DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura DIRECCIÓ D´OPERACIONS, INNOVACIÓ I PROJECTES Codi 165092201
Ensenyament
Direcció Estratègica de l´Empresa (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
RYAN -, GERARD ANTHONY
Adreça electrònica
Professors/es
Web
Descripció general i informació rellevant Mostrar com les organitzacions estableixen la direcció estratègi-ca de les seves operacions, innovacions i projectes des d’una perspectiva teòric - pràctica. Conèixer la problemàtica de les operacions, de la innovació i de la gestió de projectes.Especial èmfasi en les línies d'investigació i pràctiques actuals en direcció d'operacions, innovacions i projectes

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Definir i analitzar els problemes empresarials complexos.
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els conceptes i les tècniques d’aplicació de l’establiment d’objectius, d’anàlisi, formulació i implantació de l’estratègia en empreses i organitzacions.
  AP2 Identificar i anticipar problemes empresarials rellevants, i proposar solucions.
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat: desenvolupar idees i projectes originals.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips.
  BC13 Aprendre a aprendre.
  BC14 Planificació i organització.
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Mostrar com les organitzacions estableixen la direcció estratègi-ca de les seves operacions, innovacions i projectes des d'una perspectiva teòric - pràctica AC2
AP1
Conèixer la problemàtica de les operacions, de la innovació i de la gestió de projectes CC4
Treballar mitjançant casos i lectures els principals continguts de la matèria AP1
AP2
BC6
BC15
CC4
Presentar un projecte sobre un cas empresarial respecte al te-mari de l'assignatura BC1
BC11
BC13
BC14
CC4

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció a les operacions, a la innovació i als projectes. 1.1 Concepte i contingut de la direc-ció d’operacions, de la innovació i dels projectes.
Tema 2. Innovació en el disseny de productes i ser-veis 2.1 Creativitat
2.2 Innovacions fonamentals
2.3 Posicionament estratègic dels productes i serveis en una organitza-ció
Tema 3. La direcció estratègica d’operacions 3.1 Delimitació de les finalitats
3.2 L’estratègia de les operacions
3.3 La tecnologia en les operacions
3.4 Les persones en el treball d’operacions
Tema 4. La direcció estratègica de projectes 4.1 Introducció a l’estratègia del projecte
4.2 Disseny del projecte
4.3 Seguiment del projecte

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1.5 2.5
 
Sessió Magistral
13 19.5 32.5
Presentacions / exposicions
10 15 25
Fòrums de discussió
5 0 5
 
Atenció personalitzada
1 2 3
 
Proves de Desenvolupament
2 0 2
Proves pràctiques
5 0 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Iniciació als principals conceptes, me-todologia, objectius, avaluació i se-guiment de la matèria
Sessió Magistral Explicació dels principals continguts de l’assignatura mitjançant transparències
Presentacions / exposicions Exposició per part dels alumnes de casos i lectures relacionats amb el contingut de l’assignatura. Cada alum-ne haurà de treballar i presentar-ne un.
Fòrums de discussió Contrastació i treball actiu dels coneixements adquirits respecte un cas real d’organització.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment personalitzat del treball i la progressió dels estudiants, i assessorament mantingut en l’elaboració de casos, pràctiques i projecte final.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves de Desenvolupament L’examen, que s’haurà d’aprovar amb una nota mínima de 4, constarà de 5 preguntes de relació sobre la teoria explicada i dos preguntes sobre els casos i lectures treballades a classe 50%
Proves pràctiques Presentació del treball final 25%
Altres

L'assistència i la participació en classe.

25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Llibres Bàsics

Amendola León, Luis José (2006), Estrategias y tácticas en la dirección y gestión de proyectos. Universitat Politécnica de Valencia. Servei de Publicacións.

Chase, R.B., Aquilano, N.J. y Jacobs, F.R. (2000): Administración de producción y operaciones. Manufactura y servicios, McGraw-Hill, Madrid.

Domingo, Alberto (2005), Dirección y gestión de proyectos: un enfoque práctico. Ra-Ma.

Domínguez Machuca, J.A. et al. (1994) Dirección de operaciones: aspectos tácticos y operativos. McGrawHill.

Heizer, Jay; Render, Barry (2001), Dirección de la Producción. Decisiones estratégicas. Madrid: Prentice Hall.

Hidalgo Nuchera, Antonio; León Serrano, Gonzalo; Pavón Morote, Julián (2002), La gestión de la innovación y la tecnología en las organizaciones. Madrid: Pirámide.

López Mielgo, N.; Montes Peón, J.M.; Vázquez Ordás, C.J. (2007), Cómo gestionar la innovación en las PYMES. Netbiblo.

Schroeder, Roger G. (2005), Administración de operaciones: casos y conceptos contemporáneos, México D.F. McGraw-Hill.

Llibres de lectures

Arbonies Ortiz, Ángel L. (2007), ¿Innovación o evolución? Metáfora evolutiva de empresa. Madrid: Díaz de Santos.

Womack.J.P., Jones, D.T., Roos, D. (1993), La máquina que cambió el mundo. McGrawHill.

McDonough, William (2005), Cradle to cradle (de la cuna a la cuna). Rediseñando las formas de hacer las cosas. McGrawHill.

Semler, Ricardo (2004), Radical. El éxito de una empresa sorprendente. Gestión 2000.

Semler, Ricardo (2005), El fin de semana de siete días,Ediciones del Bronce

Articles

Evans, Philip; Wolf, Bob, “Las reglas de la colaboración” (2005), en Harvard Deusto Business Review, diciembtre, pp. 40-49.

Ferdows, Kasra; Lewis, Michael A.; Machuca, José A.D. (2005), “La veloz gestión de pedidos de Zara”, en Harvard Deusto Business Review, mayo, pp. 22-29.

Fischer, Bill; Boynton, Andy (2005), “Equipos virtuosos”, en Harvard Deusto Business Review, diciembre, pp. 51-58.

Gottfredson, Mark; Aspinall, Keith (2006), “ Innovación vs complejidad”, en Harvard Deusto Business Review, enero, pp. 6-16.

Womack, James P.; Jones, Daniel T. (2005), “Hacia el consumo eficiente”, en Harvard-Deusto Business Review, Marzo, pp. 11-21.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DIRECCIÓ ESTRATÈGICA AVANÇADA/165092111
ESTRATÈGIES FINANCERES/165092112
ESTRATÈGIES DE MÀRQUETING/165092113
ESTRATÈGIES DEL FACTOR HUMÀ/165092114
PROCÉS DE CONSULTORIA/165092203