DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) DISPOSITIUS OPTOELECTRÒNICS I FOTÒNICS Codi 175101206
Ensenyament
Enginyeria Electrònica (2006)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
8 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Coordinador/a
MARSAL GARVI, LUIS FRANCISCO
Adreça electrònica lluis.marsal@urv.cat
josep.ferre@urv.cat
Professors/es
MARSAL GARVI, LUIS FRANCISCO
FERRÉ BORRULL, JOSÉ
Web
Descripció general i informació rellevant Dispositius transductors electro-òptics: emissors i receptors. Fibres òptiques: Fonaments i aplicacions. Sistemes senzills de comunicació amb fibra òptica

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  Recerca
  AR1 Conèixer els processos de disseny, fabricació i verificació de sistemes microelectrònics en general i sistemes MEMS o amb sensors en particular.
  AR2 Entendre les especificacions d'un sistema electrònic amb dispositius semiconductors, sensosr i/o MEMS.
  AR4 Avaluar diferents alternatives d'implementació d'un sistema MEMS i escollir-ne la més apropiada en funció de les especificacions del problema.
  AR6 Dissenyar i implementar microsistemes que compleixin unes especificacions prefixades.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Dissenyar un sistema basat en fibra òptica AR1
AR2
BC2
BC4
Conèixer tipos de fonts de llum : LASER i LEDs AR2
AR4
Conèixer tipos de font de detectors: fotodioes pin, ADP, etc AR2
AR4
Conèixer la fibra òptica: tipus, fabricació, funcionament i característiques AR2
AR4
AR6

Continguts
Tema Subtema
Presentació Contingut de l'assignatura, metodologia d'aprenentatge i sistema d'avaluació.
Introducció Elements bàsics d'un sitema de comunicació: emissor, transmissor, detector, atenuació i ordres de magnitud. Naturalesa de la llum.: espectre electromagnètic i relacions bàsiques. Avantatges de les fibres: comparació cable/fibra.
Fonts de llum Característiques generals. LED: funcionament, característiques. LÀSER: principis del LÀSER, díode LÀSER, LÀSER semiconductors
Detectors de llum Característiques generals. Fotoconductor: det. termoelèctric, bolòmetre, det. neumàtic, det. pyroelèctric. Fotodíode: PIN, ADP, fototransistor, CCD, cèl.lula solar, fotomultiplicador. Detectors d'IR
Fibra òptica Fonaments: propagació de la llum, tipus de fibres òptiques. Propietats: transmissió i atenuació, ample de banda i dispersió. Cables: conectors de cables, unions permanents (slices), acoblament amb la font de llum, acabament del cable, repetidor/amplificador òptic. Aplicacions: sistema de comunicació, altres (sensors òptics, guia de llum)
Sistemes de comunicació amb fibra òptica Xarxes de distribució i components: tipus de xarxa (bus, estrella, anell, hibrit), components (connector, interruptor, multiplexador). Modulació: circuits (LED,LÀSER), formats (anàlogic/digital). Soroll i detecció: principis de detecció, fonts de soroll, figures de mèrit. Disseny d'un sistema: variables a considerar i elecció dels components. Aplicacions: telecomunicació, xarxes locals (LAN)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Presentacions / exposicions
5 15 20
Sessió Magistral
45 67.5 112.5
Pràctiques a laboratoris
15 30 45
Resolució de problemes, exercicis
5 7.5 12.5
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves de desenvolupament
1 0 1
Proves objectives de tipus test
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries A realitzar pel professorat
Presentacions / exposicions Cada alumne/a desenvoluparà un treball específic sota la supervisió del professorat. Hi haurà una memòria escrita i una presentació oral.
Sessió Magistral A realitzar pel professorat. Es desenvoluparà el temari segons la programació prevista.
Pràctiques a laboratoris Es realitzaran diferents sessions de laboratori, sota la supervisó del professorat, a partir d'uns guions. Realització d'informes.
Resolució de problemes, exercicis Hi haurà una col·lecció d'exercicis, alguns d'ells resolts. En aquestes sessions es comentaran els dubtes de l'alumnat.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Atenció personalitzada
Descripció
Prèvia cita per part de l'alumnat, es concertaran entrevistes per resoldre els dubtes o per fer seguiment individualitzat

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Avaluació del contingut i la metodologia de la presentació 20
Pràctiques a laboratoris Habilitats demostrades, iniciativa i resultats 30
Proves de desenvolupament Ressolució de problemes 30
Proves objectives de tipus test test 20
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assistència a les sessions de pràctiques de laboratori és obligatòria


Fonts d'informació

Bàsica J. C. Palais, Fiber optic communications, 4, Prentice-Hall
J. Hecht, Understanding Fiber Optics, 3, Prentice-Hall

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent