de casos
Debats
Treballs
Descripció
els alumnes podran demanar atenció personalitzada per solucionar tots els dubtes vinculats amb la introducció i adaptació als conceptes que es veuran posteriorment durant el curs, així com per la preparació dels diferents exercicis i proves finals.

Avaluació
  Descripció Pes
Supòsits pràctics/ estudi de casos Durant el curs es proposaran una sèrie de pràctiques que l'alumne haurà d'entregar de forma grupal. La realització d'aquestes pràctiques comportarà treball a l'aula i fora de l'aula. Les pràctiques son 3, cadasquna val un 10%. Només es farà mitja en el cas que cadasquna superi el 3,5. Un dels criteris d'avaluació correspon a la qualitat de l'expressió escrita, ordre d'idees i claredat en el redactat. 30%
Presentacions / exposicions L'avaluació serà grupal. Per una part s'avaluarà la capacitat per gestionar i transmetre informació a partir de l'exposició sobre una etapa de la història de la gestió de persones (5%). Per una altra part, es valora la presentació del treball (15%). 20%
Treballs Consisteix en la descripció i anàlisi d'una política de gestió de recursos humans en el context d'una empresa real. Alternativament es pot centrar el treball en la descripció d'un problema real d'una empresa relacionat amb la gestió de les seves eprsones, el seu anàlisi i proposta de solucions. El treball es realitza en grups de 3 a 5 persones i es tutoritza al llarg del semestre.
25%
Proves objectives de tipus test Es realitzarà una prova tipus test que l'alumne haurà de puntuar com a mínim amb un 3,5 sobre 10, per tal que li faci mitja amb la resta d'elements de l'avaluació continuada. 20%
Altres

Treball en equip. Aquest s'avaluarà mitjançant l'observació del tutor durant la realització de les pràctiques a l'aula i a les tutories de grup. També s'avaluarà a partir de l'autoavaluació que fa el grup del propi treball en equip (assignació de puntuació als membres i informe d'autoreflexió).

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La 1ª convocatòria és avaluació continuada. Cap element de l'avaluació continuada és optatiu. Tots son obligatoris i per sumar amb la resta han de tenir una puntuació mínima de 3.5 sobre 10. Si alguna part no arriba a aquest mínim, l'assignatura quedarà suspesa a la 1ª convocatòria.


La 2ª convocatòria consistirà en un examen final comprès de 2 proves: una prova tipus test que avaluarà l'assimilació dels continguts del temari (60%), i una prova pràctica que consistirà en la ressolució d'un cas (40%) amb la que s'avaluarà l'aplicació dels continguts. En la prova tipus test s'haurà de treure com a mínim un 3,5 sobre 10 per sumar la puntuació de la part pràctica.Igualment, a l'examen final l'estudiant haurà d'entregar realitzades les pràctiques proposades a l'aula, per tal que se l'avaluï.


Fonts d'informació

Bàsica Dolan, S.L.; Valle Cabera, R.; Jackson, S.E. y Schuler, R.S., La gestión de los recursos humanos, 3ª, Madrid: McGraw Hill
Gómez-Mejía, Luís R.; Balkin D.B.; Cardy, R.L., Dirección y Gestión de Recursos Humanos, , Madrid: Pearson Alhambra
Valverde, M., Introducció a la Gestió de Recursos Humans, , Ediuoc
García-Tenorio Ronda, J.; Sabater Sánchez, R. (coord.), Fundamentos de Dirección de Recursos Humanos, , Madrid: Thomson
, Capital Humano, ,
, Harvard Business Review, ,

Complementària

· Byars, L.; Rue, L. Gestión de Recursos Humanos. 1ª ed. Madrid: McGraw-Hill (1997).

· Chiavenato, I. Administración de Recursos Humanos. México. 5ª ed. McGraw-Hill (2000, reimp. 2003).

· Claver Cortés, Enrique; Gascó Gascó, José Luís; Llopis Taverner, Juan. Los recursos humanos en la empresa: un enfoque directivo. 2ª ed. Madrid: Civitas (1996, reimpr. 2003).

· Equipo Colaborador Proyecto Cranfield en España. Proyecto Cranfield: Cuatro Años de Investigación Internacional en Gestión Estratégica de Recursos Humanos. Barcelona: ESADE-Fundació Bosch i Gimpera (1996 i 2000).

· Leal, A.; De Prado, A.A.; Rodríguez, L.; Román, M. El Factor Humano en las Relaciones Laborales. Madrid: Pirámide (1999).

· Porret, M. Dirección y Gestión de los Recursos Humanos en las Organizaciones (6ª ed). Barcelona: Ediciones Gráficas Rey (2005).

· Recio, E. La planificación de los recursos humanos en la empresa. 3ª ed. Barcelona: Colección ESADE (1992).

· Ulrich, D.; Losey, M.; Lake, G. El futuro de la dirección de recursos humanos. Barcelona: Gestión 2000-Aedipe (1998).

. Werther, W.B. y Davis, K. Administración de personal y Recursos Humanos. McGraw Hill (1999).

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS D'ORGANITZACIÓ D'EMPRESES/165092101
 
Altres comentaris
Per un bon seguiment de l'assignatura cal realitzar de forma obligatòria les lectures recomanades per a cada tema.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent