DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) DIRECCIÓ DE MÀRQUETING Codi 165092109
Ensenyament
Direcció Estratègica de l'Empresa (2007)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
GENÉ ALBESA, JAUME
Adreça electrònica jaume.gene@urv.cat
Professors/es
GENÉ ALBESA, JAUME
Web http://www.dge.urv.es
Descripció general i informació rellevant Proporcionar les eines de gestió per poder desenvolupar les quatre variables claus del Marketing Mix. El procés d'innovació, desenvolupament i llançament de nous productes, la fixació de preus de venda, la selecció de canals de distribució o el disseny de polítiques de comunicació són els conceptes principals que seran analitzats.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Dominar els fonaments teòrics de la gestió d’empreses i de les seves àrees funcionals.
  AC3 Aplicar mètodes d’anàlisi i de presa de decisions empresarials.
  AC4 Aplicar els conceptes, tècniques i mètodes als problemes estratègics de les empreses reals.
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els conceptes i les tècniques d’aplicació de l’establiment d’objectius, d’anàlisi, formulació i implantació de l’estratègia en empreses i organitzacions.
  AP2 Identificar i anticipar problemes empresarials rellevants, i proposar solucions.
  AP3 Aportar racionalitat en la presa de decisions estratègiques.
  AP5 Iniciar-se en la realització de projectes de consultoria i en la pràctica professional.
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat: desenvolupar idees i projectes originals.
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa.
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional.
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips.
  BC12 Asertivitat: comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes.
  BC13 Aprendre a aprendre.
  BC14 Planificació i organització.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau.
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals.
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aplicar els coneixements adquirits en l'assignatura a la realitat empresarial AC3
AC4
AP2
BC4
BC6
BC12
Prendre consciència de la importància d'una bona gestió comercial de l'empresa BC6
BC7
BC13
CC3
Treballar en equip en el desenvolupament d'un nou producte en el mercat AC3
AC4
AP3
AP5
BC1
BC4
BC6
BC11
BC12
BC14
CC2
CC4
CC5
Conèixer en profunditat les quatre variables del Màrqueting-mix AC1
AP1
BC2
BC6
BC13
CC3

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1: DIRECCIÓ DE LÍNIES DE PRODUCTES I MARQUES Tema 1: El producte i el mix de producte
1.1. El concepte de producte
1.2. Dimensions d’un producte
1.3. Classificacions dels productes
1.4. Classificacions dels bens industrials
1.5. Naturalesa dels serveis
1.6. Decisions del mix de producte

Tema 2: Decisions de marca
2.1. ¿Què es una marca?
2.2. Patrimoni de la marca
2.3. La decisió del nom d’una marca
2.4. Decisions d’estratègia de marca
2.5. Decisions de reposicionament d’una marca

Tema 3: Decisions sobre l’embalatge i etiquetat
3.1. L’envàs i l’embalatge
3.2. Etiquetat

Tema 4: Desenvolupament de Nous productes
4.1. El desenvolupament de nous productes
4.2. El procés de desenvolupament de nous productes
4.3. Creativitat, innovació i generació d’idees
4.4. El procés d’adopció i difusió de nous productes
4.5. El cicle de vida d’un producte
BLOC 2: DECISONS SOBRE EL PREU Tema 5: Fixació del preu
5.1. Selecció dels objectius del preu
5.2. Determinació de la demanda
5.3. Estimació de costos
5.4. Anàlisis dels costos, preus y ofertes dels competidors
5.5. Selecció de la tècnica de fixació de preus
5.6. Selecció del preu final

Tema 6: Adaptació del preu
6.1. Fixació geogràfica dels preus
6.2. Descomptes ens els preus i altres reduccions
6.3. Preus promocions
6.4. Discriminació de preus
6.5. Fixació de preus per a nous productes
6.6. Fixació de preus a un mix de producte
BLOC 3: DIRECCIÓ DELS CANALS DE DISTRIBUCIÓ Tema 7: Decisions sobre el disseny del canal
7.1. Funcions i fluxos en els canals de màrqueting
7.2. Nivells de canals
7.3. Decisions sobre el disseny del canal
7.4. Decisions sobre la direcció del canal
7.5. La dinàmica dels canals

Tema 8: La venda majorista
8.1. Creixement i tipus de majoristes
8.2. Tendències en la venda majorista

Tema 9: La venda minorista
9.1. Tipus d’establiments minoristes
9.2. Tendències en la venda minorista
9.3. La franquícia

Tema 10: Merchandising
10.1. Concepte i necessitats del Merchandising
10.2. Distribució de l’espai de venda. El lineal
10.3. L’assortiment de productes
10.4. La rendibilitat i el Merchandising
BLOC 4: DIRECCIÓ DE LA COMUNICACIÓ Tema 11: Desenvolupament d’una comunicació efectiva
11.1. Identificació del públic objectiu
11.2. Definició dels objectius de comunicació
11.3. El disseny del missatge
11.4. Selecció dels canals de comunicació
11.5. L’establiment del pressupost de comunicació total de màrqueting

Tema 12: La decisió del mix de comunicació
12.1. Els instruments de comunicació
12.2. La publicitat
12.3. La promoció de vendes
12.4. La força de vendes
12.5. Les relacions públiques
12.6. Marketing directe
12.7. Marketing on-line

Tema 13:La publicitat
13.1. Disseny d’un pla publicitari
13.2. Elecció d’un mitjà publicitari
13.3. Elecció d’un suport publicitari
13.4. Valoració de l’eficàcia publicitària

Tema 14:La força de vendes
14.1. Disseny de la força de vendes
14.2. La direcció de la força de vendes
14.3. Principis de venda personal

Tema 15: El pla de marketing
15.1. Utilitat del pla de marketing
15.2. Elaboració del pla de marketing
15.3. Diagnòstic de la gestió comercial de l’empresa
15.4. Desenvolupament d’estratègies i tàctiques

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
43 43 86
Treballs
0 20 20
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 22.5 37.5
 
Atenció personalitzada
0 2.5 2.5
 
Proves objectives de tipus test
1 2 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels conceptes clau de l'assignatura. Relació dels continguts amb la realitat professional.
Treballs Treball en grup on s'aplica a nivell pràctic la teoria explicada a classe.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Sessió Magistral
Descripció
Es recomana contactar prèviament per tal de resoldre els dubtes que sorgeixin en l'aprenentatge de l'assignatura i/o en el desenvolupament del treball en grup.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Es realitzarà un treball en grup i es farà la seva exposició pública.
Serà obligatori lliurar el treball en els terminis estipulats (no s’admetran en cap concepte treballs entregats fora de la data de lliurament).50%
Es fixarà el desenvolupament d'un topic a exposar individualment segons fixi el professor. 10%
Per fer la mitjana amb la nota de l'exàmen tipus test es demanarà haver superat la part pràctica (una nota mínima de 3 sobre 6).
60%
Proves objectives de tipus test La prova tipus test es realitzarà el dia assenyalat de la 1a convocatòria.
Per fer la mitjana amb la nota del treball es demanarà haver superat la part teòrica (una nota mínima de 2 sobre 4).
40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per obtenir la nota final s'hauràn de superar cadascuna de les parts. En el Moddle es detallarà l'explicació del desenvolupament de l'assignatura i de la part pràctica a realitzar.


Fonts d'informació

Bàsica

Martín Armario, E. Marketing. Barcelona: Ariel, 1998.

Kotler, P. Dirección de Marketing. Madrid: Pearson Prentice Hall, 2006.

Esteban, A. Principios de Marketing. Madrid: ESIC, 1997.

Santesmases, M. Marketing, conceptos y estrategias. Madrid: Pirámide, 2001.

Publicacions del curs.

Complementària

Artal Castells, M. Dirección de ventas. Barcelona: Ariel, 1999.

Cohen, W. El plan de Marketing. Bilbao: Deusto, 1990.

Vázquez, R; Trespalacios, J.A. Estrategias de distribución comercial. Madrid: Thomson, 2006.

Díez de Castro. Merchandising. Madrid: Pirámide, 1996.

Luecke, R. Desarrollar la gestión de la creatividad y de la innovación. Barcelona. Ed. Deusto, 2004.

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INTRODUCCIÓ AL MÀRQUETING/16041104
MÀRQUETING ESTRATÈGIC/16042018
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent