DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura DIRECCIÓ ESTRATÈGICA AVANÇADA Codi 165092111
Ensenyament
Direcció Estratègica de l´Empresa (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer i Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
RYAN -, GERARD ANTHONY
Adreça electrònica gerard.ryan@urv.cat
Professors/es
RYAN -, GERARD ANTHONY
Web
Descripció general i informació rellevant En la primera parte de la asignatura se revisa el paradigma de la dirección estratégica y la gestión de recursos y capacidades como actividades fundamentales de la Dirección General de la organización. En la segunda parte se tratarán estrategias en contextos globales, mientras que en la tercera parte se establece la influencia del ajuste organizativo en el éxito de la estrategia empresarial. Finalmente, se trata la aplicación de la estrategia empresarial en contextos de mayor actualidad, como en la nueva economía

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Definir i analitzar els problemes empresarials complexos.
  AC3 Aplicar mètodes d’anàlisi i de presa de decisions empresarials.
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els conceptes i les tècniques d’aplicació de l’establiment d’objectius, d’anàlisi, formulació i implantació de l’estratègia en empreses i organitzacions.
  AP2 Identificar i anticipar problemes empresarials rellevants, i proposar solucions.
  AP3 Aportar racionalitat en la presa de decisions estratègiques.
  AP5 Iniciar-se en la realització de projectes de consultoria i en la pràctica professional.
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat: desenvolupar idees i projectes originals.
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa.
  BC3 Flexibilitat: disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants.
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC10 Lideratge.
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips.
  BC13 Aprendre a aprendre.
  BC14 Planificació i organització.
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals.
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Introduir la complexitat dels problemes de caràcter multi-organizational i multi-nivell. AC2
AC3
Motivar al estudiants explorar les idees més actuals de la direcció estratègica, i dels problemes associats amb el procés de generació d'estratègia. BC2
BC4
Examinar i avaluar les teories de la direcció estratègica contemporània. AP1
Desenvolupar la conscienciació dels factors que habitual afecten la implantació de les estratègies. AP2
AP3
AP5
Desenvolupar la capacitat de pensar estratègicament. BC1
BC2
BC6
BC11
BC14
Examinar els temes més actuals de recerca en la direcció estratègica. AP1
Aplicar els conceptes teòrics a la pràctica de la direcció estratègica. BC10
CC4
CC5
Analitzar i criticar els desenvolupaments en la matèria. BC13
BC15
Reflexionar sobre la direcció estratègica en el context professional de l'estudiant. BC1
BC2
BC3
BC13

Continguts
Tema Subtema
PARTE I. DIRECCIÓN ESTRATÉGICA: TEMÁTICAS GENERALES 1. La dirección estratégica de la empresa
2. Recursos y capacidades, activos intangibles y gestión del conocimiento en las organizaciones.
3. Gestión estratégica del crecimiento empresarial
4. Estrategias de diversificación y ventaja competitiva en empresas diversificadas
PARTE II. ESTRATEGIAS EMPRESARIALES EN UN CONTEXTO GLOBAL 5. La estrategia de internacionalización empresarial
6. Alianzas estratégicas o acuerdos de colaboración entre empresas
7. Dirección estratégica e internacional de la empresa familiar
PARTE III. PERSPECTIVAS RECIENTES DEL AJUSTE ESTRATÉGICO-ESTRUCTURAL 8. Estrategias empresariales en diferentes contextos competitivos
9. El encaje estrategia-estructura en nuevos contextos
PARTE IV. CREACIÓN Y GESTIÓN DE EMPRESAS EN LA NUEVA ECONOMÍA 10. Introducción al plan de empresa
11. Modelos de negocio y marketing electrónico
12. Casos prácticos en creación de empresas de base tecnológica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 6 10
 
Sessió Magistral
30 45 75
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
13 19.5 32.5
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de Desenvolupament
4 6 10
Proves pràctiques
8 12 20
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries A determinar
Sessió Magistral A determinar
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària A determinar

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
A determinar

Avaluació
  Descripció Pes
Proves de Desenvolupament Veure informació a continuació A determinar
Proves pràctiques Veure informació a continuació A determinar
Altres

Veure informació a continuació

A determinar
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La evaluación del alumno en esta asignatura se basará en las siguientes pruebas y actividades:  Se requerirá la preparación y presentación oral en clase de determinadas lecturas / temas sobre los diferentes capítulos del programa, así como la participación del alumno en las clases  Finalmente, los alumnos deberán superar una prueba escrita sobre los contenidos de la asignatura a final del cuatrimestre


Fonts d'informació

Bàsica

GARCÍA, E.; LÓPEZ, C.; RIALP, J. y VALDÉS A. (1998): Las estrategias de cooperación como medio para la internacionalización. Experiencias de las empresas españolas. Centre d’Economia Industrial. Fundació Empresa i Ciència (UAB), Barcelona.

GARCÍA, M. y VÁZQUEZ, C.J. (Directores) (2002): Estrategias y operaciones empresariales en los nuevos mercados. 20 casos a estudio. Civitas, Madrid.

GRANT, R.M. (2004): Dirección Estratégica. Conceptos, técnicas y aplicaciones. Civitas, Madrid (4ª reimpr.).

JOHNSON, G. y SCHOLES, K. (2000): Dirección estratégica. (5ª ed.). Prentice Hall, Madrid.

PADILLA, A.; DEL ÁGUILA (Coord.): E-Business y Comercio Electrónico: Un enfoque Estratégico. RA-MA, Madrid.

REVISTA/LIBRO: Libro, ISBN: 84-7897-477-6

VOLUMEN/PÁGINAS/EDITORIAL/ AÑO: Editorial Ra-Ma, Madrid; pp. 41-58

CLAVE: Capítulo de libro

PLA, J. y LEÓN, F. (2004): Dirección de empresas internacionales. Pearson-Prentice Hall, Madrid.

RIALP, A, (2003): Fundamentos teóricos de la organización de empresas. Un enfoque interdisciplinar. Pirámide, Madrid

THOMPSON A., STRICKLAND A., GAMBLE J. (2007): Crafting and Executing Strategy (15ªed).

McGraw-Hill

,

Madrid

.

VECIANA, JM. (2005) “La creació d’empreses. Un enfocament gerencial”. Col·lecció d’estudis econòmics, nº 3, Servei d’estudis “

La Caixa

”, Barcelona (1ª Edició).

Complementària

Recomanacions