DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) INVESTIGACIÓ EN TÈCNIQUES QUANTITATIVES DE RECERCA Codi 165092212
Ensenyament
Direcció Estratègica de l'Empresa (2007)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
BORRELL VIDAL, MAXIMO
Adreça electrònica maximo.borrell@urv.cat
Professors/es
BORRELL VIDAL, MAXIMO
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura aprofundeix en les tècnices d'anàlisi multivariant de variables de tipus quantitatiu. Específicament el procés d'aprenentatge s'orienta a les tècniques de classificació i segmentació (anàlisi clúster i discriminant) i a les tècniques de reducció de la dimensió (components principals i anàlisi factorial).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Definir i analitzar els problemes empresarials complexos.
  AC3 Aplicar mètodes d’anàlisi i de presa de decisions empresarials.
  AC4 Aplicar els conceptes, tècniques i mètodes als problemes estratègics de les empreses reals.
  Professionalitzador
  AP2 Identificar i anticipar problemes empresarials rellevants, i proposar solucions.
  Recerca
  AR2 Interpretar i analitzar les dades i derivant-ne conclusions científiques.
  AR4 Dominar els fonaments metodològics, científics i instrumentals d'investigació.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa.
  BC3 Flexibilitat: disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants.
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau.
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Fonamentar teòricament l'aplicació de la metodologia científica en la planificació i la interpretació de la investigació. AR4
BC2
CC3
CC4
Formular hipòtesis d'investigació des del problema de investigació. AC4
AP2
AR2
BC4
BC6
CC2
CC4
Dissenyar estratègies metodològiques para abordar una investigació segons el propòsit d'estudi. AC2
AC3
AC4
BC2
BC3
BC4
CC2
Desenvolupar l'anàlisi multivariant de dades categòriques de forma que l'alumnat pugui aplicar aquestes tècniques i interpretar les tècniques emprades per d'altres investigadors BC4
CC2

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. ANÁLISIS FACTORIAL

1.1. El model factorial
1.2. Hipòtesi en el model factorial
1.3. Comunalitats i especificitats
1.4. Mètodes per a l'obtenció de factors i contrasts en el model factorial
1.5. Rotació dels factors
TEMA 2. ANÁLISI DE CLUSTER 2.1. Concepte de anàlisi de clúster
2.2. Clàsters no jeràrquics
2.3. Cústers jeràrquics
TEMA 3. ANÁLISI DISCRIMINANT 3.1. Concepte de anàlisi discriminant
3.2. Classificació amb dos grups
3.3. Classificació amb més de dos grups
TEMA 4. ANÁLISI DE COMPONENTES PRINCIPALS 4.1. Obtenció de components principals
4.2. Estructura factorial i puntuacions de les components principals
4.3. Contrasts sobre el nombre de components principals: criteri de la mitjana aritmètica i gràfic de sedimentació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
11 10 21
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
16 16 32
 
Atenció personalitzada
10 10 20
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió d’introducció a l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació.
Sessió Magistral Explicació dels continguts bàsics de l'assignatura per part del professor amb suport del paquet estadístic SPSS.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització de les pràctiques informàtiques dels continguts de l'assignatura amb el paquet estadístic SPSS.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment individualitzat dels alumnes a través de tutories

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Avaluació a través d'un treball de recerca original a partir de les matrius de dades i els procediments desenvolupats a classe. 65%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Lliurament d'exercicis que demostrin el seguiment de la matèria. 25%
Atenció personalitzada Avaluació de la participació de l'alumne 5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

PEREZ, C. (2001) Técnicas Estadísticas con Spss. Madrid: Prentice Hall.

LÉVY MANGIN, J-P; VARELA MALLOU, J. (2003), Análisis multivariante para las ciencias sociales. Madrid: Ed: Pearson-Prentice Hall.

BRUNET, I. BELZUNEGUI, A. y PASTOR, I. (2002) Tècniques d'investigació social i la seva aplicació. Tarragona: Pòritc.

Complementària

CHATFIELD, C.; COLLINS, A. J. (1980), Introduction to multivariate analysis. London: Chapman and Hall.
GUTIÉRRREZ, R.; GONZÁLEZ, A. (1991), Estadística multivariante. Vol.1. Introducción al análisis multivariante.
Granada: Facultad de Ciencias.
GUTIÉRRREZ, R.; GONZÁLEZ, A.; TORRES, F.; GALLARDO, J. A. (1994), Técnicas de análisis multivariable.
Tratamiento computacional. Granada: Facultad de Ciencias.
HARMAN, H. (1990), Analyse de données qualitatives. 2.Traitement d'enquètes, modèles multivariés. París: Masson.
JÚDEZ ASENSIO, L. (1989), Técnicas de análisis de datos multidimensionales. Madrid: Centro de Publicaciones.
Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación.
LEBART, L.; MORINEAU, A.; FENELON, J. P. (1985), Tratamiento estadístico de datos. Barcelona: Marcombo.
LEBART, L.; MORINEAU, A.; PIRON, M. (1995), Statistique exploratoire multidimensionnelle. Paris: Dunod.
LEBART, L.; MORINEAU, A.; WARWICK, K. M. (1984), Multivariate descriptive statistical analysis. New York: John
Wiley and Sons.
ORTEGA MARTÍNEZ, E. (1990), Manual de investigación comercial. Madrid: Pirámide.
SÁNCHEZ CARRIÓN, J. J. (1984), Introducción a las técnicas de análisis multivariable aplicadas a las ciencias
sociales. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
SÁNCHEZ CARRIÓN, J. J. (1995), Manual de análisis de datos. Madrid: Alianza Universidad Textos.
SIERRA BRAVO, R. (1994), Análisis estadístico multivariable. Teoría y ejercicios. Madrid: Paraninfo

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent