DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) ESTRATÈGIES DEL FACTOR HUMÀ Codi 165092114
Ensenyament
Direcció Estratègica de l'Empresa (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer i Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
CASCÓN PEREIRA, ROSALIA
Adreça electrònica rosalia.cascon@urv.cat
Professors/es
CASCÓN PEREIRA, ROSALIA
Web
Descripció general i informació rellevant Es contemplen els últims avenços en la investigació de la gestió estratègica del factor humà.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Dominar els fonaments teòrics de la gestió d’empreses i de les seves àrees funcionals.
  AC2 Definir i analitzar els problemes empresarials complexos.
  AC3 Aplicar mètodes d’anàlisi i de presa de decisions empresarials.
  AC4 Aplicar els conceptes, tècniques i mètodes als problemes estratègics de les empreses reals.
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els conceptes i les tècniques d’aplicació de l’establiment d’objectius, d’anàlisi, formulació i implantació de l’estratègia en empreses i organitzacions.
  AP2 Identificar i anticipar problemes empresarials rellevants, i proposar solucions.
  AP3 Aportar racionalitat en la presa de decisions estratègiques.
  AP4 Dissenyar l’estructura de l’organització i liderar les tasques dels col•laboradors. 9.Redactar informes estratègics i empresarials, i presentar-los i defensar-los en públic.
  AP5 Iniciar-se en la realització de projectes de consultoria i en la pràctica professional.
  Recerca
  AR3 Conèixer, analitzar i sistematitzar la bibliografia de recerca i els resultats d’investigació.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa.
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC5 Transferibilitat: aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional.
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips.
  BC13 Aprendre a aprendre.
  BC14 Planificació i organització.
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau.
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Reconèixer la importància estratègica de la gestió d'aspectes intangibles relatius al factor humà AC3
AC4
AP1
AP4
AP5
BC4
BC5
BC15
CC1
CC3
Coneixer els principals aspectes del comportament organitzatiu, i d'altres aspectes intangibles crucials per una bona gestió empresarial AC1
AP1
AP3
AR3
BC2
BC13
CC1
CC2
Saber aplicar en l'entorn empresarial el coneixements d'aspectes intangibles relacionats amb el factor humà per tal de gestionar amb èxit les persones AC1
AC2
AC3
AP2
AP3
BC5
BC6
BC7
BC14
CC3
Saber analitzar, diagnosticar i proposar solucions a diferents problemes relacionats amb el factor humà en les organitzacions AC2
AP2
AP5
BC2
BC4
BC6
BC11
CC4

Continguts
Tema Subtema
1. La importància estratègica de la gestió de l'intangible. El factor humà. 1.1. Estructura i processos.
1.2. Alineació horitzontal i vertical en la GRH.
1.3. La gestió de l'intangible. Soft HRM.
1.4. El compromís organitzatiu.

2. Diferències individuals, rols i identitat.
2.1. Diferències individuals: principals tendències en l'estudi de la personalitat.
2.2. Rols.
2.3. Identitat.
2.4. Aplicació estratègica a l'empresa.
3. Motivació.
3.1 Teories de motivació.
3.2. Relació amb polítiques de GRH.
3.3. Aplicació estratègica a l'empresa.
4. Processos perceptius i comunicació. 4.1. Processos perceptius.
4.2. L'eficàcia de la comunicació humana. Dificultats.
4.3. Relació amb comunicació organitzativa i polítiques GRH.
4.4. Aplicació estratègica a l'empresa.
5. Emocions i estrés. 5.1. Emocions en l'àmbit laboral.
5.2. Contracte psicològic i "emotional labour".
5.3. Gestió de les emocions i intel·ligència emocional.
5.4. Estrés, eutress i distress.
5.5. Relació amb pràctiques de GRH, cultura i estructura.
5.6. Aplicació estratègica a l'empresa.
6. Grups i treball en equip. 6.1. Grups i comportament grupal.
6.2. Treball en equip.
6.3. Relació amb pràctiques de GRH, cultura i estructura.
6.4. Aplicació estratègica a l'empresa.
7. Lideratge. 7.1 Teories de lideratge.
7.2. Assolir el compromís.
7.3. Relació amb pràctiques de GRH.
7.4. Aplicació estratègica a l'empresa.
8. Cultura organitzativa. 8.1. Cultura organitzativa.
8.2. Influència d'aspectes culturals en la GRH.
8.3. Aplicació estratègica a l'empresa.
9. Gestió del canvi. 9.1. Gestió del canvi.
9.2. Relació amb pràctiques de GRH, cultura i estructura.
9.3. Aplicació estratègica a l'empresa.
10. Gestió del coneixement i SHRD. 10.1. Gestió del coneixement.
10.2. L'organització que aprèn.
10.3. Strategic Human Resource Development.
10.4. Relació amb polítiques de GRH.
10.5. Aplicació estratègica a l'empresa.
11. Relacions de poder i negociació. 11.1. El poder i les relacions de poder.
11.2. Negociació.
11.3. Relació amb estructura i relacions laborals.
11.4. Aplicació estratègica a l'empresa.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
28 0 28
Presentacions / exposicions
6 24 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
16 10 26
Debats
4 6 10
Estudis previs
0 30 30
 
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves objectives de tipus test
1 14 15
Proves pràctiques
1 4 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es dedicarà un primer tema introductori per tal de contextualitzar l'aportació de coneixements de l'assignatura en el marc del programa formatiu del màster i les seves aplicacions en la gestió estratègica de l'empresa.
Sessió Magistral S'enfatitza en el caràcter participatiu de les sessions. Aquest caràcter participatiu es fonamenta en el treball previ dels estudiants a través de lectures i en la dinamització a través de preguntes crítiques o relacionades amb temes d'actualitat per part del docent que fomentin petits debat.
Presentacions / exposicions Es presentaran la síntesi i anàlisi crític d'articles científics relacionats amb cadasqun dels temes. Es proporcionaran pautes per tal que la classe aprengui a donar feedback. El material presentat entrarà a examen.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Cada tema culmina amb un cas o una pràctica que requereix que l'estudiant apliqui de forma estratègica els coneixements adquirits per a l'anàlisi i solució de problemes en l'entorn empresarial.
Debats Aquests debats tindran lloc tant en el si de la classe magistral, com a rel de les presentacions i de la resolució de casos i pràctiques a l'aula, i seran conduïts i moderats pel docent.
Estudis previs Cal realitzar lectures prèvies i preparació de materials per a les sessions a l'aula. Es deixaran aquests materials al Moodle o bé es recomanarà la bibliografia pertinent.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Descripció
Es guiarà el treball de l'estudiant fora de l'aula de preparació de la presentació i la resolució d'exercicis a través de l'atenció personalitzada en les hores de tutoria acordades.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Consisteix en la síntesi i anàlisis crític d'articles científics sobre un tema en particular. 20%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Cada tema culmina amb la resolució d'un cas o pràctica que permeti avaluar l'aplicació pràctica dels coneixements adquirits. 40%
Proves objectives de tipus test Tipues test que avalúa els continguts impartits a l'assignatura. 30%
Proves pràctiques Pregunta relacionada amb els continguts impartits en les presentacions realitzades durant el curs. 10%
Altres s.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

2ª convocatòria: 100% examen. Aquest examen comprèn un test (60%) que avalúa l'adquisició dels coneixements teòrics impartits i un cas pràctic (40%) que avalúa l'aplicació d'aquests coneixements.

Per presentar-se a l'examen de 2ª convocatòria és requisit imprescindible per realitzar aquest examen l'entrega de 4 dels casos pràctics realitzats al llarg del curs (a Moodle).

Tant per la 1ª com per la 2ª convocatòria és imprescindible obtenir un 3'5 en cada element d'avaluació per poder fer mitja.


Fonts d'informació

Bàsica Price, A., Human Resource Management in a Business Context, Thomson, 2006
Armstrong, M., A Handbook of Human Resource Management Practice , Kogan Page Limited, 2001
Huczynski, A. and Buchanan, D., Organizational Behaviour, Pearson Education, 2007
Watson, T., Organising and Managing Work, Pearson Education, 2002
Robbins, S.P., Comportamiento Organizativo, Pearson Education, 2004
, Capital Humano, ,
, People Management, ,

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DIRECCIÓ DE RECURSOS HUMANS/165092105
 
Altres comentaris
Es recomanable hacer cursat prèviament Direcció de Recursos Humans
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent