DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) DIRECCIÓ ESTRATÈGICA AVANÇADA Codi 165092111
Ensenyament
Direcció Estratègica de l'Empresa (2007)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
HERNANDEZ LARA, ANA BEATRIZ
Adreça electrònica anabeatriz.hernandez@urv.cat
Professors/es
HERNANDEZ LARA, ANA BEATRIZ
Web
Descripció general i informació rellevant La asignatura analiza las principales estrategias corporativas en los nuevos contextos globales, así como su implantación, y las nuevas tendencias en dirección estratégica.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Definir i analitzar els problemes empresarials complexos.
  AC3 Aplicar mètodes d’anàlisi i de presa de decisions empresarials.
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els conceptes i les tècniques d’aplicació de l’establiment d’objectius, d’anàlisi, formulació i implantació de l’estratègia en empreses i organitzacions.
  AP2 Identificar i anticipar problemes empresarials rellevants, i proposar solucions.
  AP3 Aportar racionalitat en la presa de decisions estratègiques.
  AP5 Iniciar-se en la realització de projectes de consultoria i en la pràctica professional.
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat: desenvolupar idees i projectes originals.
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa.
  BC3 Flexibilitat: disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants.
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC10 Lideratge.
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips.
  BC13 Aprendre a aprendre.
  BC14 Planificació i organització.
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals.
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Introduir la complexitat dels problemes de caràcter multi-organizational i multi-nivell. AC2
AC3
Motivar al estudiants explorar les idees més actuals de la direcció estratègica, i dels problemes associats amb el procés de generació d'estratègia. BC2
BC4
Examinar i avaluar les teories de la direcció estratègica contemporània. AP1
Desenvolupar la conscienciació dels factors que habitual afecten la implantació de les estratègies. AP2
AP3
AP5
Desenvolupar la capacitat de pensar estratègicament. BC1
BC2
BC6
BC11
BC14
Examinar els temes més actuals de recerca en la direcció estratègica. AP1
Aplicar els conceptes teòrics a la pràctica de la direcció estratègica. BC10
CC4
CC5
Analitzar i criticar els desenvolupaments en la matèria. BC13
BC15
Reflexionar sobre la direcció estratègica en el context professional de l'estudiant. BC1
BC2
BC3
BC13

Continguts
Tema Subtema
PARTE I. TEORÍAS ESTRATÉGICAS 1.1. Ideas básicas sobre dirección estratégica
1.2. Evolución de la dirección estratégica y escuelas de pensamiento estratégico
1.3. Distinción entre estrategia competitiva y corporativa
PARTE II. CRECIMIENTO Y DIVERSIFICACIÓN 2.1. Estrategias de crecimiento empresarial y de reestructuración
2.2. Definición de negocio y de UEN
2.3. Diversificación y gestión de empresas diversificadas
PARTE III. ESTRATEGIAS EN UN CONTEXTO GLOBAL 3.1. Estrategias tecnológicas y de innovación
3.2.Estrategias de internacionalización
3.3. Acuerdos de cooperación
3.4. Dirección estratégica de la empresa familiar
PARTE IV. IMPLANTACIÓN DE LA ESTRATEGIA 4.1. La implantación de la estrategia en la sencillez
4.2. La implantación para crecer e innovar
4.3. La implantación en situación de conflicto
4.4. El caso de la e-organización

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
 
Sessió Magistral
20 30 50
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 0 15
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
15 0 15
Presentacions / exposicions
4 4 8
Treballs
0 40 40
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves de desenvolupament
2 3 5
Proves pràctiques
2 3 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducción y presentación de la asignatura
Sessió Magistral Exposición de los contenidos teóricos
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulación, análisis, resolución y debate de problemas o ejercicios relacionados con la temática de la asignatura
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar a nivel práctico la teoría analizada, gestionar búsquedas de información y utilización de herramientas de simulación empresarial basadas en las TIC
Presentacions / exposicions Exposición oral por parte de los estudiantes de un tema concreto o trabajo presentado previamente por escrito
Treballs Trabajos realizados por los estudiantes de forma autónoma, sin la presencia del profesor, desarrollados individualmente o en grupo

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Se podrán realizar tutorías personalizadas para determinar el progreso de los estudiantes. Para ello los estudiantes dispondrán de seis horas de tutorías a la semana.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves de desenvolupament Tests o exámenes de conocimientos

50%
Proves pràctiques Exposiciones
Trabajos
15%
35%
Altres

Veure informació a continuació

A determinar
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La prueba de desarrollo consistirá en un tipo test de 30 preguntas (las respuestas erróneas se computarán como -0,33), a realizar al final del cuatrimestre.

Las pruebas prácticas serán de dos tipos:

1º: Exposiciones realizadas por los estudiantes en clase, donde muestren un resumen de los trabajos realizados de forma grupal.

2º: Trabajos en los que tendrán que analizar, resolver problemas, ejercicios o casos, y ampliar información de algunos temas comentados en clase. En la calificación de los trabajos se considerará el desempeño en cuanto al trabajo en grupo (10%) y la expresión escrita (5%).


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografía básica

-       Grant, R.M. (2004), Dirección Estratégica. Conceptos, Técnicas y Aplicaciones, 4ª edición, Madrid: Civitas.

-       Johnson, G., Scholes, K., Whittington, R. (2006), Dirección Estratégica, 7ª edición, Madrid: Pearson-Prentice Hall Internacional.

-       Navas López, J.E., Guerras Martín, L.A. (2007), La Dirección Estratégica de la Empresa: Teoría y Aplicaciones, 4ª edición, Madrid: Thomson-Civitas.

-       Saloner, G., Shepard, A., Podolny, J. (2005), Administración Estratégica, Mexico: Limusa Wiley.

-       Thompson, A., Strickland, A., Gamble, J. (2007), Crafting and Executing Strategy, 15ª edition, Madrid: McGraw-Hill.

Complementària

Bibliografía complementaria

-       García, E., López, C., Rialp, J., Valdés, A. (1998), Las Estrategias de Cooperación como Medio para la Internacionalización. Experiencias de las Empresas Españolas, Barcelona: Fundación Empresa y Ciencia (UAB).

-       García, E., Vázquez, C.J. (2002), Estrategias y Operaciones Empresariales en los Nuevos Mercados, 20 Casos de Estudio, Madrid: Civitas.

-       Hill, C.W., Jones, G.R. (2005), Administración Estratégica: Un Enfoque Integrado, 6ª edición, Mexico: McGraw-Hill.

-       Hitt, M.A., Ireland, R.D., Hoskisson, R.E. (1999), Administración Estratégica: Conceptos, Competitividad y Globalización, 3ª edición, Mexico: Thomson.

-       Hitt, M.A., Ireland, R.D., Hoskisson, R.E. (2009), Strategic Management: Competitiveness and Globalization, 8ª edition, Cincinnati: South Western College.

-       McGee, J., Thomas, H., Wilson, T. (2005), Strategy, Analysis and Practice, London: McGraw-Hill.

-       Pla, J., León, F. (2004), Dirección de Empresas Internacionales, Madrid: Pearson-Prentice Hall.

-       Rialp, A. (2003), Fundamentos Teóricos de la Organización de Empresas. Un Enfoque Interdisciplinar, Madrid: Pirámide.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent