DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) FONAMENTS D'ESTRATÈGIA EMPRESARIAL Codi 165092106
Ensenyament
Direcció Estratègica de l'Empresa (2007)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
VIDAL SUÑÉ, ANTONI
Adreça electrònica antoni.vidal@urv.cat
Professors/es
VIDAL SUÑÉ, ANTONI
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Els continguts de l’assignatura s’enquadren en l’estudi de l’estratègia empresarial. Disciplina que, dins de l’Administració d’Empreses, representa un dels camps de màxim interès per la seva aplicació en l’anàlisi i solució dels problemes empresarials actuals. La Direcció Estratègica és el contrapunt necessari per a entendre la realitat econòmica dels sectors industrials, dels agents econòmics i de les organitzacions en un entorn competitiu.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC4 Aplicar els conceptes, tècniques i mètodes als problemes estratègics de les empreses reals.
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els conceptes i les tècniques d’aplicació de l’establiment d’objectius, d’anàlisi, formulació i implantació de l’estratègia en empreses i organitzacions.
  AP2 Identificar i anticipar problemes empresarials rellevants, i proposar solucions.
  AP3 Aportar racionalitat en la presa de decisions estratègiques.
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat: desenvolupar idees i projectes originals.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer i aplicar els conceptes i instruments d'anàlisi bàsics de la Direcció Estratègica de l'empresa, des d'una perspectiva de gestió empresarial de l'alta direcció. AC4
AP1
Analitzar els problemes de decisió estratègica de les empreses actuals, i col·laborar i contribuir a dissenyar actuacions que proporcionin solucions adequades a la seva realitat competitiva i organitzativa. AC4
AP3
BC1
BC6
CC3
Desenvolupar habilitats pràctiques, de reflexió, de cerca d'informació rellevant i interioritzar actituds i comportaments professionals i de recerca en un context complex de gestió empresarial. AP2
BC1
BC7
CC3

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1 EL MARC DE LA DIRECCIÓ ESTRATÈGICA 1.1. Concepte d’estratègia i de direcció estratègica
1.2. Nivells de l’estratègia
1.3. El procés de la direcció estratègica
1.4. El sistema d’objectius estratègics
TEMA 2 ANÀLISI INTERNA DE L’EMPRESA 2.1. Objectius i finalitats de l’anàlisi interna
2.2. La cadena de valor
2.3. Anàlisi de recursos i capacitats i gestió d’intangibles
2.4. Avaluació estratègica dels recursos i capacitats
TEMA 3 ANÀLISI EXTERNA DE L'EMPRESA 3.1. Objectius i finalitats de l’anàlisi externa: Conceptualització de l’entorn
3.2. Tècniques d’anàlisi de l’entorn general
3.3. Anàlisi de l’estructura de la indústria: les forces competitives
3.4. La segmentació de mercats: els grups estratègics
3.5. Estratègies de defensa i d’atac
TEMA 4 FORMULACIÓ DE L'ESTRATÈGIA COMPETITIVA 4.1. Concepte, creació i manteniment de l’avantatge competitiu
4.2. L’avantatge competitiu en costos i l’efecte experiència
4.3. L’avantatge competitiu en diferenciació
4.4. L’ampliació de l’avantatge competitiu: el rellotge de l’estratègia
4.5. Estratègies basades en el cicle de vida de la indústria

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
27 27 54
Resolució de problemes, exercicis
27 27 54
Treballs
0 30 30
Presentacions / exposicions
1 0 1
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves objectives de tipus test
1 0 1
Proves pràctiques
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i del professor. Detectar els coneixements previs dels estudiants. Descobrir els interessos i motivacions dels alumnes. Transmetre els objectius que es persegueixen. Detallar els continguts de l’assignatura. Explicar la metodología de treball que es seguirà. Comunicar i deixar clars els criteris d’avaluació.
Sessió Magistral Transmissió de manera expositiva de coneixements, mitjançant l’explicació dels continguts dels diferents temes pel professor, però amb la participació activa dels estudiants.
Resolució de problemes, exercicis Activitats per a relacionar i consolidar coneixements, amb una perspectiva fonamentalment d’actuació professional. Formulació, anàlisi, resolució i debat d’un problema, exercici o cas pràctic relacionat amb la temàtica de l’assignatura. Inclou la realització de debats sobre temes d’actualitat, tant de l’àmbit acadèmic com professional, i altres activitats de caràcter pràctic; així com la participació activa a les classes. Aquestes activitats es realitzaran tant a l’aula com mitjançant el Campus Virtual de la URV (Moodle).
Treballs Treball monogràfic d'estudi d'alguna situació o aspecte relacionat amb la Direcció Estratègica d'empreses o organitzacions, com per exemple: anàlisi de l'estratègia d'una empresa real, anàlisi de la situació competitiva en un sector determinat, etc.
Presentacions / exposicions Exposició oral a classe del treball monogràfic elaborat, i posterior debat sobre el mateix.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis
Atenció personalitzada
Proves objectives de tipus test
Proves pràctiques
Descripció
Temps que el professor dedica a l’atenció i resolució de dubtes i consultes, tant teòriques com pràctiques o d’un altre caire, dels estudiants. A més, el professor orienta i guia el procés d’aprenentatge dels alumnes, així com ofereix les indicacions oportunes per a la correcta elaboració de les activitats docents a desenvolupar pels estudiants. Aquesta atenció es realitza en el despatx del professor.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Treball monogràfic d'estudi d'alguna situació o aspecte relacionat amb la Direcció Estratègica d'empreses o organitzacions, com per exemple: anàlisi de l'estratègia d'una empresa real, anàlisi de la situació competitiva en un sector determinat, etc. 35%
Presentacions / exposicions Exposició oral a classe del treball monogràfic elaborat, i posterior debat sobre el mateix. Inclou també l'avaluació de la participació activa a les classes (tant teòriques com pràctiques), així com la correcta expressió oral i escrita. 15%
Proves objectives de tipus test Prova teòrica de l'examen, consistent en preguntes tipus test. 25%
Proves pràctiques Prova pràctica de l’examen, consistent en la resolució de problemes, exercicis o casos pràctics similars als desenvolupats al llarg del curs. Pot incloure preguntes curtes. 25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar l'assignatura s'ha d'obtenir com a mínim 50 punts sobre un màxim de 100, en la suma de la qualificació de les quatre parts de que consta el sistema d'avaluació. Ara bé, cal disposar de qualificació en cadascuna de les quatre parts, obtenint com a mínim en cada part, per a promitjar, una puntuació mínima del 30% dels punts màxims de cada part. En cap cas es guardaran notes per a cursos posteriors.


Fonts d'informació

Bàsica

GRANT, R. M. (2006): Dirección estratégica: Conceptos, técnicas y aplicaciones, 3a edición. Madrid: Civitas.

JOHNSON, G. y SCHOLES, K. (2006): Dirección estratégica. Análisis de la estrategia de las organizaciones. 7ª edición, Madrid: Prentice Hall.

MINTZBERG, H. y QUINN, J. B. (1991): El proceso estratégico: Conceptos, contextos y casos. México: Prentice Hall. (Existeix també una edició breu, amb la participació de J. VOYER, del 1997; així com una edició europea revisada amb la participació de S. GHOSAL, del 1998).

NAVAS, J. E. y GUERRAS, L. A. (2006): La dirección estratégica de la empresa. Teoría y aplicaciones, 4ª edición. Madrid: Civitas.

THOMPSON, A. A. Jr. y STRICKLAND (III), A. J. (2004): Administración estratégica, 13a edición. México: McGraw-Hill.

Complementària

ANSOFF, H. I.; DECLERCK, R. P. y HAYES, R. L. (1990): El planteamiento estratégico. México: Trillas.

BUENO, E. (1987): Dirección estratégica de la empresa. Madrid: Pirámide.

HAMEL, G. y PRAHALAD, C. K. (1995): Compitiendo por el futuro. Estrategia crucial para crear los mercados del mañana. Barcelona: Ariel Sociedad Económica.

HAX, A. y MAJLUF, N. (1997): Estrategias para el liderazgo competitivo: De la visión a los resultados. Buenos Aires: Granica.

KAY, J. (1994): Fundamentos del éxito empresarial. El valor añadido de la estrategia. Barcelona: Ariel Sociedad Económica.

MENGUZZATO, M. y RENAU PIQUERAS, J. J. (1991): La dirección estratégica de la empresa. Barcelona: Ariel Economía.

MINTZBERG, H.; AHLSTRAND, B. y LAMPEL, J. (1999): Safari a la estrategia. Buenos Aires: Granica.

PORTER, M. E. (1985): Estrategia competitiva. Técnicas para el análisis de los sectores industriales y de la competencia. México: CECSA.

PORTER, M. E. (1987): Ventaja competitiva. Creación y sostenimiento de un desempeño superior. México: CECSA.

PORTER, M. E. (1999): Ser competitivo: Nuevas aportaciones y conclusiones. Bilbao: Deusto.

STERN, C. W. y STALK, G. (1998): Ideas sobre estrategia. Bilbao: Deusto.

STRATEGOR (1995): Estrategia, estructura, decisión, identidad: Política general de la empresa. Barcelona: Masson.

Recomanacions


 
Altres comentaris
Donat que el temps disponible és limitat, els estudiants hauran de llegir i treballar els textos facilitats (bibliografia recomanada, enunciats de casos,...) abans de les corresponents sessions a l'aula. Així, la filosofia amb que s’aborda el procés formatiu és fonamentalment aplicada i de participació activa dels estudiants. Com a suport i complement a les activitats a l’aula s’utilitzarà el Campus Virtual de la URV (Moodle). Es recomana als estudiants l’estudi atent de la bibliografia i publicacions proposades, així com la consulta periòdica del campus virtual, per a un correcte seguiment de l’assignatura i assolir una formació intel·lectual i professional adequades.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent