Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Dominar els fonaments teòrics de la gestió d’empreses i de les seves àrees funcionals. |
|
AC2 |
Definir i analitzar els problemes empresarials complexos. |
|
AC3 |
Aplicar mètodes d’anàlisi i de presa de decisions empresarials. |
|
AC4 |
Aplicar els conceptes, tècniques i mètodes als problemes estratègics de les empreses reals. |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Conèixer els conceptes i les tècniques d’aplicació de l’establiment d’objectius, d’anàlisi, formulació i implantació de l’estratègia en empreses i organitzacions. |
|
AP2 |
Identificar i anticipar problemes empresarials rellevants, i proposar solucions. |
|
AP3 |
Aportar racionalitat en la presa de decisions estratègiques. |
|
AP4 |
Dissenyar l’estructura de l’organització i liderar les tasques dels col•laboradors. 9.Redactar informes estratègics i empresarials, i presentar-los i defensar-los en públic. |
|
AP5 |
Iniciar-se en la realització de projectes de consultoria i en la pràctica professional. |
|
Recerca |
|
AR1 |
Identificar les fonts d'informació econòmica i empresarial rellevant per a la recerca. |
|
AR2 |
Interpretar i analitzar les dades i derivant-ne conclusions científiques. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat: desenvolupar idees i projectes originals. |
|
BC2 |
Treballar autònomament amb iniciativa. |
|
BC3 |
Flexibilitat: disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants. |
|
BC5 |
Transferibilitat: aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica. |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable. |
|
BC7 |
Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional. |
|
BC8 |
Autoestima professional: comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat. |
|
BC9 |
Disponibilitat a la participació compromesa en la vida social. |
|
BC11 |
Treballar en equip i gestionar equips. |
|
BC12 |
Asertivitat: comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes. |
|
BC13 |
Aprendre a aprendre. |
|
BC14 |
Planificació i organització. |
|
BC15 |
Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC2 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau. |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau. |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals. |
|
CC5 |
Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional. |
Objectius |
Competències |
Prendre consciència de la importància d' elaborar la informació comptable de forma acurada, per donar resposta a la necessitat de informació per part dels usuaris. |
AC1 AC2
|
BC3 BC6 BC7 BC8 BC9 BC15
|
|
Conèixer els objectius de l'anàlisi dels Estats financers i identificar els seus usuaris |
AC1
|
BC5 BC15
|
CC3
|
Diferenciar les principals vesants de l'anàlisi comptable: Anàlisi patrimonial, anàlisi financer i anàlisi econòmic |
AC1 AC2 AC4 AP3
|
BC8
|
|
Conèixer els organismes que regulen i controlen la comptabilitat a Espanya |
AC1 AP1
|
BC2
|
CC4
|
Implicar els estudianst en els canvis de la normativa comptable actual |
|
BC1 BC6 BC7 BC8 BC13
|
CC2
|
Coneixer l'estructura dels diferents estats financers |
AC1 AR2
|
|
|
Utilitzar l'Estat l'Estat de fluxes d'efectiu, per predir les necessitars de tresoreria futures |
AC2 AC3 AC4 AP1 AP2 AP3 AP4
|
|
|
Elaborar un diagnòstic de l'empresa, basat en l'estudi dels Estats financers, que serveixi de base per a la presa de decisions |
AC3 AC4 AP1 AP2 AP3 AP4 AP5 AR1
|
|
|
Conèixer i aplicar les eines i tècniques de l'anàlisi dels estats financers |
AC3 AC4 AP1
|
|
|
Utilitzar les eines informàtiques, bases de dades, internet, etc. per a l'anàlisi comptable de les societats dels diferents sectors econòmics |
AR1
|
|
CC2
|
Verificar l'equilibri financer d'una empresa mitjançant el càlcul dels diferents ratios |
AC1 AC2 AC3 AC4 AP1 AP2 AP3
|
|
|
Contrastar l'anàlisi del resultat de l'empresa i la rendibilitat de la seva inversió i dels capitals propis. |
AC1 AC2 AC3 AC4 AP1 AP2 AP3
|
BC12
|
|
Elaborar un estudi d'anàlisi d'estats financers d'una empresa real, mitjanjant el treball en grup per a la seva presentació en classe |
|
BC1 BC11 BC12 BC13 BC14
|
CC2 CC4 CC5
|
Ser autònom en la verificació de la informació comptable i en la redacció de les conclusions de l'anàlisi. |
AC1 AR2
|
BC13
|
CC4
|
Tenir ordre en el tractament i obtenció de les dades, precisió en els càlculs, i pulcritud en l'elaboració dels informes financers, així com saber obtenir i analitzar informació de països comunitaris i extracomunitaris |
AC3
|
BC12 BC13 BC14 BC15
|
CC3 CC4 CC5
|
Tema |
Subtema |
PART I. ANÀLISI COMPTABLE I ELS ESTATS FINANCERS |
Tema 1. Objectius de l'anàlisi dels Estats financers
1. Els usuaris de la informació comptable
2. Concepte i finalitat de l'anàlisi d'estats financers
3. Principals vessants de l'anàlisi comptable. Anàlisi patrimonial. Anàlisi financera. Anàlisi econòmica.
Tema 2. Les normes comptables a Espanya.
1 L'Institut de comptabilitat i Auditoria de Comptes (ICAC).
2. L'Associació Espanyola de comptabilitat i Administració d'Empreses (AECA)
3. Reforma i adaptació de la legislació mercantil en matèria comptable per a la seva harmonització internacional.
4. Nou Plan general de comptabilitat.
Tema 3. Elaboració dels Estats financers
1. El Balanç de Situació: Concepte i estructura.
2. El Compte de pèrdues i guanys: Concepte i estructura.
3. La Memòria: Concepte i estructura
4. L'estat de variacions de Patrimoni Net:
a) L'estat d'ingressos i despeses reconegudes.
b) L'Estat Total de canvis en el Patrimoni Net. 5. L' Estat de fluxes d'efectiu:
a) Concepte i estructura
b) Ajustaments
5. Altres documents financers: L'informe de gestió i d'auditoria. |
PART II. TÈCNIQUES D'ANÀLISI D'ESTATS FINANCERS |
Tema 4. Eines i tècniques d'anàlisi d'estats financers: aspectes generals
1. Plantejaments bàsics de l'anàlisi d'estats financers.
2. Principals eines d'anàlisi: La comparació. Els nombres índex. Estats financers proporcionals. Anàlisi de ràtios.
3. Eines informàtiques emprades en l'anàlisi comptable: Base de dades Sabi i full de càlcul excel.
4. L'anàlisi comptable i els sectors econòmics: La central de Balanços del Banc d'Espanya.
Tema 5. Anàlisi patrimonial
1. Anàlisi de l'estructura econòmica: Capacitat i activitat de l'empresa.
2. Anàlisi de l'estructura financera. Anàlisi dels recursos propis. Anàlisi del finançament aliè.
3.Equilibri de la inversió i del finançament: Les correlacions patrimonials i el concepte de fons de maniobra.
Tema 6. Anàlisi financer: l'equilibri financer
1.L'equilibri financer a llarg termini: La garantia o solvència a llarg termini.
a) L'autonomia financera. Situació d'endeutament. Ràtios d'endeutament.
b) El coeficient bàsic de finançament
c) Condicions d'equilibri financer.
d) La funció financera dels fons d'amortització
2.L'equilibri financer a curt termini: La liquiditat o solvència a curt termini
a) La importància de la solvència a curt termini.
b) El Capital Circulant com a mesura de liquiditat a curt termini: el ràtio de solvència
c) Mesures complementàries al ràtio de solvència: les rotacions dels cobraments i els pagaments
d) Índexs de liquiditat
Tema 7. Anàlisi econòmica: anàlisi del resultat i de la rendibilitat
1. La composició del resultat i la seva variació.
2. Estudi de l'estructura de costos
3.Els ràtios de rendibilitat i el seu significat.
a) Rendibilitat de la inversió total o rendibilitat econòmica (ROI-ROA).
b) Rendibilitat dels capitals propis o rendibilitat financera (ROE).
c) Relació entre la rendibilitat econòmica i financera: el palanquejament financer.
4. El Benefici abans d'Interessos, Taxes, Depreciacions i Amortitzacions (EBITDA).
5.La rendibilitat de l'accionista.
a) El guany per acció.
b) La política de distribució de dividends o 'pay-out'.
c) L'indicador 'earnings per share' (EPS).
d) El 'Price earning ràtio' o 'PER' |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
10 |
0 |
10 |
Debats |
|
4 |
8 |
12 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
30 |
40 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
15 |
30 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
12 |
0 |
12 |
|
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
Proves pràctiques |
|
10 |
20 |
30 |
Proves orals |
|
5 |
5 |
10 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es la sessió destinada a determinar el nivell inicial dels alumnes i a explicar els continguts i objectius del programa, així com el sistema d'avaluació a emprar. |
Sessió Magistral |
Es l'exposició teòrica i pràctica dels continguts de l'assignatura |
Debats |
Activitat on dos o mes grups defensen postures contraries sobre un tema o problema |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita) |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, análisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis |
Formulació, análisi, i resolució d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura |
|
Resolució de problemes, exercicis |
Presentacions / exposicions |
|
Descripció |
Resolució individualitzada de questions relatives a la matèria objecte d'estudi per part del professor a instàncies de l'estudiant |
|
|
Descripció |
Pes |
Debats |
Es valorará la participació activa de l'alumnat |
5% |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes de recomanacions de prèstec o inversió en empreses reals |
20% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exercicis pràctics corresponents als temes 2, 3, 4, 5, 6, i 7 |
40% |
Proves pràctiques |
Exercicis pràctics corresponents als temes 2, 3, 4, 5, 6, i 7 |
25% |
Proves orals |
Sobre qüestions del temari que es va donant en cada moment |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
ARCHEL, P.; LIZARRAGA, F.; SÁNCHEZ, S., Estados contables. Elaboración, análisis e interpretación (2a edición), 2008, Pirámide, Madrid
BERNSTEIN, L.A., Fundamentos de análisis financieros, 1997, 4ª edición, McGrawHill Irwin. Madrid
GONZÁLEZ PASCUAL, J., Análisis de la empresa a través de su información economico-financiera: fundamentos teóricos y aplicaciones, 2008, Pirámide. Madrid
GONZÁLEZ PASCUAL, J., Análisis de la empresa a través de su información económico-financiera: Aplicaciones prácticas, 2008, Pirámide. Madrid
, Base de dades Sabi, ,
REAL DECRETO 1514/2007 de 16 de noviembre, Plan general de contabilidad, 2007, BOE de 20 de noviembre de 2007
AMAT, O., Análisis integral de empresas. Claves para un chequeo completo., 2007, Pirámide, Madrid
AMAT, O., Análisis de estados financieros. Fundamentos y aplicaciones, 2007, Gestión 2000, Barcelona
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
DIRECCIÓ FINANCERA: INVERSIÓ/165092103 | DIRECCIÓ FINANCERA: FINANÇAMENT/165092108 | ESTRATÈGIES FINANCERES/165092112 | ANÀLISI FINANCERA I VALORACIÓ D'EMPRESES/165092205 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
COMPTABILITAT FINANCERA I DE SOCIETATS/165092102 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|