DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) FONAMENTS D'ESTRATÈGIA EMPRESARIAL Codi 165092106
Ensenyament
Direcció Estratègica de l'Empresa (2007)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
VIDAL SUÑÉ, ANTONI
Adreça electrònica antoni.vidal@urv.cat
Professors/es
VIDAL SUÑÉ, ANTONI
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Els continguts de l’assignatura s’enquadren en l’estudi de l’estratègia empresarial. Disciplina que, dins de l’Administració d’Empreses, representa un dels camps de màxim interès per la seva aplicació en l’anàlisi i solució dels problemes empresarials actuals. La Direcció Estratègica és el contrapunt necessari per a entendre la realitat econòmica dels sectors industrials, dels agents econòmics i de les organitzacions en un entorn competitiu.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Dominar els fonaments teòrics de la gestió d’empreses i de les seves àrees funcionals.
  AC2 Definir i analitzar els problemes empresarials complexos.
  Professionalitzador
  AP2 Identificar i anticipar problemes empresarials rellevants, i proposar solucions.
  AP4 Dissenyar l’estructura de l’organització i liderar les tasques dels col•laboradors. 9.Redactar informes estratègics i empresarials, i presentar-los i defensar-los en públic.
  Recerca
  AR1 Identificar les fonts d'informació econòmica i empresarial rellevant per a la recerca.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat: desenvolupar idees i projectes originals.
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional.
  BC10 Lideratge.
  BC12 Asertivitat: comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes.
  BC14 Planificació i organització.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els elements bàsics i l'aplicació de conceptes de l'administració d'empreses relacionades amb el comportament organitzatiu. AC1
AP4
BC10
CC3
Analitzar els problemes de planificació i seguiment de resultats de les empreses actuals. AC2
AP4
BC1
BC10
BC12
CC3
Desenvolupar habilitats pràctiques, de reflexió, de cerca d'informació rellevant i interioritzar actituds i comportaments professionals i de recerca en un context complex de gestió empresarial. AP2
AP4
AR1
BC1
BC7
BC10
BC14
CC3

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. L'ADMINISTRACIÓ D'EMPRESES 1.1. La naturalesa de les organitzacions
1.2. Els directius: concepte, nivells i habilitats
TEMA 2. LA PLANIFICACIÓ I EL SEGUIMENT DE RESULTATS 2.1. Els objectius i la planificació: concepte, tipologies i procés
2.2. El procés de seguiment dels resultats
TEMA 3. ESTRUCTURA I DISSENY ORGANITZATIU 3.1. L'estructura organitzativa: concepte, elements i departamentalització
3.2. Tipus d'estructures organitzatives
TEMA 4. EL COMPORTAMENT ORGANITZATIU 4.1. Lideratge i cultura organitzativa
4.2. Treball en equip i gestió del coneixement

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
12 12 24
Resolució de problemes, exercicis
12 12 24
Treballs
0 15 15
Presentacions / exposicions
1 0 1
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves objectives de tipus test
1 0 1
Proves pràctiques
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i del professor. Detectar els coneixements previs dels estudiants. Descobrir els interessos i motivacions dels alumnes. Transmetre els objectius que es persegueixen. Detallar els continguts de l’assignatura. Explicar la metodología de treball que es seguirà. Comunicar i deixar clars els criteris d’avaluació.
Sessió Magistral Transmissió de manera expositiva de coneixements, mitjançant l’explicació dels continguts dels diferents temes pel professor, però amb la participació activa dels estudiants.
Resolució de problemes, exercicis Activitats per a relacionar i consolidar coneixements, amb una perspectiva fonamentalment d’actuació professional. Formulació, anàlisi, resolució i debat d’un problema, exercici o cas pràctic relacionat amb la temàtica de l’assignatura. Inclou la realització de debats sobre temes d’actualitat, tant de l’àmbit acadèmic com professional, i altres activitats de caràcter pràctic; així com la participació activa a les classes. Aquestes activitats es realitzaran tant a l’aula com mitjançant el Campus Virtual de la URV (Moodle).
Treballs Treball monogràfic d'estudi d'alguna situació o aspecte relacionat amb els continguts de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició oral a classe d'un tema concret relacionat amb l'assignatura i del treball monogràfic.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Treballs
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis
Atenció personalitzada
Proves objectives de tipus test
Proves pràctiques
Descripció
Temps que el professor dedica a l’atenció i resolució de dubtes i consultes, tant teòriques com pràctiques o d’un altre caire, dels estudiants. A més, el professor orienta i guia el procés d’aprenentatge dels alumnes, així com ofereix les indicacions oportunes per a la correcta elaboració de les activitats docents a desenvolupar pels estudiants. Aquesta atenció es realitza en el despatx del professor.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Treball monogràfic d'estudi d'alguna situació o aspecte relacionat amb la Direcció Estratègica d'empreses o organitzacions, com per exemple: anàlisi de l'estratègia d'una empresa real, anàlisi de la situació competitiva en un sector determinat, etc. 35%
Presentacions / exposicions Exposició oral a classe del treball monogràfic elaborat, i posterior debat sobre el mateix. Inclou també l'avaluació de la participació activa a les classes (tant teòriques com pràctiques), així com la correcta expressió oral i escrita. 15%
Proves objectives de tipus test Prova teòrica de l'examen, consistent en preguntes tipus test. 25%
Proves pràctiques Prova pràctica de l’examen, consistent en la resolució de problemes, exercicis o casos pràctics similars als desenvolupats al llarg del curs. Pot incloure preguntes curtes. 25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consistirà en una prova integral que suposarà el 100% de la qualificació, amb dues parts. Una part teòrica tipus test (50%) i una segona part pràctica (50%). No obstant, els estudiants que disposin de nota en els treballs i presentacions de la 1a convocatòria se li aplicaran la mateixa ponderació.


Fonts d'informació

Bàsica

Bateman, T. y Snell, S. (2009), Administración: liderazgo y colaboración enun mundo competitivo, McGrawHill, México.

Daft, R. L., (2004), Administración, Thomson, México

Díez de Castro, J., Redondo López, C., Barreiro Fernández, B. LópezCabarcos, M.A. (2002), Administración de Empresas: Dirigir en la sociedad delconocimiento, Pirámide, Madrid.

Luthans, F. (2008), Comportamiento organizacional, McGrawHill, México.

Robbins, S. P. (2009), Comportamiento organizacional, Pearson Education,México. Última edició.

Complementària

Bueno Campos, E. (1997): Organización de empresas: Estructura, procesos y modelos. Madrid: Pirámide.

Daft, R. L. (2000): Teoría y diseño organizacional, 6a edició. México: International Thomson.

Brunet, I. y Vidal, A. (2004). Empresa y recursos organizativos. Madrid: Piràmide.

Brunet, I. y Vidal, A. (2007). El gobierno del factor humano. Madrid: Delta.

Hodge, B. J.; Anthony, W. P.; Gales, L. M. (1998): Teoría de la organización: Un enfoque estratégico, 5a edició. Madrid: Prentice Hall.

Mintzberg, H. (1984): La estructuración de las organizaciones. Barcelona: Ariel.

Mintzberg, H. (2001): Diseño de organizaciones eficientes. Buenos Aires: El Ateneo.

Morales Gutiérrez, A. C. (2004): Análisis y diseño de sistemas organizativos. Madrid: Thomson-Civitas.

Morales Gutiérrez, A. C. (2000): Arquitectura de sistemas organizativos. Córdoba: ETEA.

Pérez Gorostegui, E. (2007), Comportamiento organizativo, Madrid: Ramón Areces.

Robbins, S. P y Coulter, M. (2010), Administración. México: Pearson Education. Última edició.

Wagner, J. A.; Hollenbeck, J. R. (2004): Comportamiento organizativo. Madrid: Thomson-Paraninfo.

 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent